חבילת הבחירות של וואלה
צילום: יח"צ
פרסום ראשון

קרב המיליונים: בכיר בשוק על חבילת הבחירות של וואלה - "הטעייה מכוונת"

כספי הקמפיינים בצינור והאתרים נלחמים על כל שקל. בשוק נטען כי נתוני האתר מבוססים על מדידה מ-2012. וואלה: "נתונים פנימיים מהחודש האחרון"
משה בנימין | (8)

כסף יעוור עיני חכמים, יסלף דברי צדיקים ויטריף את אתרי האינטרנט בישראל. כספי הקמפיינים של המפלגות הגדולות בבחירות 2015 כבר עומדים בצינור, כחודשיים לפני שהציבור הישראלי ישלשל את בחירתו לקלפי, והמלחמה על כל שקל מתנהלת מאחורי הקלעים בשיא העוצמה. במוקד הסערה עומדת כעת חבילת הבחירות שאתר וואלה מציע למפרסמים, חברות המדיה ואנשי התקציבים של המפלגות הגדולות - שכנגדה נטען בשוק האינטרנט כי היא "מטעה באופן ברור ומכוון".

ב"חבילת הבחירות השמתלמת" כפי שמגדירה אותה וואלה הוא מציין כי האתר מוביל בחשיפה לגילאי 18+ כדי למשוך אליו את המפלגות שמעונינות בקהל בעל זכות ההצבעה. עוד מדגישה וואלה את נתוני צפיית הוידאו שלה וה-Reach שלה בקרב גולשים מעל גיל 18. הפרמטרים השונים אותם מציג וואלה לשוק, מוצבים כנגד 3 אתרים מובילים אחרים אותם וואלה מסמן כתחרות הישירה שלו: ynet, mako ו-nana10.

הוויכוח סביב חבילת הבחירות של וואלה נסוב סביב תוקף הנתונים אותם מציג האתר. בעוד שאי אפשר לשלול את העובדה שהאתר נחשב למוביל, מבקריו ומתחריו טוענים כי "הקמפיין של וואלה נוגד את כל כללי האתיקה המקובלים בתעשייה". לדברי בכיר בתעשייה "אתר וואלה שיצא בקמפיין פרסום ייעודי למערכת הבחירות הקרבה, מציג את נתוני הגלישה באתר המתבססים על המדדים אותה פרסמה חברת גמיוז בחודש ספטמבר 2013".

כפי שניתן לראות בתמונה, צילום מסך של ההצעה של וואלה כולל מתחתיו כיתוב המציין כי הנתונים נכונים לאוקטובר 2012. שורה זו אינה מופיעה בלינק להצעה שאותו מקדם וואלה כעת. נתון נוסף שמתחריו של וואלה טוענים כי הוא מסתיר ביודעין הוא נתוני הגלישה שלה במובייל, פרמטר שבשנים האחרונות הופך יותר ויותר חשוב בהתבסס על העדפות הגלישה של הציבור.

בכיר בשוק האינטרנט אמר לאייס: "לא יכול להיות שאתר שמכבד את עצמו נוקט בהטעייה ברורה ומכוונת במודעה שפורסמה בעיתון ארצי, ובמקביל שולח מצגות לא עדכניות למשרדי פירסום. מן הראוי היה לציין בפרסומים השונים שמדובר בנתונים רלוונטים נכון לרבעון האחרון של שנת 2013, שזה כשלעצמו אבסורד כאשר אנחנו נמצאים בפיתחה של שנת 2015. כמובן שאף אחד לא יתהדר בחולשות שלו, אך יש לציין גילוי נאות בפרסומים מהסוג הזה, בדיוק כמו שכל חברה רצינית המעלה קמפיין עם תשבחות למוצר כזה או אחר, תציין על מה היא מתבססת".

עוד הוא הוסיף, כי "למעט משרדי רכש המדיה הגדולים, ישנם עוד קטנים ובינוניים שאינם מודעים לתמונה המלאה וניזונים ממודעה מעוותת כפי שפורסמה על ידי וואלה. אני מציע לנהוג ביושר, באמינות ובשקיפות אל מול הלקוחות ולא לזרות חול בעיניהם של משרדי הפרסום".

ערן גוטדנקר , סמנכ"ל שיווק ותקשורת של אתר וואלה מסר בתגובה: "הנתונים המוצגים הם נתונים פנימיים של מערכת וואלה, המבוססים על מדידות של החודש האחרון". גוטדנקר הוסיף וציין כי "גם בתקופת המדידה של גימיוז בזמן שהוועדה פעלה, הנתונים האלו לא השתנו לאורך שנים".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    וואלה אני אוכלת את הלב פה (ל"ת)
    גל גורן 12/01/2015 14:33
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    האמת 12/01/2015 11:32
    הגב לתגובה זו
    אתר מיושן ולא מעניין בכלל
  • 6.
    מפרסם 12/01/2015 10:22
    הגב לתגובה זו
    כל קהל המתלבטים והצעירים נמצאים במאקו וגם התוצאות שלהם מעולות
  • 5.
    דני 11/01/2015 17:59
    הגב לתגובה זו
    במקום להתעסק בתוכן איכותי הם מתעסקים למי יש גדול יותר... מבזה!
  • 4.
    אחד שמבין 11/01/2015 17:26
    הגב לתגובה זו
    כנראה מפחדים "שם"... עוד מעט יעקפו אותם גם בחדשות
  • 3.
    לחקור את השיקולים של ביבי בפרסום (ל"ת)
    חיים ליכודניק 11/01/2015 16:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חיים ליכודניק 11/01/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
    ככול שביבי מפרסם את עצמו כך הסלידה מהליכוד,
  • 1.
    מדוע לאא מציגים את הסלולר? חיים במאה הקודמת (ל"ת)
    יואב 11/01/2015 14:51
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.