טכנית במעו"ף - לחפש את התחתית בסבלנות

שרמות תמיכה, בעיקר בעיתות של מגמת ירידה, אינן אלא משענת קנה רצוץ וההסתמכות עליהן מיותרת לחלוטין
אייל גורביץ |

שבירתה של רמת 840-845 הנקודות כלפי מטה, היתה בבחינת אינדיקציה, כי הקונים מדירים רגליהם מהשוק. רמה זו, שבעבר הלא רחוק נטתה לבלום את השוק, הפכה מיד עם שבירתה מטה לאבן ריחיים שתקשה על מהלכי עליות להתפתח לכלל מגמה ממשית.

שבוע המסחר שעבר ננעל באווירה חיובית משהו ולהוסיף על כך, הרי שיום חמישי האחרון בשוק המניות האמריקני, היה צבוע בגוונים של ירוק עז. מטבע הדברים, יפתח שבוע המסחר הנוכחי בציפיה למשהו חיובי, אך אל לנו להעניק לכל יום של עליות המבצבץ בעיצומה של מגמה ירידה, משקל משמעותי.

מגמות, עליה או ירידה, אינן מתהפכות משום פרמטר בודד. היפוך אמיתי מלווה בשורה של מרכיבים שהופכים את הקערה על פיה. והמרחק בין יום או יומיים של עליות להיפוך מגמה אמיתי, רחוק כרחוק מזרח ממערב.

האינדיקטורים לטווח המיידי

הבלימה שחווה מדד המעו"ף בעיצומו של שבוע המסחר האחרון, מקורה בהגעתו לרמת תמיכה ותו לא. רמת התמיכה אליה הגיע מדד המעו"ף שוכנת סביב 803 הנקודות. מעט מעל לרמה זו החלה התאוששות, שבהינתן מספר פרמטרים נוספים, יכולה להתפתח למגמת עלייה ממשית. בהיעדרם, יכולה להיות עוד אפיזודה חולפת.

משקיעים רבים נוטים לייחס לרמות תמיכה יכולות מאגיות ולסגוד להן כאילו נוצרו כדי לתת מזור למצוקתו של המשקיע. אלא שרמות תמיכה, בעיקר בעיתות של מגמת ירידה, אינן אלא משענת קנה רצוץ וההסתמכות עליהן מיותרת לחלוטין. השאלה המרכזית איננה: האם מדד המעו"ף נבלם ברמת התמיכה? אלא, כיצד הוא נבלם. לכן, בשבוע הקרוב, יש לתת את הדעת למספר מרכיבים בסיסיים:

1. ראשית דבר, מחזורי מסחר - אחד מן הפרמטרים שיעידו של יציאתו של השוק מחושך לאור הם המחזורים. ימי עליות חייבים להתאפיין במחזורי מסחר, גבוהים כדי לשנוכל לסמן את התחתית האחרונה. עליות בליווי מחזורים בינוניים או נמוכים, יהווה איתות אזהרה משמעותי שאין להתעלם ממנו. וכפי שנבלם מדד המעו"ף ברמת 840-845 הנקודות, אך עלה ממנה ללא מחזורים וההמשך ידוע, כך יש להתייחס לעליות הנוכחיות. טכנית, גל עליות אמיתי שמאפשר לסמן תחתית, חייב להתאפיין במחזורים גבוהים

2. הרמה הקריטית ביותר שיכולה לעשות את ההבדל בין יציאה מחושך לאור, לבין האפלה כבדה יותר היא רמת 840-845 הנקודות. ללא שבירתה הברורה כלפי מעלה, אין ולא יהיו עליות. רמה זו קריטית שכן היא שואבת את עוצמתה ממספר מקורות שונים:

א. רמה זו היתה בעבר רמת תמיכה. מרגע שבירתה כלפי מטה היא הופכת תפקיד ומשמשת כרמת התנגדות. המשקיעים שקנו ברמה זו מקבלים הזדמנות להיפטר מהסחורה הקלוקלת במחיר מאוזן.

ב. קו המגמה יורד הנמתח מעל לשתי הפסגות של מגמת הירידה האחרונה, מספק התנגדות ברמות של 835-840 הנקודות לערך.

ג. רמת 840-845 הנקודות משמשת כחיתוך של 33%-66% למהלך הירידות האחרון.

כלומר, מדובר ברמת התנגדות השואבת את עוצמתה משלושה מקורות המעצימים את כוחה והופכים אותה לא רק לקשה למעבר אלא גם לאינדיקטיבית.

לסיכום: כולנו מחפשים את התחתית, אלא שיש לעשות זאת עם הרבה סבלנות ומשמעות עצמית ולנסות להימנע מלטפח ציפיות שווא. לא כל שכן להסתער על השוק בגלל יום או יומיים בודדים של עליות חסרות משמעות ופשר. ללא מעבר חד וחותך של רמת 840-845 הנקודות, קשה יהיה לשוק לסמן את התחתית האחרונה ולחזור לתוואי העולה הישן והטוב.

*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".