טירוף הקניות מתחיל: זה הסכום שיוציא הצרכן הישראלי בחגי הקניות
הלילה בחצות יחלו המבצעים במסגרת "יום הרווקים הסיני" ובדואר ישראל כבר נערכים למספר שיא של 14.5 מיליון חבילות שיוזמנו לצד עלייה של 18% במשקל הפריטים. מהו החג המועדף ומהן הקטגוריות המובילות?
טירוף הקניות של חודש נובמבר מתחיל. הלילה בחצות יחל מבול המבצעים במסגרת "יום הרווקים הסיני" ובדואר ישראל כבר נערכים למספר שיא של 14.5 מיליון חבילות שיוזמנו במהלך החודשים נובמבר-דצמבר - גידול של כמיליון חבילות לעומת התקופה המקבילה אשתקד ועלייה של 18% במשקל הפריטים שיוזמנו.
כך תתכוננו לימי המכירות - המדריך לחגי הקניות
הסכום הממוצע לרכישה לצרכן הישראלי בחגי הקניות צפוי להגיע לכ-617 פר קניה בקרב 78% מתוך הקונים - כמעט כפול מחודש רגיל, כך על פי סקר שביצע מכון המחקר 'Shiluv I2R' עבור חברת הדואר. החג הפופולארי ביותר לפי הסקר הוא ה"בלאק פריידי" שיחול ב-29 לחודש ולאחריו חג הרווקים הסיני.
"חגי הקניות הבינלאומיים הפכו לחגיגת קניות גם בישראל - הציבור הישראלי מחכה לתקופה זו", מסר דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל. "הצרכן הישראלי נבון ומתוחכם, הוא משווה מחירים ומחפש את העסקה המשתלמת עבורו. אנו רואים שהצרכן התבגר ומזמין ברשת דברים יותר משמעותיים ויותר כבדים. יש כאן שינוי מגמה של איכות מול כמות".
האתר המועדף להזמנות - עלי אקספרס
מהנתונים עולה כי חמשת האתרים המועדפים לרכישות בחגי הקניות הם עלי אקספרס (80%) איביי (56%), אמזון (41%), אסוס (28%) ונקסט (27%). עיקר הרכישות צפויות להתרכז בבגדים (66%), כאשר קטגוריות פופולאריות נוספות הן נעליים (38%), סמארטפונים ואביזרים לטלפון (36%), גאדג'טים (35%), צעצועים לילדים (31%) ואביזרים וקישוטים לבית (30%).
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפילוח מגדרי, נשים צפויות לרכוש יותר בגדים, אביזרים, תכשיטים, תחפושות, קוסמטיקה בישום ואיפור, בעוד הגברים ירכשו יותר סמארטפונים ואביזרים לטלפון, גאדג'טים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לבית ומחשבים ומוצרים משלימים מהתחום.
לפי הסקר, 75% מהציבור היהודי בישראל עורך קניות מוצרים מאתרים בארץ ובחו"ל כאשר מרבית הרוכשים (66%) מעדיפים לקנות באתרי מסחר בחו"ל. עוד עולה כי 49% מהקונים באתרים בחו"ל מבצעים רכישות אחת לשבועיים ועד חודש כאשר 13% מהקונים מזמינים חבילה פעם בשבוע.
קניות אונליין - בעד ונגד
המניע העיקרי של הרוכשים בחגי הקניות, על פי הסקר, הוא כלכלי ורצון לחסוך בעלויות. 82% מהרוכשים באתרים בינלאומיים טענו למחירים זולים יותר, 69% הסבירו שיש יותר מבצעים ברשת, 39% דיברו על מותגים שאין בארץ ו-36% העידו על נוחות קניה ברשת ו-31% על מגוון רחב יותר של מוצרים.
- לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם
- הלוואות בין פרטיים: האם המודל שביקש לאתגר את המערכת הפיננסית עדיין רלוונטי?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אקסלנס משיקה חשבון מסחר עצמאי לילדים
מבחינת חסמי קניות ברשת, עולה כי 69% מאלו שאינם קונים ברשת מעדיפים לראות פיזית את המוצר לפני הקניה, 40% חוששים מאיכות ירודה של המוצר, 21% חוששים מפריצה לכרטיסי האשראי, ו13% חוששים מתהליך קניה מסובך.
הסקר נערך במדגם ארצי ומייצג של 506 גברים ונשים מקרב האוכלוסיה היהודית הבוגרת, באמצעות פאנל גולשי האינטרנט iPanel המקיף 130,000 איש.

לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם
מדוע הריבית הנקובה היא רק קצה הקרחון
של המחיר האמיתי, כיצד עמלות ומנגנוני הצמדה מייקרים את ההחזר בפועל, ואיך תוכלו להשוות בצורה מושכלת בין הצעות מהגופים המלווים כדי להימנע מהפתעות
העלות הראשונה - עמלת פתיחת תיק
המרכיב הראשון שמשפיע על כדאיות ההלוואה הוא עמלת פתיחת התיק או דמי הטיפול. מדובר בסכום הנגבה מראש במועד העמדת האשראי. בעוד שבמערכת הבנקאית עמלות אלו לרוב מוגדרות בתעריפונים מפוקחים (כך למשל, עמלת פתיחת תיק משכנתא עומדת על 360 ש"ח נכון לשנת 2025),
בגופים חוץ בנקאיים המודל שונה משמעותית - שם מקובל לגבות עמלה בשיעור מסוים מסך הקרן, לרוב בין 1% ל 3%. המשמעות היא שחיקה מיידית של סכום ההלוואה: לווה המבקש 100,000 ש"ח עשוי לגלות שלחשבונו נכנס סכום נטו של 98,000 שקל בלבד, בעוד שהריבית מחושבת על מלוא הסכום המקורי. זהו למעשה קנס כניסה שמעלה משמעותית את עלות ההלוואה, במיוחד בהלוואות לתקופות קצרות.
מלכודת המדד
עלות נוספת שנוטים לשכוח היא הצמדת הקרן למדד המחירים לצרכן. בתקופות של אינפלציה, הלוואה צמודת מדד עלולה להפוך לנטל מתגלגל: גם אם הלווה משלם מדי חודש בחודשו, יתרת החוב שלו עשויה לתפוח בגלל עליית המדד. במצב כזה, הלווה משלם ריבית על סכום שהולך וגדל במקום לקטון, מה שמעלה את העלות הסופית מעבר לתכנון המקורי.
- סקר בנק ישראל: מצוקת אשראי של עסקים קטנים וירידה בביקוש לאשראי לדיור
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכך מצטרפת שיטת החישוב של לוח הסילוקין. רוב ההלוואות מבוססות על לוח שפיצר, שבו ההחזר החודשי קבוע אך הרכב התשלום משתנה: בשנים הראשונות רוב התשלום מופנה לכיסוי הריבית ורק מיעוטו לכיסוי הקרן. המשמעות היא שאם לווה ירצה לפרוע את ההלוואה באמצע התקופה, הוא יגלה שיתרת החוב שלו כמעט ולא הצטמצמה, למרות ששילם סכומים נכבדים מדי חודש. הבנת מבנה לוח הסילוקין קריטית להבנת העלות לאורך זמן.
