פרופ' עומר מואב: "הסדרה 'מגש הכסף' פשוט נוראית, היא דוחפת את הציבור כאן לרחובות - בדרישות הזויות ומזיקות"

על פרופ' גטווין: "הוא בכלל היסטוריון". על זליכה: "חלק מהטיעונים נעים בין קשקוש לחוסר הבנה". ראיון עצבני  
עומר מואב, צילום: מישל טניסון
על רקע ה'באזז' הגדול סביב הסדרה 'מגש הכסף', שמגדירה עצמה כ"מורה נבוכים לכלכלה הישראלית", נשמעת גם לא מעט ביקורת על דרך הצגת העובדות בפרקים השונים. שוחחנו עם פרופ' עומר מואב, מרצה וחוקר בבית ספר טיומקין לכלכלה ובמכון אהרן למדיניות כלכלית, המרכז הבינתחומי הרצליה, ואוניברסיטת ווריק, שכבר התבטא כנגד הסדרה, כדי לשמוע מדוע יצא נגדה – ואילו פתרונות הוא היה מציע למצב הנוכחי.
כבר בתחילת השיחה אומר פרופ' מואב כי יש חשיבות לכך שלציבור יהיה אכפת מנושאים אלו, וכדאי שיהיה מוכן לפעול בכיוון בו הוא מאמין: להפגין, להצביע בהתאם – אבל בעיקר שיהיה מודע ויבין בנושאים הללו. אך לטענתו, "הבעיה היא שסדרה כמו 'מגש הכסף' מעוררת את המודעות, וזה מצוין, אבל היא לוחצת את הציבור לפעול בכיוונים הרסניים, ולבסוף הנזק רב מהתועלת: אני מאוד רוצה שהציבור יהיה יותר משכיל בנושאים הכלכליים, וסדרה כזו אמנם מגדילה את המודעות, אבל רק פוגעת בהשכלה הכלכלית של האנשים".
איפה בעצם הבעיה בסדרה?
"קודם כל, מבחינת המגישים שלה – אף אחד שם הוא לא כלכלן רציני: גיא רולניק הוא פרשן כלכלי מהשורה הראשונה, אני מעריך אותו, ויש לו את האג'נדה שלו כנגד שחיתות, ריכוזיות, והון-שלטון. זו מלחמה מאוד חשובה, אבל לא היחידה שחשובה. לצערי, בעזרת המוניטין שלו הוא נותן את תעודת הכשרות לאחרים. מבחינת דני גוטווין, מדובר בהיסטוריון קומוניסט ולא בכלכלן, שמציע כיוונים הזויים. לגבי פרופ' ירון זליכה, פשוט מדובר בכלכלן לא רציני: אני כבר הוכחתי בעבר שההבנה שלו בכלכלה מוגבלת מאוד והוא ממציא נתונים. כל הטענה שלו שבנק ישראל הוריד את הריבית כדי להתחנף לטייקונים וזה מה שפגע בציבור בישראל זה שילוב של קשקוש עם חוסר הבנה בכלכלה: כשבכל העולם הייתה סביבת ריבית ריאלית נמוכה, אי אפשר היה לקבוע ריבית גבוהה בישראל".
 
הטענה של זליכה הייתה שהריביות הנמוכות הביאו לנסיקת מחירי הדיור.
"איך אפשר לתת בישראל תשואה ריאלית של 4% כשבכל העולם הריבית אפסית? מאיפה תביא את הכסף לתת את התשואה? התחושה שבנק ישראל יכול לקבוע את הריבית הריאלית ארוכה הטווח במנותק מהעולם היא טעות ממדרגה ראשונה! אנשים מכל העולם היו שמים את הכסף בבנק ישראל ולא היינו מקבלים השקעה ריאלית במשק הישראלי. זה פשוט בלתי אפשרי. הטענה הזו של זליכה שניתן היה להחזיק ריבית גבוהה היא פשוט שטות מוחלטת! יותר מזה, זה לא באמת היה מוזיל את עלות קניית הדירה".
בגלל החזרי המשכנתאות שהיו עולים?
"ברור! נכון שכשהריבית יורדת מחיר הדירות עולה, אבל עלות רכישת דירה ומחירה אינה אותו דבר: היום לרכוש דירה לא יותר קשה מלפני 20 שנה. לפני 9 שנים היה יותר קל כי השוק היה בשפל".
אתה רוצה לומר שלפני 20 שנה כדי לרכוש דירה היית זקוק ל-140 משכורות ממוצעות?
"גם זה חישוב לא נכון. לא מחשבים את מחיר הדירה חלקי המשכורת, אלא את  מחיר הדירה פלוס המחיר על המשכנתא חלקי המשכורת. זה לא חישוב שלי אלא של מיכאל שראל, בעל דוקטורט מהארוורד".
  
נחזור לביקורת שלך על הסדרה, אולי פשוט מדובר בהבדלים אידיאולוגיים ביניכם שגורמים לך לא להסכים איתם? זה לא אומר שהם טועים.
"למחקר כלכלי יש מטרה, והיא לחשוף ולהבין את המנגנונים הכלכליים. מטבע הדברים, אף אחד לא אובייקטיבי לחלוטין, וגם כשעושים ניתוח סטטיסטי אפשר למצוא חיזוקים לטענה מסויימת שאתה מעדיף. עם זאת, כדאי לנהל דיון על סמך המחקר העדכני והעובדות:
"להגיד שבאופן מוטה החוקרים פונים לכלכלת שוק זו שטות גמורה - ולו רק מההסבר הפשוט שלחוקרים עצמם יש אינטרס אישי משלהם, וכדי להצליח בקריירה צריך פרסום. ואני אומר לך שכשתפרסם מחקר שנוגד את התיאוריות הכלכליות, תזכה ליותר פרסום, בפרט כשתוקפים את הקפיטליזם. יש המון כלכלנים שמחפשים למצוא נתונים נגד הקפיטליזם - מבחינת מחקר זה יותר מעניין". 
פרופ' מואב, שהיה יועצו הכלכלי הבכיר של שר האנרגיה יובל שטייניץ בין 2009-2010, טוען שהוא מראשוני המבקרים כנגד ממשלת נתניהו. עם זאת, הביקורת שלו כלפי הגישה שנתפסת כשמאל-כלכלי, הביאה רבים לבקר אותו אישית:
 
איך קיבלת את הביקורת כלפיך? אמרו שאתה משרתה של הממשלה.
"זו הנקודה החשובה - נוצר מצב, הדיכוטומיה הזו, שאם אני מבקר את האמירות השקריות בסדרה - סימן שאני תומך בראש הממשלה ובמדיניותו. המציאות היא לא  כזו,  אני המבקר הכי חריף של נתניהו מכל הכלכלנים. נתניהו הוא ראש ממשלה נוראי".
אז איפה בעצם הביקורת שלך על הסדרה?
"המצב לא טוב בישראל, אפשר היה לעשות הרבה יותר טוב, אבל אני גם מצביע על כיוונים קונקרטים. לא צריך לשקר - המציאות מספיק עגומה:  אי השוויון נהיה קטן יותר  וגם העוני. רמת ההכנסה הממוצעת וזו של העשירון התחתון עלתה, ואני מדבר במונחים ריאליים. יש כמובן הרבה בעיות אמיתיות: אי השוויון עדיין גדול, כח הקניה נמוך, יוקר המחיה גבוה – אלו בעיות אמיתיות, לא צריך לשקר ולהמציא בעיות שאין. אתה מתחיל בשקרים על העובדות, וממשיך בשקרים על הדרך לפתרון".
  
לפרופסור מואב מפריעה שוב ושוב העובדה שזכה לביקורת בשל דעותיו: "איך יתכן שאני 'אויב הציבור'? כי אני בעד כלכלת שוק ונגד שקרים? מעולם לא עבדתי בשביל בעלי ההון, אפילו לא יום אחד. שום גורם עסקי לא העסקי אותי. הייתי חבר קיבוץ, עזבתי את הקיבוץ ומאז אני באקדמיה. זליכה לעומת זאת, לא רק שעבד עבור גורמים עסקיים, אלא גם נלחם בזמנו ברפורמה בסלולר". 
אז איך אפשר לשפר את מצב הכלכלה והאזרחים? 
"ברמה השטחית, יש רשימה של דברים שאם הממשלה תעשה יהיה פה טוב יותר – אבל הציבור חייב לרצות את זה".  
לזה בדיוק קוראת הסדרה.. ואם כבר - מה בכלל יצא לבסוף מהמחאה ב-2011?
"זאת בדיוק הסיבה שסדרה כמו מגש הכסף היא נוראית: היא דוחפת את הציבור לרחובות, אבל עם דרישות הזויות ומזיקות: מן כמיהה לחזור לסוציאליזם הישן והמעופש. לדוגמא, גוטוויין מדבר על 'לחזור למדיניות הסוציאל-דמוקרטית', שד"א מעולם לא הייתה כאן. כשאתה שומע 'סוציאל-דמוקרטית' אתה רוצה להיות כמו ארצות סקנדינביה. אם אני אגיד שצריך להפריט את הרכבת, את השירותים הציבוריים ולהקים בתי ספר פרטיים יגידו שאני ניאו-ליברל קיצוני. אבל אלו הדברים שעושים בדיוק במדינות הסוציאל-דמוקרטיות המוצלחות: רכבת פרטית בדנמרק, בתי ספר פרטיים בשבדיה... כי בגישה הסוציאל-דמוקרטית המודרנית תפקיד הממשלה הוא לדאוג לשירותים לציבור: לא לעשות זאת בעצמה - אלא להביא זאת בצורה היעילה ביותר. בישראל הופכים את זה לעשייה בעזרת ארגוני עובדים, ומקבלים את חברת חשמל, רכבת ישראל ונמלי ישראל – זו תפיסה אנטי סוציאל-דמוקטית. הגישה אמורה לשים בראש את השירות לאזרח, לא את העובדים והמנגנון. הפרטה היא אמצעי ולא מטרה. לפני שבכלל ניכנס לדיון אם זה נכון או לא נכון – הם פשוט מטעים את הציבור כשהם קוראים לזה ככה".
 
אז אתה בעצם יוצא נגד התנאים של העובדים במגזר הציבורי?
"קח לדוגמא את נושא הקביעות במגזר הזה. אם אגיד שצריך לבטל את הקביעות, ח"כ יחימוביץ' תקרא לי ניאו-ליברל, אבל זו בדיוק המגמה במדינות המצליחות: אין קביעות במגזר הציבורי בדנמרק לדוגמא. תפקידו של המגזר הציבורי הוא לשרת את הציבור, ולא לתת ג'ובים. אם רוצים רווחה – אנשים צריכים להתפרנס מתרומה לרווחה, לא מהתעלקות על הקופה הציבורית או דרך מונופולים על הציבור. כך שבישראל מתנגדי ההפרטה מוליכים שולל את הציבור".
 
נושא אחר נגדו יוצא פרופ' מואב הוא חסמי הייבוא בישראל, ורואה בפתיחת המשק ליבוא כאחד הפתרונת ליוקר המחיה. במקביל, הוא מתנגד מכל וכל לטענה כאילו פתיחת המשק תיצור אבטלה: "התפיסה הזו היא טענה שגויה לגמרי: כשמבינים את המנגנון הכלכלי -  לעצור מנגנון כדי ליצור עבודות זה שטות כלכלית, והפוך מהכיוון הסוציאל-דמוקרטי. צריך להביא לפתיחה מוחלטת של המשק הישראלי ולהסיר את כל המגבלות על יבוא; בכל תחום אפשרי".
וכך לא תהיה פגיעה בעובדים? אולי רמת התועלת הכללית תעלה, אבל אנשים בהחלט ייפגעו...
"אם יהיו עובדים שייפגעו, יהיו אחרים שירוויחו: הפגיעה מתגמדת לעומת הרווח".
ומה לגבי גידול בשיעור האבטלה?
"זו פיקציה! אין גידול באבטלה כתוצאה מפתיחת המשק ליבוא! זו עובדה, לא אידיאולוגיה. ככל שיש יותר יבוא יש יותר יצוא. משרות בתחום היבוא יהרסו, וייווצרו משרות מתגמלות יותר, בתחום בו יש לנו יתרון יחסי ביצוא.  זה מנגנון כלכלי פשוט. התעשיינים כמובן לא 'מבינים' את המנגנון הזה כי יש להם אינטרס".
מה לגבי כוחם של העובדים בארץ? בארצות סקנדינביה שאתה מביא כדוגמא העובדים מאוד מאוגדים, ובארץ שיעור נמוך מאוד מהם חברים באיגוד.
"זה נכון שבישראל אחוז העובדים מאורגנים מאוד נמוך, אבל ארגוני העובדים בישראל שונים מהותית מאלו שבסקנדינביה. אי אפשר להשוות אותם להסתדרות הישראלית. הארגונים כאן מיליטנטים ודואגים לקבוצה מאוד מצומצמת, דופקים את כל הציבור - במין משחק סכום אפס. אצלנו רוצים נתח גדול יותר מהעוגה על חשבון השני; שם רוצים להגדיל את העוגה, ומתנהגים בצורה אחראית".
מואב יוצא בחריפות כנגד עובדי הוועדים הגדולים, וקורא לצמצם את כוחם משמעותית, ולעשות זאת בנחישות: "רמת המגזר הציבורי מאוד ירודה והוא מאוד בזבזני - זה מגזר שלא יודע לתרגם את כספי המיסים שלנו לשירות איכותי לאזרח. חייבים לצמצם את כוחם חסר הפרופורציות בפעולה נחושה (חב' החשמל, רכבת ישראל, רשות שדות התעופה) – כך נוכל לנהל את זה בצורה יותר יעילה". את אלו המגנים על הוועדים הגדולים מכנה פרופ' מואב כ"קואליציה של אינטרסנטים ואידיוטים שימושיים". לטענתו, ההפרטות שכן בצעה הממשלה במגזר הציבורי היו גרועות.
 
"שלא יהיה ספק – אני בעד כלכלת שוק תחרותית, ובישראל מעולם לא הייתה כזו: ההפרטות שבצעו כאן לא היו טובות. מה שיש כאן זה מן קפיטליזם של מקורבים. המנגנונים הסוציאליסטיים של פעם מתנהגים בחזירות, והמנגנונים הקפיטליסטיים גם כן. תחרותיות אינה חופש מוחלט - התחרותיות כאן לא ברמה מספקת, יש ריכוזיות, ואפשר היה להגדיל את התחרות על ידי הסרת חסמי יבוא". לגבי הממשלה, חזר מואב ואמר ש"נתניהו הוא ראש ממשלה נוראי".
תגובות לכתבה(329):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 254.
    הכלכלנים והרובוטים הרסו את העולם-עשו עוקץ לכולם
    כלכלניפ-מניפולטיבים- 24/03/2016 10:30
    הגב לתגובה זו
    3 1
    במבחן התוצאה העולם לקראת כאוס כלכלי-חובות עצומים-של כל המדינות-והכלבגלל יעוץ כלכלי
    סגור
  • 253.
    מי שאומר שהיום יותר קל לרכוש דירה מלפני 20 שנה הוא שקרן
    אברה קדברה 16/03/2016 01:17
    הגב לתגובה זו
    8 3
    הכלכלנים שלנו משקרים לנו.
    סגור
  • 252.
    סוף סוף מישהו ענייני, חבל שאצלנו חושבים בסיסמאות
    נטע 02/01/2016 01:39
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אני מאוד מעריכה את עומר מואב. למרות שאני סוציאליסטית בנשמה לקחתי את הזמן ללמוד אצלו קורס כללי בכלכלה להדיוטות. למדתי ממנו המון, ובעיקר איך לקדם רווחה באמצעים ״קפיטליסטיים״. אני לא אוהבת שמתלהמים והולכים בכיוון של האשמות אישיות, ולכן גם לא אהבתי את הביקורת שלו על ביבי שהיא לא עניינית (כלומר, הוא לא מתאר במה הוא ראש ממשלה נוראי) אלא אישית. אני מציעה שנהיה ענייניים גם לגבי הדברים שהוא אומר כאן ולא נתקוף אותו אישית אם אנחנו לא מסכימות איתו. בכך נוכל גם להתרם מדעות של מישהו ששונה מאיתנו.
    סגור
  • 251.
    פרופ' יקר לאיזה גו'ב אתה חותר?
    יוסי 29/12/2015 11:31
    הגב לתגובה זו
    1 8
    אתה ושכמותך הרסתם את המדינה עם שרשרת הפרטות שלא הוכיחה את עצמה מלבד מליצור פה קבוצה קטנה של עשירים מאוד וחמישים אחוז מהעובדים במדינה שמרוויחים עד 6000 ש"ח כדי שהעשירים יוכלו להרוויח יותר הניאו לברליזם שלך ושכמותך עוזר לשכבה דקה מאוד ומתעללת בחיי הרוב לא לכך פיללו מייסדי המדינה
    סגור
  • אני מפנה אותך לערך בויקיפדיה "אַד הוֹמִינֶם"
    איציק 26/01/2016 01:08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    קראת את הראיון? או שבחרת סתם לתקוף את עומר מואב בגלל דעותיו הליברליות? התוכן של התגובה של מראה שבמקום לתקוף את הטענות אתה תוקף את הטוען (שזה הכי קל לעשות) מי הוא הטוען לא רלוונטי במדע, הדבר שרלוונטי היא הטענה. ולמה את מתכוון שאתה משתמש במושגים כמו "נאו ליברליזם"? אתה יודע מה המשמעות של המונח? https://www.youtube.com/watch?v=jviC6sw_HH8 https://www.youtube.com/watch?v=OKbdFdFx-XE
    סגור
  • בחייך מה אנחנו נולדנו אתמול?
    אברה קדברה 16/03/2016 01:21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה עשו אותנו באצבע? לפני 20 שנה היה יותר קשה לקנות דירת שלושה חדרים? כנראה שלא חסרים דוקטורים אדיוטים בוגרי הרווארד. ראה ערך אובמה.
    סגור
  • 250.
    הוא מקנא שלא בחרו בו לתכנית (ל"ת)
    צור מעוז 26/12/2015 12:10
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 249.
    בקרוב הוא יקבל הצעה לתפקיד של יועץ על כלכלי לביביהו...
    עומר מואב דבר תכל'ס 25/12/2015 11:36
    הגב לתגובה זו
    0 3
    עומר מואב עם כל הכבוד המבחן הוא מבחן העובדות ב 8 השנים האחרונות.אז מה נעשה בשנים אלו ועל איזה הישגים כלכליים שמשפיעים ישירות על חיינו אתה יכול להצביע.האם הדיור.יוקר המחייה. הפער בין עשירים לעניים. שכר עבודה הגדלה ביצוא..וכן הלאה.אז בבקשה אל תקשקש על מגש הכסף שהציגה את המציאות הכלכלית ב 8 השנים האחרונות
    סגור
  • 248.
    היה מאד חשוב לציין פעמיים שביבי נוראי (ל"ת)
    מוטי 24/12/2015 10:21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 247.
    כמה שוחד נתנו לך? לא פראיירים
    דוחפת אותך ייא זבללה 18/12/2015 11:20
    הגב לתגובה זו
    1 3
    לא שנות
    סגור
  • טען עוד
  • 246.
    המונופולים הממשלתים עושקים אותנו 3 פעמים.
    אבי געזונט 12/12/2015 11:20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פעם אחת בגלל עלותם הגבוהה בהווה ותנאי פנסיה שעורייתיים בעתיד. פעם שניה בגלל שאינם נותנים לנו את רמת השירות הנאותה. ופעם שלישית בגלל שהם מטרפדים כל רפורמה שעלולה לשיטתם לשפר את השירות לציבור. אם ננסה לכמת את נזקם בעלות מדובר על נזק שעולה עשרות מונים על נזקם של כל הטייקונים גם יחד.
    סגור
  • 245.
    ראיון עם בובה על חוט
    ברק 10/12/2015 13:06
    הגב לתגובה זו
    1 5
    חייל של ההון שלטון חבל שנותנים במה לשקרים של המכונה
    סגור
  • 244.
    המחירים לא השתנו?
    בני 10/12/2015 13:01
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לפני 25 שנים קניתי בית באורנית ב-125,000 דולר היום ניתן למכור את אותו הבית ב - 780,000 דולר. אז מאיפה הוא המציא את השטויות האלו?
    סגור
  • יש לו עוד את עזות המצח לטעון שבגלל הריבית היום קל יותר (ל"ת)
    אברה קדברה 16/03/2016 01:34
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 243.
    עוד משת"פ של התייקונים
    gay 07/12/2015 22:15
    הגב לתגובה זו
    5 5
    תלך לעז... אנשים רעבים פה כל יום רק בגלל טובות הנאה אתה מכפי ש את רובין הוד ואנשיו
    סגור
  • 242.
    תל אביב
    דן 07/12/2015 10:48
    הגב לתגובה זו
    1 4
    כן הוא יושב באקדמיה ומלבד מילים לא יזיז כלום . רק מחאה חברתית רחבת היקף תסייע לו ולדומיו להזיז מזשהו כאן
    סגור
  • 241.
    צודק בכל. אולי לא פופולרי.
    אזרח מודאג 07/12/2015 10:44
    הגב לתגובה זו
    8 4
    ניסיתי להסביר למשפחתי את הבעייתיות בסדרה מגש הכסף. הסברתי על קשקוש הריבית של זליכה. אבל כאן מצאתי ניסוח מדויק של כל מה שאני חושב
    סגור
  • 240.
    מואב הוא בכלל רק כלכלן
    דן 05/12/2015 18:24
    הגב לתגובה זו
    5 6
    כלכלן בלי הבנה חברתית ומדינית מוביל אותנו לאנרכיה שבה ישלוט החזק ולא העם. כך לא מגיעים לדמוקרטיה כלכלית.
    סגור
  • 239.
    אם היה פייסבוק הייתי מלכלך עלייך הרבה יותר >>>
    עופר אלימלך - חיפה 04/12/2015 08:40
    הגב לתגובה זו
    7 7
    כשאתה שומע את השם פרופ' ירון זליכה אתה תעמוד דום ותרכין ראש . אתה מבין אותי !? תרכין ראש ותתן כבוד לבחור האמיתי הזה שהלוואי עלינו עוד כמותו אבל בתוך המערכת משנים . מי שיראה יקשיב להרצאותיו ביוטיוב יבין שיש כאן נתונים של מלח הארץ ,,,, איש אשכולות , איש בעל תארי כבוד . ידוע במדינתינו שמי שדובר אמת ולוחם צדק יפגוש בדרך אנשים כמו מואב ג'אנגלים של הממסד שבאו מהצד עם תואר כלום כדי לגרום למעריצי הפרופ' ירון זליכה לסטות . אני חסיד שלו מעריץ שלו ואם היו לי את הכלים הנכונים הייתי משבית כאן שמחות אחת אחרי השנייה .
    סגור
  • זה שבן אדם מלח הארץ
    סוכר הארץ 13/12/2015 11:49
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לא הופך אותו למישהו שיודע על מה הוא מדבר. בני גנץ הוא גם מלח הארץ, אבל לא הייתי מבקש ממנו עצות לגבי בישול (אפילו שייתכן כי הוא בשלן מעולה). יצא לי לראות ראיון עם זליכה, הוא מסר נתונים חלקיים שמתכתבים עם דעותיו, אבל כשהציגו לו את התמונה המלאה הוא נכנס לפאניקה, נהיה אדום כולו והתחיל לדבר בשפה רדודה. זה לא בן אדם שמבין מה הוא מדבר. זה לא חוכמה להרצות מול קהל כשאין מישהו שיתעמת עם דבריך, את זה גם סטאלין עשה.
    סגור
  • 238.
    פרופסור מואב
    ירון 02/12/2015 15:58
    הגב לתגובה זו
    4 3
    מואב הוא פרופסור מטעם. מיודד עם ביבי והפילוסוף שטייניץ. אין הבטחה שהשניים הנ"ל הבטיחו וקויימה. שניהם הבטיחו לפני שנים שמחירי הדיור יופחתו. מה קרה, כולנו יודעים ואוכלים את עצמנו.
    סגור
  • 237.
    היותך פרופסור לא מחסנת אותך מאמירת דברי הבל (ל"ת)
    ניצן 02/12/2015 09:18
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 236.
    אתה בעצמך מעופש
    משהמוישה 30/11/2015 15:57
    הגב לתגובה זו
    2 3
    העובש פושה בשיטה הכלכלית שלך שטובה רק לבעלי הון ושטייניצים למיניהם. הדעות שלך נוטות לימין כלכלי קיצוני ובלתי אנושי. אתה בושה לכלכלה ולעולם האקדמאי. (לך תבדוק את הפרטת הרכבות והחשמל בבריטניה ותחזור אז עם תובנות חדשות לגמרי. או את מחיקת ההדרכה החקלאית בהולנד לדוגמא - מגזר ציבורי כבר אמרנו?)
    סגור
  • 235.
    חזק ואמץ
    רועי 30/11/2015 10:45
    הגב לתגובה זו
    4 5
    תזהר לא להדרס ע"י העדר הרכוב בידי התקשורת ושאר בעלי עניין
    סגור
  • 234.
    מואב =משת"פ של השלטון
    אבי 28/11/2015 13:46
    הגב לתגובה זו
    9 3
    לך קבל עוד גו'ב אצל שטייניץ
    סגור
  • 233.
    פרופ׳ יקר: אני חושב שהחמצת את הנקודה.
    אל מוני 27/11/2015 10:07
    הגב לתגובה זו
    12 3
    הבעיה הכי גדולה שלנו כציבור היא להביא את הנושא אל השולחן ביום שישי. כל הנושא הזה הוא מורכב מידי והמציאות היום היא שישנה קבוצה שמדברת בסיסמאות (הרוב) ואין להם את הרצון לחפור יותר מידי. וקיימת קבוצה נוספת (שבריר מהנ״ל) שהם בקיאים בפרטים - ומי כמוך יודע שכלכלה היא אינה מדעים מדוייקים ומאחר וכך מספר הדעות כמספר הבקיאים. היתר - פשוט לא אכפת להם. המגמה הנ״ל מתחילה להשתנות. ציבור חדש רוצה לדעת מה קורה כאן. וזה הדבר החשוב ביותר. עוד שנה או יותר - יהיו מספיק אנשים שיוכלו לגבש דעה (מנתונים הדורשים 8 שנים באוניברסיטה) בנתיים - בוא נגדיל את מספר המקשיבים. כרגע זה לא משנה מי צודק.
    סגור
  • 232.
    אני לא יודע מי אתה פרופ' מואב...
    ירון 26/11/2015 16:54
    הגב לתגובה זו
    7 10
    אבל למה יש לי הרגשה חזקה שאתה הולך להתקבל לתפקיד בכיר אצל העופרים או אצל תשובה או אצל מי מהטייקונים המושחתים האלו?
    סגור
  • 231.
    זליכה מתסיס את הציבור כדי לשפר עמדה
    pop 25/11/2015 12:27
    הגב לתגובה זו
    7 13
    מר זליכה הוא אינטרסנט ופופוליסט לא ראוי. מנגח את הממשלה כמאבק אישי ,אך מנצל את הציבור למען מטרה זו
    סגור
  • 230.
    בסקנדינביה החינוך והבריאות והדיור שווים לכל ובהישג יד (ל"ת)
    בלי קשר למי אתה או ר 25/11/2015 10:53
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • נכון
    תקרא תבין 13/12/2015 11:53
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ופרופסור מואב הסביר בדיוק איך מתנהגות מדינות סקנדינביה, כדי שנוכל להיות כמוהן. לא הלאמה אלא תחרות.
    סגור
  • 229.
    זליכה אכן מאכזב!!!'מקשקש' ברמה פופוליסטית לא מקצועית.
    גם אני כלכלן +מנה"עס 25/11/2015 10:34
    הגב לתגובה זו
    6 10
    בעבר הערכתנו אותו מאוד. בשנתיים האחרונות הפך למנגח ומסית מקצועי נגד כל מה שהממשלה מציעה/עושה התחום הכלכלי, בלי קשר לביסוס כלכלי כזה או אחר.
    סגור
  • 228.
    עוד כלכלן בשקל
    יאיר 24/11/2015 20:25
    הגב לתגובה זו
    3 13
    פרופ עומר מואב הוא אנונימי כי הוא משעמם, הוא מחלק ציונים לכל העולם. מידע אישי אני יכול להגיד שההבנה של מר מואב בכלכלה חלקית מגמתית מעוותת ומיותרת.
    סגור
  • 227.
    גוטווין, חברים יקרים, מביא את האמת לפנים (ל"ת)
    אורגד ארידור 24/11/2015 19:44
    הגב לתגובה זו
    5 10
    סגור
  • 226.
    מחאה חברתית עושים אנשים פשוטים, לא כלכלנים
    יעקוב 24/11/2015 18:18
    הגב לתגובה זו
    9 6
    אזרחים יוצאים להפגין כשהמצב מגיע לבילתי נסבל, אבל בעיקר אם במקביל ההנהגה מתעלמת, משקרת ומבזבזת מיליארדים בשביל לשרוד פוליטית ולא בשביל לדאוג לעם היושב בישראל. נתון כלכלי כזה או אחר שיש עליו מחלוקת בין זילכה לפרופ' המוזר שמייעץ לשטייניץ המוזר גם הוא, לא מעניינת אף אחד...
    סגור
  • אילו שיטתה של יחימוביץ הייתה מתקבלת
    עופר 10/12/2015 12:05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    היתה ההנהגה מבזבת הרבה יותר והועדים החזקים היו ממשיכים למלוך, על חשבון העובדים החלשים. לכן צריך לפרק אותם ולהפריט עוד יותר את החברות הציבוריות. חייבים לייצר סטנדרט יותר גבוה של שירות לציבור וככה תהיה גם יותר תחרות. מואב צודק, וגם אני חושב ששלי נחמדה ומתחנפת לציבור אבל לא מבינה כלום.
    סגור
  • 225.
    מעניין הדבר המשותף לכל הביקורות על מגש הכסף
    מורפיוס 24/11/2015 10:42
    הגב לתגובה זו
    16 7
    כל הביקורות תמיד מנתחות נתונים ומספרים, "זליכה כן אמר אחוז נכון לא אמר אחוז נכון" - בקיצור מגרש המשחקים של רואי החשבון שהאזרח הקטן באמת לא כל כך מבין בו. אבל איזושהי התייחסות לכך שמגש הכסף משרטט במדויק את התהליך שבו עובד ציבור מכשיר הליך עסקי מסריח, ואז הופ הופך מעובד ציבור לעובד פרטי בחברה לה נתן את ההכשר - משום מה המבקרים מתעלמים מהפרט העצום הזה.
    סגור
  • 224.
    כשנוח לך שראל ד"ר מהרווארד וכשנוח זליכה פרופ. שלא מבין
    מה עם מחירי הדיור? 24/11/2015 09:54
    הגב לתגובה זו
    12 7
    עומר מואב הוא כלכלן משובח, כנראה, אבל לא סוציולוג. לכן הוא לא מבין שהמחאה החברתית ו"מגש הכסף" הם ביטוי לאי נוחות קיצונית של הציבור מה"שוק החופשי" בו העשירים, שמשלמים לאקדמאים הון בעבור חוות דעת מעוותות, מכניסים את הרווחים לכיסם ומטילים על הציבור את החובות\תספורות שלהם.
    סגור
  • 223.
    בקיצור אתה תומך בדיוק במה שהציגו 2 הפרקים הראשונים
    בתיה אנה 23/11/2015 14:03
    הגב לתגובה זו
    7 2
    נכון שהיתה לזליכה אמירה אחת אומללה על הריבית, לא צריך להיות פרופסור כדי להבין את הטעות. אבל בשאר הדברים אתם אומרים בדיוק אותו דבר!! וכולם די מסכימים שהפרק השלישי הוא הזוי, זו לא סיבה לתקוף את התכנית.
    סגור
  • 222.
    איבדתי עניין ברגע שהטיעון הראשון
    g 23/11/2015 13:52
    הגב לתגובה זו
    7 3
    היה לגופו של אדם ולא לגופו של עניין
    סגור
  • 221.
    לא הייתי מצפה אחרת מפרופ' שמשרת במעוז הטייקונים (ל"ת)
    שלומציון 23/11/2015 13:33
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • 220.
    מואב מחפש כותרות וקרבה לביבי
    מייק 23/11/2015 12:37
    הגב לתגובה זו
    11 4
    כאשר אומר מואב שגוטווין הוא קומוניסט אז לא צריך להתיחס אליו. מחר זה יהיה נכה או מובטל. רק ליהיר תאורטיקן כמו מואב צריך להתיחס. מואב עושה מניפולציה לעובדות. כן מדינות סקנדינביה הם מודל מצוין כאשר התושבים מאמינים לפוליטקאים ולעובדי הממשל. הישראל גם הפוליקאי וגם מרבית מעובדי הציבור אינם משרתים את כלל התושבים ויותר את הקרירה שלכם. בוז למואב שלא יכול להסכים אפילו לקומוניסט הנותן יעד של שלוש שנים להגיע לממוצע יעדי השירות לאזרח של OECD. זה לא רשום בנירות המוזרים שלו ושל ידידו המטאור שטניץ
    סגור
  • 219.
    מואב שייך לכנופיה של ביבי ושות' שרוקנה את הציונות מתוכן (ל"ת)
    ציוני בדם 23/11/2015 10:15
    הגב לתגובה זו
    10 3
    סגור
  • הוא אמר שלא שייך (ל"ת)
    איך 27/11/2015 16:15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 218.
    מי זה האדיוט הזה ? (ל"ת)
    אחד 23/11/2015 09:39
    הגב לתגובה זו
    5 5
    סגור
  • 217.
    מואב קשקשן ושרלטן - ובעיקר אידיוט שימושי
    מקס הלוחם בדרכים 22/11/2015 13:49
    הגב לתגובה זו
    7 8
    ממתי דרישה לתחרות הוגנת ופירוק מונופול הגז האימתני או לחילופין פיקוח עליו, זה סוציאליזם ? עאלק פרופסור, לא היית עובר קורס במבוא לכלכלה. ואתה עוד חוצפן להגיד על זליכה שהוא לא רציני.
    סגור
  • 216.
    האדם הפשוט
    דורית 22/11/2015 13:42
    הגב לתגובה זו
    2 3
    את מי אתה מייצג? אתה חושב שכולם בורים? חשבון אנחנו יודעים לעשות ורואים איך השלטון רומס את האדם הקטן
    סגור
  • 215.
    לא דיברו בכלל על הכסף השחור
    משלם מסים 22/11/2015 13:11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רבים מאד מרוויחים הון ולא מצהירים או עובדים בשחור. כולם נתקלים בעלי מקצוע כאלו. בנוסף יש סקטורים שהם אצולה עם תנאים משופרים, פנסיות שמנות (לדוגמא עובדי חברת חשמל, שגורמים נזקים לאחרים, התקלות בחשמל פוגמות במכשירים ביתיים רבים) וסקטורים נוספים, בעוד אחרים, גם משכילים מרווחים שכר מינימים. ישנה גם אפליה - מי שהחל לעבוד לאחר שנת אלפיים הפנסיה שלו בסכנה ואין לו בטחון כלכלי. ישנן גם מפלגות שהשתלטו אפילו על דירות אזור סירקין לדוגמא, ונתנו רק לבוחרים שלהם דירות במחיר סמלי.
    סגור
  • הצגת בתמציתיות
    ברור 13/12/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את הבעיה בדרך שזליכה רוצה להעביר אותנו אליה. במקום טייקונים שעושקים את הציבור, ועדים שעושקים את הציבור. ההסתדרות נמצאת בידיים של מפלגת העבודה, ולכן היא תעזור בראשונה למתפקדי העבודה. הבעיה בהלאמה, היא שהיא מעודדת שחיתות ועזרה למקורבים, ובמדינה מושחתת ממילא כמו שלנו, זה יהיה אסון לאומי.
    סגור
  • 214.
    הפרופ מביא טיעונים אחרים בדיוק כמו בבית משפט. כנסו...
    חיים 22/11/2015 12:39
    הגב לתגובה זו
    8 3
    החלטת שופט שדן במשפט תלוי בהשקפת עולמו. בעבר הוכח כי שני תיקים שדנו באותו נושא שני שופטים נתנו פסק שונה. גם כלכלנים וחשבים אשר יודעים מראש מה היעד והם יכולים לבנות תאוריה בהתאם. יחד עם זאת, פרופ' זליכה וגם אחרים הוכיחו מעל לכל ספק כי הדברים שנעשו ונעשים בשם הקפיטליזם על ידי הטייקונים ובעידוד המדינה הם מעבר לכל דמיון. זה בלתי נסבל בעליל. חשוב שכל אחד מאתנו יראה את הדברים באופן מפוקח ולא ייפול לשטיפות מח של שר האוצר ( החייכן ומשחק את יפה נפש...) ראש הממשלה, הכלכלה ואחרים. חייבים למחות כאן ועכשיו.
    סגור
  • 213.
    סוף סוף עמדה שפויה - לפנים (ל"ת)
    איתי 22/11/2015 11:12
    הגב לתגובה זו
    9 5
    סגור
  • 212.
    ההבדל בין אקדמיה למציאות- אתה תאורטיקן, וזליכה איש
    נחשול 22/11/2015 10:44
    הגב לתגובה זו
    8 6
    עשייה... חוץ מזה עצם זה שאתה מתלכלך על יכולתו של זליכה, גורם לסלידה ממך, כי אתה מתנשא ויהיר, וחושב שרק אתה מבין, דבר ידוע באקדמיה...
    סגור
  • 211.
    לא לקנות את הסילופים והשקרים
    ישראלי 22/11/2015 09:54
    הגב לתגובה זו
    3 3
    אם נקנה את כל הסילופים והשקרים של כל הפרקים בסדרה (לצד העובדות המדויקות, שאיתן אין בעיה), במיוחד אלו של הפרק השלישי, אנחנו לא עדיפים מהתקשורת הערבית שמשקרת ומסלפת כל ידיעה תקשורתית.
    סגור
  • אין לי מושג בתחום ואני סוציליסטית
    בחיי 27/11/2015 16:18
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אבל שקרים או הזיות (גוטוויין) זה לא לעניין כמו שהזהרת.
    סגור
  • 210.
    הכלכלנים בגדו .. כולם יודעים שהמודלים שמלמדים כיום ..
    אחת שדווקא למדה 21/11/2015 19:10
    הגב לתגובה זו
    12 1
    פשוט לא מתארים את המציאות. ואני לא מדברת על אי דיוקים. ולכן זה שאתה כלכלן לא גורם לאף אחד כאן לשמוט את לסתו.. למשל המודלים שמתארים את המערכת המוניטרית פשוט לא רלוונטיים ואומרים את זה כיום בכירי הכלכלנים. ומצד שני אלה המודלים שבאמצעותם כלכלנים מעמידים טיעונים. הגיע הזמן לנקות את האוורוות בחוגים לכלכלה.
    סגור
  • 209.
    מר עומר מואב המסודר
    אילנה 21/11/2015 17:58
    הגב לתגובה זו
    12 6
    תתבייש. אתה צמוד לליכוד החזיר מאז ומתמיד. אנשים כאן מתים מעוני מחפיר בגלל נתניהו וגרורותיו. תתבייש. בשבילך שכולם ישבו בבית וימשיכו לבחור בחברים שלך הפושעים
    סגור
  • 208.
    כמה משלם לך ביבי המושחת???
    סמי 21/11/2015 17:15
    הגב לתגובה זו
    15 8
    מה קרה? שלחו אותך לדבר? פתאום אתה רואה תוכנית שמראה לאזרח הפשוט את הדברים כמו שהם במציאות ושהכל רקוב, אז שולחים אותך לדבר כדי שהאזרחים לא יעשו כלום ויפריעו לשלטון המושחת לזה להמשיך להתקיים? אתה גונב דעת ואני מניח שאתה מושחת לא פחות אם אתה עושה את מה שאתה עושה.
    סגור
  • 207.
    אז אתה החכם והם הטמבלים? היכן היית עד עכשיו?? (ל"ת)
    יקים 21/11/2015 15:28
    הגב לתגובה זו
    9 3
    סגור
  • 206.
    איזה חוצפן הכותב .כולם לא מבינים כלום רק הוא חכם
    שרה 21/11/2015 11:39
    הגב לתגובה זו
    9 6
    פרופסור זליכה שם אותך בליכלוך שהוא זורק מהציפורניים של הרגליים שלו
    סגור
  • 205.
    חחח כתבה ממומנת כפרסום נגד - שקוף
    יבגני 21/11/2015 02:18
    הגב לתגובה זו
    13 6
    רק מעצם המשפט הראשון שפרופ' ירון זליכה הוא "כלכלן לא רציני" אפשר להבין שמדובר בכתבה שמומנה על ידי גופים אינטרסנטיים. פרופ' ירון זליכה היה חשב השכר של המדינה - עומד מואב שעושה איזה הרצאה או שתיים באיזו מכללה של שקל וחצי אומר בביטחון שהחשב הכללי הוא לא כלכלן רציני... חחחח....
    סגור
  • 204.
    הכותב הוא כלכלן רציני וצודק בקשר לזליכה.
    כלכלן שמבין. 21/11/2015 00:19
    הגב לתגובה זו
    16 17
    אני מסכימה עם מרבית מהקביעות של הכותב אבל אני יכולה להעריך גם את מה שאני לא מסכימה כי חילוקי דעות מקצועיים זה בסדר. לעומת זאת אין לי מילים לתאר את התסכול לראות אדם כמו זליכה שבהבל פה שטחי ולא רציני מצליח לתעתע בהמונים בתחומים כלכליים. כשאני רואה את זליכה על פי רב המילים שלו מרתיחות אותי וזה ממש לא קשור לשום דעה פוליטית או אינטרס רק ליושרה מקצועית.
    סגור
  • 203.
    אני מעריך שכאתה נולד למעמד הנכון, ענייני צדק וחברה פחות
    יואב 20/11/2015 17:47
    הגב לתגובה זו
    16 3
    רלוונטים. הכי חשוב שהאוטו יהיה מאוד גדול. אנשים אחרים פחות רלוונטים.
    סגור
  • 202.
    ברור, מר מואב. כי הסדרה מציגה את ערוותך ברבים! (ל"ת)
    יואל 20/11/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
    13 7
    סגור
  • 201.
    זליכה וחבורתו
    פנינה 20/11/2015 12:13
    הגב לתגובה זו
    12 20
    ההתנגדות של זליכא וחבורתו נובעת אך ורק ממניעים פוליטיים, אישיים ומשינאת האחר. הם הפכו להיות כת מורדת שרוצה לעשות תוהו ווהו במדינה. אסור להקשיב להם ולשולחיהם שכולם ביחד מסוכנים למדינה.
    סגור
  • 200.
    כתבה רדודה ולא קוהרנטית (ל"ת)
    אנונימי 20/11/2015 10:34
    הגב לתגובה זו
    7 3
    סגור
  • 199.
    הגעתי דרך קישור מ"הארץ" מי מממן אותו?
    atuk19 19/11/2015 17:53
    הגב לתגובה זו
    6 4
    למה שהארץ ישים חינם קישור לכתבה בעיתון מתחרה? כשיש מאמר של מואב בהארץ בדיוק באותו נושא (למנויים שמשלמים)? כמו הרבה "מרחבי הרשת" מדובר בקישור ממומן. מעניין על ידי מי. ואין לי טענה למואב. קפיטליסט הגון. ואפילו צודק בהאשמה המטומטמת של גנטניו שעשו בכוונה אינפלציה. הליכוד עשה זאת מטימטום ואמונה עיוורת ב"שוק חופשי".
    סגור
  • 198.
    פרופ' מואב פוגע רק באמינותו ושמו כי הכל נכון ויותר מזה
    אורי 19/11/2015 17:00
    הגב לתגובה זו
    14 8
    רצוי שפרופסור מואב ילא יביע את דעתו שאינה מקובלת כלל . המדינה פשטה את הרגל , והוקמה מדינה בתוך מדינה, הכןל מנוהל על ידי עברייני צוארון לבן , כולל פשיטת רגל וקריסת מערכות האכיפה , עקב ההפרטה שבה נמכרה מדינת ישראל. כל הכבוד לרולניק- זליכה ואחרים , שהעזו להגיד את האמת ולשכנע את התושבים לצאת לרחובות , זו האמת , אין מדינה היא נמכרה , תקציבים נגנבים על ידי מקורבים לפוליטיקאים ועל ידי 60.000 עמותות שהוקמו בגלל הפרטת המדינה. עוד מעט יצאו מאות אלפים לרחובות כי אין כבר מדינה, מפלגת הליכוד ועסקניה גילו את השפע והמיליארדים שאפשר לגנוב וככה הם עוכמעט 20 שנה וביבי נתניהו מנותק מהעם ומעצמו . פרופ' מואב משיע דברי הבל וחבל שהוא פוגע בשמו. שיוכיח פרופ' מואב שיש מוסד או גוף, שמתפ-קד במדינת ישראל . פשיטת רגל טוטלת ועושק אזרחים ברמה של פשיעה מאורגנת של עשרות שנים .
    סגור
  • 197.
    חתיכת אפס שליח הון שילטון
    אזרח אוהב ישראל 19/11/2015 15:47
    הגב לתגובה זו
    14 8
    אמנם יש הרבה, אבל לא כולום מטומטמים. מגן על חזירים נרקומני ציבור.
    סגור
  • 196.
    מוזר שהכתבה הזו מופיעה במאקו שבמקרה שייך לערוץ עשר ששיי
    עידן 19/11/2015 14:23
    הגב לתגובה זו
    7 6
    מוזר שהכתבה הזו מופיעה במאקו שבמקרה שייך לערוץ עשר שבמקרה שייכת להרבה מונופולים שביזו אותם בתוכנית מגש הכסף.. .כל הכבוד לירון זליכה העם איתך!!!
    סגור
  • 195.
    פרופ' עם תואר, אך יכולת הבעה שאינה מאוזנת
    קורן 19/11/2015 12:16
    הגב לתגובה זו
    11 6
    נניח שפרופ' זליכה הוא ריק מתוכן כפי שהוא מוצג בכתבה, אם להביע את הקצה האחר, לא בעצם עושה אותו דבר? להערכתי ישכיל פרופ' זליכה אם ילך לבית המשפט לתבוע דיבה הזועקת לשמים
    סגור
  • 194.
    נכון, פרופסור, חשב כללי במשרד האוצר הוא לא כלכלן רציני
    מבקר המדינה 19/11/2015 12:04
    הגב לתגובה זו
    19 4
    נכון, פרופסור, חשב כללי במשרד האוצר הוא לא כלכלן רציני :-) זאת כתבה בתשלום
    סגור
  • 193.
    מגש הכסף שם הזוי לקומוניסט ושמאלנים
    me 19/11/2015 11:35
    הגב לתגובה זו
    11 22
    לא יעזור לכם רק מדינת תל אביב תלך אחרי התוכנית הזו שקרני השמאל בעוד תוכנית חדשה למטרת מחאה חברתית עלאק 2.0 עובד רק על טיפשים יאפים
    סגור
  • 192.
    רוב הטוקבקים- קנאה וצרות עין
    סטודנט ב"ש 19/11/2015 11:12
    הגב לתגובה זו
    5 15
    זו האידיאולוגיה של מחאת הגז ו"צדק חברתי". קנאה בעשירים, רצון לשדוד ולגזול כל מי שמעיז להצליח. במקום לעזור לאחרים בעצמם מתחננים שהמדינה תשדוד אותנו עוד ועוד ועוד
    סגור
  • 191.
    ד"ר מואב קפיטליסט במובן החזירי של המילה
    דורון 19/11/2015 11:04
    הגב לתגובה זו
    17 9
    לא צריך ללכת רחוק ע"מ למצוא את דעותיו הקיצוניות של האדון הנכבד מר מואב. קפיטליזם במובן שאפילו בארה"ב כבר לא קיים. ניפוץ העבדה המאורגנת. ביטול מכסים והשמדת במגזר היצרני בארץ. תחרות פרועה. ביטול סובסידיות "מה עוד תבקשי מאתנו מכורה, ואין ואין עדין..." מי שיושב במגדל השן (הבינתחומי) ולא ירד לשטח לא יצליח להבין משמעות המילה ייצור. כן אדון מואב. מדינה נמדדת לא רק במדדים אותם למדת והצטיינת באוניברסיטה. מדינה נמדדת בחיבור של האנשים לאדמה, למכונה, לדגל ולסמל. ואת זה לא לומדים היכן שלמדת.
    סגור
  • הסינים שקנו את תנובה נהנים מהמכס על חקלאות
    ח 21/11/2015 15:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    צריך לסבסד את הרפתן והחקלאי כמו באירופה שייצר כמה שיותר ולבטל את המכס שעוזר לקרטל המחלבות.
    סגור
  • אפילו בארה"ב קיימות סובסידיות
    דורון 22/11/2015 11:39
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מדינה צריכה להגן על אזרחיה המייצרים ולא לתת מתנות ליבואניות בצורת ביטול מכסים והגנות.
    סגור
  • 190.
    גם במערב הריבית נמוכה
    טרפיקנט יוסי 19/11/2015 10:58
    הגב לתגובה זו
    11 1
    אתה מציין שהיום לא יותר קשה לקנות דירה כי צריך להכניס לחישוב גם את גובה הריבית הנמוכה ששוררת בשוק כי זה חלק מעלות הדירה, אבל... גם במדינות המערב הריבית על המשכנתא מאוד נמוכה ועדיין כדי לקנות דירה אתה נזקק ל- 70 משכורות ממוצעות ולא ל- 150 כמו בארץ. אני מצפה מכלכלן שנושא את התואר פרופסור להיות יותר מדויק ואמין.... אתה דוגמא מעולה לאיך שהאקדמיה נמנעת מלבקר את השילטון כי היא סמוכה על שולחנו ואינה עצמאית. ועוד דבר, זה שאתה טורח לציין את העובדה שהיית חבר קיבוץ בעברך לא יכולה להוסיף אמינות לדברי ההבל שכתבת.
    סגור
  • 189.
    פרופסור מואב משרתו של ביבי חסיד הקפיטליזם החזירי....... (ל"ת)
    קיקו 18/11/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
    20 8
    סגור
  • הוא אמר במפורש - ביבי ראש ממשלה נוראי (ל"ת)
    מישהו 19/11/2015 14:45
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
  • הבנת הנקרא לא תזיק. הוא נגד ביבי (ל"ת)
    333 19/11/2015 10:15
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 188.
    כמה הריבית בחצי העולם -הודו? סין? ועוד
    הריבית שלילית מוחצת 18/11/2015 15:43
    הגב לתגובה זו
    5 2
    בישראל מה שהורס הכל זה פער השכר ! ונדלן אמור לעלות ל100 מ"ר לא יותר מ190.000$ לרוכש ! ועל נדלן לא לוקחים מס והכל שחור חוקי כל חודש +המכבסה הטובה בעולם זו ישראל -תשאלו את הקונים מחוץ לארץ
    סגור
  • 187.
    לפי השם שלו כבר יודעים במי מדובר
    שלום, נצרת עלית 18/11/2015 14:54
    הגב לתגובה זו
    12 2
    "מואב" - אויב תנ"כי של עם ישראל. מה קרה, פרופסור? מגן על הטייקונים הנאלחים ומפחד שהציבור ייצא שוב לרחובות וידרוש את המגיע לו באמת?? דחוף את הדעות שלך אתה יודע לאיזה חלק אחורי בגופך, חוצפן!
    סגור
  • 186.
    פרופ' מואב, מה זאת אומרת 'הסדרה דוחפת את הציבור לרחוב'?
    א.ש., רחובותי, רח הס 18/11/2015 14:25
    הגב לתגובה זו
    19 1
    איזו חלופה (ואני מניח שככלכלן אתה יודע היטב מה משמעותו של המונח 'חלופה') נותרה לו כדי להיאבק, למשל, באישור מיתווה הגז שראש הממשלה הנוראי (כדבריך) דוחף אליו?
    סגור
  • 185.
    מראה כמה הוא מבין כלכלה...
    יאיר 18/11/2015 12:18
    הגב לתגובה זו
    10 5
    כשמחיר הדירה ביחס למשכורת נמוך אתה צריך משכנתא קטנה בהרבה (מבחינת סכום ואחוז מהקנייה) ואז מחיר המשכנתא הופך פחותרלוונטי לחישוב המשכורות. ההורים שלי חסכו כמה שנים וקנו דירה ב-30% משכנתא. כאן מה שאתה חוסך כל שנה הוא 25% מעלייה מחיר הדירה באותה שנה. גם כלכלן רציני לא יכול להגל על עליית מחירי דירה כל כך אגרסיבית במשך שנים רבות במיוחד שהריבית על המשכנתא די קבועה כבר תקופה ארוכה ובכל זאת המחירים רק צומחים בלי הכרה. ברור שבסביבת ריבית כזו אנשים יוצאים מחסכונות ופקדונות ולוקחים את הכסף לנדלן שם אין 25% מס על הכנסות כמו בבורסה והתשואה הרבה יותר גבוהה
    סגור
  • יאיר מה? מה הדירוג שלך ככלכלן?
    אברהם 21/11/2015 19:24
    הגב לתגובה זו
    0 4
    כן, מזל שאתה פה להאיר את עיניינו יאיר. פרופ' מואב הוא רק אחד הכלכלנים המצוטטים ביותר מישראל. בקטנה.
    סגור
  • 184.
    קשקשן
    עירית 18/11/2015 11:52
    הגב לתגובה זו
    17 6
    כל מלה שנאמרה במגש הכסף נכון, אך אתה שהינך משרתם של נתניהו ואנשיו ושל הטייקונים לא מוכן להשלים עם האמת הצרופה, המזל שלך שהעם שלנו מטומטם ולא מבין.
    סגור
  • 183.
    האמת היא שהוא צודק ברוב הדברים. נתניהו קטסטרופה כלכלית (ל"ת)
    מגש הכסף סדרה חשובה 18/11/2015 10:57
    הגב לתגובה זו
    11 2
    סגור
  • 182.
    מחפש תפקיד אצל הטייקונים או יועץ ממשלתי
    א 18/11/2015 09:09
    הגב לתגובה זו
    12 4
    רוצה להיות יועץ ממשלתי במליוני שקלים? הרי ברור לכל שדבריך הם משחק מילים נטולי ביסוס עובדתי. קשרי הון שלטון זועקים והציבור שאינו מחובר לשלטון או להון משלם מחירים שאף אדם במדינה נורמאלית לא היה מוכן לשלם. הממשלה משתמשת במכבסת מילים : חינוך חינם שלא קיים בריאות ציבורית שלא קיימת בטחון אישי שאין מדינת רווחה -רק עבור בעלי תפקידים או ועדים כוחניים וכו'...............
    סגור
  • זה לא בדיוק מה שנאמר בכתבה? (ל"ת)
    יואב 20/11/2015 12:24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 181.
    לפני 20 שנה כן היה יותר קל לקנות דירה - זה בדוק
    גבי חיון 18/11/2015 00:12
    הגב לתגובה זו
    23 2
    פרופסור עומר מואב הנכבד, אני מצטט אותך. "היום לרכוש דירה לא יותר קשה מלפני 20 שנה" אני רוצה לתת לך אותי כדוגמה לפני 22 שנה , בשנת 1993 קניתי זירה באשדוד ,דירת גן 4 חדרים . קיבלתי משכנתא של 80% מערך הדירה כאשר אני המפרנס היחיד במשפחה (אשתי מחוץ למעגל העבודה - מטפלת בביתי התינוקת) השכר שלי באותה עת היה שכר ממוצע במשק ואף פחות מזה. להגיד לך שלא היה קשה לקנות את הדירה זה יהיה שקר,אבל זה היה אפשרי. היום זוג צעיר עם 2 משכורות ממוצעות לא יכול אפילו לחלום על בית גם אם הוא עובר לפרפריה.
    סגור
  • 180.
    מואב אתה במקרה הטוב בדיחה עצובה
    משה 17/11/2015 21:12
    הגב לתגובה זו
    15 3
    ובמקרה הטוב משרתם של הממשלה והטייקונים. כל מה שנאמר במכש הכסף לגבי קשרי הןן שלטון הם אמת לאמיתה. לגבי מחירי הדירות הם עלו כי אין לציבור היכן חסוך. הרסו את קופות הגמל ככלי חיסכון ובזה גם זליכה דותף.
    סגור
  • 179.
    הכתבה הזו היא בעצם פרסומת. מגיעים אליה דרך קישור ממומן.
    שוקי 17/11/2015 19:38
    הגב לתגובה זו
    14 4
    זה שמישהו משלם כסף כדי שיקראו את הכתבה הזו מעיד שהיא פרסומת וככה גם צריך להתייחס אליה.
    סגור
  • 178.
    לא נראה לי שראית את פרקים 1 ו 2
    אזרח 17/11/2015 19:28
    הגב לתגובה זו
    9 1
    אני מעריך את עמדותיך אולם הן עומדות בקנא אחד עם מה שראיתי בפרקים 1 (רולניק) ו 2 (זליכה) במגש הכסף. כך שתגובתך בכתבה תמוהה בעיניי. לגבי פרק 3 (פרופ' להיסטוריה) אני מסכים איתך ולאחר 5 דקות צפייה סגרתי את התוכנית.
    סגור
  • 177.
    "מי שמבין בכלכלה"
    אחרון האידיאולוגים 17/11/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    6 3
    לפי מואב הוא מי שמקבל את התיאוריה הכלכלית הניאו ליברלית ואת המודלים המפוברקים שלה מרכס היה מקבל אפס אצל מואב אבל הוא זה שהסביר בצורה הקרובה ביותר לאמת את הדינמיקה של הקפיטליזם - תהליך של הצבר הון שמוביל למונופוליזם והון שלטון
    סגור
  • 176.
    הבעיה שלו שהציבור יצא לרחובות?! אחרת איך דברים יזוזו ?!!! (ל"ת)
    מה שמחשיד זה, מה 17/11/2015 13:00
    הגב לתגובה זו
    12 2
    סגור
  • 175.
    מה רצית ? שיבלעו את הצפרדע וישתקו?
    נדב 17/11/2015 12:49
    הגב לתגובה זו
    19 2
    כן שיצאו ויפגינו כי עושקים אותם ! עוד קפיטליסט שכנראה מחובר לאנשי ההון !
    סגור
  • 174.
    אתה פשוט דביל !!!
    חבל מאוד 17/11/2015 12:08
    הגב לתגובה זו
    9 4
    סוף סוף תוכנית רצינית ועניינית שמציגה באופן קר את הסטטיסטיקות העגומות שאנחנו נמצאים בהם. ומי בדיוק אתה אדון עיתונאי יקר (תרתי משמע) שמנותק מהמציאות ולא מציע אלטרנטיבה
    סגור
  • 173.
    בטח דוחפת את הציבור לרחובות
    ירושלמית 17/11/2015 12:08
    הגב לתגובה זו
    12 2
    כי הפרופ' המכובד לא מרגיש את הציבור. חי לו בעולמו שכולו טוב ולא מרגיש את האזרחים הלכודים בנטל הכבד מנשוא.
    סגור
  • 172.
    ברור שמי שרגיל לתת חוות דעת למרבה בתשלום לא יאהב את זה
    שימיב 17/11/2015 11:14
    הגב לתגובה זו
    13 2
    ונכון, דני גוטווין הוא קומוניסט ולא מציאותי ולא מכיר את העבר. אבל זה לבד לא פוסל את הסדרה, אלא מעניק לה ממד עומק בלי חשש שהציבור הישראלי יפגע, כי הוא ציבור אינטליגנטי. בסך הכל הייתי אומר שהסדרה הפופולראית המצויינת הזו נראית ונשמעת כמו יריית פתיחה של שלי יחימוביץ בדרך שלה למרכז הבמה הפוליטית.
    סגור
  • 171.
    איזו משרה מובטחת לך על הצלחת, פרופ' מואב? (ל"ת)
    בן 17/11/2015 06:40
    הגב לתגובה זו
    15 2
    סגור
  • 170.
    ראיון נגד הזרם
    rom 16/11/2015 16:31
    הגב לתגובה זו
    8 6
    פרופ' מואב ורדי מייצג את הכלכלה הקפיטליסטית החזירית, הוא האיש של הטייקונים. ולכן, הוא תמיד יוצא נגד "האזרח הקטן", מעניין מה דעתו בעניין מתווה הגז? תגובתו כפי שבאה לידי ביטוי.
    סגור
  • 169.
    רדוד ומנותק
    דן בילסקי 16/11/2015 15:21
    הגב לתגובה זו
    18 5
    הפרופסור מואב לצערי הרב לא נצמד לטקסטים בפרקי מגש הכסף, סילף ולא דייק. מסכן מי שלומד אצלו. ילדי לא ילמדו אצל אדם כזה!!!!
    סגור
  • 168.
    עבד נרצע של נתניהו ושל שטייניץ.
    cinege 16/11/2015 13:10
    הגב לתגובה זו
    18 5
    וחוץ מזה פטפטן בלתי נילאה
    סגור
  • 167.
    פטפטן, רדוד, שטחי ובלתי מוערך בקהילה האקדמית
    הגשש החיוור 16/11/2015 11:55
    הגב לתגובה זו
    18 9
    .
    סגור
  • 166.
    פתיחת יבוא-יבוא עוני במקום יצוא עושר
    יגאל 16/11/2015 11:51
    הגב לתגובה זו
    7 2
    פתיחת היבוא תתן עידוד לכלכת עבדות מחד ותמיכה בתעשיות נתמכות מאיידך. פתיחת יבוא גורפת כדעתו של פרופ. מואב צריכה להתבצע על בסיס כלכלי שווה בשער מפעלי הייצור תוך בדיקת העלויות היוצרות את המחיר
    סגור
  • הבעיה זה מכון התקנים.
    יואב 20/11/2015 20:12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חפש בגוגל 'מכון התקנים אסון למשק
    סגור
  • 165.
    מעולה, מה הבעייה? דר. השיטה דפוקה
    אביב 16/11/2015 11:17
    הגב לתגובה זו
    8 1
    עדיף לצאת לרחובות יהיה המחיר אשר יהיה מלהשאר הביץ של האחרים
    סגור
  • 164.
    של נעליך
    דני 16/11/2015 10:17
    הגב לתגובה זו
    10 7
    אינני מכיר אותך ואינני יודע לאיזה מיליארדר אתה משמש כפרזנטור. אבל כשאכותב משהו על פרופ זליכה וטוען שהוא לא מבין בכלכלה הייתי מציעלך בכל הנימוס של נעליך מעל רגליך ואם אתה כזה גאון בוא נראה אותך יוצא בסידרה קונטרה
    סגור
  • 163.
    כרגיל, רודף צומי (ל"ת)
    צחי 16/11/2015 10:13
    הגב לתגובה זו
    8 4
    סגור
  • 162.
    אמר היועץ של הפודל שטייניץ, שהביא אותנו לגירעון
    נ 16/11/2015 09:44
    הגב לתגובה זו
    17 3
    של 40 מיליארד שקל !!!!!!!!1
    סגור
  • 161.
    הטעות היחידה של יצרי הסדרה היא הכללת הפרק השלישי...
    איש עסקים בכיר 16/11/2015 08:44
    הגב לתגובה זו
    4 3
    הפרק האחרון הוא משנה פוליטית קומוניסטית, שלא עולה בקנה אחד עם הפרקים הראשונים. לפי דעתי על כך יצא קצפו של כותב המאמר. אגב, הריבית במשק היא פרט קטן ושולי בסדרה ואכן אין קשר בינה ובין הדרך שבה גוזלים את אזרחי ישראל.
    סגור
  • הפרק השלישי נותן את פרספקטיבה לתהליך הרס מדינת הרווחה
    הפרק השלישי הכי חשוב 18/11/2015 11:01
    הגב לתגובה זו
    12 3
    וגם אם כולם יצעקו "קומוניסטים" מהבוקר עד הלילה, זה לא הופך את פרופסור גוטוויין לקומוניסט. חלוקה הוגנת של משאבי מדינה קטנה ומאויימת כמו ישראל זה לא קומוניזם זה צדק חברתי. הצעקות רק מראות על הפוזיציה של הצועקים. ולכולם יש פוזיציה - הם נהנים מהמצב כפי שהוא. רקוב.
    סגור
  • 160.
    צודק לגמרי! צריך לעשות סדרה על פרופ׳ מואב (ל"ת)
    אני 16/11/2015 08:13
    הגב לתגובה זו
    7 5
    סגור
  • 159.
    לגבי הריבית והדירות- גם מואב יודע שזו לא האמת
    שאול 15/11/2015 23:20
    הגב לתגובה זו
    8 2
    בריבית של 7 משכנתא ל25 שנים משלמת ריבית כוללת של 112%.היום ב2% משלמים רק 27. אבל אם המחיר הוכפל ופעם היה אפשר להביא חצי מהבית והיום רק רבע - אז אם פעם דירה עלתה X ושילמו עליה כולל ריבית 1.56X היום כשדירה עולה 2X ולוקחים 1.5X משכנתא. משלמים יחד עם הריבית 2.4X. ומואב יודע זאת היטב. אז אולי לא הגיוני לשים 4% ריבית שתהרוג את הדולר והיצוא. אבל המחיר של הורדת הריבית בתחום הדיור - כבד מאד.
    סגור
  • 158.
    למואב ורולניק יש דעה זהה בק"ע ועדי העובדים המושחתים
    עוזי 15/11/2015 12:08
    הגב לתגובה זו
    9 4
    שניהם מסכימים שלועדים כוח מופרז ומשמש לסחוט מהציבור משלם המסים עוד כסף כדי להשמין יותר. ולדאוג לבני משפחתם.
    סגור
  • מה קשור
    אלימלך 15/11/2015 22:37
    הגב לתגובה זו
    1 3
    עוזי מה קשור וועדי עובדים. המחיר בעולם 2.5$ למה אצלנו 5.4$ המחיר גלוי כנס לאינטרנט ותמצא מחיר יומי וזה הממוצע של השנה האחרונה. אתה ואני לא נראה גרוש מזה וגם לא המדינה אז מה קשור כאן וועדי עובדים ?
    סגור
  • 157.
    לא ממש סתרת את תוכן הסדרה
    עמית 15/11/2015 11:21
    הגב לתגובה זו
    18 1
    מסכים איתך שגוטווין הזוי ושזליכה מעט בעייתי בשוליים. אבל עם כל הכבוד (ויש כבוד), לא היה אדם אמיץ כזליכה במגזר הציבורי.... וזה קרה בתקופה שכל הכבשים שתקו (כי תכננו להיהפך לחזירים ביום מן הימים).
    סגור
  • 156.
    מעניין פרופ. מטעם מיהו הפרופסור המכובד ?
    יוסי 15/11/2015 11:11
    הגב לתגובה זו
    11 6
    ה"כלכלן הלא רציני" זליכה (כהגדרת פרופ. מואב) היה החשב הכללי באוצר. אז אם הפרופ. מואב צודק, למה מדינה לא רצינית מינתה אדם לא רציני כזליכה לתפקיד כה אחראי ?? ואני לא מדבר על זה ששלל דמויות שעבדו מול זליכה - אולמרט, פואד, עו"ד רונן פישר נמצאים בשלב כזה או אחר של דרכם לכלא ורק זליכה מסתובב חופשי בחוץ.... אז מה קורה כאן ? כל מילה של זליכה אמת והעיפו אותו מהאוצר בדיוק בגלל הדברים האלה !! וזה שהסידרה דוחפת את הציבור לרחובות - כבר מזמן שווים נבחרנו שישברו להם את העצמות בגלל הצורה שכלכלתנו מתנהלת ב-20 השנים האחרונות. תקנו אותי אם אני טועה.
    סגור
  • 155.
    פרופ' עומר אתה פוחד על השמנת שלך !!! (ל"ת)
    אלפא99 15/11/2015 11:03
    הגב לתגובה זו
    11 4
    סגור
  • נכון מאוד
    חבל מאוד 17/11/2015 12:13
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אתה אכן פוחד מהשמנת שלך ולא יכלת ליצור את זה בצורה יותר עלובה מזאת, לצערך הרב מגש הכסף מציג סטטיסטיקות והמרצים מסבירים מילים לא מובנות, אז פשוט לא היה חכם מצידך כרגע לכתוב את זה, אם כבר יכלת לכתוב את זה לפני... כשעוד היינו עם הראש באדמה
    סגור
  • 154.
    מואב חושב שיש לו מונופול על הכלכלה
    יאאלה תנוח 15/11/2015 10:55
    הגב לתגובה זו
    18 3
    איפה היית במשבר 2008? איך פותרים את משבר הדיור? ייאלה עצות כמו חול ואין מה לאכול. צאו לרחובות, חברים וחברות.
    סגור
  • לא חכם
    א 15/11/2015 20:14
    הגב לתגובה זו
    5 1
    אתה לא חכם.... נצא לרחובות כי? פרשן כלכלי אמר? כי פקיד אמר?
    סגור
  • 153.
    עובדה- אחד לא יוותר מרצון על- רווחים- כוח- קירבה לשלטון
    כן לרחובות- כן מהפכה 15/11/2015 10:42
    הגב לתגובה זו
    7 2
    וכל ה"קירצוצים" של מר מואב, לא נוגעים ללב העניין.
    סגור
  • 152.
    לא מסכים עם האדון
    gillevk 15/11/2015 10:36
    הגב לתגובה זו
    8 5
    חוץ מדני גטווין שאכן מדבר כמה דברים הזוהיים ואפשר לראות שהוא קומוניסט, השאר לא משקרים. ירון זליקה העלה את נושא הריבית לא כאשמה של ממשלת ישראל, אלא את חוסר הרגולציה על המשקיעים יחד עם הורדת הריבית שהיה צריך להיעשות. פרופ מואב פשוט מרמה ומסלף דברים...בושה
    סגור
  • 151.
    מה עדיף הקפיטליזם החזירי שאתה נהנה ממנו
    יוסי 15/11/2015 10:20
    הגב לתגובה זו
    12 4
    מתי ראית במו עינך אנשים שמרוויחים מחיר של ארוחה אחת שלך
    סגור
  • 150.
    מואב - איזה גוב מחכה לך במגדל / דיסקונט /בכיל בתשובה? (ל"ת)
    אליהו 15/11/2015 09:54
    הגב לתגובה זו
    11 6
    סגור
  • 149.
    לא צריך להיות כלכלן ..................
    רות 15/11/2015 09:34
    הגב לתגובה זו
    8 2
    צריך להביא לידיעת הציבור כיצד הדברים עובדים ולא לטובתו ....
    סגור
  • 148.
    עוד אחד שמדבר מפוזיציה
    דונלד דאק 15/11/2015 09:28
    הגב לתגובה זו
    8 4
    למרות שכולם יודעים שמה שביבי והטייקונים עושים זה שוד לאור היום.מביאיםלנו מליצי יושר לשוד הזה.
    סגור
  • 147.
    פרופ מואב המנטור של ביבי ינוד לנו בדרכנו לבית התמחוי (ל"ת)
    חה חה 15/11/2015 09:20
    הגב לתגובה זו
    7 4
    סגור
  • 146.
    מר מואב גם היה בטח משמיץ את פול קרוגר
    פול קרוגר 14/11/2015 22:46
    הגב לתגובה זו
    9 3
    אין לי ספק שמר מואב היה משמיץ את פול קרוגר באותה מידה שהוא משמיץ את זליכה. מר מואב משתייך לזרם בכלכלה שהיום הרב כבר מבינים שהוא לא באמת דואג למרבית האנושות.
    סגור
  • 145.
    כחלון שייך לגל הפופוליזים העכור, ועתה הרפורמה שלו נחשפת (ל"ת)
    גל הפופוליזים העכור 14/11/2015 18:40
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • שום פופוליזם, אתם צבועים (ל"ת)
    בן 18/11/2015 17:40
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 144.
    מגישי הסדרה אינם כלכלנים!
    דינה רנקביץ 14/11/2015 16:42
    הגב לתגובה זו
    6 8
    הטענה שמגישי הסדרה אינם כלכלנים מקצועיים היא לכל הפחות מטעה. כלכלנים מקצועיים הם אלה שהביאו עלינו את המשבר האחרון. הם אלה שניהלו את כלכלת העולם עד כה. ולאן הגענו?
    סגור
  • יופי דינה
    חבל מאוד 17/11/2015 12:14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    קיבלת שקל וחצי, תהני מזה כי זה לא ישאר לך להרבה זמן...
    סגור
  • 143.
    כי זה מה שההון שלטון אמר לך להגיד (ל"ת)
    אזרח מודאג 14/11/2015 14:23
    הגב לתגובה זו
    5 5
    סגור
  • 142.
    דרישה הזויה לא להקים מונופול ב2015 ולשלם כפול על הגז (ל"ת)
    מואב עשית מספיק נזק 14/11/2015 13:46
    הגב לתגובה זו
    9 3
    סגור
  • 141.
    מואב עוף לנו מהעינים להרי מואב
    אזרח ותיק 14/11/2015 11:35
    הגב לתגובה זו
    16 5
    לטעמי הוא פשיסט מלקק לביבי וחסידיו הדבר הכי טוב שהוא יכול לעשות לאזרחי ישראל לעוף לנו מהמדינה אל הרי מואב............הרי זה שמו
    סגור
  • 140.
    צודק!! (ל"ת)
    עודד 14/11/2015 11:11
    הגב לתגובה זו
    6 12
    סגור
  • 139.
    זורה בוץ על כולם ולא מציע פתרון (ל"ת)
    עופר 14/11/2015 10:54
    הגב לתגובה זו
    8 4
    סגור
  • 138.
    חלאה
    יובל כהן 14/11/2015 10:51
    הגב לתגובה זו
    8 8
    שלום, קראתי בעיון עד שהבנתי שהיית יועץ של שטייניץ. הבנו- מושחת ושקרן כמו הבוס לשעבר שלך. כל מי שמנסה להכניס מקל בין גלגלי המהפכה הנדרשת, גם אם זה תחת תארים כמו "פרופ'" , או כביכול אכפתיות מטובלת במושגים כלכליים כדי לבלבל יותר את הציבור, ראוי לעונשים שטרם קבועים בחוק.
    סגור
  • 137.
    איכססס, יש כאן סירחון של טרולים! (ל"ת)
    מריח טרולים 14/11/2015 09:58
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור
  • 136.
    סוף סוף פרופסור אמיתי (בניגוד לפופוליסט) (ל"ת)
    די לאנרכיסטים 14/11/2015 07:34
    הגב לתגובה זו
    12 11
    סגור
  • 135.
    צודק פרו מואב
    אלי 13/11/2015 17:43
    הגב לתגובה זו
    12 9
    עד היום לא קיבלתי תשובה מי נתן לזליכה תואר פרופסור שווה בדיקה
    סגור
  • 134.
    תבונתו של זליכה
    מיכאל 13/11/2015 17:39
    הגב לתגובה זו
    12 6
    מה שסטלי פישר שכח זליכה עוד לא למד....לתקוף את הורדת הריבית מטורף אמיתי,היה צריך להגדיל את מס הרכישה ל-15% לא היו המשקיעים בדירה שני,שלישית,
    סגור
  • גורם = תוצאה
    חבל מאוד 17/11/2015 12:15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גורם= תוצאה. הוא הציג סיבה ישירה שלאחריה זה מה שקרה.. מה לא הבנת? רוצה שאני אתרגם לך את הסדרה או שלא התחשק לך לראות עד הסוף?
    סגור
  • 133.
    מואב, על גילוי נאות, שמעת? או שהמושג נאות ככלל זר לך...
    חיים 13/11/2015 09:22
    הגב לתגובה זו
    13 11
    מואב, על גילוי נאות, שמעת? או שהמושג נאות ככלל זר לך...? הינה עוד מושג בשבילך, לשבת... מלחך פינכה!!!
    סגור
  • 132.
    פרופסורה לא מעידה על תבונה
    הלוחש לליצנים 13/11/2015 08:41
    הגב לתגובה זו
    18 11
    אפילו איין ראנד היתה מתחלחלת מהדעות הליברטאניות של אדון מואב. בן אדם שאין לו מושג איך חברה אנושית תקינה צריכה לתפקד על מנת למקסם את הפוטנציאל שלה (ושלא לדבר על לשמר את עצמה בסביבה עויינת...). לשיטתו הוא יכול להישאר LAST MAN STANDING וזו מבחינתו "חברה" (או מדינה או מה שלא יהיה). הבעיה תהיה שאז הוא יצטרך למצוא דרך איך להפרות את עצמו כדי להמשיך את ההשרדות של המין/קבוצה.
    סגור
  • תראה כמה דיסלייקים עושים לך הצווארון הלבן האשכנזי (ל"ת)
    בן 18/11/2015 17:43
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • 131.
    נתניהו הוא ראש ממשלה נוראי (ל"ת)
    פיפי 13/11/2015 01:09
    הגב לתגובה זו
    23 5
    סגור
  • 130.
    שקרים, דמגוגיה, פופוליזים והסתה זו סידרת מגש השקר
    סידרת הביזיון 13/11/2015 00:54
    הגב לתגובה זו
    10 30
    ככלכלן שמכיר את המשק ואת הנתונים ומכיר מאזנים ובנקים, ראיתי את סידרת השקר גיא רולניק לא טועה כשהוא טוען ש 40% מכספי החיסכון המוסדי ניתן לבנקים כאשראי. הוא פשוט משקר במצח נחושה. כל כלכלן שמכיר מאזן בנקאי יודע שבנקים לא לוקחים אשראי, אלא פיקדונות. בנקים נותנים אשראי. בכך מסית גיא עם האג'נדה העאלק חברתית את הציבור בטענות שיקריות שזו פשוט בושה. אותו הדבר השרלטן זליכה בטענתו כי החרדים עובדים וזה לא נכון שהם עניים בגלל שהם לא עובדים. הפרופ' זליכה משקר גם הוא במצגת שלו ומציג מספרי חרדים עובדים, כשהוא (וכל סטודנט שנה א' במבוא לכלכלה יודע שלא המספר קובע ולא אותו משווים אלא את "משקל החרדים העובדיפ". זליכה פשוט עוסק בנוכלות אין מילה אחרת. כאשר הוא טוען שלא שיעור התעסוקה הנמוך בקרב הגברים החרדים הוא הגורם העיקרי לעוני בקרבם. זו הסידרה וזו דמותם של הפופוליסטים העלובים שצמחו לנו פה דומה מאוד לטיעון המדהים שמתווה הגז (שלדעת כל המומחים בין 60-70% מהכנסותיו יגיעו לציבור כמיסוי מכונה על ידי קבוצה גדולה של הזויים שמישהו משקר או עובד עליהם, כ"שוד הגז" לא פחות ולא יותר.
    סגור
  • פקדון, אשראי, מה ההבדל לעזאזל
    יואב 20/11/2015 12:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    או בורות נוראית או הטעיה מכוונת שלך אדון מגיב! תקרא לזה עז מצדי....בשורה התחהתונה, זה כסף שהבנק משתמש בו לאשראי!
    סגור
  • 129.
    עומר מואב ממורמר ברגיל ועוד יותר עכשיו כי הוא
    מכיר אותו 12/11/2015 21:31
    הגב לתגובה זו
    16 11
    לא רואיין למגש הכסף! חבל.
    סגור
  • 128.
    ביבי אמר לו:תגיד שאני נורא ותקטול את הסדרה (ל"ת)
    יובל 12/11/2015 21:08
    הגב לתגובה זו
    13 4
    סגור
  • 127.
    סוף סוף מישהו שאומר את האמת. כל הכבוד למואב.
    שי 12/11/2015 20:30
    הגב לתגובה זו
    10 25
    מדובר באדם מקצועי ולא בהיסטוריון, אדם עם בעיות אגו קשות או אדם עם אג'נדה שלא מוכן להקשיב לנתונים כלכליים ומוכן לשנות את המציאות כידי למכור את העיתון שלו.
    סגור
  • 126.
    לדעתי מואב צודק, הם מתנהגים כאילו הם מציליים את המדינה. (ל"ת)
    צופה וצוחק 12/11/2015 17:53
    הגב לתגובה זו
    11 24
    סגור
  • לדעתך? חחחח הצחקת אותי
    חבל מאוד 17/11/2015 12:16
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אולי לדעת הכסף ששלשת לכיס שלך.. דביל!!!
    סגור
  • 125.
    כמה קשקושים בכתבה אחת.
    גדי 12/11/2015 16:26
    הגב לתגובה זו
    20 13
    לא ברור לי מה המניעים של מר מואב, אבל רצף כזה של קשקושים מזמן לא קראתי.
    סגור
  • 124.
    כאשר רק פוסלים ולא נותנים פתרונות מדויקים
    מומחה לקנוניות 12/11/2015 15:02
    הגב לתגובה זו
    11 2
    אני יודע שמרמים.
    סגור
  • 123.
    אם הוא עדיין לא עובד אצל הטייקונים..
    חן 12/11/2015 14:07
    הגב לתגובה זו
    9 2
    ההצעה בדרך. מביך...אפשר לא להסכים עם הכיוון שהדברים הולכים אליו אבל האמת ברורה לכולנו, הריקבון פה פושה בכל כיוון...
    סגור
  • 122.
    איזה בירבוש, גם הוא מסכים שהמצב נורא....
    שלמקה 12/11/2015 12:18
    הגב לתגובה זו
    15 5
    אבל יש לו זמן למחלוקות אקדמאיות... היועץ הכלכלי של שטייניץ
    סגור
  • 121.
    מבלי לקרוא את הכתבה אני לא מאמין לך כי אתה מקורב למנעמי
    אבי 12/11/2015 11:36
    הגב לתגובה זו
    23 5
    השלטון ומושחת כמוהם. אתה יכול לדבר יפה כמה שאתה רוצה אתה אחד שרוצה להנציח את הקיים ולהישאר עם מה שהשגת עד היום. לעומתך זליכה לא מפחד להפסיד את הכל אם זה אמת וזה בשונה ממך.
    סגור
  • 120.
    העובדה שמעט מאוד מפגינים מעידה שרוב הציבור לא קונה
    סיפורי סבתא 12/11/2015 09:07
    הגב לתגובה זו
    8 13
    את הסיפורים שמוכרים לו.
    סגור
  • הציבור מבולבל ויפיל את ביבי כמו שהפיל אותו בשנת 2000
    שמטוב 12/11/2015 09:35
    הגב לתגובה זו
    5 2
    כאשר אהוד ברק העמיד עצמו מול ביבי. זה שברק ניכשל זה סיפוק אחר. בבחירות מנצח מנהיג עם כריזמה ובבחירות העמידו מול ביבי בוזי שהוא אישיות חיוורת וגם לא חכם. אם שלי יחימוביץ תהחה מנהיגת מפלגת העבודה יש סיכוי טוב שביבי יופל. כרגע כל ההפגנות הן רק יצירת דעת קהל שתבשיל בבחירות הקרובות. לא חשוב כמה מפגינים יש כאשר יסתמן סיכוי ממשי להפיל את ביבי יבוראו כל ההמונים. ההמונים הם כמו עדר שמחפש תיש שינהיג אותו. מהפכה אינה נעשית על ידי המונים אלא על ידי קומץ אנשים שדבקים במטרה.
    סגור
  • 119.
    גם מואב אומר חצאי אמיתות
    האזרח דרור 12/11/2015 08:23
    הגב לתגובה זו
    17 2
    כאשר הוא מדבר על סקנידינביה לדגומה הוא לא מזכיר את המיסים הגבוהים. אז נניח שאין קביעות לעובדי המגזר הציבורי - הם לא נזרקים לכלבים כמו עובד שמפוטר בישראל אלא יש ארגוני עובדים שדואגים להם לאחר הפיטורים להכשרה ושיבוץ ודמי אבטלה. בסקדיניביה יש גמישות+בטחון - פלקסקיורטי - ומה שמואב מציע זה להשאר רק עם הגמישות בלי הבטחון.
    סגור
  • 118.
    עימות אקדמי קדימה תרים את הכפפה
    זאב 12/11/2015 06:38
    הגב לתגובה זו
    14 1
    ברור שיש פה מצב של קנאת סופרים מציע שתיזום דיון ענייני בינך לבן רולניק וזליכה ותתמודד על העובדות יאמר לזכותם שעשו עבודה מאוד יסודית בהכנת הסרט תתמודד עם העובדות אחת לאחת בדיון מקצועי יכול להיות מעניין
    סגור
  • 117.
    פרופ' זליכה כלכלן לא רציני?
    כלכלן עם תואר שני 11/11/2015 23:39
    הגב לתגובה זו
    25 5
    הוא פרופסור למען השם.. מוסד כלשהו ואני מניח שלא מכללת אוקספורד מסלובקיה בהשתלמות העניקה לו העניק לו את התואר.. נוסיף על זה שהוא עשה איזה תפקיד חשוב במדינה.. ומה בדיוק ההשכלה הרלוונטית של שר האוצר המכהן? מי מבעלי ההון במדינה בעל השכלה רלוונטית בכלכלה? מה בכלל לתואר בכלכלה ולהתעשרות? המדינה נגנבת לציבור מתחת לאף ואין כל הבדל בין ממשלת הניאו ליברליזם מתקופת בגין מועד היום לבין הפתקיות של ספיר ושל ממשלות מפא"י.. ההבדל היחידי הוא שאלה שזעקו עד סוף שנות השבעים שהם מקופחים וגונבים אותם, עלו לשלטון והם עדיין מקופחים וגונבים אותם. מזוכיסטים נמאסתם?
    סגור
  • זליכה קשקשן
    שי 12/11/2015 20:19
    הגב לתגובה זו
    11 20
    תואר פרופ' לא אומר כלום. יש לבן אדם אגו ענק והוא לא נותן לעובדות כלכליות לבלבל אותו (אם הוא בכלל בודק אותן).
    סגור
  • שי. מושתל... (ל"ת)
    מכיר יחץ 14/11/2015 20:51
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 116.
    ברוב המוחלט של דבריך אתה צודק!
    מיכאל ב 11/11/2015 23:33
    הגב לתגובה זו
    11 18
    בניגוד לחלק גדול מהמגיבים אני מבין קצת בכלכלה ועבדתי מעל 30 שנה במפעל גדול עם ועד חזק. המסקנה שלי: ועד חזק = חברה לא יעילה.
    סגור
  • 115.
    אתה איש מכוער ונהנתן, משרתם של האדונים!!!!
    מוטי 11/11/2015 19:26
    הגב לתגובה זו
    19 11
    לא הייתי נותן לך לנהל ועד בית. הדבר הכי בסיסי, אי אפשר לנתק כלכלה מחברה, הם שזורים זה בזה. תחזור לספרים, דביל.
    סגור
  • 114.
    פרופ מואב אתה קלקלן ונציג הטייקונים שגנבו המדינה לכאור (ל"ת)
    חץ 11/11/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
    26 8
    סגור
  • 113.
    חצאי אמיתות מכל הכוונים
    מיקי 11/11/2015 14:26
    הגב לתגובה זו
    10 5
    אני מסכים שבסדרה ובמיוחד בפרק השלישי שלה יש סילופים ולא מספרים בה הכל, אבל גם פרופ' מואב לא עונה עשירית מהטענות העיקריות של הסדרה. הריכוזיות המטורפת היא מאפיה לכל דבר וצריך לחוקק חוקים למנוע אותה. שוד הגז הוא לכל הדעות שוד. מוזר שלא הוזכר לעומק בסדרה עד עכשיו שוד הקרקעות (הסיבה העיקרית למחירי הדירות). אז נכון שהיה ניסיון של הימין לחסל את הסתדרות העובדים אבל זה משום שהיא היתה מושחתת מיסודה, והאינפלציה המטורפת שהיתה לא קשורה, הפרטת המפעלים השונים הוא צעד מבורך אבל המונופולים הם בפירוש האחראים לסגירתם. הגיע הזמן שהממשלה תחוקק ותאכוף חוקים עבור העובדים כדי שלא יצטרכו בכלל הסתדרות. הגיע הזמן שיוסיפו עוד כמה מדרגות מס - מעל 50000 לחודש 50% מעל 100000 לחודש 60%. אפשר לפגוע בקלות באנשים שקונים דירות להשקעה ולא למגורים. כל מה שצריך הוא לנסות לפתור את הבעיה ואת זה הממשלה חייבת לעשות.
    סגור
  • 112.
    אידיוט מושלם
    אבי 11/11/2015 13:46
    הגב לתגובה זו
    24 9
    לפני 20 שנה - כאשר רכשתי דירה היה לא רק הרבה יותר קל אלא קל מאוד לרכוש דירה , היום בלתי אפשרי.
    סגור
  • זה אומר שלכולם היום, קשה יותק לקנות דירה? מי אידיוט? (ל"ת)
    שי 12/11/2015 20:22
    הגב לתגובה זו
    1 7
    סגור
  • שב בלול... (ל"ת)
    חבל מאוד 17/11/2015 12:17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 111.
    מוצאי שבת כיכר הבימה 14.11 (ל"ת)
    רועי 11/11/2015 13:46
    הגב לתגובה זו
    17 4
    סגור
  • 110.
    לגבי רבית משכנתאות הוא משקר
    אור 11/11/2015 13:07
    הגב לתגובה זו
    6 10
    זה שקר שאי אפשר להפריד את הריבית על משכנתאות מהריבית בעולם. הבנקים יודעים טוב מאוד מי בא למשכנתא לדיור בארץ ומי להלוואה רגילה. וחוצמזה גילוי נאות שמואב יעץ לממשלה והוא חלק מהשיטה.
    סגור
  • אתה טמבל גדול
    אופיר 11/11/2015 13:41
    הגב לתגובה זו
    9 5
    אי אפשר להפריד את הריביות, הרי שיש סוגים של ריביות שכולם מתבססים על ריבית מייצגת, את הריבית המייצגת לא ניתן להפריד כמו שאתה טוען, כי דבר ראשון יש לה השפעה מאוד חזקה על שער המטבע. אם אתה לא מבין את זה, מציע לך ללמוד קצת לפני שאתה כותב תגובה נוספת.
    סגור
  • הריבית על משכנתאות כבר נפרדת עם פקידים שונים וחישוב אחר
    אור 14/11/2015 13:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טמבל מי שמקים מונופולים ב2015
    סגור
  • 109.
    כתבה שמביעה את הגישה השגויה הנפוצה באקדמיה
    ד"ר יוסי ויינשטיין 11/11/2015 12:33
    הגב לתגובה זו
    17 5
    לצערי הרב, האקדמיה דוגלת באופן מוחלט בגישה הניאו-ליבלית. האמירה לדוגמא כי המדינות הסוציאל-דמוקרטיות מפריטות הרבה עסקים ושירותים היא אמנם נכונה, אבל זה בדיוק מה שמחריב שם כיום את מדינת הרווחה. את זה פרופ' מואב שוכח לומר. כמו שנתניהו איים שאם לא נפריט וניתן הקלות לבעלי הון נגיע למצב של יוון אבל שוכח לציין שהמדיניות הזו ממש היא שהביאה את יוון למצבה הקשה. מדינות סקינדינביה הפכו למדינות רווחה בעקבות מאבקי עובדים אדירים מצד ארגוני עובדים דמוקרטיים (מודל שאומץ בארץ ע"י "כח לעובדים") חזקים פי כמה וכמה מההסתדרות. אבל מדינת הרווחה נשענה במידה רבה (אם כי לא מוחלטת) על ניצול עובדים במדינות עולם שלישי. אבל יש מגבלת זמן לכמה אפשר לשמור על רווחים קפיטליטיים, גם תחת סוציאל-דמוקרטיה, והזמן הזה נגמר ב-2008. עכשיו הקפיטליזם נאלץ לחסל את מדינות הרווחה ולדחוק המונים לעוני, רעב ובערות. ה"סוציאליזם המעופש" כפי שמגנה אותו פרופ' מואב, הביא מדינות חקלאיות נכשלות לתיעוש ושגשוג כלכלי-חברתי ללא ניצול של עובדים במדינות אחרות. רוצים לדעת מה זה סוציאליזם באמת? תקראו באתר של "מאבק סוציאליסטי"
    סגור
  • 108.
    אז מה עדיף
    רז 11/11/2015 11:53
    הגב לתגובה זו
    5 0
    גם כלכלן הוא הסטוריון ! ויש אומרים חי בהיסטוריה , פעם שאלתי את הפרופסור איך נקבע התקציב , התשובה הדהימה אותי התקציב המוצע הוא בעצם התקציב ההיסטורי מוכפל בפקטור של חיזוי עתידות (קוראת בקפה) ואז מקצצים ושוב פונים למכשיפה כדי שתיתן תחזית צמיחה/אינפלצייה וכו , בשלב הסופי מכניסים את הסחטנות הקוהלציוניות ומצפים בחוק ההסדרים כדי שאף אחד לא באמת ידע מה יש בתקציב אופס ! בעצם תיארתי הכנת עוגה ..... כלכלן יודע לחתוך ולראות מסגרות , אבל לעולם אינו נכנס לניתוח העבר , ולפיכך תמיד טועה, הסטוריון יודע לחתוך ולראות את כל השכבות ולנתח בצורה היסטורית מה קרה, מתי קרה , למה קרה , מה היו התוצאות .... הבחירה בהיסטוריון הייתה לדעתי הטובה ביותר
    סגור
  • 107.
    על מגש של כסף לוקחים לנו הכל
    השיטה 11/11/2015 11:45
    הגב לתגובה זו
    14 4
    השיטה היא לעצום לנו את העינים - כדי שלא נראה את הגזלנים "שמקבלים" הכל מהמדינה בחינם - הם כמובן לא משלמים מיסים על הרווחים...חינם - במחיר הכרות (דאג לי ואני אדאג לך), הם פותחים מפעלים (כדי שנגיד שהם דואגים לנו) - על הרווחים שהם עושים לא משלמים מס... ואז מהאזרח הקטן הממשלה והטיקונים - מוציאים את כספו בכל מיני שיטות מס ישיר ועקיף... ואזרח הקטן משלם להם על :מגש של כסף" ואומר להם תודה ש"סידרתם אותי" - אז להצעתך, עדיף להמשיך לעצום לנו את העינים כדי שלא נדע שאנו מטומטמים... זו הצעה מעולה... של הפרופסורים שיוצרים את השיטה... (שכח מימני ואני אשכח ממך)
    סגור
  • 106.
    למי שיש זירה והוא מסודר זה לא מזיז לו
    איתן 11/11/2015 10:52
    הגב לתגובה זו
    10 2
    כל מי שהסתדר וחי טוב לא רואה את האחרים שיגור בשכירות כמה שנים ויגיש מה זה.
    סגור
  • 105.
    צריך לסגור את התכנית מגש הכסף (ל"ת)
    לא פעם ראשונה שהם טו 11/11/2015 10:11
    הגב לתגובה זו
    3 23
    סגור
  • היא תיסגר ותיגנז אחרי שהשחיתות תבוער מהמדינה. (ל"ת)
    אמנון 11/11/2015 14:56
    הגב לתגובה זו
    12 1
    סגור
  • 104.
    אמר מי שהציע להגדיל את רווחי הבנקים בשביל "יציבות"
    אמיר 11/11/2015 09:29
    הגב לתגובה זו
    29 1
    מה דעתך על להעביר את הרווחים למדינה, הרי בכל מקרה בשעת משבר הציבור יצטרך לחלץ את הבנקים הללו לא? או שזאת לא יציבות שמעניינת אותך אלא רווחי הבנקים עצמם.
    סגור
  • 103.
    כמה עוד אפשר לבלבל אותנו בדעות אישיות (ל"ת)
    איריס 11/11/2015 09:20
    הגב לתגובה זו
    12 3
    סגור
  • 102.
    לפחות כולם מסכימים ש״ביבי נוראי״ אבל העם דפוק ומצביע לו
    אחד העם 11/11/2015 09:13
    הגב לתגובה זו
    31 5
    העם באמת מטומטם.
    סגור
  • 101.
    סוף סוף מישהו שאומר את האמת על הסדרה הבולשביקית
    רועי 11/11/2015 08:32
    הגב לתגובה זו
    20 45
    בושה שסדרה כזאת משודרת במאה ה-21
    סגור
  • אני מתבייש במשהו אחר
    אמנון 11/11/2015 14:55
    הגב לתגובה זו
    15 1
    אני מתבייש שיש כזו שחיתות במדינתינו ושכולנו נתנו לזה לקרות!
    סגור
  • 100.
    עוד כלכלב (בכסף ?) של הממשלה (ל"ת)
    ישראל 11/11/2015 08:23
    הגב לתגובה זו
    23 2
    סגור
  • 99.
    גם אם מגש הכסף אינה שיא הדיוק
    הקורבן 11/11/2015 06:57
    הגב לתגובה זו
    41 8
    העם חייב לצאת לרחובות. זאת ממשלה חסרת אחריות שמקצה משאבים עצומים למתנחלים ולחרדים,חלק מהשרים מושחתים עם עבר פלילי,פקידים בכירים משתפ״ים של הטייקונים,אינה נלחמת במונופולים,עובדי ח החשמל שולטים בה,שרים חסרי יכולת קשקשנים ועוד ועוד. אז אם היית פרופ׳ שאכפת לך ממה שקורה כאן היית מדבר אחרת. לכן הדברים שלך אינם אמינים.
    סגור
  • 98.
    השלטון מגייס סנגורים כדי לנגח את סדרת הכתבות.. מפתיע (ל"ת)
    גיא 11/11/2015 06:53
    הגב לתגובה זו
    28 5
    סגור
  • 97.
    זליכה אפס
    דוד 11/11/2015 06:48
    הגב לתגובה זו
    12 36
    בחור טעון רגשי נחיתית מהילדות. אני לא יודע איך קיבל תואר פררופסור כדאי לבדוק.
    סגור
  • 96.
    בתור ברוקר שעבד ב4 בתי השקעות וב-2 בנקים במשך 15 שנה
    ברוקר לשעבר 11/11/2015 06:35
    הגב לתגובה זו
    66 5
    אתם לא מבינים כמה עובדים על כולכם ב*עינים*, יש כאן מועדון סגור ורובכם המוחלט לא חבר בו, זה בסדר, גם אני כבר לא. אני עזבתי אותו מרצון כי נגעלתי, נגעלתי מהגניבות השקטות, נגעלתי מהרחיצות ידיים ההדדיות, מהחיוכים המזוייפים, מהנשים שלהם מהגברים שלהם מהבתים שלהם שממומנים ע"י גניבות מהמסיבות של איתן אלדר (נידון ל-3 שנים) מה חיוך העברייני של ג'קי בן זקן (נידון ל-3 שנים), המסיבות והאנשים והכסף הוא גורם מאוד חזק ומייצר סוג של שיוויון כזה שלא יהיה שווה לבן אדם נורמטיבי לפרוץ אותו ולספר לכולם שהכל בלוף אחד גדול ושגונבים אתכם, את כולכם. מי שבתוך המועדון הזה מקבל משכורות שנעים בין 25K ל-120K, דמי שתיקה של שכירים. לפתוח הכל? אני אפתח, יש מצב שאני אכתוב גם ספר על הדרך עם פרטים מדוייקים שאנשים לא יבינו איך לא תובעים אותי, אבל הכל יהיה מדוייק ותבינו כמה בעלי ההון עושקים אותכם, איך הם מנקים את המצפון, מי מתחזק להם את הכוורת ואיך הכל בנוי. זליכה זה רק ההתחלה, יבואו עוד הרבה כמו ירון וכמוני, אל דאגה, שיוויון במדינה פה יגיע, עוד עבריינים ילכו לכלא ויפה שעה אחת קודם.
    סגור
  • גם הבעל הראשון של הקיסרית שרה
    לא יתנו לך לפרסם 19/11/2015 17:32
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כתב ספר על חיי הנישואים שלהם והוא לא יכול לפרסם אותו
    סגור
  • חזק !!!! תפתח לעומר את העיניים או שהוא מעדיף להיות סתום (ל"ת)
    אליהו 15/11/2015 10:00
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • הרחב, פרט ונמק בבקשה (ל"ת)
    לימור 11/11/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • היה נחמד אם הייתה מצביע מה הכיוון שבו הכסף זורם
    פיני 11/11/2015 10:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לכיסי המקורבים
    סגור
  • 95.
    למכונת אמת קודם
    תתחברו כולכם 11/11/2015 06:20
    הגב לתגובה זו
    18 5
    שמתחילים לעבוד.חצי מדינה תיפסל.רולניק וזליכה דוברי אמת!
    סגור
  • 94.
    הסדרה מריחה פוליטית. נקודה.
    טלי 11/11/2015 03:03
    הגב לתגובה זו
    7 31
    הם נדבקו בחיידק של סתיו שפיר. המתנחלים והדוסים לקחו לנו את הכסף. ככ הרבה שיקולים חסרחם שם מפה ומפה. דיון שמנוהל על שביב קוצקוץ מחשבה שהתפתלה והתפתלה ומצאה מסקנות הזויות בדברים רבים. כל עוד ע לתה התלונה לשלטון כזה או אחר ביטלו את הדחף לשנות משהו אמיתי והחדירו ייאוש רב. בכלל רעיונות שמבוססים על איש אחד יכולים להביא למהפך גם להוליד רב מרצחים. גם ברוח העם ואהבת הארץ.
    סגור
  • ואת מסריחה פוליטית.נקודה.
    אורן 12/11/2015 17:41
    הגב לתגובה זו
    12 2
    וממש אין טעם להרחיב.
    סגור
  • 93.
    כל הכבוד לרולניק ולזליכה!!! (ל"ת)
    אני 11/11/2015 02:44
    הגב לתגובה זו
    33 7
    סגור
  • 92.
    העובדות מדברות בעד עצמן
    ... 11/11/2015 00:54
    הגב לתגובה זו
    33 4
    זה ממש לא משנה אם נתון כזה או אחר לא מדויקים לחלוטין. העובדות הן שהכל יקר פה מידי ושזוג צעיר לא יכול אפילו לחלום על רכישת דירה בכוחות עצמו כתוצאה מעבודה (שלרוב גם דורשת ממנו לעבוד הרבה יותר מידי שעות, ולראות פחות את המשפחה או לקדם את עצמו כעצמאי חלילה). וזה חרא, וזה מסריח, לא משנה איך תערבבו את זה.
    סגור
  • 91.
    איך קבלת תואר פרופסור? באיזה תחום התואר? אני מניח ש...
    עופר 10/11/2015 23:24
    הגב לתגובה זו
    26 5
    יש לך תואר בשטותניקיות, או אחיזת עיניים? אתה כמו נתניהו וחבריו: חושבים שהציבור טיפש, אין מונופולים? אין שליטה של 20 משפחות על 80 אחוז מהמשק? כן, זליכה והשני לא יודעים על מה הם מדברים, אתה יודע! תזחל לחור חזרה, מאיפה שיצאת וקח איתך את אלו שמשלמים לך לומר את השטויות שאתה מוציא מהפה
    סגור
  • 90.
    של המרכז הבינתחומי
    רשימת התורמים 10/11/2015 23:10
    הגב לתגובה זו
    29 4
    בולטים ברשימת הידידים המכובדת: משפחת תד אריסון ז"ל, מר רונלד לאודר, משפ' רקנאטי (האחים אודי ומייקל והאם דינה), מר הרי רדזינר מדיסלדורף, מרים וברנרד ינקין מאוהיו, מר אפי ארזי, קרן ריץ', מר סמי עופר, קרן קיסריה, מר ליאוניד נבזלין ועוד. מעניין אם יש להם אינטרס בלהשמיץ את מגש הכסף ?!?
    סגור
  • 89.
    נו.. מה אפשר לצפות מהסמרטוט של השלטון (ל"ת)
    מגב 10/11/2015 22:29
    הגב לתגובה זו
    25 8
    סגור
  • 88.
    המגש ..איננו מכסף כלל
    נעמן 10/11/2015 22:23
    הגב לתגובה זו
    8 6
    גם הפרופ מואב , לדעתי לא העמיק דעת בפרשנותו להופעת שלושת המוסקיטרים על המגש, ככלכלן וכתושב הארץ הזו צריך היה להעמיק בפרטים ולא בסיסמאות של "שוק חופשי" יבוא תחרותי, עובדים מענפי ייצור יעברו לענפי יבוא וייצוא, ,,, בולשיט...אכן מנתיב העשרה יעבדו במחסני יבוא של ירקות מתורקיה, מעין יהב יסעו לפטרה לעבוד בתיירות גבולות הצפון יהיו שוממים מרועי הצאן וישובים רייקים, רמי לוי ימכור התפוח והאגס מאיטליה בגרוש פחות, שמן הזיית המיובא לאחר תימחור זול מסובסידיות איטלקיות..... "ייצב" את החקלאות המקומית, כך זה עם העגבניות מתורקיה והגבינות מרומניה, ולא נגע בנושא "מיתווה" הגז, ולא סיפר שהנורוגים....מממסים ב60% כמו ה...שישינסקי ..אך גם משותפים בהשקעה ב"הימור" הקידוח, דבר שמדינת ישראל לא עושה,
    סגור
  • 87.
    לגבי זליכה הוא צודק הבחור הזוי ומתוסכל - ושונא את
    משה ראשל"צ 10/11/2015 22:23
    הגב לתגובה זו
    11 32
    נתינהו וזה מעביר אותו על דעתו על זליכה נאמר הקנאה והגאווה מוציאים את האדם מן העולם
    סגור
  • כשאין מה לאמר מתחילים לדבר שטויות
    שמטוב 11/11/2015 06:24
    הגב לתגובה זו
    26 4
    הנה לך עוד מספר מילים שימושיות לאמירת שטויות: קומוניסט, בולשביק, עוכר ישראלת שמאלני, ימני , ממון על ידי סעודיה/קאטר/אנטישמים אידיוט, לא מבין כלום בכלכלה, סטנדפיסט, ליצן. והנה מספר מילים שאומרות את האמת: 1) הממשלה מושחתת ופחדנית, השרים חוששים למשרתם ולא איכפת להם כלום חוץ מזה. ביבי מגלומן מושחת שהורס את כלכלת ישראל על ידי מכירתה לבעלי הממון. הוא משקר לעצמו ולאחרים בסיפורי בדיות על כך שמכירת ישראל לעשירים תגרום לפריחת הכלכלה. בינתיים ביבי מרושש את אזרחי ישראל ומכניס אותם ואת ילדיהם לחובות שהם לא מסוגלים לפרוע.
    סגור
  • 86.
    להלן מספר תוכניות ביוטויוב שמסבירים בצורה יפה מה קורה
    פיני 10/11/2015 22:10
    הגב לתגובה זו
    6 2
    מצטער זה באנגלית : על מה זה דפלציה ומדוע אנו חובים אותה כעט https://www.youtube.com/watch?v=pSOGwthC_JQ עוד סרטון על דפלציה https://www.youtube.com/watch?v=vAFtlgJNMCo
    סגור
  • דפלציה זה מצב שבו לאנשים ניגמר הכסף הפנוי לקניות. (ל"ת)
    שמטוב 11/11/2015 06:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 85.
    מגש הכסף מלאה בשקרים
    אזרח 10/11/2015 21:59
    הגב לתגובה זו
    12 23
    אבל אין עיתונאי אחד שמעז לצפצף. כולם פוחדים מרולניק
    סגור
  • פרט, נמק והסבר (ל"ת)
    האמנם? 19/11/2015 17:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • פרט, נמק והסבר (ל"ת)
    האמנם? 19/11/2015 17:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • מלאה בשקרים .אולי תואיל להצביע עליהם בבקשה שכולנו נדע. (ל"ת)
    איך אתה קובע שהתכנית 11/11/2015 00:31
    הגב לתגובה זו
    18 3
    סגור
  • 84.
    ידעתי מהתחלה שהכל סיפורים (ל"ת)
    אחי 10/11/2015 21:57
    הגב לתגובה זו
    4 11
    סגור
  • נכון רק שבמגש הכסף הם מתבססים על עובדות. (ל"ת)
    אמנון 11/11/2015 14:52
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • 83.
    עוד אחד שמנותק מהאזרחים ומחובר לשלטו (ל"ת)
    אזרח 10/11/2015 21:35
    הגב לתגובה זו
    17 6
    סגור
  • 82.
    מואב ? השם הזה לא מזכיר טוב... ראה פרשת וירא (ל"ת)
    העיקר מדבר על נתניהו 10/11/2015 21:31
    הגב לתגובה זו
    10 10
    סגור
  • 81.
    נשמע ששילמו לפרופ' עומר מואב להעביר ביקורת רעה
    שקר 10/11/2015 21:06
    הגב לתגובה זו
    25 14
    הכל מכור
    סגור
  • היה יועץ הכלכלי הבכיר של שר האוצר יובל שטייניץ (ל"ת)
    גרין 10/11/2015 22:22
    הגב לתגובה זו
    15 4
    סגור
  • 80.
    כפר תבור
    גולן 10/11/2015 21:04
    הגב לתגובה זו
    6 5
    עוד חזיר מושחת שמסתתר אחרי השם פרופסור אוליי גם אתה מקורב לצלחת החזירים
    סגור
  • 79.
    אמירות ד"ר זליכה הזויות ? תכנס לסופר תראה
    לא עוד 10/11/2015 20:55
    הגב לתגובה זו
    24 7
    בישראל יש מטרה אחת להעצים את החברות הגדולות ולמגר את הקטנות לעבוד מול הממשלה זה המשפט ממנהל הפרוייקט , לא נעבוד איתך כי אנחנו מעדיפים לעבוד עם חברות גדולות ולא קטנות כשאשר הם לא מקבלות תשלום הן עושות בלגן אז אתה אותה פרופסור אך מנותק מהמציאות
    סגור
  • 78.
    לפי התגובות המטופשות ברור שהאיש צודק (ל"ת)
    יעקב 10/11/2015 20:42
    הגב לתגובה זו
    11 19
    סגור
  • 77.
    אדוני הפרופסור המדינה הרוויחה ביושר את חוסר האמון במערכ
    פוזיציונר 10/11/2015 20:41
    הגב לתגובה זו
    24 3
    כולם עושים לעצמם ומדברים מתוך פוזיציה. מי משלם לך כדי להכפיש אנשים שחושפים שחיתות טיפשות אינטריגות ואינירסים?
    סגור
  • 76.
    תיקנתי את זילכה בתובנה בסיסית והוא לקח את התיקון ושיבש
    שחר. כלכלן 10/11/2015 20:39
    הגב לתגובה זו
    9 10
    טענות זילכה בנושא הגז אינן מתיישרות על עובדות אלא לפי צרכיו במסר, תיקנתי אותו בדבריו, הוא לא הגיב. בהפגנה העלה את התיקון ושיבש את זה לצרכיו לקול תרועת חבורת הטהרנים
    סגור
  • ותן לנו להחליט.הצהרה כזו צריכה בסוס לדו שיח רציני
    תעלה את התקון כאן 11/11/2015 00:35
    הגב לתגובה זו
    11 1
    אם זו כוונתך.
    סגור
  • 75.
    מגש הבסף
    שי 10/11/2015 20:09
    הגב לתגובה זו
    12 5
    מושחתים נמאסתם כמה שלמו לך על התבה נגד שלך
    סגור
  • 74.
    ממש נורא איך מעזים לומר את האמת
    מק 10/11/2015 20:03
    הגב לתגובה זו
    20 10
    מואב לאיזה גוב הינך מחכה כל הכבוד לסידרה האמתתבםרצוף
    סגור
  • 73.
    כדאי שתהיה ישר עם מצפונך מלכך פנכה עלוב (ל"ת)
    אהרון 10/11/2015 20:00
    הגב לתגובה זו
    16 26
    סגור
  • 72.
    השם האמיתי של Gutwein זה Schlechtwasser (מיים רעים) (ל"ת)
    כן כן 10/11/2015 19:56
    הגב לתגובה זו
    3 5
    סגור
  • 71.
    פרופ׳, שאלה
    מיכה 10/11/2015 19:56
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אם המשוואהמחיר הבית=הון עלות המשכנתאאזי כאשר העלות של המשכנתא תעלה, ההון העצמי יהיה חייב לרדת כתוצאה ממחיר גבוה שרוצה לפגוש קונה.כלומר, עליית ריבית תוריד מחירים.
    סגור
  • אגב הורדת הריבית גרמה לעליית מחירי הדירות כי אין אחטרנט
    ברור שמחיר הדירות יר 10/11/2015 22:05
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אנשים קונים דירות כי אין להם אלטרנטיבה אירת צכסך בבנק
    סגור
  • 70.
    עומר לא הבנת ! התקשורת רוצה מהפכה אתם רק שחקנים (ל"ת)
    אתה גטווין זליכה.. 10/11/2015 19:55
    הגב לתגובה זו
    22 4
    סגור
  • Yנט, ישראל היום, וואללה, מעריב, ערוץ 2 - רוצים מהפכה ? (ל"ת)
    אור 14/11/2015 13:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 69.
    אתה לא ישר!
    עומריקו 10/11/2015 19:48
    הגב לתגובה זו
    21 15
    היית עוזרו של שטייניץ בהיותו שר האוצר. שטייניץ, אותו זה שקימבן ליצחק תשובה את מונופול הגז. בנוסף, אתה מךמד בבתי ספר על שם משפחות בעלות כוח ומונופול בישראל אז אל תבלבל בראש.
    סגור
  • 68.
    "ואני אומר לך שכשתפרסם מחקר שנוגד את התיאוריות הכלכליות
    תזכה ליותר פרסום.." 10/11/2015 19:29
    הגב לתגובה זו
    10 11
    זה בדיוק מה שהוא עושה: יש סדרה מצליחה, והוא יוצא נגדה - רק כדי לזכות בפרסום....
    סגור
  • 67.
    מה המניע שלך? אתה צודק רק בחלק מהעובדות
    גל 10/11/2015 19:19
    הגב לתגובה זו
    24 13
    שלא יודעים איך להתמודד עם עובדות שלא נעים לשמוע מחפשין משהו קטן לתקוף. זה נכון. הסדרה טועה בכמה עובדות קטנות, אבל צודקת ב100% בכיוון הכללי. בתור אוכלוסיה (ואני ממעמד הביניים העני) פשוט מזיינים אותנו ואנחנו שותקים כי בתור ציבור אנחנו מטומטמים. אין סיבה למחירים שיש בארץ, בכל תחום - דלק, דיור, אוכל ...הכל!!!
    סגור
  • 66.
    מגש הכסף
    בנצי 10/11/2015 19:11
    הגב לתגובה זו
    26 10
    ראיתי את הסידרה לדעתי ירון זליכה אמיתי שלא הלך עם הזרם נלחם בשחיתויות ושילם בכיסא בתפקיד בכיר בממשלת אולמרט ולא פחד כל הכבוד לו שאפו.
    סגור
  • 65.
    מסכים לכל מילה, שמח שיש גם קולות שפויים (ל"ת)
    די לבולשביזם 10/11/2015 18:47
    הגב לתגובה זו
    24 18
    סגור
  • עובדות ? משהו ? (ל"ת)
    יול 11/11/2015 12:43
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 64.
    וואלה ריבית נמוכה לא מעלה את מחירי הדיור?
    האיש גאון 10/11/2015 18:41
    הגב לתגובה זו
    11 10
    האיש גאון, המציא כלכלה משלו, מזלזל כל מי שלא חושב כמוהו.
    סגור
  • אתה טועה
    סטודנטית 10/11/2015 20:32
    הגב לתגובה זו
    13 2
    ריבית נמוכה גרמה להעלאת מחירי הדיור, כי בסביבת ריבית אפס השקעה בנדל"ן אטרקטיבית יותר כנראה מאשר באפיקי השקעה אחרים. עם זאת מחיר המשכנתא ירד משמעותית. כיום בשביל לקנות דירה צריך יותר הון עצמי וסכום משכנתא גדול יותר, אבל מנגד משלמים על הלוואה פחות.
    סגור
  • אתה טועה
    סטודנטית 10/11/2015 20:32
    הגב לתגובה זו
    13 1
    ריבית נמוכה גרמה להעלאת מחירי הדיור, כי בסביבת ריבית אפס השקעה בנדל"ן אטרקטיבית יותר כנראה מאשר באפיקי השקעה אחרים. עם זאת מחיר המשכנתא ירד משמעותית. כיום בשביל לקנות דירה צריך יותר הון עצמי וסכום משכנתא גדול יותר, אבל מנגד משלמים על הלוואה פחות.
    סגור
  • זה לא מה שהוא אמר (ל"ת)
    דוד 10/11/2015 20:18
    הגב לתגובה זו
    11 2
    סגור
  • הוא לא אמר את זה! נא לדייק.
    דוד 10/11/2015 19:43
    הגב לתגובה זו
    12 2
    הנה ציטוט: "כשהריבית יורדת מחיר הדירות עולה, אבל עלות רכישת דירה ומחירה אינה אותו דבר".
    סגור
  • 63.
    יוקר
    מנשה 10/11/2015 18:39
    הגב לתגובה זו
    7 4
    המחיה לא נורמלי לא יאומן מה שקורה פה .
    סגור
  • 62.
    בסביבת ריבית אפס
    משה משה 10/11/2015 18:37
    הגב לתגובה זו
    14 1
    קשה הרבה יותר לחסוך להון ראשוני לדירה. לפני 15 שנה לא היה מס רווחי הון בשעור 25% וניתן היה לקבל ריבית חסרת סיכון חיובית. היום קשה יותר לחסוך את ההון הראשוני!
    סגור
  • 61.
    תיכף הוא יספר לנו שלמעשה מחירי הדירות ירדו !
    KPM 10/11/2015 18:37
    הגב לתגובה זו
    26 13
    מי מדבר על ריבית של 4% ? מדובר על ריבית של 2.5% שהייתה גורמת לכל הגמלאים שחשבו שהם "כרישי נדלן" לשים את הכסף בבנק במקום בדירות. ריבית כזאת וגבוהה ממנה קיימת במקומות רבים בעולם ואף אחד לא רץ לשם. אם מורידים את כמות הדירות שנקנו להשקעה הרי שהיינו מוצפים בדירות והמחיר לא היה ממריא. מעניין איזה נוסחא לחישוב מחיר הדירה ימצא הפרופסור כשהריבית תעלה ומעניין מה יגידו על זה בבנק למשכנתאות כשהזוג הצעיר שנגמר לו הכסף ינסה להסביר להם שקנה דירה ב-2015 כי פרופ' מואב אמר שלא יותר קשה לקנות דירה ממה שהיה לפני 20 שנה להורים שלהם.
    סגור
  • 60.
    מיואש
    זקנתי 10/11/2015 18:34
    הגב לתגובה זו
    10 6
    עוד בלה בלה בלה, שהציבור יבין עאלק, שידייקו בלה בלה - אוי מדינתי את הולכת פיחפן
    סגור
  • 59.
    סוף סוף סידרת כתבות שמפריעה לך לחיות חיים טובים
    נתי 10/11/2015 18:27
    הגב לתגובה זו
    23 7
    ללא הפרעה? אני דוקט התרשמתי מאוד שהחבר'ה דופקים את האזרח.ואם מישהו יצא כאן לרחוב,זה רק אם יקחו לאזרחים את הכסף השחור שהם חיים ממנו
    סגור
  • 58.
    צודק הבחור
    אלי 10/11/2015 18:08
    הגב לתגובה זו
    20 23
    זליכה מלא רגשי נחיתות מהילדות יורה דברים הזויים וסתם מתסכל את מאמיניו המתוסכלים
    סגור
  • 57.
    הגמל לא רואה את הדבשת
    הקיבוצניק שבגד 10/11/2015 18:01
    הגב לתגובה זו
    24 12
    עומר מואב באמת מאמין באסכולת שיקגו הוא האדמות השימוש המושלם שלה. וככזה הוא מפחד פחד מוות שהציבור יתקומם יביא לשינוי אמיתי ואז נראה את ערוותו וערוות האידיאולוגיה הכלכלית שהוא מקדם וכולנו סובלים ממנה. ולעבדות שתקפת המתאם החזק ביותר שמסביר את עליית מחירי הדיור הוא הריבית. לא היצע לא ביקוש רק הריבית וזה לא עוזר לאף אחד שהחזרי המשכנתא ירדו כי הם יעלו חזרה כשהריבית תעלה האבטלה תגבר ו הצמיחה תתמתן. פרופ גוטווין העלה השערות מרחיקות לכת אבל האם אין קשר בין המדיניות הכלכלית הנהוגה בישראל מאז המהפך ב 77 לאינפלציה לריסוק ההסתדרות ולגידול הפערים? האם לא ניתן היה לפתוח את המשק במתינות לאורך זמן ובבדיקה מתמדת של הנתונים ושיפורם? תבדקו את מה שעושה סין ותבינו שכשעושים דברים גדולים באחריות ולא מתוך אידיאולוגיה טיפשית אפשר לארגן נחיתה רכה גם אם אלו דברים קשים.ולבסוף ההקשר האישי משפיע גם על מואב הוא היה ה"יועץ" הכלכלי של שר שלא הבין דבר בכלכלה וככה ניתב את המדיניות לתהום בה אנו נמצאים היום. הוא האחראי (גם אם לא הבלעדי) לחלק גדול בעליית מחירי הדיור והוא תוקף את כל מי שאומר זאת כי זו ההגנה הטובה ביותר...
    סגור
  • 56.
    למה על חברת חשמל זליכה לא מדבר?זליכה
    מרים 10/11/2015 17:53
    הגב לתגובה זו
    18 14
    האדם הכי צבוע בישראל!! העבד של שלי יחימוביץ
    סגור
  • 55.
    למה הכותרת נגד הזרם? הוא עם הזרם
    מרצה לכלכלה ומימון 10/11/2015 17:51
    הגב לתגובה זו
    15 6
    מי שנגד הזרם זה שליכה רודף הפרסום עם אגו ענק שלא מפנים שהוא טיפש
    סגור
  • 54.
    למה פרופסור ,דירות ב2 מליון שקל זה לא הזוי , כולם יורדי
    בא 10/11/2015 17:36
    הגב לתגובה זו
    11 8
    ם לקנדה זה לא הזוי ,יש שם כבר שכונת בנימין נתניהו זה לא הזוי . זאת האמת פרופסור .
    סגור
  • 53.
    מעניין מי משלם לך/את מי אתה משרת
    אנונימי 10/11/2015 17:34
    הגב לתגובה זו
    14 15
    דבר אחד ברור דבריך מונעים משיקולים לא אוביקטיביים אתם מפחדים...השיטה הולכת ומתגלה... אתם מפחדים שהיום יותר ויותר אנשים מגלים למה הם עובדים כל כך קשה ואתם אלו שחוגגים...
    סגור
  • 52.
    מגש הכסף
    פטריוט 10/11/2015 17:30
    הגב לתגובה זו
    17 14
    הסדרה מגש הכסף פוקחת לציבור את העניים,וזו הסיבה שאתם מפחדים
    סגור
  • 51.
    אני מאמין לחברה מהסדרה ולא לבחור הזה (ל"ת)
    CJ 10/11/2015 17:24
    הגב לתגובה זו
    19 14
    סגור
  • 50.
    הם מ פ ח ד י ם !!!!
    אזרחים 10/11/2015 17:23
    הגב לתגובה זו
    19 11
    מגש הכסף התוכנית החשובה ביותר בעשור האחרון.
    סגור
  • 49.
    מואב יא אפסססססססססססס מה אתה עשית שהיית באוצר
    יובל 10/11/2015 17:12
    הגב לתגובה זו
    25 16
    אתה כל פעם נובח ללא תכלית
    סגור
  • 48.
    בחירות עכשיו
    Big bear 10/11/2015 17:08
    הגב לתגובה זו
    17 12
    להקרין את "מגש הכסף" יום יום בטלויזיה בקולנוע במתנסים בפארקים ברחבי הארץ.גיא רולניק , ירון זליכה , פרופסור גוטווין , הם הדור הבא של הפוליטיקאים שיובילו את המדינה.
    סגור
  • 47.
    סוף סוף בחור חכם (ל"ת)
    ישראלי 10/11/2015 17:05
    הגב לתגובה זו
    22 24
    סגור
  • 46.
    היה יועצו הכלכלי הבכיר של שר האוצר יובל שטייניץ. מפתיע?
    ציקי 10/11/2015 17:05
    הגב לתגובה זו
    33 12
    בדיקה קצרה בגוגל
    סגור
  • 45.
    חבל
    ארז 10/11/2015 17:05
    הגב לתגובה זו
    23 10
    חבל שפרופסור מואב פוסל אחרים. כאימרת הפתגם הידוע. פרופסור מואב הינו יועץ ותומך די מובהק של מדיניות הממשלה. רק שזו מביאה עלינו, ביחד עם תפיסת עולם של ״לא לעשות דבר״, הרס וחורבן. היה ראוי שהפרופסור יציין במה בדיוק תפיסתו של זליכה טועה ומטעה, מדוע מי שאינו פרופסור לכלכלה מבית מדרשו של ביבי אינו מבין בכלכלה ובמנהיגות. פרופסור מואב לא הבין דבר בסיסי אחד. הסדרה אינה עוסקת בכלכלה. היא עוסקת בשחיתות ציבורית, בדיקטטורה חוקית, ובהון שלטון הרסני. לא צריך להיות פרופסור כדי להבין זאת. יתרה מכך. עצותיו של הפרופסור לממשלת ישראל לא הביאו יותר מדי תועלת. אולי להפך.
    סגור
  • 44.
    עוד כלכלן שמשאת את השיטה הקיימת
    מוזס 10/11/2015 17:04
    הגב לתגובה זו
    30 9
    סוף סוף סידרה שפותחת לאנשים את העניים, הגיע הזמן להתעורר.
    סגור
  • 43.
    הם מפחדים - ממש מפחדים!
    אמיר 10/11/2015 16:56
    הגב לתגובה זו
    26 8
    שלא לדבר על זה שהכניסו את המשטרה לעניין - משטרה נגד הציבור - איזו טעות! חובה לראות את ולו רק בגלל שהם לא רוצים שתראו אותה!
    סגור
  • 42.
    מואב .. משרתם של אדונים ...נקודה .
    ניב 10/11/2015 16:55
    הגב לתגובה זו
    41 15
    לא משנה מה פרופ מואב אומר או חושב ... העובדות יותר חשובות .. מהפרשנות שלו
    סגור
  • 41.
    ריח של קנאה באוויר... (ל"ת)
    ירון 10/11/2015 16:54
    הגב לתגובה זו
    17 9
    סגור
  • 40.
    משרתם של האדונים
    חיים 10/11/2015 16:52
    הגב לתגובה זו
    35 11
    ברור שהוא לא מאמין למילה ... מקבל 80000 ש"ח חודש מהמכללה שממומנת על ידי עשירי ישראל (על ידי תשלום שכר לימוד מופרז) עוד מלקק ישבנים
    סגור
  • 39.
    הגיע הזמן למהפכה
    לך הביתה 10/11/2015 16:50
    הגב לתגובה זו
    42 11
    מי שלח אותך לזרוע חול בעיני הציבור?! המדינה היא של כל אזרחיה לא של עשר משפחות. אנו, המשלמים מיסים, השולחים את בנינו להילחם בשם המדינה, אנו העובדים, אנו שלא מצליחים להגיע לדירה, לפרנסה ולכבוד. אנו דורשים: מ ה פ כ ה ! ! !
    סגור
  • 38.
    ד"ר מואב להגיע הביתה בשלום אחרי יום עבודה זה לא חוכמה
    טומארפורקולו 10/11/2015 16:49
    הגב לתגובה זו
    38 10
    אם כל כך טוב אז למה הכל כל כך יקר ?ואם הכל נפלא אז למה אנחנו במקום הראשון ביוקר המחיה במחירי הנדלן בעוני ובחינוך לפי oecd /ישראל היא מדינה מוכת מיסים יקרה ברמות שלא מתקבלות על הדעת
    סגור
  • 37.
    צודק בכל מילה: מגש הכסף -3 שרלטנים קומוניסטים (ל"ת)
    רמי 10/11/2015 16:44
    הגב לתגובה זו
    24 41
    סגור
  • שרלטנים
    ארז 10/11/2015 19:55
    הגב לתגובה זו
    8 5
    כי אתה מכיר? כי אתה מבין? כי אתה ושכמותך לא מוסיפים לעם כבוד
    סגור
  • שבע לא יודע מה רעב מרגיש (ל"ת)
    אוקיינוס 10/11/2015 18:30
    הגב לתגובה זו
    12 6
    סגור
  • 36.
    היועץ של שטינייץ, הכלבלב של נתניהו והטיקונים
    דן 10/11/2015 16:35
    הגב לתגובה זו
    51 18
    מגש הכסף מציגה תמונה אמיתית ביותר מאנשים רצינים ישרים ואמינים. הקפיטליזים החזירי.
    סגור
  • הוא לא מקבל שקל מהטייקונים די לשקר (ל"ת)
    מיכה 10/11/2015 17:17
    הגב לתגובה זו
    12 11
    סגור
  • 35.
    הכל פה רקוב ומושחת כפי הוצג בסדרה. הפרופ המכובד מטעה.
    יואב 10/11/2015 16:34
    הגב לתגובה זו
    45 14
    את ההפקות שלך ושל הממשלה כבר ראינו.
    סגור
  • דברי חוכמה !!!! הכל מושחת וצריך להסביר !!! (ל"ת)
    אליהו 15/11/2015 10:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 34.
    זליכה הוא רמאי
    tx; 10/11/2015 16:34
    הגב לתגובה זו
    34 49
    פעם הערכתי את זליכה. היום אני מבין שהאדם הזה משקר בלי למצמץ. לפני יומיים התראיין בערוץ 2 וטען שבישראל עובדים יותר מארצות המערב אך מרוויחים פחות, ושיוקר המחיה הוא בגלל 'הקפיטליזם החזירי'. הלכתי לבדוק האם ישראל היא הקפיטליסטית בארצות המערב, אז זהו שאנו במקום ה39 ברמת הקפיטליזם. הקפיטליזם בישראל הוא הנמוך במערב. יוקר המחיה הוא לא בגלל הקפילטיזם אלא בגלל העדר הקפילטיזם.
    סגור
  • לא הבנת דבר וחצי דבר מדבריו של זליכה
    אייל 15/11/2015 11:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זליכה מדבר בגנות הריכוזיות המופרזת שיש כאן. תהא זו קפיטליסטית מהסוג החדש או בולשביקית בסגנון הישן
    סגור
  • בדיוק!
    ג 11/11/2015 04:10
    הגב לתגובה זו
    8 4
    פשוט נכון מאוד. מדינה סגורה עם כלכלה ריכוזית שנשלטת לחלוטין מלמעלה, ולא ע"י טייקונים, כשהשלטון לוקח יותר ויותר ומטיל אינספור קשיים בירוקרטיים על כולם.
    סגור
  • 33.
    על מה הוא מדבר
    מוטי 10/11/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
    32 11
    ישנה רכוזיות במשק, והכסף הולך לקבוצה קטנה, מה לא נכון בזה? כוח הקניה של מעמד הבניים קטן משמעותית , מה לא נכון בזה? הממשלה מנהלת עושק ציבורי עבור מגזר אחד - המתנחלים, מה לא נכון בזה? פרופ נכבד נראה לי שאתה מנותק מהמציאות ואינך מבין, לא אלו שאתה תוקף
    סגור
  • 32.
    טיפש לא סובל
    אוקיינוס 10/11/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
    22 11
    מי שילם לך וכמה בשביל לבלבל את המוח אתה עיוור ? אתה לא רואה מה קורה במדינה ? עוד חכם חלם שנגוע באינטרסים
    סגור
  • 31.
    אין ישרים בעמנו מלבד.....
    נמרוד 10/11/2015 16:31
    הגב לתגובה זו
    28 8
    יישר כח לזליכה וחבריו על התעוזה והיושר.כן הגיע הזמן לחרם כולל על קרבניטי המדינה המושחתים שלפי התור מורשעים בבתי המשפט.....
    סגור
  • 30.
    התגלה אינטרס האתר! למחוק ומהר!
    תודה 10/11/2015 16:30
    הגב לתגובה זו
    6 8
    עכשיו ברור לאן נושבת הרוחאיבדתם עוד לקוח מרוצה :)
    סגור
  • 29.
    מגש השטויות אלו מלאכי חבלה
    חייק 10/11/2015 16:29
    הגב לתגובה זו
    11 24
    בכוונת זדון?
    סגור
  • מלאך חבלה זה מה שיצחק שמיר אמר על ביבי. עכשיו מבינים למ (ל"ת)
    מתקן עקומים 14/11/2015 13:41
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 28.
    חובה לצאת לרחובות!!! (ל"ת)
    דני 10/11/2015 16:28
    הגב לתגובה זו
    26 13
    סגור
  • 27.
    נשמע שהבחור מתוסכל מזה שלא הכלילו אותו בסידרה
    נירו 10/11/2015 16:27
    הגב לתגובה זו
    30 26
    מתלהם, אלים, מכפיש. תרגע ותנשום. מסכנה אישתו
    סגור
  • מתוסכל?
    ת 11/11/2015 03:56
    הגב לתגובה זו
    5 6
    מואב לא יעשה סדרה מעוררת הבחילה עם כל הקומוניסטים השקרנים האלה והדיסאינפורמציה שהלכה שם
    סגור
  • 26.
    תוכנית טוב כל אחד חייב לראות!!!!
    דני שמעוני 10/11/2015 16:26
    הגב לתגובה זו
    28 12
    חייבים לצאת לרחובות
    סגור
  • 25.
    התביישתי
    זקן עם ניסיון 10/11/2015 16:25
    הגב לתגובה זו
    25 25
    כשהחלתי לצפות בסידרה - חשבתי לעצמי שזה קשקוש אבל התביישתי לומר זאת לאחרים. מסתבר שיש כן מישהו שיכול לדבר בשמי. הבל הבלים וגיבוב של שטויות וסילוף או אי הבנת המציאות. גיא רולניק עם כל הכבוד ויש כבוד, כנראה שבלי האג'נדה אתה לא קיים אז קבעת לעצמך אג'נדה, ציירת את המטרה ומסביבה את העיגולים. העובדות לא רלבנטיות.
    סגור
  • 24.
    היום 120 שודדי הפרלמנט העלו שכר וגנבו 260 מליון מהפנסיה
    ודפקו את שכר החיילים 10/11/2015 16:24
    הגב לתגובה זו
    40 2
    ונתנו 20 מליון מפיות החיילים לקברי צדיקים.
    סגור
  • 23.
    מואב מהמרכז הבינטחונים
    גד 10/11/2015 16:20
    הגב לתגובה זו
    29 8
    אינטרסנט תומך טיקונים
    סגור
  • 22.
    מגש הפרסום
    קובי 10/11/2015 16:16
    הגב לתגובה זו
    18 11
    "הסדרה 'מגש הכסף' פשוט נוראית" כתוב בכותרת אך הפרופסור המכובד לא מסביר ולו במילה אחת מדוע! מה שכן הוא נותן את דעותיו, זה גם בסדר, אך למה לרכב על הפופולריות של מגש הכסף ולא לעשות זאת באופן נקי ועצמאי...
    סגור
  • הוא הסביר אחת לאחת על השקרים הריבית וההזיות
    צלם 10/11/2015 16:51
    הגב לתגובה זו
    14 16
    פשוט הכל שקרים
    סגור
  • 21.
    מענים אותי עדיין וכולם שותקים
    י 10/11/2015 16:09
    הגב לתגובה זו
    2 4
    אני דורש צדק ופיצויים
    סגור
  • 20.
    במקום לתת כסף לחוסכים נתנו אותו לבנקים
    פיני 10/11/2015 16:09
    הגב לתגובה זו
    21 6
    את הכסף ממילא מייצרים יש מאין . זאת ואמרת כותבים באקסלים. במקום לכתוב אותו בחשבונות החוסכים כתבו אותו בחשבונות בנקים והם מצידים הלוו במינוף לרוכשי דירות ולקניית מניות ואגחים. פרוןפסור מואב הוא חלק מלהקת המעודדות שמסביב לקליקה הכלכלית הישראלית . למזלנו היום יש גישה למידע שהיה חסוי או מוסתר מעיני ציבור . צריך להעיף את כל המושחתים ויפה שעה אחת קודם.
    סגור
  • 19.
    רוצים את כל העוגה לעצמם,שהעם לא ידע מה הם עושים. (ל"ת)
    דגדגד 10/11/2015 16:05
    הגב לתגובה זו
    21 7
    סגור
  • 18.
    פרופ' מואב, צא מהאקדמיה לרחוב תבין את גודל השבר (ל"ת)
    רועי 10/11/2015 16:05
    הגב לתגובה זו
    40 14
    סגור
  • 17.
    גוטוין וזליכה דמגוגים,הרבה זריית חול בעיניים. (ל"ת)
    אחד 10/11/2015 16:02
    הגב לתגובה זו
    22 52
    סגור
  • 16.
    תודה רבה
    ליאור 10/11/2015 16:00
    הגב לתגובה זו
    14 39
    כבר חשבתי שאולי אני לא כל כך נורמלי. סדרה נוראית של מהפכנים קשקשנים. לא בגלל שהכול שטויות אלא בגלל השקרים והעיוותים המגמתיים. לפרופ' מואב, אני מבין שכדי לקבל לגיטימציה באקדמיה או בתקשורת צריך להכריז שביבי ראש ממשלה נוראי - מעניין אולי אאמץ את זה גם. תודה.
    סגור
  • 15.
    לא נעים לכם שמישהו מאיר את עיני הציבור!!!! (ל"ת)
    דגדגד 10/11/2015 15:59
    הגב לתגובה זו
    35 7
    סגור
  • 14.
    מאמין לפרופסור עומר מואב (ל"ת)
    אדם רציני 10/11/2015 15:57
    הגב לתגובה זו
    27 49
    סגור
  • 13.
    רגע, היום אתה מקבל השקעות ריאליות?! המשק עבר לצמיחה 0
    מאקרו מן 10/11/2015 15:57
    הגב לתגובה זו
    28 4
    הכל נשאב לנדלן! הקרדיט הפרטי זינק במהירות מטורפת ואנחנו במילכוד שלא היינו קרובים אליו בכלל ערב המשבר העולמי! הכל מתוח עד הקצה וטיפה מתחילים לעשות רוורס (כולל ריבית ארוכת טווח שעלתה לאחרונה) והופ מחירי הנדלן נופלים 4 אחוז במכה אחת! כל הההון זרם לספקולציות במקום לאן שבאמת צריכים אותו והתוצאה היא ? תבדוק מהי הצמיחה לנפש! תבדוק מהי הצמיחה ברבעון השני של שנה זו! תבדוק את רמת החוב הפרטי ! הכל בלוף ואשלייה - רמת החיים בישראל מונעת אך ורק מעלייה מאסיבית ברמת החוב הפרטי ומהון שחור אדיר מימדים. כל האשלייה הזו בפני סיום הן מסיבות מקומיות והן מסיבות גלובאליות.
    סגור
  • 12.
    סוף סוף תוכנית שמראה את הריכוזיות במשק
    יפה 10/11/2015 15:56
    הגב לתגובה זו
    46 10
    תוככנית מצויינת שמראה את האמת והריכוזיות במדינה ושליטת הטייקונים שחלקם כבר לקחו אותנו לאבדון הגיע הזמן לטפל בנגע זה
    סגור
  • 11.
    קשקוש
    אמיר 10/11/2015 15:56
    הגב לתגובה זו
    17 12
    מדבר איתנו על הריבית כאילו זה הדבר היחידי שהציגו בסידרה, מנסים להסיט אותנו מהעיקר. עוד בעל אינטרס מושחת
    סגור
  • 10.
    קשקוש
    אמיר 10/11/2015 15:56
    הגב לתגובה זו
    31 13
    מדבר איתנו על הריבית כאילו זה הדבר היחידי שהציגו בסידרה, מנסים להסיט אותנו מהעיקר. עוד בעל אינטרס מושחת
    סגור
  • צוק, צודק , צודק (ל"ת)
    צדק 11/11/2015 19:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 9.
    ״חופש הביטוי״ ניתן רק לצד אחד.
    יעקב 10/11/2015 15:56
    הגב לתגובה זו
    25 24
    אם מישהו מעז לומר דעה שונה מצמד יחימוביץ -- רולניק, זו ״הסתה״ הון-שלטון ושחיתות. אין בישראל חופש ביטוי אמיתי. טרור המחשבות של השמאל הרדיקלי.
    סגור
  • לך, לך, שמענו אותך
    נועם 22/11/2015 10:17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    תן לי לנחש. אתה עובד באחת מחברות הביטוח. או במערכת הביטחון. או בכל מקום אחר שיונק תקציבים בלי בושה!; חוצפן. הימין שולט בתקשורת, תתעורר ותפסיק לבכות
    סגור
  • 8.
    רק המונים שיצאו לרחובות יעיפו את ביבי הביתה. אחרת
    שמטוב 10/11/2015 15:53
    הגב לתגובה זו
    38 13
    נישאר לנצח עם הקומבינות טהחזירות הקפיטליסטית שביבי הביא לנו. עם ביבי אסור לשחק בנדמה לי, ורפורמות בלוף של טרכטנברג ושאר הרכרוכיים לא יעזרו לנו.
    סגור
  • כן...כמו שהעיפו אותו בבחירות האחרונות...?
    מונרכית ביבי הרביעית 25/11/2015 13:38
    הגב לתגובה זו
    0 2
    צא מהסרט, הציבור בארץ כבר מזמן עבר את המאסה הקריטית של בורות ונבערות וכל מה שהוא דורש זה מנהיג חזק ומצ'ואיסטי, בדיוק כמו רוסיה של פוטין. למעשה נוצר פה רוב דמוגרפי שיצביע ביבי בכל מצב ולא משנה כמה הוא דופק את כולם.
    סגור
  • איזו חזירות קפיטליסטית??
    מילטון פרידמן 10/11/2015 20:43
    הגב לתגובה זו
    13 3
    בישראל מעולם לא היה קפיטליזם, רק סוציאליזם מקורבים. אני מייחל ליום שבו ישראל תהיה קפיטליסטית.
    סגור
  • 7.
    פרופ' מואב היה יועץ של שטייניץ (ל"ת)
    אלי 10/11/2015 15:53
    הגב לתגובה זו
    46 7
    סגור
  • 6.
    הם מפחדים!!!!!!!סוף סוף מישהו מסביר
    הלוביסטים בלחץ!!!!!! 10/11/2015 15:46
    הגב לתגובה זו
    65 17
    לעם בצורה פשוטה איך מתנהלת המדינה העלובה שלנו בפרט וקפיטליזם דורסני בכלל
    סגור
  • ואו
    ת 11/11/2015 03:50
    הגב לתגובה זו
    4 10
    כמה לייקים מקבלת תגובה טיפשית כזאת
    סגור
  • 5.
    מכור של ביבי ושות, רק הוא וביבי מבינים בכלכלה! (ל"ת)
    ביבי 10/11/2015 15:46
    הגב לתגובה זו
    42 11
    סגור
  • 4.
    את 4% ריבית
    פיני 10/11/2015 15:42
    הגב לתגובה זו
    12 19
    העבירו לבנקים המקום לחוסכים. לפרופסור המכובד לידיעתך את הכסף יביאו מאותו מקום שמבאים כיום יוסיפו כמה שורות לאקסלים שלהם.הרי ממילא אין כסף אמיתי אלה שטרי התחייבות שיצרו יש מעין
    סגור
  • רק אם אתה אמריקה. ישראל
    גל 10/11/2015 23:18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תתחיל להדפיס ככה כסף, המילה אינפלציה לא תתאים לתאר את מה שילך פה.
    סגור
  • 3.
    אתם מתחילים להזיע שם למעלה?
    בני 10/11/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    73 22
    טוב מאוד. פרופ' עלק
    סגור
  • בני עלק (ל"ת)
    בנימין 10/11/2015 15:53
    הגב לתגובה זו
    12 10
    סגור
  • 2.
    לפרופ עומר מואב - ראיתי את הפרק של פרופ גוטווין ואני
    אבי מהוד השרון. 10/11/2015 15:38
    הגב לתגובה זו
    74 29
    חושב שאתה טועה בגדול, יישר כוח לעורכי הסדרה ואני חושב שהדור הצעיר חייב לראות סדרות איכות כאלה במקום כל תכניות הריאליטי חסרות התוכן.
    סגור
  • או במקום להקשיב לפרופסורים מטעם ובגרוש (ל"ת)
    על שטייינפלוץ שמעתם 27/11/2015 17:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כל הכבוד לתוכנית ולילדי והדור הצעיר חייב להתעורר ! (ל"ת)
    אליהו מראשל:"צ 15/11/2015 10:06
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 1.
    פרופסור מקצועי מול האנרכיסטים
    reuven.hus 10/11/2015 15:34
    הגב לתגובה זו
    49 71
    זליכה הפופוליסטוגוטווין התמהוני
    סגור
  • פרופ מקצועי שיעץ לשטייניף איך לדפוק אותנו במקצועיות (ל"ת)
    יול 11/11/2015 12:48
    הגב לתגובה זו
    29 6
    סגור
  • אחלה פרופ׳ אחלה רעיון