ריביאן
צילום: אתר החברה

מניית ריביאן מזנקת: שיתוף פעולה עם פולקסווגן יזרים עוד מזומנים למפתחת הרכבים החשמליים

ריביאן תקבל השקעה של עד 5.8 מיליארד דולר מפולקסווגן במסגרת שותפות אסטרטגית חדשה. המהלך מצביע על אמון בטכנולוגיה של החברה החשמלית, אבל הסיכונים עדיין גדולים
איציק יצחקי |

ריביאן מקבלת חיזוק משמעותי עם השקעה מפולקסווגן
חברת הרכב החשמלי ריביאן מקבלת חיזוק משמעותי: פולקסווגן, יצרנית הרכב האירופאית הגדולה, אישרה את השקעתה הצפויה בריביאן, שצפויה להגיע לכ-5.8 מיליארד דולר עד שנת 2027. ההסכם בין שתי החברות

נחתם כבר ביוני השנה, אך כעת נחשפו פרטים נוספים בנוגע להשקעה.

לפי ההסכם, פולקסווגן תשקיע 1 מיליארד דולר ראשוניים באמצעות חוב בר המרה, ותעביר 1.3 מיליארד דולר נוספים עבור מחצית מהבעלות במיזם המשותף ולטובת רישיונות טכנולוגיים. שאר הסכום, 3.5 מיליארד

דולר, יינתן באמצעות מניות ומכשירים פיננסיים הקשורים למניות, בהתאם לעמידת המיזם ביעדים עסקיים.

אמון בטכנולוגיה של ריביאן בתקופה מאתגרת לשוק הרכבים החשמליים
מניית ריביאן, שירדה בכ-55% מתחילת השנה, עלתה הבוקר ביותר מ-8% במסחר

המוקדם לאחר פרסום פרטי העסקה. הירידה בביקוש לרכבים חשמליים השפיעה על המניה השנה, אך האנליסטים רואים בעסקה הזו הצבעת אמון מצד יצרנית רכב גדולה כמו פולקסווגן בטכנולוגיה הייחודית של ריביאן.

האנליסטים מציינים שההשקעה הנוספת של פולקסווגן מהווה אמירה

ברורה על הפוטנציאל שטמון בטכנולוגיה של ריביאן. עם זאת, מדובר על חברה עדיין הפסדית ועם תזרים מזומנים שלילי משמעותי. האתגר שלה בשוק עדיין גדול. 


השותפות בין שתי הענקיות תחזק את שני הצדדים
השותפות, שתחל לפעול רשמית

החל מיום רביעי הקרוב, תתמקד בפיתוח מערכות חשמליות ותוכנה לרכבים חשמליים. במסגרת שיתוף הפעולה, ריביאן תספק את הטכנולוגיה שלה, ואילו פולקסווגן תספק את המימון ותיקח חלק בניהול המיזם. את השותפות ינהלו במשותף וסיים בן-סעיד מריביאן וקרסטן הלבינג מפולקסווגן.

/> ריביאן רואה בשיתוף הפעולה הזה הזדמנות להרחיב את נוכחותה בשוק הרכב החשמלי, ובעיקר מחוץ לקהל הלקוחות שלה. מנכ"ל ריביאן, ר.ג'יי. סקארינג', ציין כי "זהו צעד חשוב בהאצת האימוץ של רכבים חשמליים ברחבי העולם, כאשר הטכנולוגיה של ריביאן תיכנס לשימוש ברכבים של יצרנים

קיראו עוד ב"גלובל"

נוספים."
העתיד הכלכלי של ריביאן בתקופה מאתגרת
ההשקעה מפולקסווגן מספקת לריביאן את המשאבים הנחוצים בתקופה שבה השוק החשמלי מצוי תחת לחץ. ירידה בביקוש לרכבים חשמליים והחשש מהאטה כלכלית גרמו למשקיעים להימנע מהשקעות חדשות בתחום, מה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
ראיון

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"

עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"

מנדי הניג |

חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -5.4%   נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.

הדברים האלה מובילים להגשת מסמך עמדה חריף (המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון) שנוסח על ידי עורכי הדין אופיר נאור, עדי גרנות ויעקב שנהב בשם קבוצת בעלי מניות המחזיקים כ-8% בצים. במסמך נטען לשורה של כשלי ממשל תאגידי: הסתרת מידע מהותי מהמשקיעים, ניגוד עניינים של ההנהלה, מינויים חפוזים לדירקטוריון שהגיעו בעקבות התפטרות של שני דירקטורים ותיקים, שימוש במשאבי החברה לניהול מאבק מול בעלי מניותיה, והיעדר הליך מכירה תחרותי ושקוף. הקבוצה דורשת את ההשעייה של המנכ״ל והסמנכ״לים המעורבים בהצעה, ומציעה למנות שלושה דירקטורים בלתי-תלויים כדי לחזור להתנהלות שתשרת את כלל בעלי המניות.

על הרקע הזה פנינו לעו״ד אופיר נאור ממגישי מכתב העמדה, מעורכי הדין המוערכים בארץ בתחום הסדרי חוב ומאבקי שליטה, שגם הספיק ללוות בשנים האחרונות מהלכים אקטיביסטיים בשוק ההון. נאור מכיר מקרוב מצבים שבהם חברה ללא גרעין שליטה נקלעת למשבר אמון בין הנהלה למשקיעים וביקשנו להבין איתו איך צים התגלגלה למצב הזה שבו המנכ״ל מבקש לרכוש את החברה שהוא עצמו מנהל, למה הדירקטוריון לא ניסה לבלום את התהליך בזמן אבל חוץ מהסתכלות אחורה - מה הוא חושב שיקרה בצים קדימה - מה נדרש כדי שהחברה תצליח לצאת מהכאוס הניהולי הזה, מה הערך האמיתי של צים ואיך אפשר להציף אותו והאם באמת חייבים לשקול כאן רכישה?

אחרי שעידן עופר יצא מהתמונה נוצרה שרשרת אירועים שהובילה למתיחות בין ההנהלה לבין המשקיעים. איך, בעיניך, צים הגיעה למצב הזה? מה היה השלב שבו הדברים התחילו לסטות מהמסלול?

"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.