עליות קלות בוול-סטריט: רדוור נופלת ב-16.5%
בוול-סטריט נפתח יום המסחר האחרון של השבוע בעליות שערים מתונות, זאת לאחר הירידות החדות שנרשמו אמש בבורסות של ניו-יורק. לעומת אקורד הסיום השבועי, שהרי מדובר בתחילה של אינטרוול זמן חדש, שכן היום מתחילה באופן רשמי המחצית השניה של 2005, כאשר המשקיעים מקווים למחצית מוצלחת מהראשונה בה איבדו מרבית האינדקסים המובילים גובה לעומת הרמות שבהן נפתחה השנה הנוכחית.
מדד הנאסד"ק מוסיף ברגעי הפתיחה 0.08% לשער של 2,058 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס עולה ב-0.34% ל-10,309 נקודות. אמש נפל המדד לאור פרסום החלטת הפ"ד באשר לגובה הריבית, כמו גם בעקבות הרמזים שהותיר לגבי העלאה נוספת הצפויה באוגוסט.
אמש נפלו המדדים בוול-סטריט לאחר שבתום פגישת ה-FOMC החליטו קובעי המדיניות הכלכלית בארה"ב להעלות את הריבית בכ-0.25 נקודות אחוז נוספות, ואף המשיכו להשתמש בטרמינולוגיה שרומזת על העלאת ריבית נוספת בחודש אוגוסט הקרוב. במסגרת סקירת נעילת המסחר מאמש שגיתי ורשמתי, כי המשקיעים בוול-סטריט הביאו לירידות לאור חשש מהפחתת ריבית, ולא נוכח העלתה הצפויה. כאן אבקש את סליחת קוראי, בתקווה שלפחות ראשי הפ"ד יודעים מה שהם עושים.
כרבע שעה לאחר הפתיחה יפורסם מדד אמון הצרכן בחודש יוני של אוניברסיטת מישיגן - הקריאה הסופית. הצפי הוא לירידה קלה ל-94.5, לאחר שבאמצע החודש פרסמה האוניברסיטה, כי המדד קפץ ב-8 נקודות ל-94.8 - הרמה הגבוהה מאז ינואר החולף.
רבע שעה לאחר מכן (כמחצית השע הלאחר הפתיחה) יפורסם אינדקס ה-ISM בסקטור היצרני. הצפי הוא לירידה קלה בפעילות הסקטור ל-51.3 בחודש יוני מרמה של 51.4 בחודש מאי - הרמה הנמוכה מאז יוני 2003.
עוד באותה השעה (17:00 לערך - שעון ישראל) תפורסמנה הוצאות הבניה בחודש מאי החולף. הצפי הוא לעליה בת כחצי אחוז, לאחר עליה זהה בחודש אפריל החולף.
ולבסוף - סביב נעילת שערי המסחר (11:00 שעון ישראל) יפורסמו מכירות כלי הרכב בחודש יוני. הצפי הוא לעליה קלה ל-13.5 מיליון כלי רכב מ-13.2 מיליון כלי רכב בחודש מאי, אז קפצו המכירות ב-5%.
ישראליות
אמש פתחה הרמוניק את עונת האזהרות. היום הצטרפה אליה רדוור, וקשה לומר שמשהו היה מאוד מופתע, שכן ברחוב התרוצצו השמועות על האזהרה הזו לאורך השבוע האחרון, למרות שהיו מי שניסו לטעון אחרת. רדוור עדכנה היום ואמרה, כי היא צופה רווח של 3.5 סנט למניה על הכנסות של 17.5 מיליון דולר ולא רווח של 23-24 על הכנסות של 21 מיליון דולר כפי שחזתה לפני כן. מניות החברה נופלות ב-16.37%.
מי שהזהירה ללא התרעות מיוחדות היא ליפמן שפרסמה גם היא אמש (לאחר הנעילה) אזהרה, לפיה תוצאות רבעון 2 יהיו נמוכות מעט מהקונצנזוס. ליפמן צופה הכנסות של 57-59 מיליון דולר ורווח למניה בדילול מלא של 20-24 סנט למניה. למה? בעיקר בגלל תזמון עסקאות, שנדחו לרבעון ה-3. המנכ"ל אנג'ל מסר, כי "אנו צופים תוצאות יציבות במהלך המחצית השניה של 2005". מניות ליפמן נענשות היום ויורדות ב-5.85%.
הרמוניק מתקנת היום בעליה של 2%. אתמול, כאמור, היא היתה הראשונה מבין הישרליות להפחית את תחזית ההכנסות לרבעון השני לרמה של בין 56 ל-60 מיליון דולר, לאור חולשה בפעילות מול מפעילות הכבלים שמתעקבות במעבר לשירותי טריפל-פליי. בעקבות שיחת ועידה עם מנהלי החברה במהלך המסחר חתמו המניות בנפילה של 6.76%.
נס שהודיעה אמש, כי היא רוכשת את Delta E.S הסלובקית ב-7.75 מיליון דולר, יורדת ב-2%. במידה וחברת ה-IT הנרכשת תעמוד ביעדים קבועים תשלם נס 3.25 מיליון דולר נוספים. Delta E.S רשמה ב-04' מכירות של 18 מיליון דולר והציגה רווחיות בשורה התחתונה. מניות נס יורדות היום ב-2%.

סמוטריץ׳: ״מי שלא יוריד מחירים, ימוסה״
״אני לא נגד עשירים״ אומר שר האוצר סמוטריץ׳ בנאום לקראת אישור התקציב ״אבל חייבים לטפל במונופולים״ הוא מכריז מלחמה על הבנקים והיבואנים; ״נצביע רק על חוק גיוס שוויוני״ מוסיף
לקראת אישור תקציב המדינה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים מסיבת עיתונאים במשרד האוצר בירושלים במהלכה נשא נאום שבו הוא פרש את קווי המדיניות הכלכלית שלו ואת המאבק ביוקר המחיה, במונופולים ובמערכת הבנקאית. בדבריו הדגיש השר את חשיבותן של הרפורמות הכלולות בתקציב ואת הצורך, לדבריו, להחזיר כוח לציבור ולשבור ריכוזיות בשווקים המרכזיים.
״אזרחי ישראל, הבנקים לא היו איתכם, בזמן שאתם התמודדתם עם ריבית גבוהה, יוקר מחיה ומשבר ביטחוני, הם גרפו עוד ועוד רווחים. וכך גם המונופולים. הם העלו מחירים כי הם פשוט יכולים. הם ניצלו את המלחמה וגרפו רווחי עתק. תסתכלו על הדוחות הכספיים שלהם ותראו בעצמכם מי שילם את המחיר.
״אנחנו הולכים לטפל בזה. לוודא שהם ישלמו את חלקם, ושאתם תקבלו בחזרה את מה שמגיע לכם. ההצלחות הביטחוניות והכלכליות של מדינת ישראל חייבות לחזור לחשבון שלכם. זה שלכם. אנחנו מרימים את הכלכלה, ומורידים את המחירים. ואני אומר לכם ביושר, אני עובד רק בשבילכם. לא מעניין אותי כמה מיליונים שפכו עליי בקמפיינים פרסומיים כדי לפגוע בי. מה שחשוב לי הוא שאתם תוכלו לחיות פה בזול וברווחה.
״אני לא נגד עשירים. ההפך. אני בעד יוזמה, עבודה ויצירה. אבל אני נגד עושק וניצול. וזה מה שעשו הבנקים בתקופת המלחמה. הייתי שר האוצר הראשון שהטיל עליהם מס, וגם עכשיו אנחנו נמסה אותם. לא ייתכן שבזמן שאתם נלחמים על הקיום הכלכלי שלכם, יש מי שגוזר קופון בעמלות ובריביות.
- הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי תיכנס לתוקף עוד 21 יום
- משרד האנרגיה 'יש לקבוע מדיניות ארוכת טווח למיסוי רכב חשמלי'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
״לכן אנחנו פותחים את שוק הבנקאות לתחרות אמיתית. תחרות שתגרום לכל אזרח בישראל לשלם פחות ריבית על האשראי והאוברדראפט, ולקבל יותר כסף על הכסף שנמצא בפיקדונות. שוק בנקאי חייב לשרת את הציבור, לא את עצמו. במקביל, אנחנו מורידים מסים. פחות מס הכנסה בכל חודש, יותר כסף שנשאר אצלכם בכיס. זו הדרך לחזק את המשק, זו הדרך להחזיר את האיזון.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services 1.38% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
