ניתוח קמפיין

מלחמת טרה בתנובה: להזיק ליריב או להועיל לעצמך?

טרה VS תנובה: הכפפות הוסרו וטרה שחררה את השד של החומר המשמר. כל האמצעים כשרים וכעת השוק מחכה לפתרון שלבטח יבוא מתנובה
עטרה בילר | (8)

בשורה התחתונה :טרה שחררה את השד של החומר המשמר מהארון והסירה את הכפפות. ימים יגידו אם הדבר יועיל יותר לטרה או יזיק יותר לתנובה.

במלחמה ובאהבה הכל מותר. כל האמצעים כשרים, ובמלחמת הגבינות הצהובות אפשר כבר להבחין במערכה עקובה מדם רוויה אמצעי לחימה מגוונים.

אז תנובה מטרטרת כבר שנים עם עקרון ההרגל שאסור לזלזל בו. גדלנו בבית ישראלי ולקביעה הזו אין תחליף. כל דבר חדש בטל בששים אל מול הרגל הנשען על זכרון ילדות וגעגוע.

לאחרונה אנחנו מתחילים להבין מדוע מהדקת תנובה את חזית המסורת והמורשת. טרה נכנסה עם אלטרנטיבה שמאתגרת את כל הקטגוריה הנשלטת בידי תנובה, והיא עושה זאת במתקפה חסרת תקדים עם שלשה חיילות: הבריאותי, הטעם ואפילו הנוסטלגי. אז השיר הוא שיר מתרפק של להקת הנח"ל של פעם "בשמלה אדומה", למרות שהמוצר חדש ומבשר חדשנות שמסתכלת בעיקר אל העתיד.

ההבטחה היא הבטחה כפולה - היא גם בריאותית והיא גם הבטחה של טעם. כדי לזרז את קליטת המסר בקרב הציבור, פונה טרה לאחריות ההורית ומייצרת רגשות אשמה נוכח ילדה קטנה ותמימה שתוהה, אגב מילות השיר, מדוע עליה לגדול על גבינה עם חמר משמר כשיש אלטרנטיבה. ואם לא די בכך - ברור שבימת המחזמר ממוקמת במעדניה שם ניצחת מלחמה יותר קשה מאשר על המדף כי הפורסת עומדת, לנצח, בין הצרכן לבין הגבינה.

לצד הלהקה בסופרמרקט אפשר להיחשף לסרטון 'בדיקת עיניים' שעיקרו לייצר פוקוס על E 202 שמעיד על קיומו של חמר משמר בגבינות של תנובה.

סביר להניח שההגמוניה של תנובה תופר בעקבות הכניסה של טרה לשוק הגבינות הצהובות. סביר להניח שהמודעות לחומר משמר בגבינה הצהובה, שהיה רדום עד כה, תתעורר ותערער גם את נאמני תנובה. בהמשך למחאת הקוטג', אפשר עדיין לזהות גלים של כעסים על תנובה כי על מי נכעס אם לא על מי שמסמל לנו את הבית ואת ההורים?

עם זאת, בסופו של יום, תישאל השאלה המטרידה - עד כמה היתה טרה זקוקה לתקוע מרפק בצלעות של תנובה כדי לתפוס מקום, ועד כמה אפשר לבנות תפיסת טעם לצד הדיון ברכיבים התעשייתיים.

מקרים רבים כגון משבר התולעים במקדונלד ומשבר הזכוכיות בפרייה נלמדים בבתי ספר לשיווק בכל העולם ומעלים תמיד את הספק לגבי השאלה - האם בשורה על היעדר מפגע במזון או שתיה מעודדת או מרתיעה את הצרכן?בהשקה של דיאט קוקה קולה בשנות השמונים שר אלטון ג'ון על הטעם וההרגשה ואומר לנו, בטון לאקוני, בסוף "דרך אגב יש בה רק קלוריה אחת", כי החשש שהרכיבים יגרעו מתפיסת הטעם - קיים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

השאלה הגדולה היא האם הצליחה טרה להעביר לנו שני מסרים בבחינת 1+1=3 או ההיפך מכך, ושהימצאות סוגית ה"ללא חומר משמר" פגעה בתפיסת הטעם המוגדר כ"מממ" בפיו של מנשה נוי. ימים יגידו מה תעשה כפילות המסרים הזו לטרה, אולם סביר מאד להניח שהמהלך יפגע פגיעה כואבת בהגמוניה של תנובה ובעיקר בהתענגות שלנו על מושג ההרגל.

כשמדובר בחידושים טכנולוגיים, מסורת ומורשת 'מצטלמות' פחות טוב מאי פעם. אבל במלחמה כמו במלחמה, לפעמים לא פחות חשוב להזיק ליריב מאשר להועיל לעצמינו.

המהלך הבא, כמובן, שמור לתנובה, היות שטרה כבר לא תוכל להפתיע אלא רק לבסס את טריטוריית "נעם" ולהרחיב אותה. עם הזמן תזדקק נעם לערכים נוספים על פני טעם והיעדר חמר משמר. אין ספק שתנובה תתאושש מהמהלומה ותחזור רעננה לזירה עם פתרון שיבטא גם נוסטלגיה וגם חדשנות... כבר היו דברים מעולם. יהיה מעניין.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    בלי קשר לחומר משמר הגבינה של טרה מעדן (ל"ת)
    ארז 16/07/2013 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טרה הולכת לנצח הפעם. עובדים יפה (ל"ת)
    גבינתי הנאווה 16/07/2013 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ירון 16/07/2013 13:13
    הגב לתגובה זו
    ניסיתי טרה וחזרתי לתנובה..פשוט לא אותו דבר..לא טעים
  • 4.
    מירב סיון 16/07/2013 12:30
    הגב לתגובה זו
    טרה כבר הרבה שנים מנסה להידחף בין ענקיות החלב בישראל, ופרסום אגרסיבי שכזה אף פעם נוסה מבחינתה. אבל אין ספק שזה היה ניצול נכון של הרגע. עם פיתוח טכנולוגי להסרת החומרים המשמרים, במיוחד בעידן הבריאות והטבעוניות הפוקד אותנו, חייבים לתקוף בכל הכוח כדי להחדיר את המסר, במיוחד עם הפניה להורים, שהם המחליטים בענייני הצריכה הבריאה לבית (ולא, לא רק לילדיהם). פגיעה בצלעות הכואבות של תנובה בהחלט תוצדק. אם כי, אני לא במיוחד מחבבת את השימוש הקלישאתי בשיר "בשמלה אדומה". זו לא הילדה התמימה שלנו שתשאל 'למה לבחור באלטרנטיבה?', וכבר מזמן הרגנו את התום בשיר הנח"ל הידוע. אני לא בטוחה עד כמה הפעיה של מנשה נוי נותנת לי רמז על הטעם של הגבינה האלטרנטיבית, אבל בגלל הגישה המאוד ישירה וקצת עצבנית-ישראלית שלו מפרסומות קודמות של טרה, אני אתן לו (וגם לי, כשאלך לקנות את המוצר) להנות מן הספק. כמעט כמו שנהנה מהגבינה הפיו. בתיאבון.
  • 3.
    פרוסת הערכה 16/07/2013 12:07
    הגב לתגובה זו
    כמו שעשו למיונז
  • 2.
    גבינת טרה ללוא שום טעם....!חבל על הכסף...ץ (ל"ת)
    שולמית 16/07/2013 11:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תנובה עושים עבודה פרסומית גרועה (ל"ת)
    יואב 16/07/2013 11:13
    הגב לתגובה זו
  • (ל"ת)
    זה כי פרלמוטר עזב 16/07/2013 13:31
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.