מנכ"ל איקאה ל-Bizportal: מחרימים את איקאה? אם כך נראה חרם אז זה בסדר
הרשת השבדית, 'איקאה', נמצאת בימים אלו במרכז סערה ציבורית בעקבות הפרסום בעיתון שוודי המאשים את צה"ל בסחר איברים של פלשתינאים. בעקבות כך יזם סטודנט ללימודי ארץ ישראל, מורן חג'בי, עצומה הקוראת לצרכן הישראלי להחרים מוצרים שבדיים אשר ביניהם את רשת איקאה.
בעצומה נאמר כי "לאחר הפרסום האנטישמי ועלילת הדם נוסח ימי הביניים נגד חיילי צה"ל וסירובם של שר החוץ וראש ממשלת שוודיה לגנות את פרסום זה, לא ייתכן שנמשיך לקנות ברשת איקאה השוודית". העצומה קוראת "לחותמים עליה," שלא להסתפק רק בחתימה על העצומה, "יש צורך גם במעשה של ממש".
נציין כי היעד הראשוני של העצומה עמד על 10,000 איש וכעת עלה היעד ל-50,000. עד כה חתמו על העצומה כבר 11,215 איש. כאשר הפעילות היא לא רק כנגד איקאה אלא כנגד חברות שבדיות נוספות: VOLVO, H&M, TELSA, וודקה אבסולוט, חברת התעופה 'ס.א.ס' ועוד.
נראה כי כמות החותמים על העצומה הולכת וגדלה אך עם זאת מביקור בחנות עצמה נראה כי הקהל לא מוותר בקלות על איקאה, וכמו ביום אוגוסט אופייני החנות מלאה ואף יש קשיים במציאת מקום חניה.
Bizportal שוחח עם שלומי גבאי, מנכ"ל איקאה ישראל, שלא ממש מתרגש מהעצומה ואף ציין כי דווקא ביממה האחרונה סיימה הרשת פדיון של כ-2 מיליון שקל. לדבריו, "כל נסיון לקשור בין נושאים פוליטיים לנושאים מסחריים, זה פטאתי והוא לא יצליח".
בתשובה לשאלתינו על ההתמודדות מול העליהום סביב הרשת, אמר גבאי כי "אנחנו לא צריכים להימצא באיזושהי מגננה או באיזשהי סליחה או כפרה, לא אנחנו פשענו ולא שום דבר. אנחנו לא נציגי שוודיה בישראל ולא נציגי ישראל בשוודיה. תפקידינו למכור רהיטים ואביזרים לעיצוב הבית. ואני חושב שאת זה אנחנו עושים טוב.
גבאי מדגיש, כי הוא שמח על "הסבלנות שמפגין הצרכן הישראלי באופן שבו הוא מתנהל ואת ההפרדה שהוא עושה בין הנושאים הפוליטיים לבינינו שימוש בנושא חרם צרכני מאבד מהמשמעות שלו ומהחשיבות שלו כשמשתמשים בו לא נכון כמו במקרה הזה."
ש: אז למה מחרימים את איקאה?
"לא מחרימים את איקאה. בשטח רואים דברים אחרים לגמרי ואם כך נראה חרם אז זה בסדר.
ש: אז אתה צופה שהחרם לא יצליח?
חד משמעית. יותר מזה, אני מזמין את אדון מורן חג'בי ואת חבריו לבוא לבקר ולראות שאין שום קשר בין איקאה לבין כל סוג של כתבה גרועה ככל שתהיה.
מעל ל-10,000 איש. זה מאכזב אותך?
לא. זה לא מאכזב אותי ולא מעודד אותי. כי ברור לי לגמרי שמה שמניע את הגלגל מאחורי זה זה לא איקאה כאיקאה. זה הנושא הרגיש מאוד. גם אני אזרח בישראל, גם אני חי בארץ, גם אני שירתתי בצבא ואני מבין שזה מעורר אמוציות גדולות. התוצאה הישירה היא כמובן התגייסות למען מאבק אבל החתימות הן יותר בשביל להגן על צה"ל מאשר לתקוף את איקאה.
ש: אז אתה רואה בזה אזרחות טובה?
לא. אני לא רואה בזה שום אזרחות טובה, זה לא מאכזב אותי וזה גם לא ציון לשבח. אני אדיש לזה. אני אומר דבר אחד פשוט, שחבל שיש שימוש בחרם צרכני. זה מאבד מהמשמעות שלו ומהחשיבות שלו, השימוש בחרם צרכני עולה במקומות לא נכונים ומשיג תוצאה הפוכה.
ש: איך יוצאים מהמצב הזה?
"אני חושב שאנחנו כבר בדרך החוצה מזה. אני מאוד אופטימי. אני חושב שכולנו בדרך החוצה מזה. וכמו שאנחנו מכירים את ההתנהלות אצלנו, לא עוד הרבה זמן כבר תהיה חדשה אחרת."
משהו לסיום?
"אני חוזר ואומר שהצרכן יודע להעריך מה שהוא מקבל, ביממה האחרונה הרשת הגיעה למרות החרם שהוכרז לפדיון שיא של 2 מיליון שקל." זו התשובה. (המחזור הממוצע עומד על 1.2 מיליון שקלים ביום).