שי גינפינג נשיא סין
צילום: פייסבוק

האינפלציה בסין הפתיעה בירידה - אבל במקרה שלה זה לא סימן טוב

המדד ירד ב-0.3% בחודש מרץ והאינפלציה במדינה רושמת עליה שנתית של 0.7% (ירידה מ-1%), כאשר היעד הוא 3%; גם מדד המחירים ליצרן רשם ירידה של 2.5%; הבנק המרכזי במדינה הוריד במפתיע את הריבית ב-0.25% בחודש שעבר כדי לתמרץ את הכלכלה. הריבית עומדת על 3.65%
נתנאל אריאל | (4)

האינפלציה בסין נמוכה משמעותית מאשר במדינות המפותחות. על פי נתוני חודש מרץ, האינפלציה במדינה ירדה חודש מרץ ב-0.3%, הרבה מתחת הצפי לעליה של 0.2%. בכך היא השלימה עליה שנתית של 0.7%, מתחת הצפי לעליה של 1%, שזה גם הנתון של החודש הקודם. למעשה, האינפלציה בסין רושמת את העלייה האיטית ביותר מזה 18 חודשים. 

כלומר, האינפלציה הפתיעה עם ירידה, אבל אם בכל העולם רוצים להוריד את האינפלציה - אצל סין המצב הפוך: היא צריכה עלייה באינפלציה. יעד האינפלציה במדינה עומד על 3%, כלומר הממשל רוצה לראות את האינפלציה עולה, אבל בשנה שעברה האינפלציה עמדה רק על 2% וכעת זה בירידה. למעשה, זה מראה שהמדינה מתאוששת לאט יותר מהסגרים של משבר הקורונה, שאותם היא הסירה רק בחודשים האחרונים - הציבור עדיין מבזבז פחות כסף ממה שהמדינה הייתה רוצה. 

במקביל, מדד המחירים ליצרן בסין השלים ירידה שנתית של 2.5%, בהתאם לצפי ולעומת ירידה שנתית של 1.4% בנתוני החודש שעבר. מדובר בירידה החדה ביותר מאז חודש יוני 2020.

ברמה העולמית הבעיה היא שחולשה אצל סין עשויה להשפיע על חברות גלובליות שעיקר הייצור שלהן נמצא בסין. 

הבנק המרכזי של סין לא באמת עצמאי וכאשר הוא מוריד את הריבית המשמעות היא שזה מה שהממשל הסיני רוצה. בחודש מרץ הריבית ירדה במפתיע ב-0.25% והצפי כעת הוא שהיא תישאר ללא שינוי בחודש אפריל. הריבית במדינה עומדת על 3.65%

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הריביות יירדו והשווקיםציעלו כמו היום (ל"ת)
    שמעון 11/04/2023 20:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תוצאה של צמצום האוכלוסייה-ילד למשפחה (ל"ת)
    לילי 11/04/2023 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    100 11/04/2023 15:56
    הגב לתגובה זו
    ברוב המדינות הייתה עלייה במכירות של מוצרים. צמצמו בקורונה ושחררו אחרי. בסין יש אפשרות שכמות הנפטרים מקורונה, הייתה ככ גבוהה, שאינם מצליחים לייצר מספיק ואף לרכוש מספיק. זכור לי שהם דיווחו על מס' נפטרים ממש נמוך.
  • 1.
    הורדת הריבית אצלנו ממש בקרוב.הכלכלה כבר במיתון משמעותי (ל"ת)
    אור 11/04/2023 15:02
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.