הסריקות והתקשורת על העורף
צילום: באדיבות ישי ירושלמי, חדרי חרדים

עשירית מהשיח על הפיגוע בדיזנגוף עסק בסיקור התקשורת

כך עולה מבדיקה של Vigo שיוצג במסגרת סקר מיוחד בכנס הבינלאומי לחופש העיתונות שיתקיים היום. המדיה המסורתית עדיין נתפסת אמינה יותר מהרשתות החברתיות
אלכסנדר כץ |

איש כוחות הביטחון במהלך סריקות, חדשות 12 צמודים (צילום באדיבות ישי ירושלמי, אתר בחדרי חרדים)

.

סקר מיוחד שיוצג היום בכנס חופש העיתונות הבינלאומי מעלה כי המדיה המסורתית ממשיכה להיתפס כאמינה יותר בהצגת מידע ונתונים. על פי הסקר חברת יפעת מחקר מדיה  עולה כי 45% ציינו שהמדיה המסורתית אמינה יותר, לעומת 20% שמאמינים יותר לרשתות החברתיות. נתון מעניין נוסף מעלה כי כ-60% מהמשיבים ציינו שהרשתות החברתיות יכולות להוות תחליף אמין ורציני לאמצעי המדיה. ואולם, 78% ציינו כי פייק ניוז מופץ בעיקר דרך הרשתות החברתיות, בהשוואה למדיה המסורתית.

 

הסקר של יפעת מחקרי מדיה נערך באינטרנט בקרב 503 אנשים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, ובדק את תפיסות הציבור את אמצעי המדיה המסורתית מול הרשתות החברתיות. את נתוני הסקר יציג מנכ"ל יפעת מני אברהמי בכנס חופש העיתונות הבינלאומי ה-5 שמתקיים ביוזמת ארגון העיתונאים והעיתונאיות ומועדון העיתונאים בירושלים.

 

מתוצאות הסקר עולה כי המדיה המסורתית נתפסת כאמינה יותר בהצגה של מידע ונתונים. 45% ציינו כי המדיה המסורתית אמינה יותר, 20% השיבו כי הרשתות החברתיות אמינות יותר ו-35% אמרו כי שתי הפלטפורמות אמינות באותה המידה.

 

בגילאי 51 ומעלה האמינות של המדיה המסורתית מזנקת ל-57% מול 17% שמאמינים יותר לרשתות החברתיות. עבור חתך הגילאים 21-50 כנראה כי הגבולות מעט מטושטשים והרשתות החברתיות מתחילות להיתפס כמי שעשויות להיות מקבילות למדיה המסורתית.

 

פיגוע הירי בדיזנגוף בחודש אפריל, בו נרצחו שלושה ישראלים ונפצעו שישה, היווה קו פרשת המים ביחסים בין הציבור לתקשורת. עם תחילת האירוע המתגלגל, ליוו צוותי תקשורת את הלוחמים שהתרוצצו ברחבי תל אביב בניסיון לאתר מחבלים ברחנים וביצעו סריקות בדירות רבות באזור הפיגוע. בין היתר תועדו לוחמים של יחידות מיוחדות בפנים גלויות, כמו גם שיטות פעולה של אותן יחידות. המשטרה שהייתה במקום, לא דאגה ליצור טבעת נוספת שתבודד את כוחות הביטחון מאנשי התקשורת במהלך הפעילות המבצעית. בעקבות הסיקור, התקבלו אלפי תלונות אצל נציבת תלונות הציבור ברשות השנייה. בהמשך הצהירו מערכות חברות החדשות כי יבצעו בדיקה פנימית על התנהלותן.

מבדיקת חברת הניטור Vigo, הפיגוע הניב 44 אלף שיחות ברשת, כאשר נתון גבוה של 9%, כמעט עשירית, עסק באופן הסיקור התקשורתי. רוב השיח הזה היה ביקורתי.

.

בדיקת Vigo לגבי השיח על הפיגוע בדיזנגוף

 .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.