רכבים במגרש
צילום: istock

הזינוק בטסלה מעורר עניין גם במתחרות: הכירו את BYD

טסלה הצליחה למשוך את רוב תשומת הלב של המשקיעים בחודשים האחרונים ברקע לזינוק החד בשוויה. במקביל, המתחרות הסיניות מבצעות מהלך חד. במקביל, ב-Wedbush מעניקים המלצת "החזק" למניית טסלה
עמית נעם טל | (1)
נושאים בכתבה טסלה סין רכב

מניית יצרנית הרכבים טסלה רשמה בחודשים האחרונים זינוק חד והגיעה לשווי של מעל ל-100 מיליארד דולר, יצרנית הרכבים ה-2 בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק. הזינוק החד במחיר המניה הצליח למשוך את תשומת הלב של המשקיעים בעולם. אחד הגורמים לראלי החד במחיר המניה היה אופטימיות גוברת לגבי שוק האירופי הסיני ובהקשר זה שווה להכיר מספר חברות נוספות. 

את ניאו הסינית (סימול:NIO) רוב המשקיעים בוול סטריט מכירים. מניית החברה נהנתה מהבאז' הגדול סביב טסלה והשלימה מוקדם יותר השבוע זינוק של יותר מ-320% ב-4 החודשים האחרונים. 

חברה נוספת שעשויה לעלות כעת לראדר היא חברת BYD (סימול:BYDDF). "אנו מאמינים כי נתח השוק של הרכבים החשמליים יעלה בשנתיים הקרובות מרמה של 5% לרמה של 10%", כך טוען האנליסט דן איבס מ- Wedbush במהלך שיחה עם מגזין ההשקעות בארונס. 

"סין היא הדלק עבור טסלה" מציין איבס ומוסיף נתון כי נתח השוק הנוכחי של הרכבים החשמליים בשוק בארה"ב נמוך בכמעט חצי מהנתון בסין. 

איבס מעניק כעת המלצת "החזק" למניית טסלה, עם מחיר יעד של 550 דולר למניה. הוא אופטימי בכל הקשור לסין ולדרישה לרכבים חשמליים, אך הערכת השווי הגבוהה של טסלה מונעת ממנו להמליץ כרגע על קניית המניה.

BYD נסחרת כעת לפי שווי השוק של BYD עומד היום על 25 מיליארד דולר. החברה מכרה כ-460 אלף רכבים בשנה, לעומת נתון של 367 אלף רכבים בשאר העולם. ההכנסות של החברה עמדו על 18 מיליארד דולר בשנה האחרונה. שלא כמו טסלה, יצרנית הרכב הסינית מוכרת היום רכבים המונעים על ידי סוללה וגם בעירה פנימית, וכמחצית ממכירות BYD הן רכבי שטח. 

מכירות BYD ירדו בשנת 2019, בעוד שמסירת רכבי טסלה צמחו בכ-50%. כאשר נציין כי שוק המכוניות החדשות בסין הציג שנה חלשה במיוחד עם צניחה של כ-8% בשנת 2019. השווי של 2 המניות לא זול מהסתכלות על נתונים פיננסים רגילים. בעוד טסלה נסחרת לפי מכפיל רווח חזוי של 80, BYD נסחרת לפי מכפיל רווח חזוי של 50. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איך יכול להיות שמניית BYDDF עולה פחות מ6$? (ל"ת)
    ברוקר 24/01/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
מקרון צרפתמקרון צרפת

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות


חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך? 

משה כסיף |

צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.

ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.

שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".

הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".

הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה

כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

תרופות
צילום: pixbay
הטור של גרינברג

משקיעים בחלומות? גם לטבע לקח 26 שנה עד שהצליחה עם הקופקסון

חברת Skye Bioscience, שהודיעה לאחרונה כי נכשלה בניסוי השני בתרופה להשמנת יתר ומנייתה התרסקה בהתאם, היא רק דוגמה אחת לאופן שבו וול סטריט ומשקיעיה מתייחסים לחברות חלום. במקרה שלה, נראה כי החלום לא נגוז לגמרי אלא רק מתעכב, ואולי זה דווקא הזמן לאסוף. וגם: כך עברה כריית המינרלים הנדירים מארה"ב לסין, ולמה היא כעת בדרך חזרה



שלמה גרינברג |

בסוף השבוע שעבר שוב הרגיזו הסינים את הנשיא טראמפ כאשר בבוקר יום חמישי הודיע משרד המסחר הסיני, במפתיע, על מערך חדש של הגבלות יצוא על אוסף של מינרלים נדירים שהם קריטיים לשימושים בסוללות לרכבים חשמליים, במערכות קירור למרכזי נתונים ולכל מיני שימושים חשובים בחלל ובאלקטרוניקה. למחרת פרסם הנשיא פוסט זועם באתר ה-Truth Social שלו, ובו הודיע שהוא מבטל את פגישתו עם נשיא סין שי ואיים בהעלאה "מאסיבית" נוספת של המכסים השונים שכבר הטיל על סין בעבר. 

את מה שקרה למדדי המניות כתוצאה מהתגובה של הנשיא אפשר לראות במפת המסחר היומית של יום שישי שעבר בניו יורק. סל מניות המינרלים הנדירים, ה-REMX, שמאז תחילת אפריל השנה עלה ב-130% וביום ה' שעבר שבר את שיא כל הזמנים שלו, 76.65 דולר, איבד ביום ו' כ-10% מערכו ומדדי המניות כולם ירדו בעוצמה שהביאה רבים למסקנה ש"הבועה מתרסקת".

אלא שבמהלך סוף השבוע נקט הנשיא צעדים של הרגעה, מה שהביא את ה-REMX לעלייה חדה של 14% ואת מניית חברת הכרייה והעיבוד הגדולה בארה"ב בתחום המינרלים הנדירים, MP, לעלייה של 21.3%. המדדים נרגעו גם הם.

חשיבות המינרלים הנדירים עולה ככל שמהפכת הטכנולוגיה מתקדמת, ולמרות שאין מחסור במינרלים האלו הם הפכו לבעיה רצינית של כמה ממגזרי התעשייה האמריקאית. הסיבה היא שבשנות ה-80, אז הובילה ארה"ב את הכרייה והעיבוד של המינרלים גלובלית, הגיעה התעשייה למסקנה, בדיוק כפי שקרה בתעשיית המוליכים למחצה, שעדיף להתמקד ברמות הרווחיות של התעשייה כיוון ששלב הכרייה של המינרלים כמו שלב היציקה של המוליכים למחצה היה "יקר מדי ולא רווחי". 

מסקנה זו הובילה את העברתם של שני השלבים של התעשיות האלו למיקור חוץ בעולם השלישי, ובעיקר לסין שאימצה בשמחה את המהלך הזה וכיום מספקת למעלה מ-90% של המינרלים שלאחר הכרייה, בדיוק כפי שטייוואן השתלטה על למעלה מ-80% של יציקת המעגלים בתעשיית השבבים.