וול סטריט
צילום: iStock

סגירה מעורבת בוול סטריט: אמזון קפצה ב4.1%, טבע נפלה ב-9.5%

זמן קצר לאחר שמדד ה-S&P500 קבע שוב היסטוריה, הסנטימנט בשוק נחלש ונראה כי חלק מהמשקיעים מממשים רווחים. טסלה עלה ב-2.8%. וול מארט והום דיפו במוקד, הדולר יורד בחדות

עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר התנודתיות עלתה במעט לאחר מספר ימים רגועים במיוחד. מדד ה-S&P500 עבר לזמן קצר את רמת שיא כל הזמנים שנקבע בפברואר האחרון. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%   

דאו ג'ונס 0.16%   

נאסד"ק -0.21%   

הקורונה? היא עדיין איתנו, אך נראה כי הסיטואציה בארה"ב מתחילה להשתפר משמעותית. לאחר שבחודשיים האחרונים מספר הנדבקים במדינה עלה בצורה משמעותית וכבר החלו הדיבורים על "גל שני של הנגיף", מספר הנדבקים במדינה יורד בחדות בימים האחרונים. אתמול דווח על פחות מ-40,000 נדבקים - מספר הנדבקים הנמוך ביותר מאז יוני. מספר הנפטרים לעומת זאת ממשיך לטפס ועלה בימים האחרונים מעל לרף ה-170 אלף. בתוך כך, בגרמניה ובדרום קוריאה מדווחים בימים האחרונים על עלייה משמעותית במספר מקרי ההידבקות. עם זאת, חשוב להדגיש כי המספרים היום רחוקים מהמספרים שדווחו מוקדם יותר השנה. 

עם כל הכבוד לדיווחים על הקורונה, הסיפור המרכזי בוול סטריט ממשיך להיות התמיכה הגדולה מצד הממשל האמריקני והפד' במערכת הבנקאית. כפי שדיווחנו ביום שישי האחרון, מאז ה-27.7 הזרים הממשל האמריקני קרוב ל-190 מיליארד דולר למערכת הבנקאית. במקביל, הפד' ממשיך להגדיל את הרזרבות במערכת הבנקאית ע"י תוכניות ה-QE. התמיכה הגבוהה צפוי להמשיך ללוות את השוק גם בימים הקרובים. 

בגזרת הסחורות, הזהב מגיב לירידה בריביות ביומיים האחרונים וטיפס ב-0.6% לרמה של 2,010 דולרים לאונקיה. הנפט איבד 0.7% ונסחר ברמה של 42.7 דולרים לחבית. 

במרכז

ענקית הקמעונאות וול מארט (סימול:WMT) צליחה להכות את התחזיות המוקדמות עם עלייה של 5.6% בהכנהסות וזינוק ברווח הנקי לרמה של 6.47 מיליארד דולר. במקביל, החברה מדווחת על עלייה של 97% במכירות באונליין (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

עוד חברה בולטת שפרסמה היום את תוצאותיה לרבעון האחרון היא הום דיפוט (סימול:HD). החברה דיווחה על הכנסות של 38.1 מיליארד דולר ברבעון האחרון, עלייה של 23.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה מדווחת על רווח נקי של 4.3 מיליארד דולר או 4.02 דולר למניה. 

הטירוף סביב מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) לא מראה סימני עצירה. מניית החברה טיפסה ב-2.8% לאחר זינוק של 11% במהלך המסחר אמש. מאז ההודעה על החברה על ספליט במניה בשבוע שעבר, החברה הוסיפה לעצמה קרוב ל-100 מיליארד דולר! בשווי שוק (לכתבה המלאה).

ביומיים האחרונים נראה שיש כוכבת חדשה בוול סטריט: חברת הביוטכנולוגיה הגרמנית CureVac. החברה הונפקה ביום שישי האחרון והחלה להיסחר תחת הסימול "CVAC"- המשקיעים בינתיים מאוהבים. לאחר שהונפקה בקצה טווח הערכות (16 דולר למניה), מניית החברה רשמה זינוק של 249%. אתמול רשמה המניה זינוק נוסף של 37.6%  (לכתבה המלאה).  

על פי פרסומים בתקשורת הכלכית בחו"ל, ענקית התוכנה אורקל (סימול:ORCL) נמצאת במגעים לרכישת הפעילות של הרשת החברתית לשיתוף הסרטונים טיקטוק בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    דינה 19/08/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
    אפשר לעטוף בזה דגים
  • 11.
    מאולה (ל"ת)
    נסים 19/08/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    זמן בחירות=בורסה עולה. (ל"ת)
    אנונימי 19/08/2020 06:54
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אין שום פחד גבהים עד ה-4 לנובמבר.... (ל"ת)
    ליבי 18/08/2020 21:06
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עליות ועליות ועליות. אין סיבה אבל עליות עליות עליות . (ל"ת)
    שושנת יריחו 18/08/2020 20:22
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ניסיון 20 שנה .עד נובמבר לפחות עליות (ל"ת)
    שושנת יריחו 18/08/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הבורסה לקראת עליות חזקות מאוד (ל"ת)
    שושנת יריחו 18/08/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פחד גבהים .ירידות של חמישית האחוז (ל"ת)
    שושנת יריחו 18/08/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא ממש לא פחד גבהים..פשוט פחד נמוכים נמוכים ננסיים (ל"ת)
    לטל נועם 18/08/2020 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גולדמן זקס פו בארץ מזמן היו נכנסים לכלה על הרצאת מניות (ל"ת)
    דוד 18/08/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פרופ' איצ100 לעמית 18/08/2020 16:18
    הגב לתגובה זו
    למעלה למטה(ואתה ממש לא היחיד..ואתה עוד מהטובים שבחבורה)הרי נושא המגפה ובטח בארצות הברית היא בעיה ענקית שלא רק שלא מתקדמת לפתרון..יש מצב שניצטרך להמשיך לחיות עימה. לגבי הכסף המקולל שהמטורפים האמריקאים מייצרים מסחי לא מטוהר..הוא רק מקרב את הסוף..והסוף קרוב...קח בחשבון שבכל העולם על מניותיו ומדדיו רק שש או שבע חברות טכנולוגיה מנופחות עשו את כל העבודה..רוב חברות ומדדי עולם ברגרסיה והדרך מטה קצרה. דע טוב.
  • לאיצ 100 19/08/2020 00:14
    הגב לתגובה זו
    מדוד ס , מאחל לך רק טוב ומאמין שיבוא יום תבין שצריך לנצל מומנטום של עלייה ולא לחכות לירידה הגדולה שאגב לא תבוא ...
  • דוד 18/08/2020 17:06
    הגב לתגובה זו
    חברים עד לאן אתם נוכלים בבורסה ונותנים לכם פו בארץ כבר מזמן אתם בכלה
  • 1.
    בכי ונהי 18/08/2020 15:26
    הגב לתגובה זו
    אין מניה ששברה שיא . חוץ מכמה קיקיוניות או מניות הקנאביס וכל מה שעלה ירד . מניות זבל זינקו כל השאר נשחקו וירדו 50% מינימום ויעלו רק אם ביבי ישקיע בהם .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.