גידול בהוצאות תפעול פגע בהוט: הפסד של 27 מיליון שקל ברבעון הרביעי
חברת הכבלים הוט פרסמה לפני זמן קצר את תוצאותיה לשנת 2008 ולרבעון הרביעי של השנה. הכנסות החברה ברבעון הסתכמו בכ-775 מיליון שקל, גידול של 2.3% לעומת הכנסות של כ-757 מיליון שקל ברבעון השלישי. גידול של כ-5.5% בהוצאות התפעול לכ-610 מיליון שקל הביא לירידה ברווח הגולמי שהסתכם ברבעון בכ-165 מיליון שקל לעומת 179 מיליון שקל ברבעון השלישי.
הרווח התפעולי הצטמק בכ-36% ל-52 מיליון שקל לעומת 81 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2008. החברה רשמה הוצאות מימון של כ-42 מיליון שקל והוצאת מס של כ-37 מיליון שקל, לעומת אפס ברבעון השלישי, כך שבשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 27 מיליון שקל ברבעון האחרון לעומת רווח נקי של כ-25 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
בשנת 2008 כולה דיווחה החברה על גידול של כ-13% בהכנסות לרמה של כ-2.97 מיליארד שקל לעומת כ-2.63 מיליארד שקל ב-2007. ה- EBITDA של החברה (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות), הסתכם בשנת 2008 לכ-1.01 מיליארד שקל (34% מההכנסות) בהשוואה לכ-864 מיליון שקל (33% מההכנסות) בשנת 2007, גידול של כ-17%.
ניוד המספרים וגידול בתחום שירותי הגישה לאינטרנט בעקבות עלייה במספר לקוחות תרמו לגידול של כ-36% בהכנסות מגזר שירותי תקשורת פנים ארצית נייחת . ( 784 מיליון שקל לעומת כ- 576 מיליון שקל ב-2007). הרווח הגולמי של החברה בשנת 2008 הסתכם לכ- 669 מיליון שקל (כ- 23% מההכנסות) בהשוואה לכ- 570 מיליון שקל בשנה המקבילה אשתקד כ- 22% מההכנסות), גידול של כ- 17%, הנובע בעיקר מעליה בהכנסות.
בשורה התפעולית דיווחה הוט כי הרווח התפעולי בשנת 2008 הסתכם לכ? 351 מיליון שקל בהשוואה לרווח של כ-263 מיליון שקל בשנת 2007, עלייה של כ-33%. הוט דיווחה גם על גידול של כ-246 מיליון שקל בהוצאות תפעול במאוחד בשנת 2008 עקב גידול בהוצאות הפחת, הוצאות אחזקת מנויים תשתית ורשת וגידול בהוצאות שכ"ע בשל עיבוי מערך שירות הלקוחות.
נקודת אור חשובה בדוחות היא תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של כ- 749 מיליון שקל, בהשוואה לכ- 519 מיליון שקל בשנת 2007.
במהלך השנה סיימה החברה את השלב העיקרי של תהליך איחוד מערכות הבילינג אשר צפוי להביא לשיפור השירות ללקוח, ייעול מערכות הגבייה וקיטון בהוצאות התפעול.
הרווח הנקי בשנת 2008 הסתכם לכ-92 מיליון שקל בהשוואה לרווח של כ-53 מיליון שקל בשנת 2007, גידול הנובע בעיקרו מביטול ההפרשה בגין תביעת טיים וורנר.
גידול משמעותי במספר מנויי האינטרנט והטלפוניה
החברה מדווחת כי סיימה את השנה עם כ-918 אלף מנויים מנויי טלוויזיה, ירידה של 19 אלף מנויים לעומת סוף 2007. בהוט מסבירים את הירידה בשינוי שיטת הספירה, בעקבות איחוד מערכות הבילינג של שלושת חברות הכבלים למערכת בילינג אחודה, ובחלקה מתהליכי ההסבות, אשר גרמו לפגיעה באיכות השירות. יחד עם זאת, נרשם גידול ב- ARPU נובע מגידול במספר המנויים המשדרגים לטלוויזיה הדיגיטלית ומעלייה בשימוש ב- VOD.
בשירותי האינטרנט, מנגד, הגיע מספר הלקוחות לכ-679 אלף מנויים. מדובר בגיוס של 63 אלף מנויים חדשים, המהווים גידול של 10% בבסיס המנויים תוך המשך מגמת השדרוג למהירויות הגבוהות.
טלפון: 470 אלף קווים. גיוס של 146 אלף קווים חדשים, גידול של 45% במספר הקווים.
הרצל עוזר, מנכ"ל HOT , אמר לאחר פרסום הנתונים כי "שנת 2009 מזמנת אתגרים מורכבים נוכח המצב הכלכלי. עם זאת, גיבוש האסטרטגיה של החברה, בשילוב מגוון השירותים המתקדם והתחרותי של HOT , יוצרים פלטפורמה מצוינת להתמודדות עם אתגרים אלו; בתקופה זו ראוי, כי המדינה תפעל בשיקול דעת ובמשנה זהירות טרם השתת גזרות רגולטוריות שלא נבחנו עד תום, וזאת על מנת לשמור על יציבותה של החברה, ועל הבטחת מקור פרנסתם של כ - 8,000 עובדים."
ישראל לדרברג, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים ב-HOT , אמר כי "הגידול הנמשך ב- EBITDA השתקף בשיפור תזרים המזומנים של החברה. בשנת 2008 יצרה החברה תזרים מזומנים חיובי לאחר השקעות בסכום של כ- 240 מיליון שקל, וע"י כך פרעה אשראי בנקאי בסכום של כ?95 מיליון שקל. התזרים החיובי יאפשר לחברה לבצע את תכניות ההשקעה הדרושות בכדי לספק את פתרונות התקשורת בשוק תחרותי".