ישראל רייף
צילום: עזרא לוי
ראיון

אפקון גדלה בתחום הטעינה לרכבים חשמליים - "עד שנת 2025 יהיו 330 אלף מכוניות חשמליות לעומת 1.2 אלף כיום"

ישראל רייף, יו"ר אפקון מסביר שהצרכן יחסוך בממוצע 750 שקל במעבר לרכב חשמלי;  החברה דיווחה על סיום תשתית הטענה לרכבים חשמליים במרכזי ביג - מה זה אומר? לאן התחום הולך ? וכיצד השפיעה הקורונה? ראיון עם היו"ר
אור צרפתי | (5)

קבוצות אפקון החזקות -1.14%  שמספקת פתרונות כוללים לפרויקטים בתחום התשתיות ומערכות טכנולוגיות, משלב התכנון ועד שלב הביצוע. מדובר באחת מחברות התשתיות הגדולות בישראל, עם פרויקט ענק לחברת מובילאי שהיקפו מוערך בכ-950 מיליון שקל. בנוסף פועלת החברה בפרויקטים גדולים נוספים לחברת אינטל, עיריית ירושלים ומשרד הביטחון.  לצד פעילות החברה בתחום התשתיות מתגלה תחום נוסף  שעתיד  להשפיע על כל אחד מאיתנו -  הטענת רכבים חשמליים. החברה פרסמה כי סיימה האת פריסת רשת הטעינה במרכזי הקניות של ביג, וכן דיווחה על חוזים מול עיריית חולון ואשדוד שעתידים להתבצע בהמשך. נכון להיום היקף הפעילות  בתחום מצומצם. אך  הצפי הוא למאות אלפי רכבים בשנים הקרובות ואפקון בונה על גידול בתחום הטענת רכבים חשמליים. 

 

״פוטנציאל השוק גדול" אומר ישראל רייף, יו"ר החברה  ומסביר - "צריך להבחין בין מכוניות חשמליות לבין מכוניות 'פלאג אין', אשר מסוגלת לנסוע גם בלי טעינה. כיום בשוק יש כ-13 אלף מכונית המונעות על ידי חשמל, שמתוכם כ-1,200 רכבים חשמליים הזקוקים לטעינה שוטפת. עד שנת 2025 יש צפי לכ-4 מיליון רכבים המונעים ע״י חשמל, שמותכם סדר גודל של 330 אלף מכוניות חשמליות. על מנת לתת את השירותים לסדר גודל כזה של רכבים, יצטרכו להיות כ-13 אלף מטענים בפריסה ארצית. אותם מטענים הולכים לצוץ בכל מקום, קניונים ומרכזי בילוי כפי שכבר אנחנו רואים בביג, במקום עירוניים, בתי מלון ועוד".

מה בעצם ה״מוצר״ שמספקת החברה ?

״כיום יש שני  סוגים של מטענים לרכבים חשמליים: המטען המהיר, הקרוי DC, והמטען האיטי יותר שנקרא AC. המטען המהיר  מסוגל להטעין  רכב חשמלי  לנסיעה של 100 ק״מ בתוך כרבע שעה, מה שעתיד לשנות את תחום האנרגיה לרכבים. פריסה משולבת של שני המטענים היא הכרחית להכנת תשתית עתידית לרכבים חשמליים".

 

מהו המודל העסקי בתחום ? כיצד החברה צופה להרוויח?

״אין פה נוסחה אחת, מדובר על השקעות גדולות וכרגע  אין עוד מספיק מכוניות שצורכות את החשמל, אך זוהי הכנת תשתית עתידית לתחום ענק. גם החברות משקיעות וגם המדינה משקיעה, כפי שפורסם ב-״קול קורא״ שהמדינה תשקיע סדר גודל של 30 מיליון שקל, והיא תצטרך להשקיע עוד יותר כדי שהרשת תהיה בכל מקום. הרעיון הוא "Profit share", הרווח  יהיה ממכירת החשמל ותהיה חלוקה בין המשקיעים במיזם".

 

הצרכנים לא ממהרים לנטוש את הרכבים המונעים ע״י דלק, כמה זה באמת יכול לחסוך להם בעלויות?

״מדובר בהפרשים ענקיים, הצרכן הממוצע מבזבז כ-1000 שקל על דלק בחודש, עם המעבר לרכבים חשמליים ההוצאה תופחת בכ-75%. כלומר הוצאה חודשית של 250 שקל, לאותו מרחקי נסיעה. לצד החיסכון ביוקר המחיה, כמובן יש את הנושא של אנרגיה ירוקה ושמירה על איכות הסביבה שזה דבר לא פחות חשוב״

 

יש עוד חברות בתחום ? מה היתרון שלכם על פניהם ?

״אין מה להשוות בין איפה שאנחנו נמצאים כיום לבין חברות  בשוק. בידינו  יש רשת  פעילה כמו הפריסה במתחמי ״ביג״, יש לנו אפליקציה למשתמש אשר  מעדכנת מידע בזמן אמת על מקומות הטענה זמינים ואפשרויות תשלום בכרטיסי אשראי. אנחנו בשלב אחר, אנחנו כבר עובדים עם כמה מאות מטענים ברחבי הארץ, אחרים פשוט לא נמצאים בשלב הזה״

 

 

 

 

כמה תופסת פעילות הטענת הרכבים מתוך מגוון השירותים שמציעה הקבוצה ?

״כרגע זה לא היקף גדול, אך אנחנו בונים כאן משהו גדול עם היקף משמעותי. נכון להיום זה לא החלק העיקרי בקבוצת ״אפקון״, אבל הוא חלק מאד מעניין שעתיד לשמש את החברה כזרז צמיחה משמעותי. אנחנו מכירים טוב את הענף, אנחנו תחת קבוצת שלמה סיקסט ולכן מחוברים לכל הצדדים וזהו הערך המוסף שלנו. לצד השקעה בתשתיות הטענה, אנחנו גם משקיעים בחברה פרטית בשם ״שיר״ אשר מפתחת אוטובוסים חשמליים הנקראים DYD. אנחנו צופים כי זה עתיד לתפוס חלק מאד משמעותי מקבוצת אפקון״

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

כיצד השפיעה מגפת הקורונה על יתר הפעילות של החברה ?

״כרגע אנחנו נמצאים בפרויקטים ענקיים שבהם אנחנו עושים הכול מהכול, תכנון, ביצוע ואת כל הערכים המוספים בתחום הטכנולוגיה  והתשתיות. כרגע הפרויקטים העיקריים שלנו הם באינטל, מובילאיי ופרויקט ענק בירושלים. מגפת הקורונה השפיעה על כל המשק, וגם עלינו היא עיכבה במעט את הפרויקטים, הוצאות שונות ותהליכי התייעלות, אך באנו כקבוצה חזקה מלפני הקורונה ונצא חזקים עוד יותר לאחר הקורונה. ״

 

לאחר שארגון ה-OECD הכריז בפה מלא, כי על המדינות להשקיע בתשתיות בתקופה שלאחר הקורונה, אתם מזהים פה הזדמנות ?

״אנחנו הולכים יד ביד עם פרויקטים של תשתיות במדינה ישראל, אם זה בתחום הרכבות והרכבות החשמליות, משרד הביטחון ועוד. הולכים להיות פה הרבה מאד פרויקטים כמו הפרויקט באינטל, בזכות הפלטפורמה המצוינת של החברה, אני בהחלט רואה אותנו כקבוצת אפקון, שחקנית חזקה בתחום זה. כמובן שהמדינה  באמת צריכה ללכת לכיוון השקעה בתשתיות, כולל רגולציה וקבלת החלטות, זה הכרחי לאזרחי מדינת ישראל״

 

משהו לסיום ?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אלי 19/06/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
    יצרניות המכוניות החשמליות נותנות לך שמונה שנות אחריות על הבטריה והיא מחזיקה הרבה יותר משמונה שנים.
  • 3.
    Gjk 16/06/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
    אפקון חברה מעולה ואני צופה לה המון התפתחויות חיוביות בעתיד. אין באמור המלצת קניה/מכירה.
  • 2.
    9000 בשנה, 27000 ב3 שנים... פחות מהחלפת סוללה ברכב (ל"ת)
    חסכון 750 בחודש? 15/06/2020 10:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סוחר זקן 14/06/2020 20:33
    הגב לתגובה זו
    סוללה לרכב עולה 7000 דולר
  • אלפא 15/06/2020 15:23
    הגב לתגובה זו
    בעיקר באזור הספסל האחורי היכן שנמצאים הילדים שיותר רגישים לקרינה הזאת....מוכנים להשתתף בניסוי?
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מיכאל שלוסר
צילום: מצגת החברה

עוד צרות: בי-קיור לייזר גילתה בטעות שאין אישור למוצר; הבעלים התפטר

הצרות בחברה נמשכות: גילתה שהיצרן הסיני אשר מייצר עבורה חלק מהמוצרים, אינו מחזיק באישור CE. היא טוענת כי אין לכך השפעה מהותית על המכירות, אבל יו"ר הדירטוריון החליט להתפטר. רק לפני מספר חודשים הדח"צים התפטרו אחרי נפילה במניה
איציק יצחקי |
נושאים בכתבה בי קיור לייזר

חברת אריקה ביו קיור אריקה בי-קיור -9.33% גילתה שהיצרן הסיני אשר מייצר עבורה חלק מהמוצרים, אינו מחזיק באישור CE. לטענתה ההשפעה אינה מהותית, אך במקביל - יו"ר הדירקטוריון והבעלים מיקי שלוסר התפטר מכל תפקידיו. לטענת החברה, היצרן מספק מוצרים המהווים כ-12% ממכירות החברה מתחילת שנת 2021 ועד היום. לאור העובדה שהוא לא מחזיק באישור המאפשר לו לייצר עבורה את החומרים, החברה עצרה את המכירות. הסיפור של החברה הוא עצוב. היא התרסקה ב-77% בשנה האחרונה ולא מצליחה להתרומם מההנפקה. בחודש אוקטובר דיווחנו כי הדח"צים של אריקה בי-קיור מתפטרים בשל "כשלים בחברה". גם סמנכ"ל הכספים החדש התפטר אחרי שהמניה ירדה ב-95% בתוך שנה. המניה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 19 מיליון שקל, אחרי שגייסה את הכסף בהנפקה לפי שווי של 512 מיליון שקל (הבעלים מיכאל שלוסר עוד רצה להנפיק אותה לפי שווי של מיליארד שקל), וכחלק מגל ההנפקות זינקה ביום הראשון ב-26%, לשווי של 646 מיליון שקל וזמן קצר אחרי ההפקה היא אפילו הגיעה לשווי של 800 מיליון שקל - צניחה מדאיגה. בחזרה לסיפור שלנו. החברה טוענת כי ערכה בדיקות ביוזמתה, לאחר שלא התאפשרה כניסתו להונגריה של משלוח 12 מכשירי Cure-B Sport Laser, וזאת כי למכשירים אין אישור CE. "בהתאם לבדיקות שנערכו על ידי החברה בעקבות זאת, התברר לה כי קיים אישור CE כללי מיום 17 בספטמבר 2020 המתייחס ל Devices Laser intensity-Low בתוקף, ובנוסף, בידי החברה הצהרה חתומה של היצרן והנציג המקצועי של החברה לפיה לכלל מכשירי החברה הרלבנטיים יש אישור CE", כתבה בדיווח לבורסה. עוד ציינה כי "להבנת החברה על היצרן לקבל אישור CE ספציפי עבור כל אחד מהמוצרים הנכללים. בהתאם למידע שנמסר לחברה על ידי היצרן, הוא פועל להשלמת המסמכים הנדרשים והסדרת האישורים עבור המוצרים שלעיל והחברה מעריכה כי אישורים כאמור יתקבלו בשבועות הקרובים". מתברר כי במסגרת הבדיקות שנערכו על ידה, התגלה לחברה אתמול (שבת) כי בחודש פברואר התקבלה על ידי יו"ר הדירקטוריון הודעת מייל מנציג היצרן לפיה מבחינה טכנית רק דגמי ה- Classic Laser Cure-B וה-Pro Laser Cure-B אושרו באופן רשמי על ידי ה-CE וכי "באופן טכני הדגמים האחרים של החברה אינם יכולים לשאת את הלוגו של ה- CE". לטענתה, יו"ר הדירקטוריון לא טיפל בהודעה כאמור כראוי ולא עדכן על כך את הדירקטוריון. לכן, יו"ר הדירקטוריון הודיע כי הוא מבקש להתפטר מהדירקטוריון ומכל תפקידיו בחברה, לרבות תפקיד היו"ר. להערכת החברה, השפעת עצירת המכירות של המוצרים האמורים לעיל על החברה אינה מהותית.