מניית ביומד עם אור בקצה המנהרה
פסח זה הזמן לטיולים, לזמן איכות עם המשפחה והילדים. תאמינו או לא, בפסח הזה עשינו את דרכנו לכיוון אילת. הכיוון דרום, וקצת לפני רהט – ניצלנו את ההזדמנות לעצירת התרעננות בצומת קמה. ניצלתי את זמן המנוחה לפתח שיחה על אחת מהחברות המעניינות בתחום הביומד שנמצאת ממש מטר מאיתנו - חברת הביופרמצבטית קמהדע.
קמהדע הינה חברה בעלת טכנולוגיה ייחודית המסוגלת להפיק תרופות מפלסמת אנוש שלהם יתרונות הקשורות לאיכות ובטיחות בטיפול מול חולים. משנת 2000 עברה החברה שינוי והחלה לפתח מוצרים הפונים לשווקים רווחיים יותר כמו ארה"ב ובאירופה, ששם רמת הביקוש למוצריה גבוהה.
מנוע הצמיחה העיקרי של קמהדע הוא מוצר ה- AAT לטיפול במחלת ריאות – אמפיזמה. גודל השוק למוצר כיום מוערך ב-350 מיליון דולר כאשר רק 3% מהחולים מטופלים. גודל השוק הפוטנציאלי הוא מעל מיליארד דולר. כיום המוצר מאושר במספר מדינות בעולם ונמצא בהליך אישור בארה"ב ובאירופה.
את שיווק ה- AAT באירופה תעשה החברה דרך שתופי פעולה עם חברות מובילות במדינתן. במקביל מפתחת החברה את דור ההמשך למוצר AAT אשר ניתן היום דרך הוריד, לצורת מתן של אינהלציה, במידה ויסתיים הפיתוח תוכל החברה להגדיל את מספר החולים המטופלים בו פי 5 בשווקי אירופה וארה"ב.
לפני כשנה סיימה קמהדע בהצלחה את ניסוי שלב 1 במוצר ה- AAT באינהלציה וכעת המוצר נמצא בשלבי ניסוי שלב 2 אשר צפוי להסתיים ברבעון השלישי של 2008 לאינדיקציה של סיסטיק פיברוזיס. השלב הראשון של ניסוי שלב 2 הסתיים לפני כחודש בהצלחה וסדרת הניסויים מתקדמת כמתוכנן. על החדשות הללו זינקה מניית החברה בכ- 10%. התרופה AAT באינהלציה מהווה את מנוע הצמיחה המשמעותי לקמהדע. התרופה ייחודית בהיבט צורת המתן וצפויה לשפר את הטיפול הקיים עבור החולים כיום אשר ניתן בצורת הזרקה. בעקבות תוצאות טובות בניסוי הקליני בשלב I החליטה קמהדע להפנות משאבים נוספים לפיתוח המוצר באינהלציה למחלות נוספות כגון סיסטיק פיברוזיס וברונכיאסטזיס. מוצר זה צפוי להיות יותר רווחי באופן משמעותי מן המוצרים אשר קמהדע מייצרת כיום.
לאחרונה קמהדע סיימה את ניסוי שלב 3 למוצר AAT בהזרקה בארה"ב – חדשות טובות שהקפיצו את המניה בכ- 13% באותו היום. אבל זה עדיין לא הסוף - תוצאות סופיות צפויות במהלך אוגוסט 2008. ניסוי שלב 3 הוא המשוכה האחרונה בהליך הפיתוח והמשוכה הלפני אחרונה בדרך לשיווק בארה"ב. הצעד הבא הגשת תיק רישום ל-FDA בסוף 2008, ותשובה מה-FDA תתקבל במהלך אמצע 2009. במידה ותוצאות הניסוי יהיו חיוביות – הסיכון בהשקעה בקמהדע ירד באופן משמעותי. מכירות אמנם לא צפויות, אלא רק בסוף 2009, אולם הסיכוי להגיע למכירות ורווחיות יעלה באופן משמעותי.
גל החדשות הטובות נמשך, ובתחילת החודש קיבלה קמהדע מה-FDA, מעמד תרופת יתום להתווית ברונכיאקטזיס עבור מוצר ה-AAT באינהלציה שמשמעותו – שברגע שיחלו בשיווק המוצר, תינתן לו בלעדיות בשוק למשך 7 שנים. מכירות בראש שקט...
סיום שלב 3 למוצר בהזרקה מהווה אירוע משמעותי ביותר לקמהדע, ויותר מכך – לכל תעשיית הביומד הישראלית, שרואה יותר מדי כישלונות 'רגע' לפני הסוף, שכבר נמצאים בשלב 3 (ונציין את פארמוס, קריקס, XTL, כן פייט ועוד). כעת יכולה קמהדע להתחיל ולהתפנות למשימה הבאה – בחינת אופן השיווק וביצוע מכירות של המוצר והחברה הודיעה כי היא בוחנת שיתוף פעולה עם גורם אסטרטגי בינלאומי. יתכן כי קמהדע תבחר לשלב כוחות עם חברת תרופות גדולה, כדי להוזיל עלויות ייצור ושיווק.
אין ספק כי קמהדע נמצאת בתקופה חיובית, והחברה נהנית משלל הודעות חיוביות, שהקפיצו את מניית החברה בכ- 15% בחודש האחרון. עדיין יש מספר סיכונים לפנינו, אבל לראשונה, מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה.
מאת: נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר של בית ההשקעות IBI
** אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד**
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.