עליות קלות בוול-סטריט: רדוור נופלת ב-16.5%
בוול-סטריט נפתח יום המסחר האחרון של השבוע בעליות שערים מתונות, זאת לאחר הירידות החדות שנרשמו אמש בבורסות של ניו-יורק. לעומת אקורד הסיום השבועי, שהרי מדובר בתחילה של אינטרוול זמן חדש, שכן היום מתחילה באופן רשמי המחצית השניה של 2005, כאשר המשקיעים מקווים למחצית מוצלחת מהראשונה בה איבדו מרבית האינדקסים המובילים גובה לעומת הרמות שבהן נפתחה השנה הנוכחית.
מדד הנאסד"ק מוסיף ברגעי הפתיחה 0.08% לשער של 2,058 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס עולה ב-0.34% ל-10,309 נקודות. אמש נפל המדד לאור פרסום החלטת הפ"ד באשר לגובה הריבית, כמו גם בעקבות הרמזים שהותיר לגבי העלאה נוספת הצפויה באוגוסט.
אמש נפלו המדדים בוול-סטריט לאחר שבתום פגישת ה-FOMC החליטו קובעי המדיניות הכלכלית בארה"ב להעלות את הריבית בכ-0.25 נקודות אחוז נוספות, ואף המשיכו להשתמש בטרמינולוגיה שרומזת על העלאת ריבית נוספת בחודש אוגוסט הקרוב. במסגרת סקירת נעילת המסחר מאמש שגיתי ורשמתי, כי המשקיעים בוול-סטריט הביאו לירידות לאור חשש מהפחתת ריבית, ולא נוכח העלתה הצפויה. כאן אבקש את סליחת קוראי, בתקווה שלפחות ראשי הפ"ד יודעים מה שהם עושים.
כרבע שעה לאחר הפתיחה יפורסם מדד אמון הצרכן בחודש יוני של אוניברסיטת מישיגן - הקריאה הסופית. הצפי הוא לירידה קלה ל-94.5, לאחר שבאמצע החודש פרסמה האוניברסיטה, כי המדד קפץ ב-8 נקודות ל-94.8 - הרמה הגבוהה מאז ינואר החולף.
רבע שעה לאחר מכן (כמחצית השע הלאחר הפתיחה) יפורסם אינדקס ה-ISM בסקטור היצרני. הצפי הוא לירידה קלה בפעילות הסקטור ל-51.3 בחודש יוני מרמה של 51.4 בחודש מאי - הרמה הנמוכה מאז יוני 2003.
עוד באותה השעה (17:00 לערך - שעון ישראל) תפורסמנה הוצאות הבניה בחודש מאי החולף. הצפי הוא לעליה בת כחצי אחוז, לאחר עליה זהה בחודש אפריל החולף.
ולבסוף - סביב נעילת שערי המסחר (11:00 שעון ישראל) יפורסמו מכירות כלי הרכב בחודש יוני. הצפי הוא לעליה קלה ל-13.5 מיליון כלי רכב מ-13.2 מיליון כלי רכב בחודש מאי, אז קפצו המכירות ב-5%.
ישראליות
אמש פתחה הרמוניק את עונת האזהרות. היום הצטרפה אליה רדוור, וקשה לומר שמשהו היה מאוד מופתע, שכן ברחוב התרוצצו השמועות על האזהרה הזו לאורך השבוע האחרון, למרות שהיו מי שניסו לטעון אחרת. רדוור עדכנה היום ואמרה, כי היא צופה רווח של 3.5 סנט למניה על הכנסות של 17.5 מיליון דולר ולא רווח של 23-24 על הכנסות של 21 מיליון דולר כפי שחזתה לפני כן. מניות החברה נופלות ב-16.37%.
מי שהזהירה ללא התרעות מיוחדות היא ליפמן שפרסמה גם היא אמש (לאחר הנעילה) אזהרה, לפיה תוצאות רבעון 2 יהיו נמוכות מעט מהקונצנזוס. ליפמן צופה הכנסות של 57-59 מיליון דולר ורווח למניה בדילול מלא של 20-24 סנט למניה. למה? בעיקר בגלל תזמון עסקאות, שנדחו לרבעון ה-3. המנכ"ל אנג'ל מסר, כי "אנו צופים תוצאות יציבות במהלך המחצית השניה של 2005". מניות ליפמן נענשות היום ויורדות ב-5.85%.
הרמוניק מתקנת היום בעליה של 2%. אתמול, כאמור, היא היתה הראשונה מבין הישרליות להפחית את תחזית ההכנסות לרבעון השני לרמה של בין 56 ל-60 מיליון דולר, לאור חולשה בפעילות מול מפעילות הכבלים שמתעקבות במעבר לשירותי טריפל-פליי. בעקבות שיחת ועידה עם מנהלי החברה במהלך המסחר חתמו המניות בנפילה של 6.76%.
נס שהודיעה אמש, כי היא רוכשת את Delta E.S הסלובקית ב-7.75 מיליון דולר, יורדת ב-2%. במידה וחברת ה-IT הנרכשת תעמוד ביעדים קבועים תשלם נס 3.25 מיליון דולר נוספים. Delta E.S רשמה ב-04' מכירות של 18 מיליון דולר והציגה רווחיות בשורה התחתונה. מניות נס יורדות היום ב-2%.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
