האוצר גייס 500 מיליון יורו בריבית אפס
משרד האוצר גייס הערב 500 מיליון יורו בהנפקה פרטית למשקיע יחיד באירופה בריבית אפס. ההנפקה בוצעה בניכיון כך שהמרווח בין האג"ח שהונפקו לאג"ח המקביל של ממשלת גרמניה עומד על כ-0.7%. אגרות החוב שהונפקו הערב הן לטווח קצת של שנתיים.
בסך הכל מדובר במהלך מהיר של החשב הכללי שמבין את הצורך של הממשלה בכסף באופן מידי כדי לממן את העלויות ההולכות וגדלות של המדינה עם התפשטות וירוס הקורונה.
הערב הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על תוכנית כלכלית נוספת במסגרתה יחולק כסף לכל אזרח ישראלי. מדובר בתוכנית לא רעה בהתחשב במצב הכלכלי ההולך ומידרדר ככל שהיקפי התחלואה עולים. עד כה הכריזה הממשלה על סיוע כלכלי של למעלה מ-100 מיליארד שקל כך שכרגע מדובר על כ-10% תוצר שנתי.
- 15.לוי 16/07/2020 19:13הגב לתגובה זומה זה גייס כסף הוא עשה הלוואות שאנחנו נצטרך לשלם אותם אחר כך איזה כלכלה מטופשת זה חזרה גנרלית על מה שעשו בארצות הברית והכל קרס בשנת 2008 חד משמעית
- ב2007 היה משבר של בנקים למשכנתאות בארה״ב .. מה הקשר ?? (ל"ת)17/07/2020 17:34הגב לתגובה זו
- 14.100 מיליארד שקל = 7% - 8% מהתוצר השנתי (ל"ת)Q 16/07/2020 15:54הגב לתגובה זו
- 13.חבורה של מטומטמים יושבים שם באוצר.תתחילו להדפיס כס 16/07/2020 11:43הגב לתגובה זוחבורה של מטומטמים יושבים שם באוצר.תתחילו להדפיס כסף גם ככה האינפלציה שלילית ומה שטוב לארהב טוב גם לנו
- אתה המטומטם 16/07/2020 14:21הגב לתגובה זוואכן, תמוהה מאוד מדוע המדיניות המוניטרית של בנק ישראל לא מרחיבה יותר, דרוש QE משמעותי באופן בו עקומת הריבית תהיה שטוחה יותר והריבית הארוכה יכולה וצריכה לרדת עד 0.25-0.20. לאחר מכן, להגדיל את רכישות האג"ח הקונצרני, בדגש על הבנקים, באופן שיגדיל את הרזרבות שלהם וזאת בכדי שהם ילוו יותר. האוצר במקביל צריך לתת רשת ביטחון להלוואות באופן בו הבנקים יסכימו להלוות. וזה הזמן לתוכנית דיור מאסיבית, מצידי שיבנו ערים ושכונות חדשות, שיבדקו תשתיות להם Israel New Deal.
- 12.לא טוב 16/07/2020 10:48הגב לתגובה זוהעסק נראה מסוכן מתמיד.
- 11.אזרחי 16/07/2020 10:26הגב לתגובה זואיך זה מסתדר שיחלקו כסף לעידוד הצריכה אבל מקצצים כך שעובדי המגזר הציבורי יתחילו לחסוך. הם מפגרים ואנטרסנטים ולכן צריך להחלחף אותם
- 10.צחי 16/07/2020 09:58הגב לתגובה זולא יכול להיות שכל ה 100 מיליארד שהקצו בתכנית הראשונה הועבר לציבור אחרת לא היו כאן הפגנות ומחאות של העצמאיים. אז למה גייסו כסף ??
- 9.ע ב 16/07/2020 09:48הגב לתגובה זוישראל : אפילו היתה לנו חברה משותפת ד.כ. מקרית יובל. התחלפנו הימים
- 8.צחי 16/07/2020 09:17הגב לתגובה זובמקום להדפיס כסף אז הממשלה מכניסה את האזרחים לתשלום חובות עתידיים. עשרות כלכלנים שתקפו את הפדרל בנק בארה"ב לא מבינים איך שם אין אינפלציה כשהדפיסו שם כבר 9 טריליון דולר
- 7.הורדת דירוג האשראי 16/07/2020 08:59הגב לתגובה זויש להוריד את דרוג האשראי של ישראל לרמה B מינוס עם אופק שלילי. - חוסר יציבות פוליטית, מחאות והפגנות ושיח אלים במרשתת - גרעון ממשלתי מפלצתי שרק תופח עוד ועוד ללא סוף. - בועת חובות משקי בית למשכנתאות והלוואות בשיא כל הזמנים - מיליון מובטלים ללא אופק תעסוקתי ב 12 החודשים הקרבים -הקפאת משכנתאות והלוואות למשך 9 חודשים - בועת פנסיות תקציביות והתחייבויות ממשלתיות למגזר הציבורי. ישראל היא מקום מסוכן להשקעה. על חברות הדרוג להפחית את דירוג האשראי של ישראל לרמה B מינוס ולספק אופק שלילי כיאה למדינת עולם שלישי. אסור לחברות דירוג האשראי הבינלאומי לשתף פעולה עם ממשלת הריקבון והרשע בראשות גנץ ונתניהו.
- 6.אנונימי 16/07/2020 08:54הגב לתגובה זוגייסו לפני חודשיים בערך כסף בריבית מטורפת ל100 שנה ועוד בחו"ל שמהריבית יהנו אנשים שלא מבזבזים את הכסף בארץ.
- תקרא תבין 16/07/2020 10:58הגב לתגובה זוא) אתה משווה גיוס לשנתיים לגיוס למאה שנה?ב) הריבית ממש לא הייתה מטורפת.ג) הריבית ביורו תמיד נמוכה מהריבית הדולרית.
- 5.אבא 16/07/2020 08:45הגב לתגובה זומי היום מנפיק אגחים לחו"ל?? כל המדינות מוכרות אגחים במטבע המקומי שלהם ומדפיסות כסף. פקידי האוצר והחשב הכללי לא שמעו על MMT??
- 4.ביבי תותח 16/07/2020 07:12הגב לתגובה זוכנראה שאנחנו לא בדיוק ונצואלה, אם אנחנו יכולים לגייס חוב בלי ריבית. אבל כמובן שהשמאל הישראלי לא באמת מבין בזה משהו...
- 3.אחד 16/07/2020 00:26הגב לתגובה זומבעלי הפד.
- 2.לא מבין 15/07/2020 23:40הגב לתגובה זואי אפשר להדפיס כסף כמו האמריקאים?
- 1.סתם אחד 15/07/2020 23:21הגב לתגובה זולו הייתי רוטשילד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
