עליות בוול סטריט
צילום: iStock

פחד גבהים בוול סטריט: הנאסד"ק נסגר בירידות של 2.3% לאחר עליות של 2%

הודעה של הפד' מפילה את השוק. לאחר שקבע שיא חדש חדש מוקדם יותר הערב, מדד הנאסד"ק ביצעה תנודה חדה מטה. ה-S&P ירד ב-0.9%. אמזון איבדה 3% לאחר שעלתה יותר מ-3% מוקדם יותר. טסלה ירדה ב-3.3% לאחר זינוק של 16% בתחילת המסחר
עמית נעם טל | (23)

דרמה הערב בוול סטריט: לאחר שהמדדים המובילים עלו ביותר מ-2% במהלך המסחר, התבטאות של בכיר בפד' הובילה לשינוי חד בסנטימנט והמדדים נסגרו בירידות חדות, בפרט במניות הטכנולוגיה. נציין כי וול סטריט נכנסת לשבוע שעשוי להיות תנודתי במיוחד על רקע הדד ליין לתשלום המיסים בארה"ב. בנוסף, עונת הדוחות בוול סטריט מתחילה לצבור תאוצה ולהשפיע על החברות המדווחות.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לרכז עניין גם היום. מספר מקרי ההידבקות בעולם עלה ביממה האחרונה לראשונה מעל לרף הפסיכולוגי של 13 מיליון נדבקים. מתוך נתון זה דווח על כ-572.2 אלף נפטרים. ארה"ב ממשיכה להיות המוקדם הפעיל ביותר עם למעלה מ-3.4 מקרי הידבקות ולמעלה מ-137 אלף חולים. מיד אחריה נמצאות ברזיל והודו עם טווח הידבקויות של בין 25 ל-30 אלף ליום בימים האחרונים. נציין כי למרות העלייה היחסית בתקופה האחרונה, מקדם ההדבקה ברחבי העולם נמוך משמעותית ממקדם ההדבקה שדווח מוקדם יותר השנה. 

בתוך כך, האירוע המרכזי בשווקים ממשיך להיות התמיכה של הבנקים המרכזיים והממשלות. השבוע עשוי להיות תנודתי במיוחד, כאשר יום רביעי הקרוב הוא הדד ליין לתשלומי המיסים בארה"ב לשנת 2019. בדר"כ, האירוע מביא לתנודתיות בשוקי המימון ויש ציפייה שלחץ מסויים יורגש לקראת תאריך בזה. עם זאת, נציין כי מדובר בגורמים זמניים, כאשר הממשל האמריקני צפוי לשחרר המון נזילות לשווקים המחצית השניה של יולי. 

בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 2.3% ונסחר סביב רף ה-40 דולר לחבית. הירידה מגיעה ברקע לדיווחים בסופ"ש כי ארגון אופ"ק שוקל להעלות מחדש את תפוקתו לנוכח העלייה במחיר הסחורה בתוקפ האחרונה. הזהב נסחר בעליות של 0.2% ונסחר ברמה של 1,815 דולרים לאונקיה. 

במרכז

יש לא מעט "מניות מומנטום" שמזנקות בתקופה האחרונה אך מעל כולן בולטת יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA). הטירוף סביב המניה נמשך היום: מניית החברה פתחה בעליות של קרוב ל-16%, אך נסגרה בירידות של 3.3%. נציין כי המהלך בימים האחרונים מגיע ללא אירוע משמעותי מצד החברה. 

סקטור הבנקאות טיפס הערב וריכז עניין לקראת הדוחות של הבנקים בהמשך השבוע. בהקשר זה נציין את דויטשה בנק (סימול:DB). קרדיט סוויס (סימול:CS) , בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), גולדמן זאקס (סימול:GS), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) וסיטי בנק (סימול:C). 

קיראו עוד ב"גלובל"

יצרנית המשקאות והחטיפים פפסיקו (סימול: PEP) עלתה הערב ב-0.4% ברקע לפרסום הדוחות לרבעון האחרון. החברה אמנם מדווחת על ירידה של 3% בהכנסות, אבל מכה את תחזיות בזכות חטיבת החטיפים והורדת אמצעי הסגר שהגדילה את המכירות. בסך הכול, הרווח עמד על 1.32 דולר למניה, לעומת צפי לרווח של 1.25 דולר למניה.

בגזרת הישראליות, למונייד (סימול:LMND) נסגרה בירידות של 7% לאחר שקפצה ב-8% בתחילת המסחר. וויקס (סימול:WIX) יורדת ב-3.7%. פייבר (סימול:FVRRׂ) נסגרה בירידות של 6.2%. טאואר (סימול:TSEM)נסגרה בעליות של 0.3% לאחר שטיפסה כבר ב-4% במהלך המסחר.

חברת אופקו 1.08%  הדואלית (סימול:OPK) מדווחת על חתימת הסכם לביצוע בדיקות למציאת קורונה בשחקנים, שופטים ושאר הצוות בליגת הכדורסל האמריקאית (ה-NBA), ההסכם מתווסף להסכם שנחתם לאחרונה עם ליגת הכדורגל האמריקאית. המניה עלתה ב-3%, אך נסגרה בירידות של 3.6%

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    red 14/07/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
    חייב שוב ושוב להכיר תודה לצוות ביזפורטל אשר הפנימו את הבקשה להוסיף סמבול ליד כל מניה מדוברת. הדבר מקל מאד וחוסך חיפוש מיותר. תודה לכם!
  • 12.
    טיפש זורק אבן גם 10 חכמים לא יצליחו להרים (ל"ת)
    מייק 14/07/2020 10:59
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    כל מי 14/07/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    ככה בלי לעבוד.
  • 10.
    בכוונה היפילו הבורסה מה יצא להם הנבלןת (ל"ת)
    קוס הומו 13/07/2020 22:59
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    וולף 13/07/2020 22:56
    הגב לתגובה זו
    אופטימיות בווול ועליות כרגיל אז מה אני שיכור או מה
  • 8.
    צחי 13/07/2020 22:43
    הגב לתגובה זו
    פתאום אני מסתכל ואני רואה דדורפים לפד ולאמריקנים את התוכס
  • 7.
    זמיר 13/07/2020 22:37
    הגב לתגובה זו
    היא אופטימיות בוול סטריט ומבבירים לנו שהכל טוב ודבש ורק למעלה כסף בריצםה
  • 6.
    היי שכחת עמיתוש 13/07/2020 22:33
    הגב לתגובה זו
    עכשיו תיתפך פעם נוספת ותהיה בצד של הירידות כמו שהיית בהתחלה לפני שעברת לעליות אז אתה מתאים הדברים לפי הפוזיציה שלך אז מה יהיה תחליט כבר ותן ווררט יענו מילה סופית מה יקרה
  • 5.
    גנדי 13/07/2020 20:42
    הגב לתגובה זו
    לפני הבאות
  • 4.
    צור 13/07/2020 17:26
    הגב לתגובה זו
    טסלה עולה כל יום 10% סתם - אויי זה הולך להיות כואב...
  • לצור 13/07/2020 17:47
    הגב לתגובה זו
    זה מתוק!כואב לך?
  • 3.
    היום זה היום!!! (ל"ת)
    . 13/07/2020 16:23
    הגב לתגובה זו
  • הנה זה בא(ממשיך לבוא)ובגדול!!! (ל"ת)
    . 13/07/2020 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    . (ל"ת)
    . 13/07/2020 16:22
    הגב לתגובה זו
  • האלו 13/07/2020 18:55
    הגב לתגובה זו
    מה זה ואיך יצרו זאת בלי תוכן או מילים. אבל לפי הבנתי ..לאיזה נביא או ידען פשוט ניגמרו המילים בבואו לתאר את גודל השבר הנופל עלינו משמיים בבורסות ובמגפות.
  • להאלו 13/07/2020 21:19
    כל עוד שיש אנשים כמוך נהנים מאסונות הבורסה תמשיך לעלות נמאס מאנשים פסימים מנסים בכח להלחיץ אנשים שב בשקט עדיף
  • הלו האלו 13/07/2020 21:13
    ל"ת זה אומרהשכל נבואות הזעם האידיוטית- לא תופס. הכיוון ירוק..
  • 1.
    תומר 13/07/2020 15:51
    הגב לתגובה זו
    ירוק ירוק ירוק.....
  • אמרתי לכם ירוק ירוק ירוק (ל"ת)
    . 13/07/2020 23:00
    הגב לתגובה זו
  • צדקת כל הכבוד ..ירוק ירוק (ל"ת)
    זכרוני 13/07/2020 23:25
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".