חברת החשמל ממשיכה לתקוף את אסוס
על רקע פרסום דוח המשרד לתשתיות חוזרת היום הנהלת חברת החשמל דורשת מדוד אסוס, יו"ר הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, לחזור בו מדברים שאמר כנגד החברה ועובדיה בעקבות הפסקות החשמל לפני כשבועיים. הדרישה באה על רקע פרסום תוצאות דו"ח ועדת הבדיקה שמינה שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, אשר קובע באופן חד משמעי, שלא הייתה כל יד מכוונת בהפסקות החשמל.
נציין, כי ראשי החברה כבר כינסו ביום ראשון האחרון מסיבת עיתונאים, בה דרשו התנצלות מאסוס - אז עשו הם זאת, על רקע פרסום המלצות KPMG האירופית שהעריכה כיצד נכון יהיה לבצע את הרפורמה במשק החשמל - שבמרכזה, מכירת החברה בחלקים.
הנהלת חברת החשמל מסרה היום, כי היא רואה בחומרה רבה את התבטאויותיו של אסוס נוכח הממצאים החד משמעיים של ועדת הבדיקה, המפריכים לחלוטין את האשמותיו. בהנהלה ציינו, "לא ייתכן כי רגולטור בר השפעה יצא, באופן לא מוסמך ולא בדוק כנגד חברה שלמה, תוך האשמתה והכפשתה ממש ברגע ניהול משבר, וזאת ללא בדיקת העובדות וללא מידע עדכני וממש בשעות בהן עבדו עובדי חברת החשמל ללא הפוגה על מנת לתקן את המצב".
ראשי החברה הוסיפו: "אין לנו ספק כי השתלחותו של אסוס, כנגד החברה ועובדיה, הטעו את הציבור והתקשורת ו'שתלו' מידע שיקרי אשר מנע מהחברה את היכולת להציג עמדתה כראוי".
לין יוצא להגנת אסוס
ההתקפה חסרת התקדים של מנכ"ל חברת החשמל, אורי בן-נון את הרשות לשירותים ציבוריים חשמל היא נורמה פסולה שאין לה מקום במגזר הציבורי בישראל. כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.
לין מסר: "מנכ"ל של גוף מבוקר לא יכול לתקוף חזיתית את עצם בסיס קיומה של רשות סטטוטורית, שהוקמה על-ידי המחוקק על מנת לפקח על הפעולות של החברה, אותה הוא מנהל. ההתקפה על הרשות היא בעצם התקפה על מעשה החקיקה עצמו".
"אם נרשה שגופים מבוקרים יערערו על זכות הקיום של רשויות ממשלתיות, כפי שעשה מנכ"ל חברת חשמל, יוכלו מחר גופים מבוקרים נוספים לתקוף את כלל הרשויות הרגולטוריות", אמר נשיא איגוד לשכות המסחר. לדברי לין, אשר שימש בעבר מנכ"ל משרד האנרגיה וחבר במועצת המנהלים של חברת החשמל, ציין כי מנכ"ל חברת החשמל היה צריך לנהל ויכוח ענייני וישיר על החלטות הרשות ולא להציגה כגורם שיכול להרוס את חברת החשמל. "חובתה של הרשות להגן על ציבור הצרכנים, המגזר העסקי וכלל המשק ולא לשרת את חברת החשמל".
הרשות לשירותים ציבוריים חשמל הוקמה במטרה ליצור מנגנון פיקוח על מתן שירות ציבורי חיוני - החשמל. כדי שהיא תבצע את משימתה כראוי הודגשה, בחוק משנת 1996, חשיבותה ועצמאותה המשפטית והתפקודית של הרשות. ככל הידוע ללשכות המסחר, פעולות הפיקוח נעשות ברמה מקצועית תוך שמירה על איזון אינטרסים בין הצרכנים, חברת החשמל, יצרני החשמל הפרטי והמדינה.
בשנים האחרונות, הרשות העבירה מספר מהלכים אמיצים, אשר נועדו להתאים את צריכת החשמל לעלויותיה, תוך התייחסות לעמדת המגזר העסקי וכלל ציבור הצרכנים. בין הישגיה ניתן למנות את החרגת חברת החשמל מהגשת דוחות נומינליים שמנעה תוספת עלויות של כ-350 מיליון שקל לכל אחוז אינפלציה; פרסום אמות מידה לשירות; ופרסום אמות מידה למשתתפים במשק החשמל התחרותי, בשנים הקרובות.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".