אי ירוק בים - בורסת תל אביב ממשיכה לטפס

ירידות בוול סטריט, השבתה של כל המערכת הפיננסית - שום דבר לא יעצור את השוק באחד העם. יום תנודתי נחתם קרוב לרמות הפתיחה. ת"א 25 טיפס 0.9% השבוע והת"א 100 עלה 1.1%. דניה סיבוס זינקה 7.01%
אמיר כהן |

יום תנודתי, עבר על השוק באחד העם. במשך רוב שעות היום נרשמו בבורסה התל אביבית ירידות שערים. ברקע, ירידות חדות בוול סטריט, אשר גרמו לפערי ארביטראז' שליליים מאוד בקרב הדואליות. בנוסף, ועדי הבנקים הודיעו קבל עם ועדה כי אין בכוונתם לסגת ואישרו כי מיום ראשון הבנקים יושבתו. למרות שלל הידיעות השליליות, המגמה התהפכה לפתע, לקראת סגירה ושני המדדים העיקריים, חתמו בירוק קרוב לרמות הפתיחה- אי ירוק בים כבר אמרנו?

מדד ת"א 25 טיפס היום ב-0.06% לרמה של 656.88 נקודות, המדד עלה השבוע ב-0.9% שהם כ-6 נקודות. ת"א 100 עלה ב-0.02% לרמה של 680.73 נקודות. רמה זו גבוה ב-1.1% או 8 נקודות מרמתו לפני שבוע. לעומתם, מדד התל טק 15 ירד 0.84% לרמה של 409.41 נקודות. מדד זה נותר כמעט ללא שינוי לעומת רמה של 408.49 נקודות, בו חתם את שבוע שעבר. מחזורי המסחר הסתכמו בכ-665 מיליון שקל.

פער שלילי בפתיחה - לא ריסן את רוב הדואליות

טבע ואורכית היו בין הדואליות המעטות היום לפתוח את המסחר עם יחס ארביטרז' חיובי. טבע טיספה ב-0.86%, תוך מחזור של כ-56 מיליון שקל - השני בהיקפו בבורסה. ברקע למסחר במניה עמדה הודעתן מאמש של ביוג'ן ואלן, יצרניות הטיסבארי אשר היה אמור להתחרות בקופקסון, כי בניסוי שנמשך על פני שנתיים, השיגה הטיסבארי תוצאות מצויינות. זאת לאחר שהתרופה הורדה מהמדפים לאחר שנמצא קשר בין נטילתה לבין אירועים מוחיים שגרמו למות שלושה מטופלים.

אורכית, על אף הפער החיובי בו פתחה איבדה היום 3.12%, תוך מחזור של 14.1 מיליון שקל - למעלה מפי 2 מהמחזור בו הורגלה בחודש האחרון (להוציא את אתמול כמובן). אתמול נסקה המניה בתל אביב ב-25% ובוול סטריט ב-9.17%, לאחר שפרסמה תוצאות מרשימות ביותר עבור הרבעון הראשון של 2005.

מניות אלביט מערכות הדרימו ב-1.59% ואלו של תדיראן קשר השילו 0.07%. ידיעות אחרונות ספר הבוקר, כי התעשיה האווירית העבירה לממונה על ההגבלים העסקיים התנגדות למיזוג בין השתיים מונעת על ידי החשש, כי המיזוג ייצור תחרות קשה בשוק הבטחוני.הממונה עתיד להתנות את עסקת תדיראן קשר במכירת אחזקות אלביט באלישרא.

גיוון אימג'ינג טיפסה 0.31% למרות הפער שלילי בו פתחה. אלווריון נפלה ב-3.19% וממשיכה להיות המניה המוכה של המעו"ף עם תשואה שלילית של 37%. ופרטנר ירדה 1.26% תוך מחזור של 6.1 מיליון שקל.

מניות כור נסחרות טיפסה היום 0.8%, תוך מחזור של כ-7.1 מיליון שקל. החברה הודיעה היום, כי משקיע מוסדי זר רכש מניות רדומות ב-11.3 מיליון דולר. הפעולה משקפת מחיר של 257.77 שקל עבור מניית כור - דיסקאונט של כ-15% לעומת מחיר המניה הבוקר בתל אביב שעמד על 261.7 שקל. המניה חתמה במחיר של 263.8 שקל.

מניות הבנקים לא שמעו על השביתה

איום ועד העובדים וההנהלות של כל הבנקים לפתוח בשביתה כללית, ללא הגבלת זמן במערכת הבנקאות, בבורסה לני"ע ובבנק ישראל, לבסוף לא הפחיד את המשקיעים היום. הועדים, גם כן מוחים נגד המלצות ועדת בכר, ודורשים להקפיא את הליכי החקיקה לרפורמה בשוק ההון. ריקי בכר הוריד היום את הכפפות, עת אמר: "או שישבו איתנו או שנסכל את הרפורמות המוצעות - לכפיה לא נסכים". מיום ראשון אם תצא השביתה לדרך, לא יהיו כל שירותי בנקאות ואף יפסיקו למלא את הכספומטים.

בשוק ההון לא מתרגשים, אמרנו? מניית בנק לאומי טיפסה היום ב-0.08% , מניית הפועלים עלתה 0.27% וזו של מזרחי הצפינה 1.81%. מניית דיסקונט, ממנו יצאה ההודעה הדרמטית משהו של בכר מהיום, טיפסה 1.09%.

יתכן ומניית הבינ"ל שירדה היום ב-0.52%, מלמדת על הצפוי שבוע הבא, שכן בבינ"ל שובתים מהיום. בבנק נמשכים השיבושים בסניפים, עקב עיצומים שנוקט ועד המנהלים ומורשי החתימה. המנהלים הכריזו על סכסוך עבודה לפני מספר שבועות במחאה על כך שלא זכו לבונוס על רווחי 2003. הנהלת הבנק טוענת שהרווחיות נמוכה מידי ולכן אינה מחלקת בונוס. גם בנק זה חתם בירוק, אם כי קרוב לרמות הפתיחה, עם עלייה של. סה"כ, ריכזו הבנקים מחזור של כ-168.2 מיליון שקל. כאשר בקרב ארבעת המניות שנסחרו היום בתמורה הגבוהה ביותר, שלו מנות הם של הבנקים.

ובבזק, לעומת זאת, בוטל, לפחות זמנית, סכסוך העבודה, שאמור היה אף להגיע לכדי שביתה כבר ב-21 באפריל. מניות בזק השילו מעליהן 0.64%, תוך מחזור של 17.4 מיליון שקל, לאחר שהחברה הודיעה היום, כי בוטל סכסוך העבודה וכי איום השביתה הוסר - בינתיים. בעקבות הידברות בין רשות החברות הממשלתיות, נציגי חברת בזק וציגי העובדים הוחלט לבטל את סכסוך העבודה שהוכרז ב-4.5. האם הוסר המכשול האחרון להפרטה?

חברת השקעות דיסקונט, מקבוצת IDB תגייס היום (חמישי) 200 מיליון שקל בשתי סדרות של אגרות חוב לא סחירות המדורגות AA על ידי מעלות. אגרות החוב ירשמו בעתיד למסחר וזאת עקב התחייבות החברה לרשום אותן למסחר בתקופה של 18 חודש ממועד ההנפקה. את ההנפקה מובילים כלל פיננסים חיתום, לידר ושות' ורוסאריו קפיטל. המניה הגיבה לידיעה עם עליה של 0.28%, תוך מחזור של 11.4 מיליון שקל.

דניה סיבוס בלטה היום עם זינוק של 7.01%, תוך מחזור של 4.5 מיליון שקל - למעלה מפי 10 מהמחזור בו הורגלה בחודש האחרון. החברה תקים את כביש 431 ב-1.5 מיליארד שקל. 431 הינו כביש רוחב המתוכנן בתוואי שיאפשר תנועה ישירה מראשל"צ, עוקף העיר רמלה, וחיבורו לכביש מספר 1 בסמוך למודיעין. עבודות התשתית להקמת הכביש יחלו בעוד כחצי שנה וימשכו כ-3 שנים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?