טסלה
צילום: טסלה

אחרי שזינקה אתמול ב-20%, האם לטסלה יש עוד 34% אפסייד?

במכון המחקר ניו סטריט העלו את מחיר היעד של המניה ל-900 דולר, שמהווים אפסייד של 56% על המחיר הקודם. "החברה תהיה בפוזיציה למכור 2 מיליון רכבים ב-2023", אומר האנליסט פייר פראגו
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה וול סטריט טסלה

עד כמה הונו האישי של מנכ"ל טסלה (TSLA) אילון מאסק קשור במניית החברה? העלייה אתמול של כמעט 20% במניה, שזינקה יחד עם יתר חברות הנסחרות בנאסד"ק, העלתה את הונו האישי של מאסק ב-25 מיליארד דולר. לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, נכון לכרגע, הונו של מייסד אמזון (AMZN) ג'ף בזוס הוא כמעט 180 מיליארד דולר, בעוד מאסק מאחוריו עם עם 174 מיליארד. 25 מיליארד מהם כאמור, רק מאז אמש. בינואר השנה, לפני גל הירידות האחרון בוול סטריט, הונו של מאסק הוערך ב-210 מיליארד דולר.

 

בצל פרשת האקינג חדשה בארה"ב, שבה קבוצה של האקרים אומרים כי הצליחו לחדור למצלמות האבטחה של מפעליה של טסלה, נכון לכרגע, 33% מהאנליסטים שמסקרים בוול סטריט את מניית החברה, נותנים המלצת קנייה לחברת הרכבים, שנחשבת למתמודדת המשמעותית ביותר בתחום הרכבים החשמליים והסוללות. היתר בהמלצת החזק או מכירה.

 

כשממוצע המלצת הקנייה לחברות הנסחרות בדאו ג'ונס עומד על 60%, זה מעלה את השאלה: למה אחוז יחסית קטן כל כך של אנליסטים מחזיק בהמלצה החזקה ביותר על מניה שעלתה מאז ינואר 2020 בקרוב ל-420%.

 

התשובה היא כנראה התמחור חסר הפרופורציה של טסלה, שנחשבת בעיני רבים למאגר ידע פנומנלי בתחום הרכב החשמלי, הסוללות החשמליות ואנרגיה מתחדשת. אבל האם הוא באמת קשור למציאות? קשה לומר.

 

שווי השוק הנוכחי של החברה מתקרב ל-650 מיליארד דולר, שכולו מבוסס על תחזיות לעשור הקרוב וגדול יותר משוויין של 10 חברות הרכב הגדולות בעולם. נכון לכרגע היא נסחרת לפי מכפיל רווח של למעלה מ-1,000; או 1,052 למדקדקים. אז נכון, ככל שטסלה תצליח לצמוח ולעמוד ביעדיה בשנים הקרובות, המכפיל ילך ויקטן, אבל נכון לכרגע, לא בטוח שיש הצדקה לתמחור, במיוחד לנוכח הפיכת שוק הרכבים החשמליים לצפוף יותר מיום ליום.

המכירות בסין הטיסו את המניה 

מה שנתן לחברה את הבוסט האחרון שלה – החזק ביותר מאז פברואר 2020 – היו נתוני המכירות מסין, שם בפברואר האחרון היא מסרה למעלה מ-18 אלף רכבים. "התוצאות בפברואר מרשימות ולפי הקצב הזה, טסלה צפויה למכור 200,000 רכבים בסין בכל 2021, שמהווה עמוד טווח ביעד החברה למסור עד 800 אלף רכבים השנה", אמר אנליסט וודבוש, דן אייבס, מבכירי האנליסטים בתחום הטכנולוגיה.

 

בכל מקרה, האנליסט פייר פראגו (Ferragu) ממכון המחקר ניו סטריט שרק באוקטובר האחרון שינה את ההמלצה שלו לקנייה, הפך להיות שורי מאוד לאחר הזינוק של אמש. "טסלה היא המניה שאנחנו ממליצים לקנות בנסיגה הזו", כתב פראגו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"למרות התיקון החד בתמחור המניה שמגולם לתוך שווי החברה, המחקר האחרון שעשינו מראה שלפני החברה עומדות שנתיים סולידיות, כשטסלה תהיה בעמדה למסור 2 מיליון רכבים ב-2023 ולהגיע לרווח למניה של 12 דולר, שהם 50% מעל הציפיות הנוכחיות של השוק", הוסיף והעניק למניה מחיר יעד של 900 דולר, במקום מחיר יעד הקודם שעמד על 578 דולר.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יש עוד אפסייד 340% תלוי כמה זמן מחכים (ל"ת)
    משקיע כבר 7 שנים 11/03/2021 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דובון 10/03/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
    הוא לא יודע שארז ליבנה חושב שטסלה היא בועה???
  • 1.
    פוקסי 10/03/2021 15:39
    הגב לתגובה זו
    כנ"ל לגביי התיקרה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.