עליות קלות בוול-סטריט: רדוור נופלת ב-16.5%

הפחיתה את תחזיות הרווח וההכנסה. מדד הנאסד"ק מוסיף 0.1% ל-2,058 נק'. מדד הדאו-ג'ונס עולה ב-0.30% ל-10,309 נק'. ליפמן נופלת ב-5.5% על רקע אזהרת רווח. הרמוניק מתאוששת מעט מהירידות של אמש ומוסיפה 2%
רם דגן |

בוול-סטריט נפתח יום המסחר האחרון של השבוע בעליות שערים מתונות, זאת לאחר הירידות החדות שנרשמו אמש בבורסות של ניו-יורק. לעומת אקורד הסיום השבועי, שהרי מדובר בתחילה של אינטרוול זמן חדש, שכן היום מתחילה באופן רשמי המחצית השניה של 2005, כאשר המשקיעים מקווים למחצית מוצלחת מהראשונה בה איבדו מרבית האינדקסים המובילים גובה לעומת הרמות שבהן נפתחה השנה הנוכחית.

מדד הנאסד"ק מוסיף ברגעי הפתיחה 0.08% לשער של 2,058 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס עולה ב-0.34% ל-10,309 נקודות. אמש נפל המדד לאור פרסום החלטת הפ"ד באשר לגובה הריבית, כמו גם בעקבות הרמזים שהותיר לגבי העלאה נוספת הצפויה באוגוסט.

אמש נפלו המדדים בוול-סטריט לאחר שבתום פגישת ה-FOMC החליטו קובעי המדיניות הכלכלית בארה"ב להעלות את הריבית בכ-0.25 נקודות אחוז נוספות, ואף המשיכו להשתמש בטרמינולוגיה שרומזת על העלאת ריבית נוספת בחודש אוגוסט הקרוב. במסגרת סקירת נעילת המסחר מאמש שגיתי ורשמתי, כי המשקיעים בוול-סטריט הביאו לירידות לאור חשש מהפחתת ריבית, ולא נוכח העלתה הצפויה. כאן אבקש את סליחת קוראי, בתקווה שלפחות ראשי הפ"ד יודעים מה שהם עושים.

כרבע שעה לאחר הפתיחה יפורסם מדד אמון הצרכן בחודש יוני של אוניברסיטת מישיגן - הקריאה הסופית. הצפי הוא לירידה קלה ל-94.5, לאחר שבאמצע החודש פרסמה האוניברסיטה, כי המדד קפץ ב-8 נקודות ל-94.8 - הרמה הגבוהה מאז ינואר החולף.

רבע שעה לאחר מכן (כמחצית השע הלאחר הפתיחה) יפורסם אינדקס ה-ISM בסקטור היצרני. הצפי הוא לירידה קלה בפעילות הסקטור ל-51.3 בחודש יוני מרמה של 51.4 בחודש מאי - הרמה הנמוכה מאז יוני 2003.

עוד באותה השעה (17:00 לערך - שעון ישראל) תפורסמנה הוצאות הבניה בחודש מאי החולף. הצפי הוא לעליה בת כחצי אחוז, לאחר עליה זהה בחודש אפריל החולף.

ולבסוף - סביב נעילת שערי המסחר (11:00 שעון ישראל) יפורסמו מכירות כלי הרכב בחודש יוני. הצפי הוא לעליה קלה ל-13.5 מיליון כלי רכב מ-13.2 מיליון כלי רכב בחודש מאי, אז קפצו המכירות ב-5%.

ישראליות

אמש פתחה הרמוניק את עונת האזהרות. היום הצטרפה אליה רדוור, וקשה לומר שמשהו היה מאוד מופתע, שכן ברחוב התרוצצו השמועות על האזהרה הזו לאורך השבוע האחרון, למרות שהיו מי שניסו לטעון אחרת. רדוור עדכנה היום ואמרה, כי היא צופה רווח של 3.5 סנט למניה על הכנסות של 17.5 מיליון דולר ולא רווח של 23-24 על הכנסות של 21 מיליון דולר כפי שחזתה לפני כן. מניות החברה נופלות ב-16.37%.

מי שהזהירה ללא התרעות מיוחדות היא ליפמן שפרסמה גם היא אמש (לאחר הנעילה) אזהרה, לפיה תוצאות רבעון 2 יהיו נמוכות מעט מהקונצנזוס. ליפמן צופה הכנסות של 57-59 מיליון דולר ורווח למניה בדילול מלא של 20-24 סנט למניה. למה? בעיקר בגלל תזמון עסקאות, שנדחו לרבעון ה-3. המנכ"ל אנג'ל מסר, כי "אנו צופים תוצאות יציבות במהלך המחצית השניה של 2005". מניות ליפמן נענשות היום ויורדות ב-5.85%.

הרמוניק מתקנת היום בעליה של 2%. אתמול, כאמור, היא היתה הראשונה מבין הישרליות להפחית את תחזית ההכנסות לרבעון השני לרמה של בין 56 ל-60 מיליון דולר, לאור חולשה בפעילות מול מפעילות הכבלים שמתעקבות במעבר לשירותי טריפל-פליי. בעקבות שיחת ועידה עם מנהלי החברה במהלך המסחר חתמו המניות בנפילה של 6.76%.

נס שהודיעה אמש, כי היא רוכשת את Delta E.S הסלובקית ב-7.75 מיליון דולר, יורדת ב-2%. במידה וחברת ה-IT הנרכשת תעמוד ביעדים קבועים תשלם נס 3.25 מיליון דולר נוספים. Delta E.S רשמה ב-04' מכירות של 18 מיליון דולר והציגה רווחיות בשורה התחתונה. מניות נס יורדות היום ב-2%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"

יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה

רן קידר |

התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור  - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.

ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב. 

ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?

"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".

נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?

 "אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".

ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?

"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".

גרמניה היא לא ידידה קרובה?

"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".