4,200 עובדים נקלטו בתעשיה בינואר-אפריל

1,800 מהם נקלטו בתעשיות ההייטק. התקופה של התעשיה הישראלית צמחה בתקופה זו ב-1.6%
שי פאוזנר |

מצב התעשייה הולך ונעשה טוב יותר. בחודשים ינואר - אפריל 2006, נרשמה האצה מחודשת בקצב צמיחת התעשייה - התפוקה עלתה ב-1.6% לעומת הממוצע החודשי ברבע האחרון אשתקד, פריון העבודה בתעשייה עלה ב-1%, לצד האצה ניכרת בקצב קליטת העובדים - נקלטו כ-4,200 עובדים חדשים בתעשייה - גידול של 1.2%.

כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בהסתמכו על ניתוח חודשי על מצב התעשייה שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

ברוש סבור, כי האירועים הביטחוניים האחרונים לא יפגעו בחוסנה ובקצב צמיחתה של התעשייה בשנת 2006. נשיא התאחדות התעשיינים מציין, כי המשק הישראלי בכלל והתעשייה בפרט איתנים מספיק כדי שלא יושפעו מהאירועים הביטחוניים האחרונים. לדבריו אין סיבה למשקיעים לברוח וככל שידוע אין גם כוונה כזו. הוא ציין, כי המשק הישראלי והתעשייה עברו משברים קשים מאלו בעבר וידעו להתמודד איתם ולהתגבר עליהם. הצמיחה בתעשייה הינה מוטת יצוא והמצב הביטחוני לא צפוי לגרום לביטול עסקאות יצוא.

מהניתוח עולה, כי קליטת עובדים מהירה בשיעור של 2.2% שהם כ-1,800 איש, נרשמה בחודשים ינואר-אפריל 2006 בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, זאת בהמשך לקליטה בשיעור של 1.2% ברבע האחרון אשתקד. (מדובר בענפי הרכיבים האלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני, כלי הובלה ותרופות).

ברוש מציין, כי קליטת עובדים מהירה, בשיעור של 2% שהם כ- 900 איש נרשמה בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, זאת לאחר קיפאון ברבע האחרון אשתקד. (מדובר בענפי הכימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).

קליטת עובדים מהירה, בשיעור של 1.5% שהם כ-1,100 איש נרשמה בחודשים ינואר-אפריל בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, זאת לאחר פיטורים בשיעור של 1.1% בסוף 2005. (מדובר בענפי הכרייה והחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת).

גידול מתון של 0.3% שהם כ-400 איש, נרשם בתחילת 2006 במצבת העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת בהמשך לגידול דומה ברבע האחרון אשתקד. קליטת עובדים נרשמה במרבית ענפי הקבוצה (טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור), פרט לענף העץ והריהוט וענף המזון.

מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים מתברר כי בחודשים ינואר-אפריל 2006 חלה עלייה ריאלית של 3.7% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית, זאת לאחר גידול מתון ביותר של 0.3% ברבע האחרון אשתקד.

במקביל, גידול ריאלי של 2% נרשם בחודשים הנסקרים בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, זאת בהמשך לגידול דומה ברבע האחרון של 2005. בנוסף, עלייה ריאלית של 1.5% חלה בתחילת 2006 בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת בהמשך לגידול של 1.2% ברבע האחרון אשתקד.

מנגד, נסיגה ריאלית בולטת של 3.1% נרשמה בחודשים ינואר-אפריל 2006 בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, זאת לאחר עלייה של 2.5% ברבע האחרון של 2005.

ברוש מציין, כי הגידול בפריון העבודה בתעשייה (גידול של 1% כאמור), הינו בהמשך לגידול דומה ברבע האחרון אשתקד. העלייה בפריון חלה על רקע הגידול המהיר בתפוקת התעשייה, אשר לווה בגידול מתון יחסית בשעות העבודה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".