ביטקוין רכב
צילום: טוויטר

יש לכם ביטקוין או אית'ריום? אתם יכולים לקנות רכב בארץ

כשבוע לאחר אישור קרנות הסל לביטקוין בארה"ב, הקריפטו ממשיך את החדירה שלו לשווקים - גם בישראל; כלמוביל הודיעה כי תאפשר רכישת רכב במטבעות דיגיטליים מסוג ביטקוין או אית'ריום
רוי שיינמן | (4)

עד לא מזמן מטבעות דיגיטליים דוגמת ביטקוין  BITCOIN -1% או אית'ריום  ETHEREUM -1.04% היו נחלתם של ספקולנטים או אנשים שהחליטו לקחת סיכון ולהשקיע חלק מהתיק שלהם בנכסים התנודתיים. בעוד קיימים היום מספר עסקים בעולם המקבלים תשלום בביטקוין או אית'ריום (ואפילו יש מדינה שהכריזה על הביטקוין כמטבע רשמי - אל סלבדור), המטבעות הדיגיטליים התקשו לממש את חזון החדירה לשווקים שרבים מהמשקיעים ייחלו לו.

אך בשבוע שעבר ה-SEC, בהחלטה היסטורית, אישר למסחר קרנות סל המחקות ביטקוין, ועזר לטבעות הדיגיטליים לבצע צעד גדול אל עבר אימוץ רחב - ועכשיו גם בארץ עסקים מתחילים לקבל אותו כתשלום.

יבואנית הרכב כלמוביל, המייבאת לארץ רכבי יונדאי, מיצובישי, מרצדס, ג'נסיס ו-ORA, הודיע על שיתוף פעולה עם ברוקר הקריפטו Bits of Gold ופירמת KPMG במסגרתו תקבל תשלום במטבעות ביטקוין ואית'ריום.

במסגרת שיתוף הפעולה לקוחות יוכלו לשלם על רכב שיקנו מכלמוביל באמצעות המטבעות הדיגיטליים, לא כולל המקדמה אותה עדיין יידרש לשלם בשקלים, כאשר ניתן יהיה לשלם חלק מהתשלום או את כולו במטבעות דיגיטליים. התשלום יבוצע לאחר בדיקה של Bits of Gold הכפופה לרגולציה ולרישיון שניתן לה על ידי רשות שוק ההון.

תהליך הבדיקה כולל שלושה שלבים: בשלב הראשון, תתבצע בדיקת נאותות וזיהוי ראשוניים והעברת המטבעות מארנק הלקוח אל ארנקי Bits of gold. בשלב השני, יתבצע תהליך זיהוי מלא ובחינת מסלול המטבעות לצורך עמידה בתנאי הרגולציה הישראלית. בשלב השלישי ובסיום כל הבדיקות יומרו המטבעות הדיגיטליים לשקלים באופן מפוקח להשלמת רכישת המכונית. סכום הקניה יוגבל לרכב אחד למשפחה ועד למיליון שקלים ותהליך הרכישה עצמו צפוי לקחת עד 8 ימים, תלוי בהרכב המטבעות המופקדים ואישורי החברות המלוות.

"כלמוביל שמחה לאפשר ללקוחות המעוניינים בכך אפשרות לשלם במטבעות דיגיטליים. מדובר בבשורה וחדשנות בעולם הרכישות הפיזיות ובקניית רכבים בפרט", מסרה רוני קאופמן, סמנכלית הפיתוח העסקי של כלמוביל. "מאז השקת מוצר ה-"Connect", פתחנו למספר גופים ולקוחותיהם את הדלת למטבעות דיגיטליים, ואנו עמלים על המשך כניסה לתחום של עוד גופים במגוון תחומים", הוסיף יובל רואש, מייסד ומנכ״ל Bits of Gold. "אנו גאים על השותפות עם כלמוביל ושמחים שבחרו להתחבר למטבעות דיגיטליים באמצעותנו".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ככה מלבינים הון (ל"ת)
    אזרח 16/01/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אריק 16/01/2024 06:46
    הגב לתגובה זו
    איך שאני מכיר את bits יהיה פה עמלה של איזה 3 אחוז במקרה הטוב.
  • 2.
    אייסמן 15/01/2024 23:03
    הגב לתגובה זו
    אוספים את המטבעות בחינם בלינק https://ice.io/@sunlight1
  • 1.
    מעולה, כן ירבו (ל"ת)
    בומר 15/01/2024 15:13
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).