UPS הפתיעה ברווחים: עלייה של 12% בשנה, אך ההכנסות לא עמדו בציפיות
חברת המשלוחים הגדולה בעולם, UPS UNITED PARCEL SERVICE , הציגה היום תוצאות טובות מהצפוי לרבעון השלישי של 2024. החברה דיווחה על רווח של 1.7 דולר למניה, גבוה ב-6.6% מהתחזיות המוקדמות. הרווח למניה מהווה עלייה של 12% בהשוואה לרווח של 1.57 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.
עם זאת, החברה חוותה ירידה במכירות, עם הכנסות שהסתכמו ב-22.25 מיליארד דולר, קצת מתחת לתחזיות השוק שעמדו על 22.26 מיליארד דולר. תוצאות אלו מצביעות על אתגרים משמעותיים שעמדו בפני החברה, אך גם על פוטנציאל לצמיחה בעתיד.
צמיחה בעומסים בעקבות שינויים בשוק
החברה חוותה צמיחה בעומסי העבודה בארצות הברית מאז חודש מאי, לאחר תשעה רבעונים של ביקוש חלש בעקבות סיום ההגבלות של מגיפת הקורונה והלחצים האינפלציוניים שהשפיעו על רכישות מסחר אלקטרוני. ברבעון השלישי, עלו העומסים המקומיים ב-6.5%. עם זאת, ניתוחים בשוק מראים כי רוב הצמיחה נגרמה מהכנסות של חברות חדשות בשוק המסחר האלקטרוני, כמו שיין ו-temu, אשר זוהו כקמעונאים זולים על ידי מומחי התעשייה וצרכנים כאחד.
שינוי זה הוביל להעברת העדפות מצורות שירות יקרות כמו שירותי האוויר לפתרונות פחות יקרים, ובסופו של דבר לשירותי SurePost, שבהם UPS אוספת חבילות ומעבירה כ-60% מהן לשירות הדואר האמריקאי להשלמת המשלוח.
במהלך חודש יולי, UPS ציפתה למרווח תפעולי מותאם של 9.4% לשנה כולה, אך עם שיפור הביקוש בארצות הברית, התחזיות עודכנו ל-9.6%. הרווח המתואם למניה ברבעון השלישי עמד על 1.76 דולר, מעבר לתחזיות הממוצעות של האנליסטים, אשר ציפו לרווח של 1.63 דולר למניה. המגמות החיוביות הללו מסמנות נקודת שינוי עבור UPS, לאחר שנתיים של תוצאות מאכזבות.
- אורקל תפרסם דוחות השבוע: מהזינוק מעל 305 דולר לנפילה של 37%
- זינוק במכירות החזירה את קבוצת חג'ג' לרווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אריאל רוזה, אנליסט סיטי, הגדיר את התוצאות כ"עקיפה משמעותית של התחזיות", תוך שהוא מדגיש כי הפעילות המקומית בארה"ב הייתה טובה מהציפיות. רוזה ממשיך להמליץ "קנייה" על המניה עם מחיר יעד של 162 דולר. התוצאות החיוביות מהוות נקודת אור בשנה מאתגרת עבור UPS. עד ליום המסחר הנוכחי, מניית החברה ירדה בכ-16% מתחילת השנה, על רקע ירידה בנפחי המשלוחים ולחץ על המחירים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"
"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.
מה שקרה בצים הוא בדיוק זה. היה בעל שליטה - עידן עופר - שהביא מנכ״ל בזמן של תקופת משבר. כשעופר מכר את המניות והחברה הפכה לחברה ללא שליטה, אותו מנכ״ל החליט שהוא רוצה לנצל משבר בשווקים ולקנות את החברה בפחות מהמזומן שיש לה בקופה."
אז איפה לדעתך הכשל המרכזי של הדירקטוריון?
"דירקטוריון החברה היה צריך לרסן את המנכ״ל. במקום זה, במקום להגיד 'אתה לא יכול להיות גם מנכ״ל שתפקידו להציף ערך וגם מי שמנסה לקנות בזול', הם נתנו לזה לקרות. מנכ״ל שרוצה שמניה תעלה היה דואג לחלוק דיבידנד גדול, לשימוש נכון בכסף. מה הם עושים? לא מחלקים, כי הם רוצים לשמור מזומן לקונה. הם רוצים עסקה מיטבית למנכ״ל.
חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -0.05% נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הבעיה העיקרית היא ניגוד העניינים, והעובדה שהדירקטוריון לא עושה כלום. ואם זה לא מספיק חמור - אפילו לא מדווחים על זה. ההצעה של המנכ״ל הייתה קיימת חודשים, ורק לפני כשבוע דווח עליה."
נלך רגע אחורה - את מי אתם מייצגים? "מי שמכם" לטפל בזה בשביל בעלי המניות?
"אנחנו מייצגים קבוצה של בעלי מניות, קצת פחות מ-10%. ואנחנו בקשר עם עוד עשרות אחוזים מבעלי המניות בצים. אני לא נכנס למספרים מדויקים."
כלומר יש כאן כוח שיכול להתגבש, סוג של דבוקה?
