אפקון גדלה בתחום הטעינה לרכבים חשמליים - "עד שנת 2025 יהיו 330 אלף מכוניות חשמליות לעומת 1.2 אלף כיום"
קבוצות אפקון החזקות 0.5% שמספקת פתרונות כוללים לפרויקטים בתחום התשתיות ומערכות טכנולוגיות, משלב התכנון ועד שלב הביצוע. מדובר באחת מחברות התשתיות הגדולות בישראל, עם פרויקט ענק לחברת מובילאי שהיקפו מוערך בכ-950 מיליון שקל. בנוסף פועלת החברה בפרויקטים גדולים נוספים לחברת אינטל, עיריית ירושלים ומשרד הביטחון. לצד פעילות החברה בתחום התשתיות מתגלה תחום נוסף שעתיד להשפיע על כל אחד מאיתנו - הטענת רכבים חשמליים. החברה פרסמה כי סיימה האת פריסת רשת הטעינה במרכזי הקניות של ביג, וכן דיווחה על חוזים מול עיריית חולון ואשדוד שעתידים להתבצע בהמשך. נכון להיום היקף הפעילות בתחום מצומצם. אך הצפי הוא למאות אלפי רכבים בשנים הקרובות ואפקון בונה על גידול בתחום הטענת רכבים חשמליים.
״פוטנציאל השוק גדול" אומר ישראל רייף, יו"ר החברה ומסביר - "צריך להבחין בין מכוניות חשמליות לבין מכוניות 'פלאג אין', אשר מסוגלת לנסוע גם בלי טעינה. כיום בשוק יש כ-13 אלף מכונית המונעות על ידי חשמל, שמתוכם כ-1,200 רכבים חשמליים הזקוקים לטעינה שוטפת. עד שנת 2025 יש צפי לכ-4 מיליון רכבים המונעים ע״י חשמל, שמותכם סדר גודל של 330 אלף מכוניות חשמליות. על מנת לתת את השירותים לסדר גודל כזה של רכבים, יצטרכו להיות כ-13 אלף מטענים בפריסה ארצית. אותם מטענים הולכים לצוץ בכל מקום, קניונים ומרכזי בילוי כפי שכבר אנחנו רואים בביג, במקום עירוניים, בתי מלון ועוד".
מה בעצם ה״מוצר״ שמספקת החברה ?
״כיום יש שני סוגים של מטענים לרכבים חשמליים: המטען המהיר, הקרוי DC, והמטען האיטי יותר שנקרא AC. המטען המהיר מסוגל להטעין רכב חשמלי לנסיעה של 100 ק״מ בתוך כרבע שעה, מה שעתיד לשנות את תחום האנרגיה לרכבים. פריסה משולבת של שני המטענים היא הכרחית להכנת תשתית עתידית לרכבים חשמליים".
מהו המודל העסקי בתחום ? כיצד החברה צופה להרוויח?
״אין פה נוסחה אחת, מדובר על השקעות גדולות וכרגע אין עוד מספיק מכוניות שצורכות את החשמל, אך זוהי הכנת תשתית עתידית לתחום ענק. גם החברות משקיעות וגם המדינה משקיעה, כפי שפורסם ב-״קול קורא״ שהמדינה תשקיע סדר גודל של 30 מיליון שקל, והיא תצטרך להשקיע עוד יותר כדי שהרשת תהיה בכל מקום. הרעיון הוא "Profit share", הרווח יהיה ממכירת החשמל ותהיה חלוקה בין המשקיעים במיזם".
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצרכנים לא ממהרים לנטוש את הרכבים המונעים ע״י דלק, כמה זה באמת יכול לחסוך להם בעלויות?
״מדובר בהפרשים ענקיים, הצרכן הממוצע מבזבז כ-1000 שקל על דלק בחודש, עם המעבר לרכבים חשמליים ההוצאה תופחת בכ-75%. כלומר הוצאה חודשית של 250 שקל, לאותו מרחקי נסיעה. לצד החיסכון ביוקר המחיה, כמובן יש את הנושא של אנרגיה ירוקה ושמירה על איכות הסביבה שזה דבר לא פחות חשוב״
יש עוד חברות בתחום ? מה היתרון שלכם על פניהם ?
״אין מה להשוות בין איפה שאנחנו נמצאים כיום לבין חברות בשוק. בידינו יש רשת פעילה כמו הפריסה במתחמי ״ביג״, יש לנו אפליקציה למשתמש אשר מעדכנת מידע בזמן אמת על מקומות הטענה זמינים ואפשרויות תשלום בכרטיסי אשראי. אנחנו בשלב אחר, אנחנו כבר עובדים עם כמה מאות מטענים ברחבי הארץ, אחרים פשוט לא נמצאים בשלב הזה״
כמה תופסת פעילות הטענת הרכבים מתוך מגוון השירותים שמציעה הקבוצה ?
״כרגע זה לא היקף גדול, אך אנחנו בונים כאן משהו גדול עם היקף משמעותי. נכון להיום זה לא החלק העיקרי בקבוצת ״אפקון״, אבל הוא חלק מאד מעניין שעתיד לשמש את החברה כזרז צמיחה משמעותי. אנחנו מכירים טוב את הענף, אנחנו תחת קבוצת שלמה סיקסט ולכן מחוברים לכל הצדדים וזהו הערך המוסף שלנו. לצד השקעה בתשתיות הטענה, אנחנו גם משקיעים בחברה פרטית בשם ״שיר״ אשר מפתחת אוטובוסים חשמליים הנקראים DYD. אנחנו צופים כי זה עתיד לתפוס חלק מאד משמעותי מקבוצת אפקון״
- העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א
- ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
כיצד השפיעה מגפת הקורונה על יתר הפעילות של החברה ?
״כרגע אנחנו נמצאים בפרויקטים ענקיים שבהם אנחנו עושים הכול מהכול, תכנון, ביצוע ואת כל הערכים המוספים בתחום הטכנולוגיה והתשתיות. כרגע הפרויקטים העיקריים שלנו הם באינטל, מובילאיי ופרויקט ענק בירושלים. מגפת הקורונה השפיעה על כל המשק, וגם עלינו היא עיכבה במעט את הפרויקטים, הוצאות שונות ותהליכי התייעלות, אך באנו כקבוצה חזקה מלפני הקורונה ונצא חזקים עוד יותר לאחר הקורונה. ״
לאחר שארגון ה-OECD הכריז בפה מלא, כי על המדינות להשקיע בתשתיות בתקופה שלאחר הקורונה, אתם מזהים פה הזדמנות ?
״אנחנו הולכים יד ביד עם פרויקטים של תשתיות במדינה ישראל, אם זה בתחום הרכבות והרכבות החשמליות, משרד הביטחון ועוד. הולכים להיות פה הרבה מאד פרויקטים כמו הפרויקט באינטל, בזכות הפלטפורמה המצוינת של החברה, אני בהחלט רואה אותנו כקבוצת אפקון, שחקנית חזקה בתחום זה. כמובן שהמדינה באמת צריכה ללכת לכיוון השקעה בתשתיות, כולל רגולציה וקבלת החלטות, זה הכרחי לאזרחי מדינת ישראל״
משהו לסיום ?
- 4.אלי 19/06/2020 13:38הגב לתגובה זויצרניות המכוניות החשמליות נותנות לך שמונה שנות אחריות על הבטריה והיא מחזיקה הרבה יותר משמונה שנים.
- 3.Gjk 16/06/2020 14:49הגב לתגובה זואפקון חברה מעולה ואני צופה לה המון התפתחויות חיוביות בעתיד. אין באמור המלצת קניה/מכירה.
- 2.9000 בשנה, 27000 ב3 שנים... פחות מהחלפת סוללה ברכב (ל"ת)חסכון 750 בחודש? 15/06/2020 10:59הגב לתגובה זו
- 1.סוחר זקן 14/06/2020 20:33הגב לתגובה זוסוללה לרכב עולה 7000 דולר
- אלפא 15/06/2020 15:23הגב לתגובה זובעיקר באזור הספסל האחורי היכן שנמצאים הילדים שיותר רגישים לקרינה הזאת....מוכנים להשתתף בניסוי?

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"
אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91% בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר.
כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.
צמיחה בכל החטיבות
בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.
בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.
- טבע מזנקת ב-21% - האנליסטים צופים אפסייד של עוד 25%
- טבע מכה את התחזיות בהכנסות וברווח; המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגג'י סיטי ירדה 6.8%, נקסט ויז'ן עלתה 7.1%, סגירה יציבה במדדים
ת"א 35 סגר סביב ה-0 אחרי יום בו המדד נע בין עליות וירידות; תדיראן ירדה 6.2%, סולרום איבדה 5.4%
המסחר בת"א נסגר ביציבות. מדד ת"א 35 סגה ללא שינוי משמעותי ומדד ת"א 90 עלה ב-0.4%.
במבט על הסקטורים, מדד הבנקים עלה ב-0.2%, מדד הביטוח עלה 1%, מדד הנדל"ן ירד0.1% ומדד הנפט וגז איבד 0.4%.
רוצים לדעת איזה מניות בולטות היום ומה הסיפור מאחוריהן? הכל כאן העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א
בשוק האג"ח נרשמת יציבות לקראת החלטת הריבית בסוף החודש. אג"ח עם מח"מ של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.06%. נזכיר כי בסוף השבוע מדד המחירים לצרכן צפוי להתפרסם, במה שיכריע את הכף האם הריבית תרד או לא בסוף החודש. נכון לבוקר זה השוק מתמחר הורדת ריבית באזור 70%.
אחת המניות שבולטת לשלילה בימים האחרונים היא ג'י סיטי. החברה הפתיעה את המשקיעים אחרי שהגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה. לניתוח המלא על מה עשתה החברה, ומה ההשלכות האפשריות - ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 2.17% ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 7.09% , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0.35% ואנרג׳יאן אנרג'יאן -3.37% הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.11% ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.
