טדי שגיא עידן ארליכמן קייפ
צילום: קייפ

קייפ של טדי שגיא בהסכם חוב חדש של 500 מיליון דולר

בעקבות ההסכם החברה שנסחרת בלונדון ב-1.2 מיליארד דולר תפחית את עלויות המימון הכוללות ב-28 מיליון דולר
מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה טדי שגיא קייפ

הסכם חוב חדש לקייפ של טדי שגיא המנוהלת על ידי עידו ארליכמן. החברה הנסחרת בלונדון בשווי של 1.2 מיליארד דולר מארגנת חוב בהיקף של 500 מיליון דולר - HSBC וקרדיט סוויס יצטרפו לסינדיקט הקיים של הבנקים המממנים, ביניהם: ברקליס, סיטי, בנק לאומי, BNP Paribas, בנק אוף אירלנד וסיטיזנס. הנהלת קייפ מסרה כי תחסוך עלויות מימון והפחתת חוב בהיקף של 28 מיליון דולר. הפחתת החוב תהיה מידית - 20 מיליון דולר, והחיסכון בעלויות המימון השוטפות יגיעו ל-8 מיליון דולר.

הסכם החוב החדש כולל מסגרת מובטחת בכירה של 275 מיליון דולר, מסגרת אשראי מתגלגלת בהיקף של 150 מיליון דולר ומסגרת לא מחויבת בהיקף של 75 מיליון דולר. מסגרות החוב החדשות הינן לפרק זמן של ארבע שנים, כאשר המימון עצמו צפוי להתבצע השבוע והחברה צפויה להגיע עד סוף השנה לרמת מינוף נמוכה של פחות מפעם אחת הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA).

המהלך יאפשר לקייפ, להערכת מנהליה להמשיך ולהתמקד בקידום תוכניות הצמיחה ארוכות הטווח של החברה, וכן לפרוע מוקדם מהצפוי ובהנחה את התמורה הנדחית עבור רכישת ExpressVPN העומדת על 345 מיליון דולר.

עודד בסקינד, סמנכ"ל הכספים של החברה אמר על רקע העסקה - "אנו שמחים על הבעת התמיכה מהשותפים הקיימים שלנו - כמו גם מהבנקים החדשים שהצטרפו לסינדיקט; זוהי הבעת אמון חזקה בחברה, במודל העסקי ובצמיחה שלנו. המהלך יעניק לנו מימון ארוך טווח, ויכולת להתמקד ביישום תוכניות הצמיחה שלנו ולהשקיע בהתרחבות העסקית של החברה".

בספטמבר האחרון השלימה קייפ גיוס הון בהיקף של 220 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים והן מבעל השליטה. החברה אישררה את תחזיותיה לשנה כולה: הכנסות של 610-624 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 166-172 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ביל אקמן (רשתות)ביל אקמן (רשתות)

ביל אקמן מחייך - הרץ מציגה רווח מפתיע, המניה מזנקת ב-33%

הרץ היא מהמניות הבולטות בתיק של ביל אקמן

רן קידר |
נושאים בכתבה ביל אקמן הרץ

חברת השכרת הרכב הרץ Hertz . 40.79%   הציגה רווח מפתיע ברבעון האחרון, וזאת הודות למהלכי התייעלות מקיפים שמובילה ההנהלה, בדגש על הפחתת עלויות צי הרכב, לצד שיפור בתהליכי תפעול. למרות ירידה של 3.8% בהכנסות, שהסתכמו ב-2.48 מיליארד דולר, הרווח והתחזיות קדימה מובילים לעלייה של 33% במניה. 


ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן

החברה שלאחרונה נכנס להשקעה גדולה בה ביל אקמן (ביל אקמן צופה תשואה של 400% ב-4 שנים - האם תרצו להצטרף ומהם הסיכונים?) רשמה רווח מתואם של 12 סנט למניה - לעומת הפסד של 68 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתוצאה טובה, לעומת תחזיות שעמדו על רווח של 3 סנט בלבד למניה. הרווח הגיע בעקבות ירידה חדה בהוצאות הפחת על רכבים, שהסתכמו ב-273 דולר לחודש לכלי רכב, נמוך מהיעד הפנימי של 300 דולר, ובערך מחצית מהעלות שנרשמה לפני שנה.

מאחורי המספרים עומד מהלך אסטרטגי שמוביל המנכ"ל ג׳יל ווסט, בעידודו של אקמן, הכולל החלפה הדרגתית של דגמים שמאבדים ערך במהירות, במיוחד רכבי חשמל שהתקשו להשתלב בשוק ההשכרה, ברכבים שמחזיקים ערך גבוה יותר לאורך זמן. בנוסף, החברה התאימה את היקף צי הרכב לביקושים בפועל, צמצמה הוצאות והטמיעה שיפורים תפעוליים.

מהלך חשוב נוסף הוא המעבר למכירה קמעונאית של רכבים שיצאו מהשימוש. הרץ פיתחה אתר ייעודי למכירת רכבים, ואף משתפת פעולה עם אמזון, במטרה להתחרות בשחקנים כמו קארוואנה. המכירה הקמעונאית צפויה להניב מחירים גבוהים יותר לעומת מכירה במכירות פומביות סיטונאיות.