פרס: "מדינת ישראל מוכנה לפתיחות גלובאלית בעסקים"

כך אמר המשנה לראש הממשלה היום (ג') בפתיחת "היריד הבינלאומי לזכיינות בישראל"; השנה מוקד הארוע בבעלי העסקים הקטנים והבינוניים (SMB)
אפרת אדיר |

"מדינת ישראל מוכנה לפתיחה כלכלית, פתיחה שתעזור לה ליישב את הסכסוך הפלשתינאי", כך פתח היום (ג') המשנה לראש הממשלה, מר שמעון פרס, את יריד הזכיינות הבינלאומי שהתקיים זו השנה השנייה בישראל, בגני התערוכה בתל אביב, ויימשך עד מחר (25.10).

אירוע הזכיינות וההזדמנויות העסקיות מוקד השנה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים (SMB) וכן יתקיים כנס פתרונות טכנולוגיים IT - כמנוף להצלחה למגזר העיסקי.

היריד מספק את המקום למציאת הזדמנויות עסקיות בזירה המכילה חברות מזכות וזכיינים פוטנציאליים מהארץ ומהעולם המחפשים את החיבור. כמו כן, המשתתפים ביריד נהנים מאינפורמציה שוטפת ופעילויות הדרכה והעשרה סביב נושא הזכיינות.

בכנס הפתיחה החגיגי בירך מר שמעון פרס על יוזמת מארגני היריד ואמר: "השתתפות עולמית גלובלית תיצור שדרה כלכלית לחקלאות, תיירות וכדומה. העולם הגלובאלי של העסקים מחפש שווקים חדשים וטכנולוגיות חדשות וישראל מוכנה לפתיחות גלובאלית זו".

חשש מהונאות בשיטת הזכיינות

אורי שרף, יו"ר המרכז לקידום זכיינות, הפועל כחלק ממט"י (מרכז טיפוח יזמות של משרד התעשיה והמסחר), ציין כי בארץ הזכיינות לא נמצאת בתנופה כמו באירופה ובארה"ב בעיקר בשל החשש שיש לבעלי עסקים מהונאה ומהחלטות שגויות. שרף טוען, כי "החלטות שגויות זה מה שמנסים למנוע מי שנכנס לזכיינות. מדובר בפלטפורמה החוסכת מאנשים הפסד ושגיאות מתוך ניסיון טכני, תפעולי, שיווקי וביצועי של אנשים אשר בדקו את הנושא, למדו והסיקו מסקנות".

לשאלה מה צריך אדם המעוניין לפעול בשיטת הזכיינות? ענה שרף: "ראשית יש צורך בסכום להשקעה ושנית, ולא פחות חשוב, צריך ראש גדול ויוכלת ניהול עובדים, אדפטציה למצבים מורכבים וכריזמה".

האם מודל הזכיינות מתאים לישראל?

"חד-משמעית כן. אמנם רשתות כמו שילב, ZIP ובורגראנץ' פרשו מפעילות זכיינית, אך ישנה גם הצלחה כמו הרשתות ארומה, רימקס, דומינו'ס פיצה, כפר השעשועים ועוד".

מנתוני המרכז לקידום זכיינות עולה, כי בשנת 2005 נפתחו כ-1,070 סניפים חדשים בארץ בתחומי המזון, האופנה והמסחר ושירותים, מתוכם 830 נפתחו בשיטת הזכיינות והיתר באופן עצמאי. ישנן 20 רשתות מזכות הפועלות בישראל המחזיקות 20 סניפים בממוצע לרשת. מדובר בגידול של 16% בפעילות זכיינית לעומת שנת 2004.

לשם השוואה, נותן שרף דוגמא של קטגוריית בתי הקפה בישראל. לדבריו, כיום פועלים 20 בתי קפה בשיטת הזכיינות, כאשר בתקופת עבודתם כסניפים עצמאיים הרוויחו מדי חודש 150 אלף שקל לעומת הכנסה חודשית של 450 אלף שקל בחודש בשיטת הזכיינות. מבחינת הרווח הגולמי מדובר ב-55% רווח גולמי בפעילות פרטית לעומת 70% בפעילות זכיינית.

ביריד מציגות כ-100 חברות ישראליות וחברות בינלאומיות את עצמן, ואת ההזדמנות העיסקית שהן מציעות לחברות ולגופים פרטיים לחיבורים בתחום הזכיינות.

בין החברות הבינלאומיות המשתתפות ביריד ומעוניינות לפתוח סניפים בישראל בשיטת הזכיינות: בית הספר לקוסמטיקה אליזה מרבף-פריס, "אלפנט בלו" - רשת "ספא" לכלי רכב, "לינאס" - רשת סנדביצ'ים מהמובילות באירופה, רשת סלוני מספרות היוקרה "ז'ק דה סאנג' סלון" ועוד.

בין החברות הישראליות המשתתפות ביריד המחפשות זכיינים להתרחבות בארץ וגם בחו"ל: ג'וסלנד, אפרודיטה, הוניגמן, סבארו, ננדוס, רימקס, איל מיקאג' ועוד. מבין חברות ההי טק המשתתפות ביריד הזכיינות ניתן למצוא את IBM, אומניטק, NET POS , SAP ועוד.

יוזמי היריד הם איש העסקים היהודי-צרפתי, אלברט בן עמרה, המכהן גם כנשיא חברת ההשקעות GIFT, בן דודו אבי בן עמרה, בעל חברה העוסקת בנדל"ן מסחרי בניו יורק, ורו"ח שלמה בן עמרה מחברת "דורון לישראל".

לדברי עו"ד דודי בן דוד, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עיסקי של g.i.f.t, יזמית היריד, "יריד זכיינות הוא אחד האמצעים השיווקיים המרכזיים בעידן הזכיינות הגלובאלית. השוק הגואה יוצר צורך בזירת מפגש בין חברות מזכות לבין זכיינים פוטנציאליים, אשר יניב איתור יעיל של זכיין או שותף עסקי איכותי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה