חייבים להוציא לפועל את מחיר למשתכן עכשיו! אחרת נאבד המומנטום
האם אנחנו צועדים לקראת תקופת הקיפאון שאפיינה את שוק הנדל"ן מיום הכרזת שר האוצר לשעבר על תכנית מע"מ 0%? סביר להניח שכן. כבר עכשיו רואים את ניצני החששות של רוכשי הדירות באזורים בהם הוכרזו תכניות מחיר למשתכן ואת הקיפאון סביב אותם מקומות. כרגע, מדובר רק ברמה מקומית, אך ככל שיוצאו יותר מכרזים והדיון יעלה לפרופיל גבוה יותר - כך נראה הרחבה של התופעה לכלל הארץ והשוק. בטור זה לא אתמקד בסיכוייה של המדינה ליישם את תכנית מחיר למשתכן, דרך היזמים, ולהביא לפתחו של הרוכש דירות מוזלות, יהיו לכך עוד הזדמנויות רבות אחרות.
לכל פעולה בענף הדיור ישנן השפעות או השלכות על מקבלי ההחלטות בממשלה, רוכשי הדירות והיזמים. בטורי זה אתמקד בנקודת מבטם של היזמים, לשיטתי, מצב היזמים אל מול תכנית מחיר למשתכן היא המשמעותית ביותר ובעלת פוטנציאל ההשפעה הגדול ביותר על כלכלת המשק. בסופו של טור זה נמצאת המסקנה שתכנית מחיר למשתכן חייבת להיות מיושמת באופן מיידי - כבר מחר בבוקר. הרי מגרש ליד קנה יזם קרקע בסכום מרקיע שחקים במסגרת מכרזי "לכל המרבה במחיר" ששיווקה המדינה, כעת עליו להתמודד עם אותו מוצר שמשווקת אותה ישות במחיר מוזל של 30% לפחות. המשמעות המיידית שהוא לא יוכל למכור. ואם לא יוכל למכור, גם לא יבנה ויישאר עם הוצאה גדולה על קרקע "בלתי ניתנת למימוש".
חישבו עליכם, קונים רכב חדש למשל, ובשבוע שלאחר מכן מודיעה המדינה על הפחתת מיסים דרסטית ואותו רכב בדיוק שקניתם ב-120 אלף שקלים, עתיד להיות בערך של 80 אלף שקלים. למרות אכזבתכם הגדולה ותחושת ההפסד, סביר שלא תכננתם לממש את מכירתו מיידית. אך אם כן - הפסדתם בגדול. זה בדיוק המצב אליו מתחילים להיקלע היזמים שרכשו קרקעות במקומות שכיום משווקים מכרזים במסגרת מחיר למשתכן. אינני כותב כאן מתוך דאגה יתרה ליזמים עצמם, הם אנשים בוגרים או חברות שמתנהלות בשוק של אי וודאות כבר למעלה מעשור וידעו גם להרוויח ממנו, והרבה. אלא שלמרחק בין ההכרזות על הוצאת מכרז מחיר למשתכן במקום מסוים ועד סיום המכירה של אותו מלאי דירות במחיר נמוך (ובדרך כלל מלאי קטן) הרי שהם פשוט לא יוכלו לבנות או למכור.
מכאן החשש העיקרי, שבמידה והתכנית מתחילתה (הכרזה על מכרז) ועד סופה (שיווק הדירה לצרכן הסופי) תהיה ארוכה, נהיה עדים לשתי תופעות לוואי שליליות במיוחד. הראשונה, ירידה חדה בקצב התחלות בנייה, שישפיע על המאזן העדין ממילא בין היצע לביקוש ועשוי לגרור עליות מחירים בטווח הבינוני - רחוק. אפשרות נוספת, סבירה פחות אך מטרידה הרבה יותר, היא קריסתן של חברות יזמיות כתוצאה מההקפאה.
- היצע דירות גדול בדרך - סיום תקופת החסימה מתקרב
- ראשון לציון: מאות דירות "מחיר למשתכן" משתחררות לשוק - והמחירים בירידה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל תתפלאו אם נראה כאן תהליך ארוך מאד של מימוש ומכירה של דירות במחיר מוזל, שכן וזאת רק לצורך הדוגמא הקטנה, במשרד השיכון עוד לא החליטו כיצד תיערך ההגרלה לזכאים. לצד רעיון טוב, נראה התעוררות ויכולת ביצוע מהירה ואיכותית. לצד ההחלטה להכניס את היד לכיס ולהוזיל את מחירי הדירות לצרכן הסופי, הרי שכדאי שבקרב מקבלי ההחלטות יבינו כי צריך לסיים לתכנן, לשווק ולמכור כבר מחר בבוקר. לצערי, אני פסימי באשר ליכולת הקשורה במהירות היישום.
- 18.יואל 29/12/2015 01:02הגב לתגובה זוהנתונים מראים לנו שהחל מתחילת 2015 מחירי הדיור נמצאים במגמת עלייה, ואילו שיעורי הריבית יורדים - רמות השכר יציבות יחסית. כך שאין ביכולת הזוגות הצעירים היום לרכוש דירה בישראל, ומה שמסתמן בעתיד המשך העלייה במחירי הדירות, כך שלא רואים את האור.
- 17.רוחה 27/12/2015 05:16הגב לתגובה זושאלת האם אנחנו צועדים לקראת תקופת הקיפאון שאפיינה את שוק הנדל"ן מיום הכרזת שר האוצר לשעבר על מע"מ 0% - כבר עכשיו רואים את ההיסוס של רוכשי הדירות. והחשש לקנות הוא גם במרכז וגם באיזורים המרוחקים ממרכז הארץ.
- 16.יהורם גבאי 26/12/2015 05:44הגב לתגובה זוצפויה להתמתן עליית המחירים - האם אני אופטימי מדי... כדאי שהמדינה תתאמץ ותצליח לשווק מגורים לציבור בהיקף רחב - רק ככה המחירים יירדו ויהיו אפשריים בשביל הזוגות הצעירים.התוכנית של שר האוצר שלנו - תקל אולי במקצת על המגמה הזאת.לדבריו בחודשים הקרובים צפויה להתמתן עליית המחירים של הדירות.
- 15.יותם ליבוביץ 23/12/2015 23:59הגב לתגובה זואנחנו בעלי הדירות שקנינו בעמל רב את הדירה שלנו והשקענו את כל מה שביה לנו - לא נסכים להוריד את מחירי הדירות, לא ניתן לאף גורם ממלכתי לקחת מאיתנו את רכושנו!!!
- 14.יעלי 21/12/2015 06:57הגב לתגובה זוואז נחליט אם לצאת לדרך סוף סוף ולרכוש דירה. ראינו כבר ירידה בקצב התחלות הבנייה של דירות במרכז הארץ וגם בפריפריה , כל זאת בעקבות ההצהרות של שר הכלכלה הקודם(לפיד)שהשפיע על המאזן בין היצע לביקוש והשפיע כמובן על עליות מחירים.
- 13.מור בן חיים 20/12/2015 14:53הגב לתגובה זומי יודע מי יודע - מה מהתוכנית נובע - זאת אומרת מה השורה האחרונה - מה מביא העתיד עם שלל התןכניות והאחרונה היא מחיר למשתכן.
- 12.עמית יודקביץ 17/12/2015 16:17הגב לתגובה זוכשכל התוכניות עם השמות המפוצצים והמגניבים פשוט מסיטים אותנו מהעיקר - להגיע לרכישת הדירה המיוחלת.
- נעמי בן הרוש 22/12/2015 02:08הגב לתגובה זונכון אמרת האישראבלוף הוא בחיינו - חבל שאנחנו שקועים ביום יום בכל המסחרה הזאת
- 11.דן 17/12/2015 04:26הגב לתגובה זומשתכן? - אני קורא על ההתחדשות העירונית בתל אביב האם אין פסול בדיבור האין סופי על התוכניות שעוסקות עוד ועוד ב"עיר הבירה" שלנו? ומה עם הפריפריה? גם אנחנו רוצים מחר למשתכן אצלנו(ראש פינה...
- יהורם בן צבי 17/12/2015 16:08הגב לתגובה זולמשתכן. האם גם כאן מדובר באיזו קריצה...
- 10.חניתה בר 16/12/2015 16:34הגב לתגובה זוהתכנית שהביאו לנו אנשי הכלכלה:" מחיר למשתכן" היא המשמעותית ביותר ובעלת פוטנציאל ההשפעה הגדול ביותר על ענף הבניה בישראל. נראה אם ואיך תיושם בימינו.
- 9.סופי ממרכז הארץ 15/12/2015 23:39הגב לתגובה זובתקופה האחרונה ניכר, כי לאחר עלייה בלתי פוסקת במחירי הדירות, השוק החל להראות סימנים של רגיעה. נתוני המכירות של החודשים האחרונים עודכנו כלפי מטה, הם עדיין מצביעים על רמת שיא בביקושים לדירות אבל המחירים לא ממשיכים לעלות
- 8.אמא 15/12/2015 00:01הגב לתגובה זוהדור שלנו עשה ככל יכולתו
- חנה 15/12/2015 23:29הגב לתגובה זושנינו מהוותיקים וידינו לא מצליחות לבוא לעזרת הילדים. היינו רוצים להרגע כבר מכל ההבטחות והתוכניות הגרנדיוזיות האלה (שלכחלון וגם לפיד).לראות עתיד לילדים ולנכדים
- 7.חיים בן הרוש 14/12/2015 23:59הגב לתגובה זוהתכנון ואישור התכניות הינם הבטן הרכה של בימים אלה רוכשי הקרקעות ואלה שמחכים שנים ארוכות עד לאישור הועדות השונות להתחיל במלאכת השיווק והמכירה. כולנו בעמדת המתנה לרגע שבו יעלה המסך על הצגת המסכנות המתחייבות מהמצב.
- 6.יואל 10/12/2015 08:38הגב לתגובה זותל אביב הולכת להתחחדשות עירונית ואפילו פורסמו תמונות ותחזיות והדמיות של העתיד. מדובר ברעיונות שהולכים להתגשם, לא בפריפריה אלא כאן במרכז של המרכז. כל זה יגרום לנסיקה של מחירי הדיור. ושוב אני שואל מה יהיה עם כל אותם צעירים שלא יוכלו לעמוד במרוץ המחירים הגואה.
- 5.יעל בר שלום 10/12/2015 07:03הגב לתגובה זומרוב עצים לא רואים את היער - מרוב תוכנית ופרוייקטים... נקווה שזאת התוכנית המתאימה והנכונה
- מקווים לקבל קצת הדרכה במקום הזה(מהמחבר של המאמרים האלה) (ל"ת)שולי 10/12/2015 11:34הגב לתגובה זו
- 4.שלום 09/12/2015 21:56הגב לתגובה זוhttp://mobile.mako.co.il/news-money/economy-q4_2015/Article-ee7099587ed7151004.htm
- 3.לירון 09/12/2015 12:05הגב לתגובה זויווצר לחץ עצום על קניית דירות (בהנחה שלא מעטים המתינו במיוחד למחיר למשתכן) ואז יסתערו על כל מלאי הדירות שנשארו שלא במסגרת התוכנית וזה יביא לעליית מחירים מטאורית... או שהיו צריכים להפיץ בכמות היסטרית מגרשים של מחיר למשתכן, או שהיו חייבים לשנות את שיטות ההפצה גם במכרזים השונים. כי אחרת המחירים עוד יתנפחו.
- 2.ינון 09/12/2015 01:16הגב לתגובה זוומה על אותם יזמים שקנו קרקעות לפני עשור והרוויחו עליהם מאות אחוזים? למה את זה אתה לא מציין "בטור" שלך?
- 1.אבי 08/12/2015 15:15הגב לתגובה זויאלצו להוריד מחירים כדי להיפטר מהסחורה שלהם בשוק החופשי. אם הם צודקים הם יתעשרו, אם הם טעו הם יפסידו. ככה זה בעסקים
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
