טכנית במעו"ף: מהומה רבה על לא מאומה
בסקירות של השבועיים האחרונים הערכתי, כי קיים סיכוי ליציאתו לדרך של תיקון טכני. בשורה התחתונה כתבתי שני דברים מרכזיים: הראשון היה שפריצה כלפי מטה של רמת 873-874 הנקודות עלולה לדרדר את מדד המעו"ף עד לרמות של 840-865 הנקודות.
השני היה, שבטווח המיידי יתכן ונהיה עדים לתקופה תנודתית פחות נעימה, אבל טבעית ומקובלת. למי שמביט מעבר לקצה האף לכיוון המגמות הארוכות יותר, בינתיים אין סיבה מיוחדת לדאגה. העיתונים, למי שקרה, התמלאו במונחים הלקוחים מז'אנר המפולות. אלא שבין גל הירידות שפקד את שוק המניות המקומי לבין מפולת, אין קשר ולו גם קלוש. מדובר בסך הכל בתיקון טכני בר חלוף. המרכיב שהפחיד את המשקיעים הוא כנראה המהירות. אבל יש גם תיקונים כאלה.
בשבוע האחרון התדרדר מדד המעו"ף עד לשפל של 843.32 הנקודות, קרוב לחלקו התחתון של יעד המחירים בו נקבתי. שם נבלם. השאלה המרכזית היא האם אפשר יהיה לדעת במהלך התקופה הקרובה, האם בלימה זו מייצגת את התחתית האחרונה או שמא מדובר בנקודה זמנית בדרך דרומה.
האינדיקטורים לטווח המיידי
בחינת התנהלותו של מדד המעו"ף עד לנקודת הזמן הנוכחית מגלה שהוא נבלם בדיוק בנקודה הנכונה. ולא רק בנקודה הנכונה אלא בנקודה קריטית מבחינתו. נקודה שאם לא תישבר כלפי מטה, עשויה להזניק את השוק לפסגות חדשות מחד, אך מאידך, שבירתה מטה עלולה לגרור אחריה את המשך ההתדרדרות. האזור של 840-845 הנקודות משמעותי עבור השוק מכמה סיבות:
1. מדובר ברמת תמיכה משנית - כלומר, בעבר הלא רחוק שימשה רמה זו כרמת התנגדות. מי שזוכר, זו בדיוק הרמה שהקשתה על השוק את המשך מגמת העלייה מתחילת 2006 ועד סוף מארס השנה. שבירתה כלפי מעלה אמורה לגרום לה להפוך ולשמש כרמת תמיכה. במילים אחרות, אמורה רמה זו להתאפיין בריכוז גבוה של קונים שימנעו את המשך הירידה.
2. האזור המדובר משמש כקצה התחתון של סקאלת התיקון הטכני. ירידות המחירים האחרונות מוגדרות כתיקון טכני למהלך העליות 803-904. לכן, התבססות בטווח התיקון תהווה אינדיקציה לעוצמה ותעלה מהותית את הסבירות להתפתחות גל עליות נוסף מעבר לרמת 904 הנקודות .
3. קו המגמה המשני העולה, הנמתח דרך שתי נקודות השפל של מארס ואפריל, מספק תמיכה סביב רמת 840 הנקודות השבוע. קו זה, למרות שטכנית הוא הטיעון החלש מבין השלושה, מספק תמיכה נוספת לאלו הקיימות.
לשים לב בתקופה הקרובה
1. קודם כל ליכולת של מדד המעו"ף להחזיק מעמד מעל לרמת 840-845 הנקודות. טכנית אלו הן הרמות הקריטיות ביותר לטווח הזמן הקצר. היכולת להחזיק מעמד מעליהן קריטית להמשך הדרך בטווח הקצר. שבירתן מטה עלולה לדרדר את השוק מדרגה נוספת מטה.
2. מחזורי מסחר. אחד מן הפרמטרים שיעידו של יציאתו של השוק מחושך לאור הם המחזורים. ימי עליות חייבים להתאפיין במחזורי מסחר גבוהים כדי לשנוכל לסמן את התחתית האחרונה. עליות בליווי מחזורים בינוניים או נמוכים יהווה איתות אזהרה משמעותי שאין להתעלם ממנו.
לסיכום: בסופו של דבר מדד המעו"ף לא עשה שום דבר חריג. בשנים האחרונות היינו עדים ללא מעט תיקונים טכניים שהיו אף גדולים או ארוכים, מזה המאפיין את התיקון הנוכחי. מהירות הירידות אינה שיקול. הדבר הנכון לעשות הוא להכניס את הירידות הללו למסגרת הנכונה, בתוך המגמות הגדולות ביותר שעדיין מסמנות תוואי עולה. וכפי שאני מעריך מזה פרק זמן לא מבוטל, הכיוון הכללי הוא כלפי מעלה. תיקונים הם תהליך טבעי ומקובל ועבור המשקיע הנבון, התיקונים הללו מייצגים הזדמנות ולאו דווקא משבר.
*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".