ניתוח קמפיין

מלחמת טרה בתנובה: להזיק ליריב או להועיל לעצמך?

טרה VS תנובה: הכפפות הוסרו וטרה שחררה את השד של החומר המשמר. כל האמצעים כשרים וכעת השוק מחכה לפתרון שלבטח יבוא מתנובה
עטרה בילר | (8)

בשורה התחתונה :טרה שחררה את השד של החומר המשמר מהארון והסירה את הכפפות. ימים יגידו אם הדבר יועיל יותר לטרה או יזיק יותר לתנובה.

במלחמה ובאהבה הכל מותר. כל האמצעים כשרים, ובמלחמת הגבינות הצהובות אפשר כבר להבחין במערכה עקובה מדם רוויה אמצעי לחימה מגוונים.

אז תנובה מטרטרת כבר שנים עם עקרון ההרגל שאסור לזלזל בו. גדלנו בבית ישראלי ולקביעה הזו אין תחליף. כל דבר חדש בטל בששים אל מול הרגל הנשען על זכרון ילדות וגעגוע.

לאחרונה אנחנו מתחילים להבין מדוע מהדקת תנובה את חזית המסורת והמורשת. טרה נכנסה עם אלטרנטיבה שמאתגרת את כל הקטגוריה הנשלטת בידי תנובה, והיא עושה זאת במתקפה חסרת תקדים עם שלשה חיילות: הבריאותי, הטעם ואפילו הנוסטלגי. אז השיר הוא שיר מתרפק של להקת הנח"ל של פעם "בשמלה אדומה", למרות שהמוצר חדש ומבשר חדשנות שמסתכלת בעיקר אל העתיד.

ההבטחה היא הבטחה כפולה - היא גם בריאותית והיא גם הבטחה של טעם. כדי לזרז את קליטת המסר בקרב הציבור, פונה טרה לאחריות ההורית ומייצרת רגשות אשמה נוכח ילדה קטנה ותמימה שתוהה, אגב מילות השיר, מדוע עליה לגדול על גבינה עם חמר משמר כשיש אלטרנטיבה. ואם לא די בכך - ברור שבימת המחזמר ממוקמת במעדניה שם ניצחת מלחמה יותר קשה מאשר על המדף כי הפורסת עומדת, לנצח, בין הצרכן לבין הגבינה.

לצד הלהקה בסופרמרקט אפשר להיחשף לסרטון 'בדיקת עיניים' שעיקרו לייצר פוקוס על E 202 שמעיד על קיומו של חמר משמר בגבינות של תנובה.

סביר להניח שההגמוניה של תנובה תופר בעקבות הכניסה של טרה לשוק הגבינות הצהובות. סביר להניח שהמודעות לחומר משמר בגבינה הצהובה, שהיה רדום עד כה, תתעורר ותערער גם את נאמני תנובה. בהמשך למחאת הקוטג', אפשר עדיין לזהות גלים של כעסים על תנובה כי על מי נכעס אם לא על מי שמסמל לנו את הבית ואת ההורים?

עם זאת, בסופו של יום, תישאל השאלה המטרידה - עד כמה היתה טרה זקוקה לתקוע מרפק בצלעות של תנובה כדי לתפוס מקום, ועד כמה אפשר לבנות תפיסת טעם לצד הדיון ברכיבים התעשייתיים.

מקרים רבים כגון משבר התולעים במקדונלד ומשבר הזכוכיות בפרייה נלמדים בבתי ספר לשיווק בכל העולם ומעלים תמיד את הספק לגבי השאלה - האם בשורה על היעדר מפגע במזון או שתיה מעודדת או מרתיעה את הצרכן?בהשקה של דיאט קוקה קולה בשנות השמונים שר אלטון ג'ון על הטעם וההרגשה ואומר לנו, בטון לאקוני, בסוף "דרך אגב יש בה רק קלוריה אחת", כי החשש שהרכיבים יגרעו מתפיסת הטעם - קיים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

השאלה הגדולה היא האם הצליחה טרה להעביר לנו שני מסרים בבחינת 1+1=3 או ההיפך מכך, ושהימצאות סוגית ה"ללא חומר משמר" פגעה בתפיסת הטעם המוגדר כ"מממ" בפיו של מנשה נוי. ימים יגידו מה תעשה כפילות המסרים הזו לטרה, אולם סביר מאד להניח שהמהלך יפגע פגיעה כואבת בהגמוניה של תנובה ובעיקר בהתענגות שלנו על מושג ההרגל.

כשמדובר בחידושים טכנולוגיים, מסורת ומורשת 'מצטלמות' פחות טוב מאי פעם. אבל במלחמה כמו במלחמה, לפעמים לא פחות חשוב להזיק ליריב מאשר להועיל לעצמינו.

המהלך הבא, כמובן, שמור לתנובה, היות שטרה כבר לא תוכל להפתיע אלא רק לבסס את טריטוריית "נעם" ולהרחיב אותה. עם הזמן תזדקק נעם לערכים נוספים על פני טעם והיעדר חמר משמר. אין ספק שתנובה תתאושש מהמהלומה ותחזור רעננה לזירה עם פתרון שיבטא גם נוסטלגיה וגם חדשנות... כבר היו דברים מעולם. יהיה מעניין.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    בלי קשר לחומר משמר הגבינה של טרה מעדן (ל"ת)
    ארז 16/07/2013 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טרה הולכת לנצח הפעם. עובדים יפה (ל"ת)
    גבינתי הנאווה 16/07/2013 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ירון 16/07/2013 13:13
    הגב לתגובה זו
    ניסיתי טרה וחזרתי לתנובה..פשוט לא אותו דבר..לא טעים
  • 4.
    מירב סיון 16/07/2013 12:30
    הגב לתגובה זו
    טרה כבר הרבה שנים מנסה להידחף בין ענקיות החלב בישראל, ופרסום אגרסיבי שכזה אף פעם נוסה מבחינתה. אבל אין ספק שזה היה ניצול נכון של הרגע. עם פיתוח טכנולוגי להסרת החומרים המשמרים, במיוחד בעידן הבריאות והטבעוניות הפוקד אותנו, חייבים לתקוף בכל הכוח כדי להחדיר את המסר, במיוחד עם הפניה להורים, שהם המחליטים בענייני הצריכה הבריאה לבית (ולא, לא רק לילדיהם). פגיעה בצלעות הכואבות של תנובה בהחלט תוצדק. אם כי, אני לא במיוחד מחבבת את השימוש הקלישאתי בשיר "בשמלה אדומה". זו לא הילדה התמימה שלנו שתשאל 'למה לבחור באלטרנטיבה?', וכבר מזמן הרגנו את התום בשיר הנח"ל הידוע. אני לא בטוחה עד כמה הפעיה של מנשה נוי נותנת לי רמז על הטעם של הגבינה האלטרנטיבית, אבל בגלל הגישה המאוד ישירה וקצת עצבנית-ישראלית שלו מפרסומות קודמות של טרה, אני אתן לו (וגם לי, כשאלך לקנות את המוצר) להנות מן הספק. כמעט כמו שנהנה מהגבינה הפיו. בתיאבון.
  • 3.
    פרוסת הערכה 16/07/2013 12:07
    הגב לתגובה זו
    כמו שעשו למיונז
  • 2.
    גבינת טרה ללוא שום טעם....!חבל על הכסף...ץ (ל"ת)
    שולמית 16/07/2013 11:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תנובה עושים עבודה פרסומית גרועה (ל"ת)
    יואב 16/07/2013 11:13
    הגב לתגובה זו
  • (ל"ת)
    זה כי פרלמוטר עזב 16/07/2013 13:31
    הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.