להרוויח וגם להשפיע: המניה של הגל הירוק

הטור השבועי של נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר בבית ההשקעות IBI
נתלי גוטליב |

נורת הליבון של אדיסון הביאה אור חשמלי לכל בית ברחבי העולם המתועש לפני יותר ממאה שנה. הלווייתנים הגדולים נשמו לרווחה, לאחר ציד של מאות שנים שנועד להשיג את שומן גופם ששימש לתאורה. מאה שנה לאחר מכן, יצא אל גור בסרט בשם "האמת המטרידה", על הסכנות שנשקפות לכדור הארץ בעקבות הפליטה המוגברת של גזי החממה, שהיא פועל יוצא של צריכת חשמל גבוהה מאוד. הנורות של אדיסון אמנם הביאו להצלתם של לווייתנים ברחבי העולם, אך יש להן חלק לא מבוטל בהתחממות כדור הארץ: הן אחראיות לכ-20% מצריכת החשמל העולמית. מדוע הנורות של אדיסון כה בזבזניות? הסיבה לכך היא שרוב האנרגיה שהן צורכות נהפכת לחום ולא לאור.

חשבתם פעם כמה שניות לוקח להחליף נורת ליבון רגילה בנורה ירוקה חוסכת אנרגיה? לפי אתר האינטרנט "18 seconds", שהוקם ע"י מפיקי הסרט, מסתבר שהפעולה הפשוטה הזו לוקחת 18 שניות בדיוק.

החלפת הנורות בנורות "ירוקות" תביא להפחתה משמעותית בצריכת החשמל העולמית וכפועל יוצא להפחתת פליטת גזי החממה. נורות אלו אומנם יקרות יותר, אך הן מקטינות את חשבון החשמל שלנו ואורך החיים שלהן ארוך עד פי 6 מזו של נורת ליבון. כלומר, אם חשבנו שלהיות צרכן ירוק דורש הרבה מאמץ וכסף, מסתבר שלא.

איך ניתן להרוויח מהביקוש העולה לתאורה "ירוקה"?

חברות שמשווקות רכיבי חשמל "ירוקים" הן אלו שייהנו להערכתנו מההתעוררות בשוק "הירוק" בישראל. ניסקו חשמל, המשווקת את מגוון רכיבי החשמל הגדול ביותר בישראל, היא אחת מהחברות הללו.

החברה עוסקת בייצור וייבוא רכיבי חשמל ותאורה וכן בייבוא ושיווק של גופי תאורה יוקרתיים. החברה היא המשווקת הבלעדית בישראל של שלושה מהיצרנים העולמיים המובילים - SIEMENS, OSRAM ו- GEWISS. בשבוע שעבר פרסמה ניסקו חשמל את הדו"ח השנתי והציגה צמיחה של כ-19% ברבעון הרביעי ושל כ- 16% בכל שנת 2007. בנוסף, הודיעה על חלוקת דיבידנד בגובה 21 מ' שקל (98% מהרווח הנקי).

ניתן לראות שהחברה הצליחה להציג שיעורי צמיחה שלא היו מביישים חברות טכנולוגיה והסיבה לכך היא, בין היתר, שיווקם של מוצרים "ירוקים" וחכמים. מוצרים אלו הם מנועי הצמיחה של ניסקו בשנים הקרובות, בין היתר הודות לרמת המחירים הגבוהה ביחס למוצרים המסורתיים.

ייתכן וייקח זמן עד שכל נורות הליבון בבתים בישראל יוחלפו בנורות ירוקות, אבל מי שכבר גילו את הפוטנציאל (הכלכלי) הטמון בשימוש ברכיבים "ירוקים" הם לקוחות מוסדיים - כמו בנייני משרדים, ומבני ציבור. אלו הלקוחות שיגבירו את הביקוש למוצרים "הירוקים" שמשווקת ניסקו חשמל בשנים הקרובות.

דוגמא לכך היא עיריית כפר סבא שהודיעה לפני מס' שבועות כי במקום נורות הליבון הרגילות ברמזורים, יותקנו נורות LED, שצריכת החשמל שלהן קטנה ב-85%. במקביל, בוחנת העירייה את האפשרות להחלפת כל תאורת הרחוב בעיר. להערכתנו המהלך של עיריית כפ"ס הוא רק קצה הקרחון ויעודד ערים רבות לפעול באופן דומה.

קיימות דוגמאות רבות הממחישות את התעוררות השוק "הירוק" בישראל. החל מהצעות חוק שעולות על שולחן הכנסת למתן הטבות שיעודדו בנייה ירוקה, וכלה בנכונות של שוכרים לשלם יותר עבור שכירת משרדים ידידותיים לסביבה.

זה רק עניין של זמן עד שכל נורות הליבון בעולם, ובישראל בפרט, יוחלפו בנורות "ירוקות". באוסטרליה השימוש בנורות ליבון ייאסר החל מ- 2010 ובאירופה עובדים על ניסוחו של חוק בנושא כעת. המגמה "הירוקה" בעולם, שהולכת ותופסת תאוצה בישראל, בשילוב עם ההתעוררות הניכרת לאחרונה בשוק המשרדים, ימשיכו לדחוף את ההכנסות של ניסקו חשמל כלפי מעלה בקצבים יפים גם בשנים הקרובות.

מאת: נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר בבית ההשקעות IBI

** אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. קבוצת IBI פועלת כעושה שוק במניית החברה הנסקרת בסקירה זו **

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.