שלמה ינאי: אנחנו "עושים שוק" לעצמנו

ההנהלה מעדכנת את תוכנית הצמיחה של מכתשים אגן, תגדל בכ-12% בממוצע לשנה עד 2009 מול תחזית קודמת של 10%. ההכנסות תגענה ל-2.7 מיליארד דולר ב-2009
חזי שטרנליכט |

הנהלת מכתשים אגן התכנסה היום (ג') בתל אביב בפעם השנייה בשנתיים האחרונות בכדי לעדכן כלפי מעלה את רף היעדים השאפתניים שלה לחמשת השנים הבאות. "נוכל להגיע לקצב צמיחה שנתי של כ-12% עד 2009" מכריז היום המנכ"ל, שלמה ינאי, "אנחנו מגבירים את הקצב".

בתוכנית החומש שהוצגה בשנה שעברה חזו בחברה גידול שנתי של כ-10% עד 2008. אך עם העלאת היעדים הפיננסיים בתוכנית המעודכנת, חוזים כעת בחברה מכירות בהיקף של 2.7 מיליארד דולר ב-2009 (מול תחזית מכירות ל-1.8 מיליארד ד' ב-2008), שיעור הרווח הנקי ינוע בין 10% ל-11%, מצהיר ינאי, ומוסיף "הכוונה שלנו היא להגיע לקצה העליון".

עם זאת בחברה חוזים פגיעה מסוימת ברווחיות הגולמית. עקב הרכישות המתוכננות, הם חוזים כעת שיעורי רווח גולמי שינועו בין 37% ל-38% מול תחזית קודמת של 38% עד 40%. אך על הירידה האפשרית ברווח הגולמי, מתכוונים במכתשים אגן לפצות את המשקיעים ברווחיות EBITDA משופרת. בשנה שעבר לא הוכנסו יעדי EBITDA, אך ב-2004 הם עמדו בשיעור שבין 20% ל-21%. כעת חוזים בחברה רווחים שינועו בין 21% ל-22%.

גם נתון ה-ROCE, שמשמעותו יצירת ערך לבעלי המניות. התחזית הקודמת עמדה על 15% ל-2008, וכעת חוזה ההנהלה רווחיות שתנוע בין 16% ל-18% ב-2009. אך נתוני הצמיחה שחוזים בחברה, באים לאחר שנתיים האחרונות, שהיו חריגות, מבחינת ההצלחה של מכתשים אגן, ושבהן הובילה החברה והציגה גידולים של כ-30% מדי שנה.

את הצמיחה מתכוונת החברה להשיג משוק האגרוכימיה, שהוא השוק העיקרי שלה, אך גם ממכירת מוצרים לשווקים חדשים. "אנחנו עושים שוק לעצמנו" מגדיר זאת המנכ"ל ינאי. שוק הנון-קורפ הוא אחד מהם. הוא בעל פוטנציאל של 6 מיליארד דולר. הוא כולל מכירת מוצרים למדשאות של מגרשי גולף אמריקאיים (תחום צמחי משתלות), תברואה, יערנות, ריסוסי דרכים ואזורי גדרות (IVM) ותחומים נוספים.

מכתשים אגן לוטשת גם עיניים לשוק תוספי המזון. בשוק הבריאות ישנן יצרניות אגרוכימיות שמייצרות תוספים כגון הליקופן שנמצא בעגבניה. במכתשים אגן מעריכים כי יוכלו לשמור על ידי הצמיחה האגרסיביים על ידי חדירה והגדלת האחיזה בשווקים החדשים, במקביל לגידול וצמיחה בשוק הנוכחי.

תחום מתחרה נוסף במוצרים של החברה הוא ההנדסה הגנטית. אך לדברי המנכ"ל ינאי, השוק קרוב למיצוי הפוטנציאל שלו והוא מתחיל להתמקד בעיקר בהגדלת התפוקות, ופחות בקטילת חרקים. לכן, ייתכן כי בעתיד הוא אף יהווה פוטנציאל צמיחה למכתשים אגן. מה לגבי הנפקה? יו"ר הדירקטוריון, דני בירן מציין כי הנתונים מדברים בעד עצמם וכי זה יהיה טבעי שמכתשים אגן תסחר גם בארה"ב מעבר לישראל. "זה יקרה בעתיד הקרוב, אך לא בתוך חודשים". כשהוא נדרש ליעד מספרי, הוא מדבר על שנים במספר חד ספרתי. מדיניות חלוקת הדיבידנד של מכתשים אגן היא לחלק בין 15% ל-30% מהרווח השנתי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה