עליות קלות בוול-סטריט: רדוור נופלת ב-16.5%
בוול-סטריט נפתח יום המסחר האחרון של השבוע בעליות שערים מתונות, זאת לאחר הירידות החדות שנרשמו אמש בבורסות של ניו-יורק. לעומת אקורד הסיום השבועי, שהרי מדובר בתחילה של אינטרוול זמן חדש, שכן היום מתחילה באופן רשמי המחצית השניה של 2005, כאשר המשקיעים מקווים למחצית מוצלחת מהראשונה בה איבדו מרבית האינדקסים המובילים גובה לעומת הרמות שבהן נפתחה השנה הנוכחית.
מדד הנאסד"ק מוסיף ברגעי הפתיחה 0.08% לשער של 2,058 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס עולה ב-0.34% ל-10,309 נקודות. אמש נפל המדד לאור פרסום החלטת הפ"ד באשר לגובה הריבית, כמו גם בעקבות הרמזים שהותיר לגבי העלאה נוספת הצפויה באוגוסט.
אמש נפלו המדדים בוול-סטריט לאחר שבתום פגישת ה-FOMC החליטו קובעי המדיניות הכלכלית בארה"ב להעלות את הריבית בכ-0.25 נקודות אחוז נוספות, ואף המשיכו להשתמש בטרמינולוגיה שרומזת על העלאת ריבית נוספת בחודש אוגוסט הקרוב. במסגרת סקירת נעילת המסחר מאמש שגיתי ורשמתי, כי המשקיעים בוול-סטריט הביאו לירידות לאור חשש מהפחתת ריבית, ולא נוכח העלתה הצפויה. כאן אבקש את סליחת קוראי, בתקווה שלפחות ראשי הפ"ד יודעים מה שהם עושים.
כרבע שעה לאחר הפתיחה יפורסם מדד אמון הצרכן בחודש יוני של אוניברסיטת מישיגן - הקריאה הסופית. הצפי הוא לירידה קלה ל-94.5, לאחר שבאמצע החודש פרסמה האוניברסיטה, כי המדד קפץ ב-8 נקודות ל-94.8 - הרמה הגבוהה מאז ינואר החולף.
רבע שעה לאחר מכן (כמחצית השע הלאחר הפתיחה) יפורסם אינדקס ה-ISM בסקטור היצרני. הצפי הוא לירידה קלה בפעילות הסקטור ל-51.3 בחודש יוני מרמה של 51.4 בחודש מאי - הרמה הנמוכה מאז יוני 2003.
עוד באותה השעה (17:00 לערך - שעון ישראל) תפורסמנה הוצאות הבניה בחודש מאי החולף. הצפי הוא לעליה בת כחצי אחוז, לאחר עליה זהה בחודש אפריל החולף.
ולבסוף - סביב נעילת שערי המסחר (11:00 שעון ישראל) יפורסמו מכירות כלי הרכב בחודש יוני. הצפי הוא לעליה קלה ל-13.5 מיליון כלי רכב מ-13.2 מיליון כלי רכב בחודש מאי, אז קפצו המכירות ב-5%.
ישראליות
אמש פתחה הרמוניק את עונת האזהרות. היום הצטרפה אליה רדוור, וקשה לומר שמשהו היה מאוד מופתע, שכן ברחוב התרוצצו השמועות על האזהרה הזו לאורך השבוע האחרון, למרות שהיו מי שניסו לטעון אחרת. רדוור עדכנה היום ואמרה, כי היא צופה רווח של 3.5 סנט למניה על הכנסות של 17.5 מיליון דולר ולא רווח של 23-24 על הכנסות של 21 מיליון דולר כפי שחזתה לפני כן. מניות החברה נופלות ב-16.37%.
מי שהזהירה ללא התרעות מיוחדות היא ליפמן שפרסמה גם היא אמש (לאחר הנעילה) אזהרה, לפיה תוצאות רבעון 2 יהיו נמוכות מעט מהקונצנזוס. ליפמן צופה הכנסות של 57-59 מיליון דולר ורווח למניה בדילול מלא של 20-24 סנט למניה. למה? בעיקר בגלל תזמון עסקאות, שנדחו לרבעון ה-3. המנכ"ל אנג'ל מסר, כי "אנו צופים תוצאות יציבות במהלך המחצית השניה של 2005". מניות ליפמן נענשות היום ויורדות ב-5.85%.
הרמוניק מתקנת היום בעליה של 2%. אתמול, כאמור, היא היתה הראשונה מבין הישרליות להפחית את תחזית ההכנסות לרבעון השני לרמה של בין 56 ל-60 מיליון דולר, לאור חולשה בפעילות מול מפעילות הכבלים שמתעקבות במעבר לשירותי טריפל-פליי. בעקבות שיחת ועידה עם מנהלי החברה במהלך המסחר חתמו המניות בנפילה של 6.76%.
נס שהודיעה אמש, כי היא רוכשת את Delta E.S הסלובקית ב-7.75 מיליון דולר, יורדת ב-2%. במידה וחברת ה-IT הנרכשת תעמוד ביעדים קבועים תשלם נס 3.25 מיליון דולר נוספים. Delta E.S רשמה ב-04' מכירות של 18 מיליון דולר והציגה רווחיות בשורה התחתונה. מניות נס יורדות היום ב-2%.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
