ריביאן
צילום: אתר החברה

מניית ריביאן מזנקת: שיתוף פעולה עם פולקסווגן יזרים עוד מזומנים למפתחת הרכבים החשמליים

ריביאן תקבל השקעה של עד 5.8 מיליארד דולר מפולקסווגן במסגרת שותפות אסטרטגית חדשה. המהלך מצביע על אמון בטכנולוגיה של החברה החשמלית, אבל הסיכונים עדיין גדולים
איציק יצחקי |

ריביאן מקבלת חיזוק משמעותי עם השקעה מפולקסווגן
חברת הרכב החשמלי ריביאן מקבלת חיזוק משמעותי: פולקסווגן, יצרנית הרכב האירופאית הגדולה, אישרה את השקעתה הצפויה בריביאן, שצפויה להגיע לכ-5.8 מיליארד דולר עד שנת 2027. ההסכם בין שתי החברות

נחתם כבר ביוני השנה, אך כעת נחשפו פרטים נוספים בנוגע להשקעה.

לפי ההסכם, פולקסווגן תשקיע 1 מיליארד דולר ראשוניים באמצעות חוב בר המרה, ותעביר 1.3 מיליארד דולר נוספים עבור מחצית מהבעלות במיזם המשותף ולטובת רישיונות טכנולוגיים. שאר הסכום, 3.5 מיליארד

דולר, יינתן באמצעות מניות ומכשירים פיננסיים הקשורים למניות, בהתאם לעמידת המיזם ביעדים עסקיים.

אמון בטכנולוגיה של ריביאן בתקופה מאתגרת לשוק הרכבים החשמליים
מניית ריביאן, שירדה בכ-55% מתחילת השנה, עלתה הבוקר ביותר מ-8% במסחר

המוקדם לאחר פרסום פרטי העסקה. הירידה בביקוש לרכבים חשמליים השפיעה על המניה השנה, אך האנליסטים רואים בעסקה הזו הצבעת אמון מצד יצרנית רכב גדולה כמו פולקסווגן בטכנולוגיה הייחודית של ריביאן.

האנליסטים מציינים שההשקעה הנוספת של פולקסווגן מהווה אמירה

ברורה על הפוטנציאל שטמון בטכנולוגיה של ריביאן. עם זאת, מדובר על חברה עדיין הפסדית ועם תזרים מזומנים שלילי משמעותי. האתגר שלה בשוק עדיין גדול. 


השותפות בין שתי הענקיות תחזק את שני הצדדים
השותפות, שתחל לפעול רשמית

החל מיום רביעי הקרוב, תתמקד בפיתוח מערכות חשמליות ותוכנה לרכבים חשמליים. במסגרת שיתוף הפעולה, ריביאן תספק את הטכנולוגיה שלה, ואילו פולקסווגן תספק את המימון ותיקח חלק בניהול המיזם. את השותפות ינהלו במשותף וסיים בן-סעיד מריביאן וקרסטן הלבינג מפולקסווגן.

/> ריביאן רואה בשיתוף הפעולה הזה הזדמנות להרחיב את נוכחותה בשוק הרכב החשמלי, ובעיקר מחוץ לקהל הלקוחות שלה. מנכ"ל ריביאן, ר.ג'יי. סקארינג', ציין כי "זהו צעד חשוב בהאצת האימוץ של רכבים חשמליים ברחבי העולם, כאשר הטכנולוגיה של ריביאן תיכנס לשימוש ברכבים של יצרנים

קיראו עוד ב"גלובל"

נוספים."
העתיד הכלכלי של ריביאן בתקופה מאתגרת
ההשקעה מפולקסווגן מספקת לריביאן את המשאבים הנחוצים בתקופה שבה השוק החשמלי מצוי תחת לחץ. ירידה בביקוש לרכבים חשמליים והחשש מהאטה כלכלית גרמו למשקיעים להימנע מהשקעות חדשות בתחום, מה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.