אל על לא נרגעת מההסכם של הממשלה עם אליטליה

איזי בורוביץ' במכתב לראש הממשלה: "כאשר טייסי אל על עדיין טסים בשמי לבנון, ממהרת הממשלה לחתום הסכמים הפוגעים בתעשיית התעופה הישראלית. איזו אטימות"
אפרת אדיר |

הסכם המסגרת לאספקת טיסות לעובדי המדינה שנחתם בשבוע שעבר בין חברת התעופה האיטלקית, אליטליה, לבין מינהל הרכש הממשלתי, הביא לתגובות חריפות מצד ראשי ההנהלה בחברת התעופה הישראלית, אל על. כפי שצויין, על פי ההסכם חברת אליטליה תספק הנחות והטבות למדינה עבור טיסות בתפקיד של עובדי המדינה אשר יטוסו באמצעותה.

תגובת מנכ"ל אל על, חיים רומנו לא איחרה לבוא וביום שלישי האחרון (22.8) הגיב רומנו, כי "זו התנהגות תמוהה ואני בספק אם ממשלת איטליה הייתה נוהגת באופן דומה כלפי חברת התעופה הלאומית שלה".

ביום חמישי האחרון נשלח מכתב מטעמו של יו"ר מועצת המנהלים

של אל על נתיבי אוויר בע"מ, פרופ' איזי בורוביץ', אל ראש המממשלה, מר אהוד אולמרט בנושא: "אטימות לנעשה לתעשיית התעופה הישראלית".

במכתב מסביר בורוביץ', כי הוא כותב "לא רק כיו"ר מועצת המנהלים של אל על, אלא בעיקר כאזרח המדינה המסתכל סביב ומשתאה לנוכח התנהלותו המדהימה וחסרת התקדים של משרד האוצר".

עוד טוען בורוביץ': "נדהמתי לקרוא בכל העיתונים את הכותרת "מכה לאל על: אליטליה חתמה על הסכם להטסת עובדי המדינה בתפקיד לחו"ל"."

לאורך המכתב מציין בורוביץ' נקודות היסטוריות בחיי המדינה בהן נכחה במקביל חברת אל על, "המקיימת ללא הפסקה וגם בזמן מלחמות את הקשר בין ישראל לשאר העולם. חברת אל על הייתה שותפה לכל המבצעים של מדינת ישראל כמו "מבצע שלמה", "מרבד הקסמים" ועוד הרבה פעולות שעדין מוקדם לדבר עליהן".

כן מתייחס בורוביץ' לתרומתה של אל על במלחמת לבנון: "בזמן הלחימה בלבנון קיימה חברת אל על את לוח הזמנים הקבוע שלה, מהלך אשר גרם לחברת אל על הפסדים של עשרות מיליונים של דולרים. כאשר מנגד החברות האחרות ביטלו טיסות, ביצעו עצירות בדרך וזאת כדי שהצוותים שלהם לא ילונו בארץ, מהלך אשר פגע באזרחי ישראל אשר נאלצו לטוס באותן חברות. בזמן המלחמה בלבנון הייתה זאת חברת אל על אשר שיתפה פעולה עם משרד הביטחון ונענתה לכל בקשה".

לצד העזרה של אל על במלחמת לבנון מצביע בורוביץ' על אטימות מצד הממשלה ופגיעה בחברת אל על וחברות תעופה ישראליות אחרות אשר ממילא כבר משלמות מחיר כבד וזאת בגלל היותן חברות ישראליות. "כאשר טייסי אל על עדיין טסים בשמי לבנון ומספר רב של עובדי אל על עדיין משרת במילואים, ממהרת הממשלה לחתום הסכמים הפוגעים בתעשיית התעופה הישראלית (אל על, ארקיע וישראייר). איזו אטימות".

בהמשך, מצר בורוביץ' על המתרחש במשרדי הממשלה ומבקש את התערבות ראש הממשלה בתיקון המצב: "קשה לי לחשוב על אמירה בוטה וחסרת רגישות יותר כלפי ענף התעופה הישראלי מצד המדינה ואני מאמין כי דבר זה לא נעשה על דעתך. לפני מספר שבועות היה לנו הכבוד לארח אותך בטקס המרגש של קבלת עולים חדשים שהגיעו לישראל בטיסות אל על בנתב"ג. התייחסת שם לאל על כחברת התעופה הלאומית של ישראל. אני יודע שאתה מכיר ומבין את החשיבות האסטרטגית/בטחונית למדינת ישראל בקיומה של תעשיית תעופה ישראלית".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

רובוט לוחם (גרוק)רובוט לוחם (גרוק)

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים

איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה רובוט שדה קרב


הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.

זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.

חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.

 

ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה

יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.