אסיה: מחירי הסחורות לוחצים - מדד שנחאי ירד 1.4%
יום (ו') המסחר בשוקי המניות באסיהנ נחתם בירידות שערים ניכרות. הסנטימנט השלילי בבורסות מגיע על רקע הירידה החדה במחירי הסחורות בעולם ועל רקע הסבירות ההולכת וגדלה שהפדרל ריזרב האמריקני יעלה את הריבית, לראשונה מזה כמעט עשור, בחודש דצמבר הקרוב.
אתמול (ה') מחיר הנפט הגולמי

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים
דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי
חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.
במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.
הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.
בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.
- "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל
- פוטרה יומיים לפני שגילתה על היריון, ותקבל פיצויים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה על השווקים
הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית
בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.
אמזון בזאר. קרדיט: רשתות חברתיותאמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
ענקית המסחר האלקטרוני אמזון משיקה פלטפורמה חדשה בשם Amazon Bazaar, המיועדת לשווקים מתפתחים ותציע מוצרים במחירים נמוכים במיוחד, חלקם החל מ-2 דולר בלבד; המהלך נועד להתמודד ישירות עם הצלחתן של אפליקציות הקניות הסיניות הזולות כמו שיין, טמו והחנות של טיקטוק .
אמזון הכריזה ביום שישי על השקת Amazon Bazaar, אפליקציית קניות חדשה ונפרדת מהאפליקציה הראשית, שתציע מגוון רחב של מוצרים מוזלים ותתמקד בשווקים מתפתחים באסיה, אפריקה ודרום אמריקה. לפי החברה, רוב המוצרים באפליקציה יימכרו במחירים של עד 10 דולר, וחלקם אף ב-2 דולר בלבד. האפליקציה זמינה כבר כעת להורדה במכשירי אנדרואיד וב-iOS, ומופעלת ב-14 מדינות בהן הונג קונג, הפיליפינים, טייוואן, קווית, קטאר, בחריין, עומאן, פרו, אקוודור, ארגנטינה, קוסטה ריקה, הרפובליקה הדומיניקנית, ג׳מייקה וניגריה.
אמזון ציינה כי בחודשים הקרובים היא מתכננת להרחיב את השירות לשווקים נוספים. המהלך נועד להרחיב את נוכחותה של אמזון בשוק הקמעונאות הזולה ולחזק את התחרות מול אפליקציות הסחר הסיניות טמו ושיין, שכבשו את המשתמשים הצעירים ברחבי העולם. האפליקציה החדשה מציעה “מאות אלפי מוצרים במחירים נגישים”, בקטגוריות כמו אופנה, מוצרים לבית, עיצוב ולייף סטייל, תוך שימוש בממשק מוכר של אמזון, הכולל דירוגים, ביקורות גולשים וכוכבים.
הלקוחות יכולים להשתמש בחשבון אמזון הרגיל שלהם כדי לבצע רכישות. המשלוחים צפויים להגיע תוך כשבועיים לכל היותר, עם משלוח חינם מעל סכום מינימום משתנה לפי מדינה והחזרות חינם תוך 15 יום. היישום החדש תומך בשש שפות, אנגלית, ספרדית, צרפתית, פורטוגזית, גרמנית וסינית מסורתית, וכולל מוקד שירות לקוחות רב־לשוני.
בדומה לטמו ושיין, גם Amazon Bazaar תשלב מאפיינים אינטראקטיביים, כמו הגרלות, קמפיינים שיתופיים והנחות למשתמשים חדשים, כאשר לקוחות שירכשו בפעם הראשונה יקבלו 50% הנחה על המשלוח הראשון. למרות שקיימת חפיפה בין Bazaar לבין Amazon Haul, פלטפורמת הקניות הזולה שהושקה לפני כשנה בשווקים המערביים (ארה״ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, יפן ואוסטרליה), אמזון בחרה להשיק את Bazaar כאפליקציה נפרדת, “כדי להתאים את החוויה התרבותית והשפתית לשווקים המקומיים”.
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- אמזון מוכיחה: ההימור על הבינה המלאכותית משתלם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גורמים בחברה, השקת Bazaar היא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר להגדיל את נתח השוק של אמזון בקרב צרכנים עם הכנסה פנויה נמוכה יותר, פלח שוק שבו האפליקציות הסיניות צוברות הצלחה מסחררת. בכך, אמזון מאותתת שהיא לא מתכוונת לוותר על מאבק השליטה בשוק המסחר המקוון העולמי, גם אם זה אומר להתחרות על כל דולר בודד.
