טור

30 שנה אחורה בבני עקיבא - אני מקריא לחניכים את "אני ואתה נשנה את העולם"

הידיעה על מותו של אריק איינשטיין תפסה את יורם לוי באמצע תכנית הלילה ברדיו תל אביב. זה החזיר אותו לתחנות שונות בחייו, בהן אריק ליווה אותו
יורם לוי | (3)

קצת אחרי אחת עשרה בלילה, הידיעה מוצאת אותי באמצע תכנית הלילה שאני מגיש עם דפנה שפיגלמן ברדיו תל אביב. גל עצום של עצב, נוסטלגיה וצלילים עומד לשטוף אותנו, את המדינה כולה. בתוך כל הבלבול, פתאום אני מודה על הזכות הזו שנפלה בחלקי, לבחור את השירים של אריק איינשטיין לזמן שנותר לסיום השעה, ולשוחח ספונטנית על האיש, ומה שהוא היה עבור כולנו.

אריק איינשטיין היה זמר, אולי הזמר הלאומי. אף אחד לא מתיימר להתחרות עם כמות השירים שהוא שר, או עם כמות המבצעים ששרו לצדו. רובם הגדול של שיריו נכתבו על ידי משוררים ופזמונאים, מעטים נכתבו על ידו. אני בוחר לכתוב על אחד מאלה.

כמעט 30 שנה אחורה, אני מדריך בתנועת בני עקיבא, עומד מול החניכים, בפעולת יום שלישי, וקורא באזניהם את הטקסט הקצר המשמעותי ביותר בחינוך נערים, בחינוך מנהיגים, בחינוך.

"אני ואתה נשנה את העולם

אני ואתה, אז יבואו כבר כולם.

אמרו את זה קודם לפני זה לא משנה.

אני ואתה נשנה את העולם".

לא הרב קוק, לא רבי עקיבא, לא בן גוריון. אני רוחש כבוד עצום לכל דמויות המופת הללו, אבל אם ישאלוני מהן המילים שהשפיעו עלי יותר מכולן, מהי כל התורה על רגל אחת? זהו הטקסט.

מבחינתי הוא היה שם מאז ומעולם. ארבע שורות מדויקות להפליא. אין מילה מיותרת, אין מילה חסרה. אני רואה את אריק בצניעותו, מסמן עם האצבע עליו ועל אחד מעמיתיו. זה אני ואתה. אין מישהו אחר. ומה ה"שנינו" הזה יכול כבר לעשות? לשנות את העולם!

וכן, הוא יודע מה ישיבו לו, שהוא לא המציא את האידאולוגיה, ושהוא נאיבי,

ולכן הוא מחייך את חיוכו שובה הלב: כן אני יודע שאמרו את זה קודם לפני

ומיד מוסיף: "זה לא משנה". ופוסק לעבר האופק והעתיד והאמת: אני ואתה נשנה את העולם.

הטקסט הזה של אריק, ליווה אותי בכל התחנות. בתנועה, בצבא, במשרדי הפרסום, במשפחה, במילואים, באמונה.

אריק היה מעל הכל. מעל השבטיות, מעל העדות, מעל המחלוקות. והוא אולי היחיד שיכול היה לעשות את זה. אני זוכר את חברי לתנועה הולכים יחד לראות את מציצים, לפני או אחרי תפילת ערבית...את המדורה בטיול השנתי של כיתה יב בתיכון, ברגע אחד לא ניתן היה להבדיל בין המורים לבין התלמידים. שירת כולם נישאה יחד עם צלילי הגיטרה ברוח של מדבר יהודה. שעה שלמה של שירי אריק אינשטיין. כל עובדי משרד הפרסום התאחדו עם שירת "לנצח אחי" אזכור אותך תמיד, אחרי רצח רבין.

כל כך הרבה אנשים מכל קצוות הקשת שינו את העולם, איש איש בתחומו, בחלקת אלוהיו, וכל אדם הרי הוא כעולם שלם שאני ואתה משנים בכל יום, כמילותייך האלמותיות. אחד מני אלבומיו הרבים כל כך של אריק נקרא: "מעט מן האור". יהי רצון שעוד דורות רבים יגדלו, יתחנכו ויעוצבו לאורך.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דני 01/12/2013 16:07
    הגב לתגובה זו
    ניסיון חנפנות למיינסטרים החילוני של הענף? את מי מעניין בני עקיבא?
  • 2.
    חבל שלא בדקת קודם 28/11/2013 20:50
    הגב לתגובה זו
    האלבום נקרא על גבול האור
  • 1.
    מרגש מאד (ל"ת)
    דרור 28/11/2013 14:07
    הגב לתגובה זו
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.