ריביאן
צילום: אתר החברה

מניית ריביאן מזנקת: שיתוף פעולה עם פולקסווגן יזרים עוד מזומנים למפתחת הרכבים החשמליים

ריביאן תקבל השקעה של עד 5.8 מיליארד דולר מפולקסווגן במסגרת שותפות אסטרטגית חדשה. המהלך מצביע על אמון בטכנולוגיה של החברה החשמלית, אבל הסיכונים עדיין גדולים
איציק יצחקי |

ריביאן מקבלת חיזוק משמעותי עם השקעה מפולקסווגן
חברת הרכב החשמלי ריביאן מקבלת חיזוק משמעותי: פולקסווגן, יצרנית הרכב האירופאית הגדולה, אישרה את השקעתה הצפויה בריביאן, שצפויה להגיע לכ-5.8 מיליארד דולר עד שנת 2027. ההסכם בין שתי החברות

נחתם כבר ביוני השנה, אך כעת נחשפו פרטים נוספים בנוגע להשקעה.

לפי ההסכם, פולקסווגן תשקיע 1 מיליארד דולר ראשוניים באמצעות חוב בר המרה, ותעביר 1.3 מיליארד דולר נוספים עבור מחצית מהבעלות במיזם המשותף ולטובת רישיונות טכנולוגיים. שאר הסכום, 3.5 מיליארד

דולר, יינתן באמצעות מניות ומכשירים פיננסיים הקשורים למניות, בהתאם לעמידת המיזם ביעדים עסקיים.

אמון בטכנולוגיה של ריביאן בתקופה מאתגרת לשוק הרכבים החשמליים
מניית ריביאן, שירדה בכ-55% מתחילת השנה, עלתה הבוקר ביותר מ-8% במסחר

המוקדם לאחר פרסום פרטי העסקה. הירידה בביקוש לרכבים חשמליים השפיעה על המניה השנה, אך האנליסטים רואים בעסקה הזו הצבעת אמון מצד יצרנית רכב גדולה כמו פולקסווגן בטכנולוגיה הייחודית של ריביאן.

האנליסטים מציינים שההשקעה הנוספת של פולקסווגן מהווה אמירה

ברורה על הפוטנציאל שטמון בטכנולוגיה של ריביאן. עם זאת, מדובר על חברה עדיין הפסדית ועם תזרים מזומנים שלילי משמעותי. האתגר שלה בשוק עדיין גדול. 


השותפות בין שתי הענקיות תחזק את שני הצדדים
השותפות, שתחל לפעול רשמית

החל מיום רביעי הקרוב, תתמקד בפיתוח מערכות חשמליות ותוכנה לרכבים חשמליים. במסגרת שיתוף הפעולה, ריביאן תספק את הטכנולוגיה שלה, ואילו פולקסווגן תספק את המימון ותיקח חלק בניהול המיזם. את השותפות ינהלו במשותף וסיים בן-סעיד מריביאן וקרסטן הלבינג מפולקסווגן.

/> ריביאן רואה בשיתוף הפעולה הזה הזדמנות להרחיב את נוכחותה בשוק הרכב החשמלי, ובעיקר מחוץ לקהל הלקוחות שלה. מנכ"ל ריביאן, ר.ג'יי. סקארינג', ציין כי "זהו צעד חשוב בהאצת האימוץ של רכבים חשמליים ברחבי העולם, כאשר הטכנולוגיה של ריביאן תיכנס לשימוש ברכבים של יצרנים

קיראו עוד ב"גלובל"

נוספים."
העתיד הכלכלי של ריביאן בתקופה מאתגרת
ההשקעה מפולקסווגן מספקת לריביאן את המשאבים הנחוצים בתקופה שבה השוק החשמלי מצוי תחת לחץ. ירידה בביקוש לרכבים חשמליים והחשש מהאטה כלכלית גרמו למשקיעים להימנע מהשקעות חדשות בתחום, מה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


זהב 1
צילום: Pixbay

הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?

מרכישות של בנקים מרכזיים ועד לריצה של משקיעים להצטייד במתכת שהוכיחה "אצירת ערך" לאורך ההיסטוריה; מה הגורמים שעומדים מאחורי הראלי ועד כמה הוא עוד יימשך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה זהב כסף

הזהב טיפס לשיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, בראלי מרשים שמושך אחריו את כל שוק המתכות היקרות. גם הכסף, הפלטינה והפלדיום קבעו שיאים, כשהכסף עלה השנה בכ-150% והזהב ביותר מ-70% - ביצועים שלא נראו מאז 1979. מה מניע את העלייה הזו, ולמה דווקא עכשיו?


המתיחות בוונצואלה וגם הפד' דוחפים את הזהב למעלה

השילוב של סיכון גיאופוליטי וציפיות להורדות ריבית יצר סביבה אידיאלית למתכות היקרות. המתיחות המתגברת בוונצואלה, כולל צעדים אמריקאיים סביב תנועת מכליות נפט. ארצות הברית החריפה לאחרונה את הלחץ על משטרו של ניקולס מדורו, בין היתר באמצעות צעדים שמגבילים תנועת מכליות נפט וניסיון לצמצם יצוא ונצואלי בשווקים הבינלאומיים. ונצואלה אולי לא שחקנית מרכזית כמו סעודיה או רוסיה, אבל כל פגיעה בזרימת הנפט מוסיפה חוסר ודאות לשוק שגם כך מתמודד עם סיכונים גיאופוליטיים רבים. הופכת את הזהב לנכס מפלט מבוקש.

המתיחות בוונצואלה מצטרפת לרצף של מוקדים עם חוסר יציבות: המלחמה באוקראינה, גם המתיחות באזור שלנו והאי-ודאות סביב מדיניות החוץ והסחר של ארצות הברית. כשהרבה חזיתות פתוחות במקביל, המשקיעים פחות בוחרים “מי צודק” ויותר מחפשים הגנה. זהב וכסף נכנסים בדיוק למשבצת הזו.

החשש המרכזי הוא לא רק מהלחצים על הנפט עצמו, אלא גם מהמסר. כשהעימותים עוברים לאנרגיה, המשקיעים מתחילים לתמחר תרחישים רחבים יותר, של סנקציות, תגובות נגד ושיבושים בשרשראות אספקה. זה מעלה את רמת הסיכון בכל הכלכלה הגלובלית, ודוחף משקיעים להקטין חשיפה לנכסים תנודתיים ולעבור לנכסי מקלט - כמו זהב ומתכות יקרות. במקביל, השוק מתמחר המשך הורדות ריבית בארצות הברית גם בשנה הבאה, לאחר שלוש הפחתות השנה. מכיוון שלזהב אין תשואה שוטפת, סביבת ריבית נמוכה מעניקה לו יתרון יחסי מול נכסים אחרים.

במסחר באסיה, הזהב נסחר סביב 4,489 דולר לאונקיה לאחר שנגע ב-4,526 דולר. הכסף הגיע לכ-72.2 דולר לאונקיה, והפלטינה התקדמה לכ-2,335 דולר, עם עלייה של למעלה מ-4% בפלדיום. מדד הדולר ירד בכ-0.2%, מה שמסייע למחירי סחורות המתומחרות בדולרים.