טויוטה קורולה היברידית
צילום: יואב פולס

סוגי הנעות כלי רכב - ביזפורטל עושה סדר

רכב חשמלי, רכב היברידי או אולי פלאג אין? ואולי בכלל נחכה להנעה באמצעות מימן? ותמיד יש את הדוד המבוגר שיעדיף רק רכב בנזין עם קרבורטור יחיד כי זה הכי טוב. אבל בואו נעשה סדר בסוגי ההנעות, ובהמשך גם נמליץ על השימוש הנכון. 
יואב פולס | (1)

מזה מספר שנים עובר שוק הרכב מהפיכה בתחום הנעת כלי הרכב. מה שהיה בעבר בנזין או דיזל, הוסיף לפני כעשרים שנים את המושג 'היברידי', כשברקע כבר היו שמועות על משהו שנקרא רכב חשמלי. הרבה לפני שהעולם פגש רכב חשמלי, שווקו בישראל כלי רכב חשמליים במסגרת המיזם של 'בטר פלייס', ששיווקה כאן גירסה מוסבת לחשמל של רנו פלואנס, והקימה תשתית בפריסה ארצית של עמדות להחלפת סוללות. המיזם כשל מסיבות רבות, אבל רעיון ההנעה החשמלית לא נזנח. מאז הגיעו רכבי פלאג אין הייבריד, כלי הרכב החשמליים שוטפים את טבלאות המכירות, ופה ושם יש גם שמועות על הנעת מימן.

מקריאה ברשתות חברתיות ופוסטים של 'מומחים' מטעם עצמם, רמת חוסר ההבנה עמוקה. פוסטים לפיהם הנעת מימן נוצרת באמצעות החלפת דלק במימן, או שסוללה של רכב חשמלי גמורה אחרי שלוש שנים, ולא תספיק לנסיעה לקניות בסופר וחזרה, והעובדה התומכת היא הסוללה של המכשיר הסלולרי, הרי בטריה זו בטריה, לא?' צצים מדי פעם ולך תסביר למישהו שזה לא נכון, הרי הוא ראה סרטון בטיקטוק או קרא בפייסבוק.   

אז באנו לעשות סדר.

מנוע בעירה פנימית – ICE Internal Combustion Engine - 

אלו הם מנועי הבנזין או הדיזל המוכרים. נוזל מתלקח, בנזין או סולר מוזרק לחלל סגור (הצילינדר) נוצר פיצוץ שההתפשטות שלו דוחפת בוכנה, ועכשיו רק צריך להפוך את התנועה לסיבובית ויש לנו מנוע. מנועי בנזין או דיזל עברו גם הם מהפיכה עם שילוב מחשבים לאופטימיזציה של הבעירה הפנימית, תכנון מתקדם של הזרקת הדלק, חומרים מתקדמים ועוד. העיקרון נותר ללא שינוי.

דוגמה לרכב עם מנוע בעירה - פורד ברונקו ומאחוריו לנדרובר דיסקברי 2

הנעה היברידית –

קחו את מנוע הבעירה הפנימית, הוסיפו לו מנוע עזר חשמלי לא גדול, וסוללה לא גדולה (אבל עדיין משמעותית יותר גדולה מאשר מצבר 12V רגיל), הוסיפו מערכת טעינה שיכולה להטעין את סוללת הרכב באמצעות מנוע הבעירה הפנימי, ומחשב חזק שינהל את האנרגיה ביעילות. קיבלתם רכב היברידי. הרכב ההיברידי יוכל לנסוע באמצעות המנוע החשמלי בלבד לאורך מספר לא רב של ק"מ, בעיקר בתוך העיר. קיבלת גם חסכון וגם הפחתה משמעותית של פליטת מזהמים בתוך הערים.

סוללה של רכב היברידי תהיה לרוב בגודל של לא יותר מ 2Kwh2.5Kwh.

עוד תצורה של רכב היברידי הוא רכב ולו מנוע בעירה פנימי קטן המשמש רק כגנרטור המייצר חשמל עבור סוללה לא גדולה. הרכב נוסע רק באמצעות מנוע חשמלי המקבל חשמל מהסוללה. למנוע הבעירה אין שום חיבור לגלגלים.

דוגמאות לכלי רכב היברידיים – יונדאי אלנטרה היברידית, טויוטה קורולה היברידית, כל טויוטה פריוס שיוצרה אי פעם, קיה נירו המקורי, ניסאן אקסטרייל החדש ועוד.

מתוך ההנעה ההיברידית נגזר תת סעיף של שנקרא "היברידי קל או Mild Hybrid". לא מדובר במערכת הנעה היברידית המאפשרת ממש נסיעה באמצעות סוללה היברידית אלא על מצבר משמעותית יותר גדול, המשולב עם מנוע חשמלי קטן. המערכת ההיברידית הקלה מכבה את מנוע הבעירה הפנימי בעת גלישה ללא האצה, כמו לפני רמזור.

דוגמא לכלי רכב עם הנעה היברידי קל – הונדה אינסייט, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, והרבה מדגמי סוזוקי.

 

הנעת פלאג אין הייבריד - PHEV

קחו את הרכב ההיברידי, הגדילו משמעותית את הסוללה, פי חמש, פי עשר, ואפשרו להטעין את סוללת הרכב ממקור מתח חיצוני, ולא רק ממנוע הרכב כמו ברכב היברידי. חברו לסוללה מנוע חשמלי חזק, כזה שממש מאפשר נסיעה עם הרכב, וקיבלתם רכב פלאג אין הייבריד. הסוללה הגדולה מאפשרת נסיעה רק באמצעות חשמל לאורך עשרות ק"מ (45-50 ק"מ קיה נירו פלאג אין, או מעל 120 ק"מ ב WEY Coffee 01 / 02). כאשר הסוללה מתרוקנת, הרכב מפעיל את מנוע הבעירה הפנימית, ועובד למעשה כמו רכב היברידי. מכאן גם נגזר השם היברידי פלאג אין.

רכב כזה לא חייב עמדת טעינה של רכב חשמלי, וניתן לטעון אותו באמצעות שקעי כח מתאימים.

היתרון הגדול של רכב פלאג אין הייבריד הוא שלמרבית השימושים היומיומיים הרכב כמעט ולא יפעיל את מנוע הבנזין. אם נדרשת נסיעה ארוכה אין חשש להיתקע ללא חשמל.

דוגמא לכלי רכב היברידי פלאג אין – קיה נירו PHEV, WEY Coffee 01 / 02, לינק אנד קו 01 ועוד

דוגמה לרכב פלאג אין הייבריד - קיה נירו פלאג אין

 

רכב חשמלי BEV

רכב חשמלי הוא אולי הדבר ה'חם' ביותר בענף הרכב בשנים האחרונות. ההמצאה אגב לא חדשה, ומתוארכת ל 1881, ואין כאן טעות בספרות. ב 1859 עם המצאת מצבר החומצה בתצורה המוכרת לנו היום, הפתרון כבר היה על המדף. ב 1881 היו כבר כלי הרכב החשמליים הראשונים, שיכלו לשנע אדם ממקום למקום.

המשותף לכל ההנעות אותן הזכרתי קודם הוא שבכולן מותקן מנוע בעירה פנימי, דבר שמחייב סוג מסויים של תכנון ייעודי. רכב חשמלי הוא רכב שבמקום מנוע בעירה מותקן בו רק מנוע חשמלי, לפחות אחד. המנוע מקבל חשמל מסוללה שהיא כבר גדולה משמעותית מזו של כל כלי הרכב שהוזכרו כאן קודם, והיא בגדלים שונים החל מ 50Kwh  ועד למעלה מ 100Kwh. רכב כזה יכול לקבל אנרגיה לטובה הנעת המכונית רק ממקור מתח חיצוני (שימו רגע בצד את הבלימה הרגנרטיבית), וכדי לנסוע בו צריך להטעין אותו. (על עולם הטעינה ארחיב במאמר נפרד).

כלי רכב חשמליים הם הכי מדוברים היום, החל מדגמי טסלה השונים, פלטפורמת ה E-GMP של קונצרן יונדאי – קיה, עליו מבוססות מרבית החשמליות של הקונצרן (איוניק 5 ו 6, קיה EV6 ו EV9, ובקרוב EV3), דגמי BYD פופולריים, אקספנג ועוד.

דוגמה לרכב חשמלי - טסלה

 

תא דלק (fuel Cell) – מימן

רוב הקוראים שעברו את גיל 40 שומעים מימן ומדמיינים את אסון ההינדנבורג ב 1937 ועכשיו לך תשכנע שמימן כמקור אנרגיה להנעת רכבים הוא בטוח.

בניגוד לדעה המקובלת, המימן לא משמש להנעת הרכב באופן ישיר. למעשה בכלי רכב מונעי מימן יש מתקן שנקרא 'תא דלק'. לתוך תא הדלק מוכנס מימן מצד אחד, וחמצן (מהאוויר) מצד שני. שילוב של המימן והחמצן יוצר שני תוצרים – חשמל ומים. ממש מים. טהורים. החשמל המופק עובר דרך ממירי מתח לסוללה, ומניע מנוע חשמלי. כך שגם רכב עם 'תא דלק' המונע באמצעות מימן הוא רכב חשמלי. את המימן ניתן למלא בתחנות תדלוק ייעודיות, אשר בודדות כבר קיימות בארץ במסגרת ניסוי לו שותפות חברת כלמוביל שייבאה משאיות יונדאי מונעות במימן, חברת 'סונול' וחברת בזן.

בנוסף, טויוטה משווקת במספר שווקים מצומצם את הטויוטה מיראי שהוצגה כבר ב 2014 והדגימה את האפשרויות להנעת רכב באמצעות 'תא דלק'.

 

יש האומרים שהנעה באמצעות 'תא דלק' היא העתיד של הנעת כלי רכב בעולם. בפועל להערכתי, בעשורים הקרובים הנעה באמצעות 'תא דלק' תשמש בעיקר תחבורה כבדה – משאיות. הנעה חשמלית תישאר רלוונטית, וכך גם מנועי בעירה פנימית שיעברו עוד התאמות טכנולוגיות על מנת שיזהמו פחות ויהיו יותר יעילים.

דוגמה לרכב עם הנעת מימן - טויוטה מיראי

אם אתם רוצים המלצה שלי – אם יש באפשרותכם להתקין עמדת טעינה בבית, ואתם לא נוסעים ברכב מסחרי ו/או לא רכב ספורט, תעברו לרכב חשמלי מחר. למעשה הייתם צריכים לעבור לרכב חשמלי לפני שנתיים, אבל גם מחר טוב.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סיפורים 12/08/2024 18:02
    הגב לתגובה זו
    וכן, מכונית אמיתי היא בעלת מנוע אורכי (לפחות 6 בוכנות) והנעה אחורית. המעבר למנועי חשמל, החלטה פוליטית (לפני כשני עשורים הייתה החלטה לעבור לדיזל) המובלת ע״י אינטרסנטים אירופים. זיהום אוויר? אגדה אורבנית. סופות החול המגיעות ממצרים מזהמות ומזיקות הרבה יותר. זיהום תעשייתי גרוע בהרבה. ישראל המדינה היחידה המתלהבת מפח סיני חשמלי.
פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהפרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיה

רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026

ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996. 

סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר. 

יחד עם רביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים

יואב פולס |

2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:

1.     פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.


פרארי 550 - קלאסיקה אך יקרה. צילום autoscout24

2.     פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח


פורד קא. מתיקות על גלגלים. צילום ויקיפדיה


3.     יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.


קורקינטים
צילום: דאלי

רוכבי קורקינטים - מצלמים אתכם; קנסות של 500 שקלים נשלחו לעברייני תנועה

עיריית תל אביב שלחה אלפי דוחות של 250 עד 500 שקלים; הקצב יתגבר

עמית בר |

רוכבי קורקינטים פרטיים ושיתופיים בתל אביב מקבלים דוחות בדואר, ללא מפגש עם פקחים בשטח. העירייה משתמשת במצלמות אכיפה עירוניות, שמתעדות עבירות ומאפשרות זיהוי הרוכבים. במקרים של קורקינטים שיתופיים, העירייה מצליבה את הצילומים עם נתוני חברות ההשכרה כמו ליים או בירד, כדי לאתר את המשתמש שביצע את העבירה. העבירות הנפוצות כוללות רכיבה ללא קסדה, שגובה הקנס עליה נע בין 250 ל-500 שקלים, ורכיבה על מדרכות או שבילי הולכי רגל, עם קנס של 250 שקלים. רוכבים רבים מדווחים על דוחות חוזרים מאותה עבירה, שמצטברים לסכומים של אלפי שקלים.

כמות הדוחות שנשלחה עד כמה מגיעה לאלפים בודדים, כשבפועל השימוש במצלמות לקביעת עבירות של רובי קורקינט החל רק בחצי השנה האחרונה והוא מתגבר מחודש לחודש. מדובר על מצלמות נייחות וניידות שמותקנות בצמתים מרכזיים. המהלך הזה נולד מצורך קריטי להתמודד עם עלייה בתאונות. מאות רבות של רוכבי קורקינטים נפצעו בתאונות, כש-15% מהפציעות הקשות נובעות מרכיבה ללא קסדה. נתונים ממשרד התחבורה מראים כי 60% מהתאונות בכבישים עירוניים כוללים כלים חשמליים, בעיקר בגלל רכיבה מהירה על מדרכות שמסכנת הולכי רגל. 

האכיפה המוגברת כוללת גם מבצעים משותפים עם המשטרה, כאלו שבהם מחולקים עשרות דוחות בשעה-שעתיים בצומת מרכזית בתל אביב. בנוסף, החל מספטמבר 2025, עלה הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי מ-100 ל-500 שקלים, ובעלי כלים מסתכנים גם בהחרמה, מה שמוסיף חיוב כספי נוסף של מאות שקלים לשחרור הכלי.

המגמה מתפשטת לערים נוספות. בירושלים, שבה נרשמו 2,000 דוחות מתחילת השנה , מתכננים להרחיב שימוש במצלמות דומות עד סוף השנה, בעקבות עלייה של 20% בתאונות. בחיפה ובנתניה כבר החלו מבצעי אכיפה משותפים עם המשטרה. ערים כמו כפר סבא ועכו הודיעו על החמרת קנסות ל-500 שקלים, כולל אפשרות החרמה, כדי להתמודד עם כאוס הרכיבה. בבני ברק ורמת גן, שבהן נרשמו אלפי דוחות, משלבים מצלמות עם פטרולים רגליים. המטרה הכללית היא להפחית סיכוני תאונות.


איך בעצם יודעים מי הרוכב בקורקינט?

הרוכבים שמקבלים דוחות לא מבינים מי צילם, מתי צולמה התמונה והאם זה הם. רוכב קורקינט לא בדיוק יודע באיזה רחובות הוא עבר ומתי, הוא לרוב עשוה דרך לפי וויז ונוסע. מעבר לכך, במקרים רבים העירייה שולחת את הדוח בעיכוב והרוכבים לא זוכרים איפה הם היו בתאריך המסוים ואם רכבו על קורקינט.