
טויוטה קורולה קרוס - חלופה לקורולה המשפחתית
הטויוטה קורולה קרוס מצאה את עצמה בתחרות אליו היא לא תוכננה, כמחליפה מקומית של הקורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי על ישראל. לאחרונה היא עברה מתיחת פנים מבורכת, קיבלה חזית חדשה, ובידוד רעשים עדיף.
אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, אינטואיטיביות בתפעול הרכב
פחות אהבנו: עדיין רועשת מדי תחת עומס, מרווח פנימי, מחיר, נפח מיכל דלק
ציון מסכם 4.2 במדד פולס
הטויוטה קורולה קרוס שהוצגה בשנת 2020 נועדה לתת מענה ללקוחות שחיפשו קרוסאובר של טויוטה, ומצאו את הראב 4 גדול מדי, ואת ה C-HR שונה מדי. לפער הזה נכנסה הקורולה קרוס שלמרות השימוש בשם קורולה, היא מבוססת על אותה פלטפורמה כמו ה C-HR, עם אותו בסיס גלגלים. לשוק המקומי נכנסה הקורולה קרוס בספטמבר 2022.
רצה הגורל שבשוק הישראלי פתאום מצאה עצמה הקורולה קרוס כמחליפה של הטויוטה קורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק המקומי עקב החרם שהטיל ארדואן על ייצוא סחורות לישראל, תפקיד לו היא מעולם לא יועדה. על אף האמור הקורולה קרוס היא מה Top5 של הדגמים הנמכרים בישראל, כשאם בשנת 2024 כולה נמכרו 6750 יחידות מהדגם, עד סוף ספטמבר נמכרו עוד כ- 7000 יחידות מהדגם, והמכירות ממשיכות. לפני מספר שבועות החלה 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה לישראל, בשיווק מתיחת הפנים של הקורולה קרוס, מתיחת פנים שמתמקדת בעיקר בעיצוב החיצוני, ללא שינויים במערכת ההנעה של הרכב.
טויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר קטגוריה קרוסאובר C-Suv מימדים (מטר) אורך 4.46 /רוחב 1.825 /גובה 1.62 /בסיס גלגלים 2.64 מספר מושבים חמישה הנעה היברידית, קדמית הספק 140 כ"ס מיכל דלק 36 ליטר צריכת דלק 20 ק"מ לליטר, משולב. תקן WLTP בטיחות ציון איבזור בטיחות 4, למעט דגם אדוונצ'ר עם ציון 6. חמישה כוכבי בטיחות EuroNcap ב 2022, ציון Top Safety Pick ב IIHS ב 2024 מחיר 180.0 אש"ח
/ 182.0 אש"ח / 188.0 אש"ח / 193.0 אש"ח
עיצוב חיצוני ופנימי
הקורולה קרוס מקבלת חזית עדכנית ומודרנית עם יחידות תאורה צרות ומשולבות פסי לד, סמל טויוטה במרכז וגריל קדמי בצבע המרכב. פלסטיקה שחורה בבתי הגלגלים ובתחתית ספי הדלתות לטובת מראה 'גבוה'. סה"כ הקורולה קרוס מציגה מראה עיצוב קרוסאוברי מודרני ועדכני, אם כי שמרני משהו, בדיוק מה שלקוחות טויוטה אוהבים. עוד ראוי לציין הצבע הכחול / אפור משהו, 'ספיר מטאלי' בשפת טויוטה שנראה נהדר על הרכב.
- ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם העיצוב הפנימי שמרני משהו, עם צג לוח מחוונים בגודל ''12.3, ומסך מולטימדיה בגודל ''10.5 המזדקף במרכז הדשבורד. מתחתיו פתחי מיזוג עם כיוונון ידני וסט מתגים לבקרת האקלים (כלומר אין כיוון פתחי מיזוג מהמסך ולא התעסקות עם בקרת האקלים מהמסך הראשי – נקודות זכות לטויוטה). בקונסולה המרכזית משטח טעינה אלחוטי, ומוט הילוכים 'מסורתי' עם מצב B לטובת רגנרציה גבוה יותר. הריפוד דו גווני, גם במושבים הקדמיים וגם באחוריים. אישית פחות התחברתי לדוגמת הריפוד. לזכות טויוטה הכל 'נופל' לידיים בדיוק איפה שאתה מחפש, וכמעט ואין צורך להסתגל לסביבת הנהג. ה'כמעט' הוא שנדרשת מעט התעסקות עם ניהול מערכות הבטיחות דרך ההגה ולוח המחוונים, ואיפוס צג צריכת הדלק מהמסך הראשי.
המרווח מאחור מקבל ציון 'בסדר' בלבד, לא יותר מזה, עם בסיס גלגלים של 2.64 ס"מ בלבד, נתון קטן מחלק מהקרוסאוברים שנמצאים בסגמנט אחד מתחת.
בקורולה קרוס יש את הדור החמישי של ההנעה ההיברידית של טויוטה, המומחיות של יצרנית הרכב מיפן. מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר המפיק 98 כ"ס ומומנט של 14.5 קג"מ, ובנוסף מנוע חשמלי בהספק של 95 כ"ס ומומנט של 18.9 קג"מ. ההספק המשולב עומד על 140 כ"ס, וכמקובל בטויוטה אין נתון מומנט משולב, אולם ההרגשה היא שהמומנט הזמין כמעט בכל עת הוא באיזור 25 קג"מ. (כלומר זה לא 22 קג"מ ולא מרגיש כמו 30 קג"מ). תיבת ההילוכים כמקובל בטויוטה היא אוטומטית רציפה E-CVT . מיכל הדלק בקיבולת 36 ליטר צנועים בלבד. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10 שניות בדיוק והמהירות המרבית 170 קמ"ש
- לכוד ברכב הבוער: הסיוט החוזר של דלתות חשמליות בתאונה הקטלנית; הפעם ברכב של שיאומי
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
עם הקורולה קרוס עשיתי מספר נסיעות, שתיים ארוכות של מאות ק"מ, והיתר עירוניות במתווים כאלה או אחרים. הנסיעה נעימה ונוחה, ומושב הנהג מפתיע בנוחות. גם המתלים עושים עבודה טובה. הם רכים יחסית כדי לא להתרסק בתנועה עירונית וקשיחים מספיק כדי לאפשר אחיזה גבוהה בכבישים מפותלים. מה שכן מעיב מעט על הנהיגה הוא הרעש שחודר לתא הנוסעים. כל עוד הנהג לא לוחץ על המנוע, נכנסים לרכב רעשי רוח יותר מהמצופה. לחיצה נחושה על דוושת התאוצה מכניסה בנוסף גם רעש מנוע נוכח, דבר שקיים כמעט בכל רכב עם תיבת הילוכים רציפה. נהגתי בעבר בדגם הקודם של הקורולה קרוס, והתחושה היא שיש שיפור בבידוד הרעשים החודרים לרכב, אבל עדיין יש מקום לשיפור נוסף.
למרות ההספק הצנוע משהו (מי זוכר את הימים בהם רכב עם יותר מ- 100 כ"ס נחשב לספורטיבי) של 140 כ"ס, עקיפות ותאוצות ביניים מבוצעות במהרה ובבטחה. לא תמצאו כאן תאוצות שמדביקות את הגב למושב, עם זאת הרכב מרגיש זריז ותאוצות הביניים טובות. הקורולה קרוס מבצעת בדיוק מה שמצופה ממנה, עבור הקהל שלה.
צריכת הדלק הרשמית עומדת על 20 ק"מ לליטר, במהלך ימי המבחן נערכו מספר בדיקות לצריכת הדלק. נהיגה רגועה וחסכונית הניבה צריכה של 26 ק"מ לליטר. נהיגה אגרסיבית מאוד, לרבות עליות בהרי הגליל, ונהיגה מהירה מאוד בכבישים מהירים הניבה צריכה ממוצע לאורך כמה מאות ק"מ של 17.9 ק"מ לליטר, כך שנהיגה נורמטיבית עם הקורולה קרוס תניב להערכתי את ה- 20 ק"מ לליטר ללא כל קושי.
עוד לחובת הקורולה קרוס ניתן לציין מיכל דלק בקיבולת של 36 ליטר בלבד. מצד אחד אם בוחנים את צריכת הדלק הממוצעת של הרכב, אזי מיכל הדלק מספיק לכ – 650 ק"מ, בפועל התחושה היא של מיכל קטן מדי.
בתחום הבטיחות מצוידת הקורולה קרוס במערכת הבטיחות העדכנית של טויוטה TSS 3.0 הכוללת את אמצעי הבטיחות האקטיבית המתקדמים המוכרים. דגמי הקורולה מקבלים ציון אבזור בטיחות 4, ואילו דגם האדוונצ'ר הבכיר מקבל ציון 6. הקורולה קיבלה חמישה כוכבי בטיחות EuroNcap ב 2022, וציון Top Safety Pick ב IIHS האמריקאי ב 2024.
הקורולה קרוס משווקת בארבע רמות גימור החל באקטיב הבסיסית שמחירה 180.0 אש"ח, דרך הדינמיק שמחירה 182.0 אש"ח או 188.0 אש"ח לדגם עם צביעה דו גוונית, ועד 193.0 אש"ח לדגם האדוונצ'ר (רכב המבחן).
התחרות לקורולה קרוס מגיעה ממגוון דגמים פלאג אין והיברידיים דוגמת ההצ'רי טיגו 7, הג'אקו 7, ה MG HS ההיברידי ובקרוב גם ה KGM טורס ההיברידי וה BYD Sealion5 הפלאג אין, חלקם ישאירו עודף לא מבוטל, וכולם מרווחים מהקורולה קרוס. עם זאת, כנראה שהקורולה קרוס תשמור על ערכה יותר טוב מכולן הודות לחוזק המותג.
ציון מסכם:
טויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר נוחות 4.2 דינמיות 4.0 צריכת דלק 5.0 אבזור 4.0 בטיחות 4.5 עיצוב 4.0 תמורה למחיר VFM 4.0 ממוצע 4.2

עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה
תחרות עזה, דגמים חדשים בחו"ל ולחץ גדול של היבואנים - הנחות של עשרות אחוזים; הסיבות לקנות רכב חדש והסיבות לחכות עם הקנייה לשנה הבאה?
שנת 2025 מתקרבת לסיומה, ובשוק הרכב יש ירידות מחירים ומבצעים דרמטיים. ליבואנים ולחברות הליסינג מלאי גדול של רכבי "אפס קילומטר", חלקם בני שנה ויותר, שמחייב חיסול מיידי. המחירים הוזלו לעיתים בעשרות אלפי שקלים ממחיר המחירון.
בשלושת הרבעונים הראשונים של 2025 נמסרו בישראל כ-242 אלף רכבים חדשים, עלייה של 6.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אך הנתונים מסתירים מגמות מדאיגות: ירידה חדה במכירות הרכבים החשמליים מ-25% משוק המסירות בשנה קודמת לכ-20% בלבד השנה, לצד עלייה של 59% במכירות דגמים סיניים, שתופסים כעת 34% משוק המסירות הכולל.
התחרות הסינית, שמתחילה להתפשט גם בפלח היוקרה, משנה את כללי המשחק ומאלצת את היבואנים הוותיקים להוריד מחירים כדי להישאר רלוונטיים.
הנחות של 15% ואף יותר
בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל – 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.
דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון.
- ענף הרכב - 249,101 כלי רכב- דגמים, מותגים, יצרנים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביריד שהתקיים בתחילת החודש הוצעו מאזדה CX-5 ב-159 אלף שקל וקיא נירו היברידי ב-159 אלף שקל, לצד רנו קפצ'ור ב-130 אלף שקל, הנחה של 22 אלף שקל. ובכלל מדובר בהנחות של 10%-30%
ב-MG, ההוזלות הגיעו עד 55 אלף שקל.

ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
680 כלי רכב במחיר של מעל ל 1.0 מיליון ש"ח נמכרו בתשעת החודשים הראשונים של 2025. רולס-רויס, מרצדס, פורשה, לנדרובר, בנטלי, פרארי ועוד.
בעודנו מנתחים את ענף הרכב המקומי, כשכלי הרכב הנמכרים ביותר עולים לא יותר מ – 200,000 ₪, יש עולם מקביל בו מכוניות יוקרה חדשות נמכרות במחירים של הרבה מעל 1.0 מיליון שקל. 680 כלי רכב נרשמו במשרד הרישוי מינואר 2025 ועד היום, שמחירן מעל ל- 1.0 מיליון ₪.
נתחיל עם היקרות ביותר, רולס-רויס במקרה של תשעת החודשים הראשונים של 2025. המכונית היקרה ביותר, כך לפי ההצהרות למשרד הרישוי היא רולס רויס Spectre שמחירה 4,500,000 ₪. לא ברח לנו אפס. ארבעה וחצי מיליון ₪. רכב נוסף מאותו הדגם אבל בגרסה 'זולה' יותר נמכרה במחיר של 4.0 מיליון ₪. במחיר זהה ( 4.0 מיליון) נמכרו בישראל עוד שלוש רולס רויס Cullinan ועוד רולס רויס Ghost יחידה.
אם נרד מדרגה למחירים שבין 3.0 מיליון ₪ ל 4.0 מיליון ₪ נמצא שם 11 כלי רכב, ובין 2.0 מיליון ₪ ל- 3.0 מיליון שח מתחיל להיות עממי למדי עם 75 כלי רכב. במחיר של מעל מיליון ₪ ועד 2.0 מיליון ₪ נמצא כבר 588 לקוחות מעושרים שרכשו רכב במחיר שרובנו חושבים עליו רק בהקשר של קנית דירה או זכייה בלוטו.
דירוג המותגים הנמכרים ביותר במחיר של מעל 1.0 מיליון שח מציג את התמונה הבאה. במקום הראשון ובפער גדול נמצאת מרצדס עם 229 יחידות שנמכרו כאמור במחיר הגבוה ממיליון ₪. אחרי מרצדס במקום השני נמצאת פורשה עם 141 יחידות שמכרה ובמקום השלישי לנדרובר עם 122 יחידות במחיר של מעל למיליון ₪. ב.מ.וו סוגרת את המותגים שמכרו בכמות תלת ספרתית של מכוניות במחיר של מעל למיליון ₪ עם 105 מכוניות מתוצרתה.
במקום החמישי נמצא את Audi שמכרה 20 יחידות במחיר של מעל למיליון ₪, ואחריה בנטלי שמכרה 19 מכוניות. למבורגיני, פרארי ורולס רויס מכרו 11 יחידות כל אחת, אסטון מרטין עם 5 יחידות, קאדילק עם 4 יחידות וסוגרות את הרשימה מקלארן ושברולט שמכרו כל אחת רכב בודד במחיר של מעל 1.0 מיליון ₪.