גוגל חיפוש
צילום: טוויטר

גוגל נמצאה אשמה במונופול בלתי חוקי בשוק טכנולוגיות הפרסום המקוון

גוגל נמצאה אשמה בהפרת חוקי ההגבלים העסקיים בשווקי שרתי הפרסום ובורסות הפרסום המקוון

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה גוגל

בפסיקה דרמטית, קבעה השופטת הפדרלית ליאוני ברינקמה היום (חמישי) כי חברת גוגל, מבית אלפאביתAlphabet 2.53%  , הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים בכך שיצרה מונופול בלתי חוקי בשווקים מסוימים של טכנולוגיות פרסום מקוון. קביעה זו מהווה מכה משמעותית לאחד מענפי הליבה של פעילות החברה.


על פי פסק הדין בן 115 העמודים, גוגל נמצאה אשמה בהפרת חוקי ההגבלים העסקיים בשני שווקים מרכזיים: שוק הבורסות לפרסום מקוון וכן הכלים המשמשים אתרי אינטרנט למכירת שטחי פרסום, המכונים שרתי פרסום. עם זאת, השופטת קבעה כי החברה לא עמדה בהגדרה של מונופול בשוק שלישי - כלים המשמשים מפרסמים לרכישת פרסומות תצוגה.


"גוגל בכוונה תחילה עסקה בסדרה של פעולות אנטי-תחרותיות כדי לרכוש ולשמר כוח מונופוליסטי בשווקי שרתי הפרסום ובורסות הפרסום עבור פרסום תצוגה באינטרנט הפתוח", כתבה השופטת. היא הוסיפה כי "במשך למעלה מעשור, גוגל קשרה את שרת הפרסום שלה ואת בורסת הפרסום שלה יחד באמצעות מדיניות חוזית ואינטגרציה טכנולוגית, אשר אפשרו לחברה לבסס ולהגן על כוחה המונופוליסטי בשני שווקים אלה".


בעקבות הפרסום, מניות אלפאבית, חברת האם של גוגל, ירדו ב-3.2% וכעת עברו לירידות של 1%, בעוד שמניות חברת Trade Desk, המתמחה בטכנולוגיות פרסום, זינקו בכמעט 8%.


השופטת הוסיפה בפסק הדין כי גוגל "המשיכה לבצר את כוחה המונופוליסטי על ידי הטלת מדיניות אנטי-תחרותית על לקוחותיה וחיסול תכונות מוצר רצויות". היא ציינה כי "בנוסף למניעת היכולת של מתחרים להתחרות, התנהלות מדירה זו פגעה משמעותית בלקוחות המו"לים של גוגל, בתהליך התחרותי, ובסופו של דבר, בצרכני המידע ברשת הפתוחה".


משרד המשפטים האמריקאי וקבוצה של מדינות הגישו תביעה נגד גוגל בשנת 2023, בטענה כי החברה היוותה מונופול באופן בלתי חוקי בשלושה שווקים נפרדים הקשורים לטכנולוגיה המשמשת לפרסום תצוגה מקוון: שרתי פרסום, בורסות פרסום ורשתות פרסום. פסק הדין הנוכחי מתייחס לטענות אלו ומאשר אותן בחלקן. הפסיקה הזו מהווה מכה שנייה משמעותית לענקית הטכנולוגיה, שכבר נמצאה אשמה במונופול בשוק החיפוש המקוון במשפט נפרד. המשך ההליכים המשפטיים בנושא עלול להוביל לשינויים מרחיקי לכת באופן שבו גוגל מנהלת את עסקיה בתחום הפרסום המקוון.


התיק נגד גוגל בנושא טכנולוגיות הפרסום הוא אחד מכמה תיקים משפטיים נגד החברה בנושאי הגבלים עסקיים. במקרה אחר, משרד המשפטים מבקש לאלץ את אלפאבית למכור את דפדפן הכרום שלה, לאחר הזכייה בפסיקה התקדימית בנושא החיפוש. המשפט על סעד בתיק זה אמור להתחיל ביום שני בוושינגטון.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה