שירה ברנד
צילום: קובי קנטור

אושרה תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בנתניה

התוכנית כוללת 3,500 יחידות דיור, מסוף תחבורה ציבורית, מרכז מסחרי, מוסדות חינוך, ופארק על שטח של  113 דונם שבמרכזו אמפי: ״התוכנית יוצרת רובע עירוני איכותי, בשילוב התשתיות הנלוות״

אור צרפתי | (13)

 

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז, בראשות שירה ברנד, אישרה למתן תוקף את התוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במזרח נתניה. התוכנית כוללת כ-3,500 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 20 עד 28 קומות וחלקם במבני מגורים של עד 9 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 700 יחידות יוקצו עבור דירות קטנות ו-400 יחידות יוקצו עבור דיור מוגן. 

 

התוכנית, המתפרשת על פני שטח של 875,000 מ"ר, גובלת ממערב עם שכונת עמליה, שכונת נאות גנים ושכונת קריית השרון, מדרום למתחם נמצא בית עלמין, וממזרח היישוב נורדיה. התוכנית מחולקת למתחמי משנה, כאשר כל תת מתחם יוכל לקום בנפרד ויכלול מערך תנועה ושירותי ציבור נדרשים. 

 

החיבור למרקם העירוני הקיים יתבסס על 3 כניסות ראשיות: כניסה מרחוב האלונים, שתהפוך לציר מזרח-מערב מרכזי, אשר יוביל מחורשת הסרג'נטים ממערב עד לפארק העירוני החדש. לאורך הציר יהיו שבילי אופניים וגינון נלווה. במרכז הציר מרכז מסחרי גדול ומעליו דיור מוגן. כ-90 דונם ישמשו למבני ציבור: בדרום התוכנית מתוכננת קריית חינוך שתכלול בית ספר תיכון ושטח לספורט. בתי ספר יסודיים ואשכולות גנים יפוזרו וימוקמו במתחמי המשנה.

 

ממזרח לשכונה מתוכנן פארק לינארי על שטח של 113 דונם שישתלב עם האופי החקלאי שבסביבתו. לאורך הפארק יתוכננו שבילי אופנים, ריצה וטיול ומתחמי כושר. במרכז הפארק יתוכנן אמפי פתוח גדול שיאפשר קליטת קהל. השביל המרכזי במתחם יתוכנן ויעוצב כטיילת המשלבת, הצללה  שבילי אופנים, אזורי כושר וגינון. מהטיילת יהיו חיבורים לגינות קטנות בהן מתקני משחק, גינות כלבים, גינות קהילתיות, מתקני ספורט ואזורי שהייה מוצלים.

 

בהיבט התחבורתי, התוכנית מתנה את היקפי הבנייה בד בבד עם הקמת כבישי הגישה ותחבורה ציבורית. כמו כן, התוכנית מתווה כביש עוקף חדש לנתניה מזרח, שיחבר את כביש 57 מצפון עם כביש 561 המתוכנן מדרום, וחלק מהיקפי הבנייה מותנים ביצירת חיבור לכבישים אלו. 

 

בצפון התוכנית מתוכנן מסוף תחבורה ציבורית, והיא כוללת הנחיות להתוויית קווי תחבורה ציבורית לשירות השכונה וחיבורה למערכת הדרכים העירונית, בין השאר באמצעות נת"צ מכביש 57 עד רחוב האלונים. כמו כן, כתנאי להתחלת הבנייה, נדרש מסמך לתפעול התחבורה הציבורית. בנוסף לכל אלה, רשת שבילי אופניים חוצה את כל המתחם ומקשרת בין חלקי העיר השונים. כמו כן, בתכנית יש דגש על הליכה רגלית, כאשר רוחב המדרכות מתוכנן ל-3 מ' לכל הפחות. 

 

יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד, ציינה כי "התוכנית מהווה תשתית תכנונית להמשך התפתחותה הטבעי של נתניה, תוך מתן דגש על איכות חיי התושבים. התוכנית יוצרת רובע עירוני איכותי, בשילוב התשתיות הנלוות, שיספק פתרונות דיור למגוון אוכלוסיות, כמו גם ייתן מענה לצורכי התחבורה של תושבי העיר וסביבתה, מוסדות ציבור על עירוניים, ופארק גדול לרווחת התושבים". 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    עומרי 13/12/2020 08:33
    הגב לתגובה זו
    צפיפות של 35 יחד דיור זה מתכון לצפיפות בלתי נסבלת מצוקת חניה עצבים. גועל נפש
  • 11.
    מתבייש להיות נתנייתי 24/11/2020 19:36
    הגב לתגובה זו
    עוד מגדלים עוד בניה יקרה לעשירים. מתי כבר יעסקו בהריסת השכונות המתפוררות ובבניה חדשה במקומם ? ראשת עיר אחת הגרועות לתושבי השכונות !
  • 10.
    עוד שכונות מגדלים, ובסוף כולם נוסעים לעבוד בגוש דן... (ל"ת)
    הפקק 23/11/2020 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שוב פעם שכונה 17/11/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
    חסרים איזורי תעסוקה בנתניה.
  • 8.
    אני יהודיה 17/11/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
    השכונות הותיקות לא חשובות לראש העיר. ההיפך. ככל שהיא תהרוס יותר כך היא תהיה עוד מגדלי בבל. היחס לתושבי השכונות הותיקות לא מעניין אותה. ולכן צריך להחרים את העיריה. אנחנו בוחרים בהם. בלעדינו הם לא קיימים. הגיע זמן להרים ראש ולו ר לערים. אנחנו קיימים. שתפסיק לרמוס אותנו. ואת השכונות. שתתחיל לטפח את השכונות. שתקיים איתנו מפגש כדי לדעת מה חסר לנו בשכונות. אבל לא. במקום לשבת איתנו היא נוסעת להתקיים. כאילו היא ראש ממשלה. עד מתי תעלזי ותצחקו עלינו. אם בחרנו בך עד היום לא עוד. וגם לא באלה שבאים אחרייך. לא מאמינים לכם.
  • 7.
    מה עם השכנות הישנות (ל"ת)
    אורית 17/11/2020 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שכחתם את השכונות הישנות (ל"ת)
    אורית 17/11/2020 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צליל 17/11/2020 09:36
    הגב לתגובה זו
    ביניינים לקבלנים ופקקים לאזרחים. התלהבות על סתם! בכייה לדורות.
  • 4.
    ומי שאוהב ים? (ל"ת)
    הבורר 17/11/2020 08:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעניין מאוד (ל"ת)
    ענת יעקב 17/11/2020 01:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דודי .א 16/11/2020 23:33
    הגב לתגובה זו
    ממש בושה שהנהגת העיר מזניחה את השכונות הותיקות. שולחים לשם את כל אחינו האתיופים. יצרו שם גטו.. בושה במקום להרים שם שכונה.כבר יש שם מוסדרת חינוך. ממש לא הוגן. תתביישו ניפגש בבחירות
  • 1.
    שי הזומבי 16/11/2020 20:37
    הגב לתגובה זו
    מיותר לחלוטין גם ככה כול יום יש פקקים אדירים
  • ישראלי 17/11/2020 08:53
    הגב לתגובה זו
    השווה לת"א ותראה עד כמה נתניה דלילה. צריכים לעודד בה הרבה יותר בניה ולפתח תח"צ ותעסוקה. אפשר להכפיל ואפילו לשלש את נתניה.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.