מניית ריביאן מזנקת: שיתוף פעולה עם פולקסווגן יזרים עוד מזומנים למפתחת הרכבים החשמליים

ריביאן תקבל השקעה של עד 5.8 מיליארד דולר מפולקסווגן במסגרת שותפות אסטרטגית חדשה. המהלך מצביע על אמון בטכנולוגיה של החברה החשמלית, אבל הסיכונים עדיין גדולים
איציק יצחקי |

ריביאן מקבלת חיזוק משמעותי עם השקעה מפולקסווגן
חברת הרכב החשמלי ריביאן מקבלת חיזוק משמעותי: פולקסווגן, יצרנית הרכב האירופאית הגדולה, אישרה את השקעתה הצפויה בריביאן, שצפויה להגיע לכ-5.8 מיליארד דולר עד שנת 2027. ההסכם בין שתי החברות

נחתם כבר ביוני השנה, אך כעת נחשפו פרטים נוספים בנוגע להשקעה.

לפי ההסכם, פולקסווגן תשקיע 1 מיליארד דולר ראשוניים באמצעות חוב בר המרה, ותעביר 1.3 מיליארד דולר נוספים עבור מחצית מהבעלות במיזם המשותף ולטובת רישיונות טכנולוגיים. שאר הסכום, 3.5 מיליארד

דולר, יינתן באמצעות מניות ומכשירים פיננסיים הקשורים למניות, בהתאם לעמידת המיזם ביעדים עסקיים.

אמון בטכנולוגיה של ריביאן בתקופה מאתגרת לשוק הרכבים החשמליים
מניית ריביאן, שירדה בכ-55% מתחילת השנה, עלתה הבוקר ביותר מ-8% במסחר

המוקדם לאחר פרסום פרטי העסקה. הירידה בביקוש לרכבים חשמליים השפיעה על המניה השנה, אך האנליסטים רואים בעסקה הזו הצבעת אמון מצד יצרנית רכב גדולה כמו פולקסווגן בטכנולוגיה הייחודית של ריביאן.

האנליסטים מציינים שההשקעה הנוספת של פולקסווגן מהווה אמירה

ברורה על הפוטנציאל שטמון בטכנולוגיה של ריביאן. עם זאת, מדובר על חברה עדיין הפסדית ועם תזרים מזומנים שלילי משמעותי. האתגר שלה בשוק עדיין גדול. 


השותפות בין שתי הענקיות תחזק את שני הצדדים
השותפות, שתחל לפעול רשמית

החל מיום רביעי הקרוב, תתמקד בפיתוח מערכות חשמליות ותוכנה לרכבים חשמליים. במסגרת שיתוף הפעולה, ריביאן תספק את הטכנולוגיה שלה, ואילו פולקסווגן תספק את המימון ותיקח חלק בניהול המיזם. את השותפות ינהלו במשותף וסיים בן-סעיד מריביאן וקרסטן הלבינג מפולקסווגן.

/> ריביאן רואה בשיתוף הפעולה הזה הזדמנות להרחיב את נוכחותה בשוק הרכב החשמלי, ובעיקר מחוץ לקהל הלקוחות שלה. מנכ"ל ריביאן, ר.ג'יי. סקארינג', ציין כי "זהו צעד חשוב בהאצת האימוץ של רכבים חשמליים ברחבי העולם, כאשר הטכנולוגיה של ריביאן תיכנס לשימוש ברכבים של יצרנים

קיראו עוד ב"גלובל"

נוספים."
העתיד הכלכלי של ריביאן בתקופה מאתגרת
ההשקעה מפולקסווגן מספקת לריביאן את המשאבים הנחוצים בתקופה שבה השוק החשמלי מצוי תחת לחץ. ירידה בביקוש לרכבים חשמליים והחשש מהאטה כלכלית גרמו למשקיעים להימנע מהשקעות חדשות בתחום, מה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".