טראמפ ונשיא סין
צילום: getty images pool

למרות מלחמת הסחר: סין מדווחת על נתוני סחר חיוביים בחודש יולי

אנליסטים צופים שלמרות הנתונים האופטימיים, ההאטה בכלכלה הסינית תימשך בעיקר לאחר תחילת ספטמבר, אז ארצות הברית תטיל מכסים נוספים בהיקף של 300 מיליארד דולר על סחורה סינית
ארז ליבנה | (1)

סין מדווחת היום על נתוני סחר חיוביים, למרות הלחץ הכלכלי שמפעילה עליה ארצות הברית באמצעות מכסים.

הענקית הכלכלית דיווחה כי הייצוא הנקוב בדולר אמריקאי עלה בחודש יולי ב-3.3% ביחס ליול אשתקד, כאשר הייבוא צנח ב-5.6% ביחס לתקופה המקבילה. סך הכול, עודפי הסחר של סין בחודש שעבר עמדו על 45 מיליארד דולר.

עודפי הסחר של סין עם ארצות הברית עמדו על כ-28 מיליארד דולר ביולי, מדובר בירידה לעומת כ-30 מיליארד דולר בחודש יוני. מינואר עד יולי, עודף הסחר של סין עם ארה"ב עומד על 168.5 מיליארד דולר.

סין עוזרת ליצואנים - אבל לא בטוח שזה יספיק

לו יו, מנהל פורטפוליו באליאנז גלובל (Allianz Global Investors) אמר כי יואן חלש ביחס לדולר האמריקאי ומטבעות נוספים, עזר לסקטור היצרנים הסיני למכור את מרכולתם מחוץ לסין. זאת למרות המכסים בשיעור של 25% שהטיל הממשל האמריקני על מוצרים סיניים בשווי 200 מיליארד דולר במאי האחרון, לאחר שהשיחות על הסכם סחר חדש לא נשאו פרי.

הורדת השווי של היואן "עוזרת ליצואנים הסיניים לייצא לא רק לארה"ב, כי היא גם מרככת את האפקט של המכסים וגם מסייעת להם לייצא למדינות נוספות", אמר יו בראיון ל-CNBC.

בסקר שערך רויטרס בין כלכלנים, הצפי היה כי הייצוא הסיני יפול ב-2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ולצניחה של 8.3% בייבוא. בסך הכול, לפי הסקר, עודפי הסחר ליולי עמדים על 40 מיליארד דולר.

נתונים של רשויות המכס הסיניות מראים כי ביוני הייצוא הסיני ירד ב-1.3%, כשהייבוא ירד ב-7.3%. עודף הסחר באותו החודש עמד על 51 מיליארד דולר.

ספטמבר המר? סין משנה מדיניות מוניטרית

"לא בטוח שהמומנטום שנצפה בסחר הסיני ביולי יימשך", אומר ג'וליאן אוואנס-פריצ'רד, אנלסיט בכיר לשוק הסיני בסוכנות הייעוץ קפיטל אקונומיקס. "אם מסתכלים קדימה, סקטור הייצוא ימשיך להיות מאופק ברבעונים הקרובים, כאשר החלשות המטבע הסיני, יואפלו על ידי המכסים האמריקאים וחולשה רחבה יותר מחוץ לתחומי סין", כתב אוואנס-פריצ'רד לאחר פרסום הנתונים הסיניים.

 

"הייצוא הסיני באוגוסט יכול להרוויח טעינה קדמית לפני שהמכסים החדשים יכנסו לתוקף ב-1 לספטמבר, הקפיצה הזו קרוב לוודאי תהיה קטנה יותר ביחס לסבבי המכסים הקודמים, בשל העובדה שאין כמעט מקום במחסני האפסון בנמלים האמריקאים", הוסיף. "במקביל, האטה מחודשת בביקושים פנימיים תשפיע על הייבוא."

קיראו עוד ב"גלובל"

 

סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, חווה האטה בשל מלחמת הסחר שבין וושינגטון לבייג'ינג, שהחלה כקרב מכסים, אך לאחרונה זלגה גם לסקטור הטכנולוגיה ולשוק המטבעות. בחודש שעבר, סין דיווחה שהכלכלה שלה צמחה ב-6.2% - הנתון החלש ביותר מזה 27 שנים.

 

בניסיון להאיץ את הפעילות הכלכלית במדינה, סין הקלה את המדיניות המוניטרית שלה והכריזה על צעדים פיסקאליים, כמו הורדה במסים, כדי לעודד את הפעילות הכלכלית. עם זאת, ההאטה של הכלכלה הסינית צפויה להימשך עם השתת המכסים הצפויה ב-1 לספטמבר.

 

ריי דליו בלונג על סין

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 09/08/2019 12:58
    הגב לתגובה זו
    שילוב של ריבית נמוכה עם מכסי מגן יגבירו את ההשקעות . הגידול בהשקעות יפצה ויעבור את הנזק מקיטון ביצוא .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social