האם הפחתת המע"מ תגיעה לכיס הצרכנים ?

אירגון "אמון הציבור" תובע לשנות הלקונה בתקנות המע"מ כדי להבטיח שהפחתת המע"מ לא תיעצר בכיס העסקנים
שרות Bizportal |

מנכ"ל אמון הציבור, גלית אבישי, פנתה במכתב, לשר האוצר, אברהם הירשזון כדי שיפעל לתקן את תקנות המע"מ באופן שיבטיח כי הורדת המס לא "תיעצר" בכיסי העסקים אלא תתורגם כהנחות לצרכנים .

שינוי זה נדרש כדי לממש את המהלך החיובי של האוצר הנועד לכך כי הנהנים מהפחתת המע"מ יהיה הצרכנים בהגדלת הכנסתם הפנויה, אל מול מטרה חשובה זו, חשוב לודא לאור נסיון העבר לפיו עסקים נמנעים מלתרגם את מלוא ההפחתה להנחות במחירי המוצרים.

ממעקב שקיים אמון הציבור אחר מהלכים דומים שננקטו בעבר – כמו הפחתת מס הקניה או הפחתת שיעור המע"מ שמטרתם היתה הגדלת ההכנסה הפנויה של הצרכנים - עולה כי ההוזלה לרוב אינה מגיעה במלואה לציבור. ההפחתה אינה מגיעה לציבור גם כאשר מדובר במוצרים המשווקים בענפים עתירי תחרות, אלא מרביתה מגדילה את הכנסות העסק מבלי שהיא מתורגמת במלואה כהוזלה לצרכנים.

לטענת אמון הציבור "ישנו חסם משמעותי המונע השגת יעד חשוב זה, המחייב שינוי רגולטורי שימנע פגיעה בציבור הצרכנים. ההוראה הנוכחית בתקנה 6 לתקנות המע"מ המתייחסת לשינוי שיעור המס קובעת זכות חד צדדית לעסק לדרוש מצרכן להשלים תוספת למס במקרה של העלאתו, אולם קיימת לאקונה בדבר חובת העסק להחזיר לצרכן את המס העודף במקרה של הפחתת המס.

לקונה זו בהוראת התקנה מפורשת באופן תדיר על ידי עסקים באופן המאפשר להם להותיר בידיהם את הפרשי המס בעת הורדת מס, ובעיקר בעסקאות שבהן יש פער זמנים בין מועד התשלום ו/או מועד אספקת המוצר. בהתאם, בהורדות קודמות של שיעור המע"מ נמנעו עסקים רבים מהחזרה לצרכנים של כספים שנגבו ע"י העסק בגין מס ששיעורו הוקטן, כשלעיתים היתה הפגיעה בכל צרכן בשיעור של אלפי ש"ח".

במכתב נאמר עוד כי "ארגון אמון הציבור מברך על ההחלטה להפחתת המע"מ. אין ספק שבמהלך זה קיים פוטנציאל להגדלת ההכנסה הפנויה של הציבור ונראה שמטרה זו עמדה בבסיס ההחלטה להורדת שיעור המע"מ".

הבדיקה העלתה עוד כי העדר התייחסות מפורשת של הדין המסדירה את העניין איפשר לעסקים לפגוע בצרכנים רבים. הפסיקה בנושא זה אינה אחידה ובעבר מקרים אשר הגיעו לבתי משפט הוכרעו לעיתים לטובת הצרכנים וכנגד ההתנהלות הלקויה של העסקים הפוגעים, המתעשרים שלא כדין. אולם מקרים אחרים הוכרעו באופן מנוגד, תוך הותרת המצב המשפטי לוט בערפל, באופן המגדיל את הפגיעה בצרכן ומעודד עסקים להמנע מלהחזיר לצרכנים את הכספים שלהם הם זכאים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה