מצלמת מהירות כביש מצלמה רכבים נהיגה
צילום: Istock

החל מהשנה הבאה: כך תחלק המשטרה עוד אלפי דוחות לנהגים בישראל

בעקבות העלייה במספר תאונות הדרכים אבל גם כאמצעי להגדלת הכנסות: המשטרה מכניסה מערכת חדשה שתשלח לכם לתיבת הדואר דוחות מבלי ששוטר עצר אתכם. השיטה החדשה תקצר את עבודתם של השוטרים וצפויה להוביל לעוד אלפי דוחות בחודש
איציק יצחקי | (22)

בחודשים האחרונים יש עלייה במספר תאונות הדרכים בישראל.  חלק מהתאונות התרחשו בשל מהירות מופרזת של הנהגים ומשטרת ישראל ממשיכה לנסות לפתור את בעיית המהירות. איך היא עושה זאת? דרך מתן דוחות על מהירות בצורה אפקטיבית יותר ורחבה יותר. יש לזה גם יתרון כלכלי והוא לא זניח - יותר דוחות זה יותר כסף בקופה.

מכמונת מהירות (אריאל אטיאס)

לא בטוח שהציבור יאהב את ההחלטה. מכמונת מהירות (אריאל אטיאס)

יותר דוחות לנהגים

הדרך לעשות את היא להציב מכמונות מהירות חדשות, שיקלטו עבירות תנועה שלא נראו בעבר. המערכת החדשה תאפשר לשוטרים לצלם את הנהג הפורע ולשלוח לו דוח אוטומטי, מבלי צורך לעצור אותו, כמו במקרה בו הוא מצלם באמצעות מכמונת דבורה (זו המותקנת על גג הניידת) או דרך אקדח לייזר, להודיע לו שייקנס ולקבל את תגובתו לאירוע. כלומר, חלק מהנהגים יקבלו דוח הביתה ויכול להיות שלא יידעו שעשו עבירת תנועה.

המשמעות עבור המשטרה היא כפולה: מצד אחד, יותר דוחות לנהגים. המשטרה תוכל להגדיל משמעותית את ההכנסות למדינה ועל פי ההערכות, מדובר בעוד מאות ואפילו אלפי דוחות בחודש. בנוסף, היא תקצר את עבודתם של השוטרים, שיוכלו לחלק הרבה יותר דוחות בפחות זמן. מצד אחד - גידול בהכנסות ומצד שני עבודה קלה יותר ללובשי המדים, ללא עימותים עם נהגים.

כיום ישנם 3 סוגים של מכמונות: מכמונת הדבורה שמותקנת כאמור על גג הניידות, אקדח לייזר ומצלמות רגילות - שהן קבועות. כעת, המשטרה רוצה להוסיף עוד אמצעי אכיפה, שנוסה בהצלחה בעולם. המערכת החדשה  לא תופעל כבר מחר בוקר, זה ייקח זמן: היא צריכה לעבור אישורים, כולל של מכון התקנים. אז מה החידוש? המערכת החדשה תוכל גם לקלוט את מהירות הנהג וגם לצלם אותו אם עשה עבירה, כשהיא עושה שימוש בגלי רדאר. חשוב לציין כי בניגוד לשיטה הנפוצה כיום, שימוש בלייזר, השוטרים לא יצטרכו להחזיק את המכמונת והיא תצלם את הנהגים באופן אוטומטי. יחד עם זאת, הם יצטרכו להפעיל אותה פיזית, בניגוד למצלמות הקבועות הנמצאות בצדי הדרך.

כמה דוחות המשטרה מחלקת?

המשטרה מנסה להילחם בכל דרך עם הנהגים הפורעים. לאחרונה היא אפשרה התקנת מצלמה מיוחדת על גבי הרכבים, שבאמצעותה הם יוכלו לקבל התראה כשנהג עושה פעולה בניגוד לחוק - צופר, מפריע לתנועה, עוקף שלא כחוק ועוד. אם זה ייצא לפועל, ההערכה היא שכמות הדוחות תגדל משמעותית. מצד שני, קשה להאמין שנהגים רבים יסכימו לשתף פעולה עם הצבת המערכת על גבי הרכב שלהם, משום שבסופו של דבר, הרחבת התופעה עלולה לגרום לנהגים רבים לצלם אותם וכך יש לו סיכוי גבוה יותר לקבל דוח בעתיד גם על עבירות קלות יחסית.

בשנת 2024 עדכנה המשטרה את גובה הדוחות לנהגים. לגבי דרך עירונית, במהירות של עד 20 קמ"ש מעל המותר הקנס יהיה 250 שקל ללא נקודות. עד 30 קמ"ש - 750 שקל, 8 נקודות. עד 40 קמ"ש מעל המותר - 1,500 שקל, עם 10 נקודות. מעל 41 קמ"ש מעל המותר - פסילה מנהלית והזמנה למשפט, לא כולל 10 נקודות. נהג שייתפס עם מהירות מופרזת יותר, מעל 50 קמ"ש מעל המותר - ייערך לו משפט מהיר עם בקשה לפסילה עד תום הליכים. בדרך בין עירונית הדוחות ומספר הנקודות שניתן - דומים.

כיום משטרת ישראל מחלקת כמעט 300 אלף דוחות מהירות בשנה - כלומר כ-25 אלף דוחות בחודש. לעומת זאת, פחות מ-180 אלף דוחות מחולקים בעבור שיחה בטלפון נייד. 

בשורה התחתונה, המטרה של המשטרה היא לגרום כמעט לכל נהג שמדבר בטלפון או נוסע במהירות מופרזת לקבל דוח, תוך שהיא מפנה את השוטרים שלה לטפל בדברים החשובים באמת: ביטחון הציבור. כך, מעריכים במשטרה, אלפי דוחות יחולקו מדי חודש ישירות לתיבות הדואר והנהגים יהפכו לזהירים יותר. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ההחלטה הזאת תיעשה מבלי להגדיל את המהירות המותרת במקטעים מסוימים ויש עליה גם ביקורת: נהג שיעבור את המהירות המותרת ב-20 קמ"ש ייחשב לעבריין, בדיוק כמו נהג שיחרוג מהמהירות המותרת ב-50 קמ"ש. כמובן שהמערכת החדשה תכלול גם צבירת נקודות. ההערכה היא שעשרות רבות של אנשים, ואפילו יותר, יוזמנו מדי חודש לקורס נהיגה מונעת, מה שעלול לגרום להתמרמרות בקרב הציבור.

לאחרונה אישרה ועדת הכלכלה, בראשות דוד ביטן, הצעת חוק של גדעון סער, לקריאה שנייה ושלישית. המטרה: הקמת בתי משפט מנהליים, כשעבירות התנועה יהפכו לקנסות מנהליים. המטרה של סער הייתה להקל על העומס בבתי הדין לתעבורה. איך זה יתבצע? כל עבירה פלילית שקל להוכיח, כמו נהיגה ללא רישיון, תיחשב להפרה מנהלתית. הביקורת נגד המהלך הייתה שעבירות חמורות יחסית, כמו אי ציות לתמרור עצור או נהיגה במהירות מופרזת, תיחשב גם היא להפרה כזאת, למרות שהיא מסכנת חיים. הקנס בגינה יהיה 1,500 שקל. מה זה כן ישנה? את העובדה שהשוטר והנהג, יחד עם עורך דינו, לא יגיעו לבית המשפט והשוטר לא ייחקר. הדיין לא ידון בעצם העבירה, אלא יבחן את הנושא מבחינה מנהלתית וסביר להניח שכך בית המשפט יאשרר דוחות רבים יותר.

אם הכל יילך לפי התכנית, עשויה המשטרה להכניס את המערכת לניידות כבר בעוד כשנה. המכרז לאספקת המערכת החדשה יצא לדרך וההערכה היא שעד תחילת השנה ייבחר המפעיל והדבר יובא לאישור מכון התקנים.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אלי 21/10/2024 17:12
    הגב לתגובה זו
    המציאו דרך לעשות כסף, זה לא המיהרות זה הטימטום לאא שומרים מרחק עוקפים מימין
  • 14.
    הבעיה העיקרית זה אי שמירת מרחק אחד מהשני ואת זה לא עוקפ (ל"ת)
    צבי 21/10/2024 13:31
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שולחים את הדוח אחרי שנה, שהנהג לא זוכר כבר כלום (ל"ת)
    פטרו 21/10/2024 08:12
    הגב לתגובה זו
  • חיים 22/10/2024 17:40
    הגב לתגובה זו
    חייב להישלח תוך 3 או 4 חודשים לנהג אחרת הוא מבוטל
  • 12.
    רציתם קיבלתם 21/10/2024 07:54
    הגב לתגובה זו
    חבל המדינה חומקת לנו מתחת לרגלים ואין פוצה פה ויוצא לרחובות
  • 11.
    מתפרעי קפלן בלחץ. הם עבריינח התנועה הכי גדולים (ל"ת)
    תל אביבי 21/10/2024 07:50
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    עוד תוספת למשכורת של שוטרים אלימים (ל"ת)
    מרציאנו 21/10/2024 05:33
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מחפשים את המפתח מתחת לאור של הפנס….. (ל"ת)
    20/10/2024 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סך קנסות המשטרה והעיריות לשנת 2024 . (ל"ת)
    5 מיליארד 20/10/2024 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אלי 20/10/2024 12:12
    הגב לתגובה זו
    תכניסו לראש אין קשר בין מהירות מופרזת לתאונות.הכל נמדד לפי תנאי הדרך והנסיבות.הם לא מסוגלים לאתר נהיגה פרועה ועבירות תנועה קשות כמו קו לבן ועקיפות מסוכנות... הכי קל להיטפל לנוהגים מהר בכביש ריק.
  • עוד אח לנזק, שלא מבין, שיש חוק (ל"ת)
    תל אביבי 21/10/2024 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון 20/10/2024 12:06
    הגב לתגובה זו
    לפרופ' דו אריאלי לקבלת הסבר לדיסוננס
  • הוא התברר כרמאי (ל"ת)
    לא 20/10/2024 12:32
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לרון 20/10/2024 12:01
    הגב לתגובה זו
    מקש DELETE שיופעל בהנחייה מ"גבוה" ל"אנשי שלומנו"
  • 4.
    העיקר רוצים להוריד את המחירים פה חחחחחחחחחח (ל"ת)
    חן ק. 20/10/2024 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אפק 20/10/2024 09:54
    הגב לתגובה זו
    המשטרה מפחדת לטפל כי זה עבריינים ולא הציבור הרחב.
  • 2.
    רק שאחוז התאונות הנגרמות ממהירות קטן מ 10% .. (ל"ת)
    קררה 20/10/2024 09:38
    הגב לתגובה זו
  • טעות. המהירות גורם מכריע! (ל"ת)
    צרי 20/10/2024 11:48
    הגב לתגובה זו
  • זה לא נכון לפי מה שכתוב לפי מס דוחות (ל"ת)
    איתן 20/10/2024 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הגדלת נכנסה למדינה.שקל לא הולך למשטרה. (ל"ת)
    כ.ד 20/10/2024 09:20
    הגב לתגובה זו
  • חיים 20/10/2024 11:02
    הגב לתגובה זו
    הוא נגזרת ישירה של גובה ההכנסה אותה היא יוצרת, וגם דמי לא יחרץ על גובה המשכורות וכו'. בקיצור מערכת סימביוזית המזינה את עצמה.
  • לרון 20/10/2024 12:03
    הופנה המשפט האחרון לזה "שקורא" או לזה "שכותב"?
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה

פרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונובפרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונוב

שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל

סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל עדכנה כי יחידה אחת מדגם הדייטונה SP3 שמחירו בחו"ל קרוב ל 2.25 מיליון דולר ייובא לישראל עבור לקוח מקומי

יואב פולס |

סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל מכרה ללקוח ישראלי פרארי דייטונה במחיר של 18,000,000 שקל! מדובר על שיא במחיר לרכב בישראל. המחיר נובע מכך שהרכב נרשם בישראל עם כל המשתמע - מסים והוצאות מסביב. מחירו בחו"ל הוא כחצי מהמחיר בארץ. 

אחרי שברשתות החברתיות פורסמו תמונות של הפרארי דייטונה SP3 עידכנה יבואנית פרארי לישראל כי רכב כזה, אחד מ-599 יחידות שיוצרו, אכן הגיע לישראל ונמכר ללקוח.

בשונה מכלי רכב בייצור המוני, אותם היבואן מביא לארץ תוך שהוא רוכש מאות או אלפי יחידות שונות ואז משווק בישראל, כל דגמי פרארי הנמכרים בישראל מגיעים לארץ רק לאחר שהם הוזמנו ונמכרו מראש ללקוח. כלומר סמלת לא מייבאת מכוניות ואז מוכרת ללקוח, אלא קודם מוכרת ואז מייבאת.

נוסף על כך, קיימת רשימת המתנה ארוכה לדגמי פרארי, כך שלקוח יכול להזמין היום דגם כלשהו, ולקבל אותו רק לאחר מספר חודשים, ולעיתים למעלה מזה. כשמדובר במכוניות נדירות ויקרות במיוחד כמו הפרארי דיטונה SP3 היצרנית לא תמכור רכב לכל לקוח, גם אם יש לו את הכסף. לחברה חשוב כי הבעלים של רכב פרארי 'הוכיח' את הזכאות לרכוש את המכונית ולהחזיק אותה, וזאת באמצעות רכישה של דגמים 'פשוטים' יותר של היצרנית.כלומר, אפשר לעלות בהדרגה בדגמים, לא לקפוץ לטופ בבת אחת, אם כי, בסופו של יום - "הכסף מדבר". 

מכאן אנחנו מסיקים כי הלקוח המאושר שנפרד עכשיו מסכום גדול של מיליוני שקלים בחשבון הבנק, הוא כזה שכנראה כבר מחזיק רכב אחד או שניים של היצרנית.