מוחמד אל-אריין
צילום: gettyimages

"יש בעיה עם מספרי דורשי העבודה בארה"ב – וזה מאוד מסוכן"

הכלכלן הבכיר, מוחמד אל-עריאן, לא מאמין למספרים של משרד הכלכלה האמריקאית ואומר שייתכן והם 'בושלו'. "יש סכנה לעיוותים בדאטה אבל גם במדיניות של הממשל", אמר
ארז ליבנה | (24)

בוול סטריט היה ברור שגם בחודש מאי, מספר דורשי העבודה יאמיר. אלא מה, הנתונים הפתיעו את כולם. במקום לאבד עוד 7.5 מיליון מקומות עבודה בחודש שעבר, השוק האמריקאי דווקא הוסיף 2.5 מיליון משרות וירד לאבטלה של 13.3%. זאת למרות המגפה המשתוללת בארצות הברית, שכבר קטלה למעלה מ-112 אלף בני אדם – למעלה מרבע מכל המתים בעולם – ושכבר השביתה את מרבית הכלכלה האמריקאית, כמו גם ההפגנות המתקיימות כבר קרוב לשבועיים על רקע מותו של פלויד ג'ורג'.

 

עכשיו נשאלת השאלה: האם הממשל האמריקאי מבשל מספרים? אמנם הכלכלה האמריקאית החלה להיפתח לאיטה בחודש שעבר, אבל המספרים גבוהים מדי... אם המספרים אכן לא תואמים את המציאות, זה עלול להיות מאוד מסוכן ומאוד לא חוקי.

 

למה מסוכן? לפי מוחמד אל-עריאן, היועץ הכלכלי הבכיר של תאגיד הביטוח הגרמני אליאנץ ומאנשי הכלכלה המוערכים בעולם, הסכנה היא שינוי במדיניות הממשל שיפחית את התמיכה שלו בשווקים. "אם אכן יתגלה כי מדובר ב'זיוף ראשים', מבחינתי מדובר בתרחיש בלהות", אמר אל-עריאן בראיון ליאהו.

 

"הסיכון הגדול הוא שמדובר בבישול מספרים גדול מאוד, כך שאנחנו מקבלים את האימפקט של שני העיוותים גם של הדאטה, אבל גם של הממשל האמריקאי", הוסיף. "צריך להבין שאף אחד לא צפה מספרים כל כך חיוביים. ייתכן והכלכלה באמת עלתה בצורה מדהימה, זו התקווה וזה בחלט מה שהשוק רוצה ומחבק את המספרים האלה".

 

ראוי לציין שעל רקע המספרים המעולים וההוראה הנשיאותית של הנשיא דונלד טראמפ לתמוך בעסקים בינוניים, הנאסד"ק עלה ביום שישי בלמעלה מ-3% ושבר את השיא שלו. "ייתכן והכלכלה תפסה תאוצה באופן בלתי מוסבר הודות למדיניויות של הממשל, או שהדאטה מאוד מאוד 'רועש'..", המשיך אל-עריאן.

 

"מה שהכי תופס אותך, זה שכל אינדיקטור אחר שמסתכלים עליו מראה ששוק העבודה בארצות הברית לא כזה בריא כמו שהנתונים האחרונים מראים. ואם אכן כך הדבר, ייתכן והאווירה הפוליטית במדינה עוברת את שלב מדיניות ההקלה והתיקון. גם אם מאמינים למספרים האלה, הקונגרס צריך להבין שאנחנו עדיין נמצאים בבור עמוק", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    הכלכלן הבכיר בטח תומך אנטיפה (ל"ת)
    אבי 08/06/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    צדיק יחיד בסדום (ל"ת)
    שמוליק 07/06/2020 19:50
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    ג 07/06/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    הרצת מניוצ, הדפסת כספים בטריליונים ועכשיו פיברוק נתונים. הכל כדי שהשוק ימשיך לעלות. שנת בחירות. טראמפ לא בוחל בכלום.
  • בדיוק כמו ביבי לא יבחל בשום אמצעי לברוח מהדין (ל"ת)
    אפק 08/06/2020 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    רוברט 07/06/2020 16:54
    הגב לתגובה זו
    שיתנו לאיראנים לעשות את החישוב, הערבי ממש נייטראלי !
  • 17.
    Yl 07/06/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים אבל לא מדברים על זה יום אחרי ש טראפ הולך הביתה תהיה מפולת עולמית בכלכלה.אן מנהיג חזק ברמתו של טראפ הסינים ממתינים בסבלנות עצתי תשמרו קצת מזומן ל פוטים
  • 16.
    YL 07/06/2020 13:53
    הגב לתגובה זו
    כ עובדה נטישה גדולה של נדלן ב נוי גרסי ו ניו יורק ו מעבר לעיירות רחוקות כמו פיטצבורג*5 חמש שעות נסיעה מה שאומר למשקיעי נדלן סבלנות המפולת ב נדלן בדרך
  • 15.
    כדברי "הנביא" רוטשילד כאשר יש דם ברחובות... (ל"ת)
    פג 07/06/2020 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    רבקה 07/06/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    בדו"ח הזה הם שינו את המתודולוגיה בדו"ח הזה, לפי הכלכלן ג'ון וויליאמס!
  • 13.
    כדי לצאת ממפולת מזרימים כסף זול ובכמויות... (ל"ת)
    פג 07/06/2020 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    הבעיה לא עם הנתונים אלא עם האנליסט.(דומה לטענה "תפרו .. (ל"ת)
    מיכאל 07/06/2020 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    טועה בתחזיות שלו לכן מנסה לשנות את הנתונים... (ל"ת)
    יאיר 07/06/2020 11:27
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    נירון 07/06/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
    הכל שקרים
  • 9.
    הממשל האמריקאי יעשה הכל על מנת שהבורסה תעלה (ל"ת)
    שלומי 07/06/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אוצרות ייבוא אישי DHL עד פתח הבית (ל"ת)
    אורוות שלמה 07/06/2020 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מגדל בבל טראמפ יתמוטט ויקרוס יקבור כל אשר תחתיו אבן ועש (ל"ת)
    רומי סכין נופלת 07/06/2020 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הממשל משלם כרגע חלק משמעותי משכר המועסקים (ל"ת)
    יגאל 07/06/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מתעמרים בשווקים מתעוררים , מניפולציה בבורסה עושים (ל"ת)
    רומי סכין נופלת 07/06/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    העני גובר בכל העולם סימני רעב ועבדות , מעצמה בקריסה NOW (ל"ת)
    איזה טרנד חשוב ? 07/06/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כלכלן 07/06/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
    הכל אינטרסים....
  • חחחח הכלכלן מבית שאן .. חחחחח (ל"ת)
    שלמה 07/06/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גם אנחנו לא מאמינים...משהוא מסריח.... בממלכה (ל"ת)
    יוסי בן דוד 07/06/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מסכן.....נתפס עם המכנסיים למטה...... (ל"ת)
    אנונימי 07/06/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
  • לאמוניני 07/06/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
    לארון ורוזן..אותך דווקא ויתרתי לך פה ושם כי אתה יחסית לשניים מנומס יחסית וחכם יחסית..אף צא מהטריו הזה כי לא תירווה נחת מזה. רק תינזק וקשות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".