חייבים להוציא לפועל את מחיר למשתכן עכשיו! אחרת נאבד המומנטום

אסף אנגל, מנכ"ל משותף ב"אנגל-שביט" המייעצת ומלווה קהילות עירוניות בתהליך רכישה מיזמים, על השפעותיה של תוכנית מחיר למשתכן בכלל ומהירות יישומה בפרט
אסף אנגל | (22)
נושאים בכתבה מחיר למשתכן

האם אנחנו צועדים לקראת תקופת הקיפאון שאפיינה את שוק הנדל"ן מיום הכרזת שר האוצר לשעבר על תכנית מע"מ 0%? סביר להניח שכן. כבר עכשיו רואים את ניצני החששות של רוכשי הדירות באזורים בהם הוכרזו תכניות מחיר למשתכן ואת הקיפאון סביב אותם מקומות. כרגע, מדובר רק ברמה מקומית, אך ככל שיוצאו יותר מכרזים והדיון יעלה לפרופיל גבוה יותר - כך נראה הרחבה של התופעה לכלל הארץ והשוק. בטור זה לא אתמקד בסיכוייה של המדינה ליישם את תכנית מחיר למשתכן, דרך היזמים, ולהביא לפתחו של הרוכש דירות מוזלות, יהיו לכך עוד הזדמנויות רבות אחרות.

לכל פעולה בענף הדיור ישנן השפעות או השלכות על מקבלי ההחלטות בממשלה, רוכשי הדירות והיזמים. בטורי זה אתמקד בנקודת מבטם של היזמים, לשיטתי, מצב היזמים אל מול תכנית מחיר למשתכן היא המשמעותית ביותר ובעלת פוטנציאל ההשפעה הגדול ביותר על כלכלת המשק. בסופו של טור זה נמצאת המסקנה שתכנית מחיר למשתכן חייבת להיות מיושמת באופן מיידי - כבר מחר בבוקר. הרי מגרש ליד קנה יזם קרקע בסכום מרקיע שחקים במסגרת מכרזי "לכל המרבה במחיר" ששיווקה המדינה, כעת עליו להתמודד עם אותו מוצר שמשווקת אותה ישות במחיר מוזל של 30% לפחות. המשמעות המיידית שהוא לא יוכל למכור. ואם לא יוכל למכור, גם לא יבנה ויישאר עם הוצאה גדולה על קרקע "בלתי ניתנת למימוש".

חישבו עליכם, קונים רכב חדש למשל, ובשבוע שלאחר מכן מודיעה המדינה על הפחתת מיסים דרסטית ואותו רכב בדיוק שקניתם ב-120 אלף שקלים, עתיד להיות בערך של 80 אלף שקלים. למרות אכזבתכם הגדולה ותחושת ההפסד, סביר שלא תכננתם לממש את מכירתו מיידית. אך אם כן - הפסדתם בגדול. זה בדיוק המצב אליו מתחילים להיקלע היזמים שרכשו קרקעות במקומות שכיום משווקים מכרזים במסגרת מחיר למשתכן. אינני כותב כאן מתוך דאגה יתרה ליזמים עצמם, הם אנשים בוגרים או חברות שמתנהלות בשוק של אי וודאות כבר למעלה מעשור וידעו גם להרוויח ממנו, והרבה. אלא שלמרחק בין ההכרזות על הוצאת מכרז מחיר למשתכן במקום מסוים ועד סיום המכירה של אותו מלאי דירות במחיר נמוך (ובדרך כלל מלאי קטן) הרי שהם פשוט לא יוכלו לבנות או למכור. 

מכאן החשש העיקרי, שבמידה והתכנית מתחילתה (הכרזה על מכרז) ועד סופה (שיווק הדירה לצרכן הסופי) תהיה ארוכה, נהיה עדים לשתי תופעות לוואי שליליות במיוחד. הראשונה, ירידה חדה בקצב התחלות בנייה, שישפיע על המאזן העדין ממילא בין היצע לביקוש ועשוי לגרור עליות מחירים בטווח הבינוני - רחוק. אפשרות נוספת, סבירה פחות אך מטרידה הרבה יותר, היא קריסתן של חברות יזמיות כתוצאה מההקפאה.

אל תתפלאו אם נראה כאן תהליך ארוך מאד של מימוש ומכירה של דירות במחיר מוזל, שכן  וזאת רק לצורך הדוגמא הקטנה, במשרד השיכון עוד לא החליטו כיצד תיערך ההגרלה לזכאים. לצד רעיון טוב, נראה התעוררות ויכולת ביצוע מהירה ואיכותית. לצד ההחלטה להכניס את היד לכיס ולהוזיל את מחירי הדירות לצרכן הסופי, הרי שכדאי שבקרב מקבלי ההחלטות יבינו כי צריך לסיים לתכנן, לשווק ולמכור כבר מחר בבוקר. לצערי, אני פסימי באשר ליכולת הקשורה במהירות היישום.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    יואל 29/12/2015 01:02
    הגב לתגובה זו
    הנתונים מראים לנו שהחל מתחילת 2015 מחירי הדיור נמצאים במגמת עלייה, ואילו שיעורי הריבית יורדים - רמות השכר יציבות יחסית. כך שאין ביכולת הזוגות הצעירים היום לרכוש דירה בישראל, ומה שמסתמן בעתיד המשך העלייה במחירי הדירות, כך שלא רואים את האור.
  • 17.
    רוחה 27/12/2015 05:16
    הגב לתגובה זו
    שאלת האם אנחנו צועדים לקראת תקופת הקיפאון שאפיינה את שוק הנדל"ן מיום הכרזת שר האוצר לשעבר על מע"מ 0% - כבר עכשיו רואים את ההיסוס של רוכשי הדירות. והחשש לקנות הוא גם במרכז וגם באיזורים המרוחקים ממרכז הארץ.
  • 16.
    יהורם גבאי 26/12/2015 05:44
    הגב לתגובה זו
    צפויה להתמתן עליית המחירים - האם אני אופטימי מדי... כדאי שהמדינה תתאמץ ותצליח לשווק מגורים לציבור בהיקף רחב - רק ככה המחירים יירדו ויהיו אפשריים בשביל הזוגות הצעירים.התוכנית של שר האוצר שלנו - תקל אולי במקצת על המגמה הזאת.לדבריו בחודשים הקרובים צפויה להתמתן עליית המחירים של הדירות.
  • 15.
    יותם ליבוביץ 23/12/2015 23:59
    הגב לתגובה זו
    אנחנו בעלי הדירות שקנינו בעמל רב את הדירה שלנו והשקענו את כל מה שביה לנו - לא נסכים להוריד את מחירי הדירות, לא ניתן לאף גורם ממלכתי לקחת מאיתנו את רכושנו!!!
  • 14.
    יעלי 21/12/2015 06:57
    הגב לתגובה זו
    ואז נחליט אם לצאת לדרך סוף סוף ולרכוש דירה. ראינו כבר ירידה בקצב התחלות הבנייה של דירות במרכז הארץ וגם בפריפריה , כל זאת בעקבות ההצהרות של שר הכלכלה הקודם(לפיד)שהשפיע על המאזן בין היצע לביקוש והשפיע כמובן על עליות מחירים.
  • 13.
    מור בן חיים 20/12/2015 14:53
    הגב לתגובה זו
    מי יודע מי יודע - מה מהתוכנית נובע - זאת אומרת מה השורה האחרונה - מה מביא העתיד עם שלל התןכניות והאחרונה היא מחיר למשתכן.
  • 12.
    עמית יודקביץ 17/12/2015 16:17
    הגב לתגובה זו
    כשכל התוכניות עם השמות המפוצצים והמגניבים פשוט מסיטים אותנו מהעיקר - להגיע לרכישת הדירה המיוחלת.
  • נעמי בן הרוש 22/12/2015 02:08
    הגב לתגובה זו
    נכון אמרת האישראבלוף הוא בחיינו - חבל שאנחנו שקועים ביום יום בכל המסחרה הזאת
  • 11.
    דן 17/12/2015 04:26
    הגב לתגובה זו
    משתכן? - אני קורא על ההתחדשות העירונית בתל אביב האם אין פסול בדיבור האין סופי על התוכניות שעוסקות עוד ועוד ב"עיר הבירה" שלנו? ומה עם הפריפריה? גם אנחנו רוצים מחר למשתכן אצלנו(ראש פינה...
  • יהורם בן צבי 17/12/2015 16:08
    הגב לתגובה זו
    למשתכן. האם גם כאן מדובר באיזו קריצה...
  • 10.
    חניתה בר 16/12/2015 16:34
    הגב לתגובה זו
    התכנית שהביאו לנו אנשי הכלכלה:" מחיר למשתכן" היא המשמעותית ביותר ובעלת פוטנציאל ההשפעה הגדול ביותר על ענף הבניה בישראל. נראה אם ואיך תיושם בימינו.
  • 9.
    סופי ממרכז הארץ 15/12/2015 23:39
    הגב לתגובה זו
    בתקופה האחרונה ניכר, כי לאחר עלייה בלתי פוסקת במחירי הדירות, השוק החל להראות סימנים של רגיעה. נתוני המכירות של החודשים האחרונים עודכנו כלפי מטה, הם עדיין מצביעים על רמת שיא בביקושים לדירות אבל המחירים לא ממשיכים לעלות
  • 8.
    אמא 15/12/2015 00:01
    הגב לתגובה זו
    הדור שלנו עשה ככל יכולתו
  • חנה 15/12/2015 23:29
    הגב לתגובה זו
    שנינו מהוותיקים וידינו לא מצליחות לבוא לעזרת הילדים. היינו רוצים להרגע כבר מכל ההבטחות והתוכניות הגרנדיוזיות האלה (שלכחלון וגם לפיד).לראות עתיד לילדים ולנכדים
  • 7.
    חיים בן הרוש 14/12/2015 23:59
    הגב לתגובה זו
    התכנון ואישור התכניות הינם הבטן הרכה של בימים אלה רוכשי הקרקעות ואלה שמחכים שנים ארוכות עד לאישור הועדות השונות להתחיל במלאכת השיווק והמכירה. כולנו בעמדת המתנה לרגע שבו יעלה המסך על הצגת המסכנות המתחייבות מהמצב.
  • 6.
    יואל 10/12/2015 08:38
    הגב לתגובה זו
    תל אביב הולכת להתחחדשות עירונית ואפילו פורסמו תמונות ותחזיות והדמיות של העתיד. מדובר ברעיונות שהולכים להתגשם, לא בפריפריה אלא כאן במרכז של המרכז. כל זה יגרום לנסיקה של מחירי הדיור. ושוב אני שואל מה יהיה עם כל אותם צעירים שלא יוכלו לעמוד במרוץ המחירים הגואה.
  • 5.
    יעל בר שלום 10/12/2015 07:03
    הגב לתגובה זו
    מרוב עצים לא רואים את היער - מרוב תוכנית ופרוייקטים... נקווה שזאת התוכנית המתאימה והנכונה
  • מקווים לקבל קצת הדרכה במקום הזה(מהמחבר של המאמרים האלה) (ל"ת)
    שולי 10/12/2015 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שלום 09/12/2015 21:56
    הגב לתגובה זו
    http://mobile.mako.co.il/news-money/economy-q4_2015/Article-ee7099587ed7151004.htm
  • 3.
    לירון 09/12/2015 12:05
    הגב לתגובה זו
    יווצר לחץ עצום על קניית דירות (בהנחה שלא מעטים המתינו במיוחד למחיר למשתכן) ואז יסתערו על כל מלאי הדירות שנשארו שלא במסגרת התוכנית וזה יביא לעליית מחירים מטאורית... או שהיו צריכים להפיץ בכמות היסטרית מגרשים של מחיר למשתכן, או שהיו חייבים לשנות את שיטות ההפצה גם במכרזים השונים. כי אחרת המחירים עוד יתנפחו.
  • 2.
    ינון 09/12/2015 01:16
    הגב לתגובה זו
    ומה על אותם יזמים שקנו קרקעות לפני עשור והרוויחו עליהם מאות אחוזים? למה את זה אתה לא מציין "בטור" שלך?
  • 1.
    אבי 08/12/2015 15:15
    הגב לתגובה זו
    יאלצו להוריד מחירים כדי להיפטר מהסחורה שלהם בשוק החופשי. אם הם צודקים הם יתעשרו, אם הם טעו הם יפסידו. ככה זה בעסקים
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.