מירב כהן מללין: הפריצה לשווקים בחו"ל היתה מקרית

היקף עסקי בנות הדוד מירב כהן ורויטל לוי זינק ב-7 שנים מחנות בכיכר המדינה לרשת של 14 חנויות ו-6 סניפים בחו"ל. בראיון ל-Bizportal מדברת כהן על הדרך להצלחה, המהלך הכושל עם "אפריל" והפריצה המקרית לחו"ל
אפרת אדיר |

הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי השתנו בשנים האחרונות ונתח גדול יותר מההוצאה החודשית הולך לרכישות מתחום הטיפוח והלייף סטייל. שינוי זה הביא לצמיחה מואצת של חנויות בוטיק ממותגות המציעות מוצרי טיפוח, פינוק ואווירה, החולשות על כל קניון ורחוב, מתפתחות לרשתות מצליחות ואף שולחות רגליהן אל מעבר לים.

מירב כהן, השותפה עם בת-הדודה שלה, רויטל לוי בבעלות על רשת חנויות "ללין" לא שיערה בנפשה, כי חנות אחת בכיכר המדינה שנפתחה בשנת 1999, תהפוך לרשת בינלאומית רווחית, המגלגלת מחזור מכירות שנתי של כ-50 מיליון שקל. וזה רק מהפעילות בארץ.

כהן מספרת, כי תחילת הדרך בתחום הטיפוח החל כאשר פתחה עם חברתה יעל פישמן את חנות "נרות בשינקין" אשר הפכה עם השנים לרשת. השותפות לא עלתה יפה בין השתיים וכהן עזבה מתוך רצון להמשיך בתחום ולבנות PRIVATE LABEL משל עצמה.

מפגש עם רויטל לוי, בת דודתה, אשר עבדה במשרד המשפחתי לעיצוב פנים, הביא, כאמור, לפתיחת החנות הראשונה של "ללין", המתמחה בפינוקים לפנים ולגוף מחומרים טבעיים ומוצרי אווירה ופנאי.

עם השנים התרחבה "ללין" לסניפים בפריסה ארצית תוך התמקדות בפיתחת חנויות בקניונים מובילים. "למרות שהעלויות לפתיחת חנות גדולות יותר בקניונים" אומרת כהן, "בעיני מדובר בהשקעה משתלמת על פני פתיחת חנות ברחוב ראשי, שכן כמות המבקרים והחשיפה לחנות גבוהה יותר בקניון".

14 הסניפים של הרשת נפתחו באופן פרטי על ידכן ולא באמצעות זכיינים, מדוע?

"החנויות שלנו מוכרות גם אווירה ועיצוב מעבר למוצר וזה מהווה 60% מהקניות. חשוב לנו להתמקד ברשת חנויות ממותגת כבוטיק, והדרך להבטיח זאת היא לעשות הכל בעצמנו".

בעבר חשבו הבנות לשלב את מוצרי ללין ברשת הפארם "אפריל", אולם הניסיון לא צלח והכניסה לרשתות קמעונאיות לא הוכיחה עצמה כמשתלמת כלכלית ואסטרטגית. "בתחילת דרכנו פנו אלינו מחברת "אפריל", כשהיו בבעלותנו רק 4 חנויות. היה ניסיון למקם בסניפי הרשתות ארונות מעוצבים עם מוצרי ללין, אולם כעבור שנה, נוכחנו לגלות כי המכירות לא הרקיעו והמוצרים לא קיבלו חשיפה מספקת, לצד יתר המותגים הנמכרים ברשתות", מסבירה כהן.

"גם רשת "שילב" פנתה אלינו בבקשה לייצר עבורם ליין של מוצרי טיפוח לתינוקות, אולם כמו שזה עלה כך זה גם ירד. לשווק מוצרים בחנויות שאינן נישתיות - זה לא רעיון מוצלח. המכירה מצריכה דיאלוג עם הלקוח ולא ניתן להשיג זאת ברשתות גדולות".

הפריצה לשווקים בחו"ל קרתה באופן מקרי

כהן ולוי לא השתתפו ביריד הזכיינות הבינלאומי שהתקיים השבוע בת"א ושהתמקד בעסקים בינוניים וקטנים (SMB), אולם הצליחו לפרוץ לשווקים בחו"ל באמצעות זכיינים ממש באופן מקרי. "הפריצה לחו"ל החלה לפני כיותר משנה", מספרת כהן. "מהיום שהקמנו את הרשת פנו אלינו ישראלים החיים בחו"ל וביקשו לפתוח חנות של ללין בשיטת הזכיינות".

הזכיין הראשון היה איש עסקים יהודי-אנגלי, רוברט פרינס, שחי וגדל כל חייו באנגליה ובמהלך ביקור באילת, ראה חנות של "ללין", התרשם ויצר קשר עם מירב כהן. "כך נולדו להם ארבעה סניפים באנגליה - האחד בלונדון ועוד 3 באוף-לונדון", אומרת כהן.

בינואר 2006 נפתחה חנות בלוס אנג'לס בהשקעה של חצי מיליון דולר, גם היא באמצעות זכיין מקומי בשם יובל עטיה, אשר התרשם מחנות "ללין" באחד מביקוריו בארץ. הסניף באוסלו, נורבגיה, נפתח על-ידי הזכיינית הלן דיבלוד, ש"נדלקה", לדברי כהן, "על החנות שלנו בשינקין".

בימים אלה נמצאות הבנות במו"מ עם משקיעים לפתיחת חנויות בהונג קונג וביפן, כאשר כל החנויות מחוייבות לעמוד בתנאי העיצוב הזהים ברשת. "אנו מזהים אצל הצרכן בארץ ובחו"ל עלייה חדה במודעות למוצרי טיפוח מחומרים טבעיים והתחברות לתרבות טיפוח הגוף, לכן, אנו רואות בהתרחבות הרשת צורך אסטרטגי שייתן מענה לביקוש השוק. פתיחת הסניפים בחו"ל מחזקת עוגן החברה במטרה ליצור רשת בינלאומית מובילה בתחומה".

60% מההכנסות - מלקוחות נאמנים במועדון

לאחרונה, פתחו כהן ולוי חנות בדיוטי פרי "ג'יממס ריצ'רדסון", מתוך רצון לתת מענה לנוסעים לחו"ל. "מדובר במהלך אסטרטגי, לחשיפת המותג ולהחדרת תרבות הטיפוח והלייף סטייל, הן בקרב הישראלים והן בקרב התיירים", מסבירה כהן את המהלך האסטרטגי.

בנוסף, מתוכננת להיפתח חנות בקניון עזריאלי, לצד השקה של ליין מוצרים חדש לפנים המיועד לנשים ומורכב על בסיס אבוקדו ושמן שקדים. "ללין" מפעילה גם אתר אינטרנט ומועדון לקוחות המונה למעלה מ-100 אלף לקוחות פעילים. "כיום, 60% מהכנסות הרשת מגיע מלקוחות נאמנים של המועדון", מעדכנת כהן.

בניסיון לעמוד בתחרות בשוק מוצרי הטיפוח הטבעיים וליצור בידול, נמכרים ברשת "ללין" גם מוצרים נלווים (אקססוריז) לבית ולאמבטיה כגון: סלי כביסה, כריות, תיקי רחצה, חלוקים ונעלי בית, כלי קרמיקה ומפיצי ריחות למיניהם. "מוצרי הטיפוח מיוצרים כולם בישראל במפעלי קוסמטיקה כדוגמת הרמן, ד"ר מלומד וביודיירקט. תמציות הריח מיובאות מצרפת ואת האקססוריז אנחנו מביאות מכל מיני שווקים וחנויות בחו"ל".

החזון: להיות הרשת המובילה כל השנה

כיום, תופסת רשת "ללין" כ-25% מנתח שוק מוצרי הטיפוח והבישום הטבעיים ועומדת בתחרות מול רשת "סבון של פעם", הנמצאת בבעלות סיגל קוטלר-לוי ואבי פיאטוק, המובילה כיום בשוק, אך נמצאת ביתרון של שנתיים יותר בשוק ותוספת של 8 סניפים לעומת "ללין". מתחרה נוספת היא, כאמור, רשת "נרות בשינקין" אשר בבעלות משפחת פישמן וכל היתר הן החברות הגדולות המשווקות את מוצריהן ברשתות הפארם.

ש: איך תסתיים שנת 2006 מבחינת מכירות?

"בשנת 2006 נסיים במחזור מכירות ארצי של 50 מיליון שקל וב-2007 צפוי גידול של 25%. אנחנו מתקדמות בצעדי ענק לעבר המתחרים והחזון הוא להיות הרשת המובילה בשוק כל השנה. לגבי השוק בחו"ל נכפיל את כמות הסניפים מ-6 נקודות בעולם ל-12 נקודות בשיטת הזכיינות. נכון להיום, השיטה הזאת עובדת טוב".

ש: האם יש מקום לרשת נוספת למוצרי טיפוח טבעיים?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
העלמות מס
צילום: דוברות רשות המסים

אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת הכנסות משכירויות בהיקף של 8 מיליון שקל

רשות המסים חשפה פרשיית העלמות מס בהיקף נרחב במזרח ירושלים שבה אב ובנו, ווזוז עבד אלעזים ובנו ווזוז נדאל, חשודים כי הסתירו הכנסות של כ-8 מיליון שקל מהשכרת נכסים בשנים 2018-2024

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

רשות המסים חשפה פרשיית העלמות מס בהיקף נרחב במזרח ירושלים: על פי הודעת הרשות ופרוטוקול מבית משפט השלום בעיר, אב ובנו, ווזוז עבד אלעזים ובנו ווזוז נדאל, חשודים כי הסתירו הכנסות של כ-8 מיליון שקל מהשכרת נכסים בשנים 2018-2024.  על פי ממצאי החקירה, האב מחזיק בשלושה בניינים בבית חנינא הכוללים כ-39 דירות, וכן בבעלויות על חניונים, אולם אירועים ומתחם חנויות בעיר העתיקה ובראס אל עמוד. 

כבר בשנת 2017 נחתם מולו הסכם שומה שקבע כי הכנסותיו משכירות ייחשבו כהכנסה מעסק. למרות זאת, לפי החשד, בשנים 2018-2024 הוא פיצל את ההכנסות והסב אותן לילדיו, תוך שימוש בעורמה ובתחבולה כדי להפחית את נטל המס ולמנוע דיווח מלא.

מהבקשה לשחרור בערובה עולה כי סך ההכנסות שהוסבו ונרשמו על שמו של האב בלבד עמד על כ-6.5 מיליון שקל, בעוד שבנו נדאל דיווח רק בשנת 2022 על בניין בן עשר דירות שהניב הכנסות החל מ-2019. על פי החשד, בגין דירות אלה הועלמו הכנסות נוספות של כ-1.5 מיליון שקל.

במהלך החיפוש שנערך ב-13 באוגוסט 2025 נתפסו מסמכים רבים בביתם, ולאחר מכן הובאו האב והבן לחקירה. בהמשך הם שוחררו על ידי בית משפט השלום בירושלים בתנאים מגבילים, הכוללים הפקדת ערבויות כספיות בהיקף של מאות אלפי שקלים ואיסור יציאה מהארץ לתקופה של חצי שנה.

רשות המסים הדגישה כי מדובר בחקירה מתמשכת, וכי במידה שיוגשו כתבי אישום, יעמדו החשודים בפני סעיפים פליליים חמורים בעבירות מס.

העלמת מס היא גניבה שפוגעת בכולנו 

לאחרונה נחשפו מספר פרשות של העלמות מס, מכת מדינה שהיא גניבה לכל דבר ועניין. כל העלמת מס היא גניבה מכולנו - אם כולם ישלמו, כולם ישלמו פחות. החמורה מהפרשות היתה פרשת שבה היה חשד לשחיתות חמורה ברשות המסים בנצרת, כאשר מיליוני שקלים הוזרמו במרמה לנישומים כתבי אישום חמורים הוגשו נגד שני בכירים ברשות המסים ונגד שורת מתווכים, בגין הפעלת מנגנון הונאה מתוחכם שכלל שוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי חקירה. הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים, והחקירה בבית המשפט תחשוף פרטים רבים. 

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.