גידול של 17% בהכנסות אל על ברבעון הראשון
חברת התעופה הישראלית - אל על, מדווחת הבוקר על תוצאותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2006, בהם מציגה החברה צמיחה בשורת ההכנסות וקיטון בהפסד הנקי. בדומה לרבעונים האחרונים, שוב בלטו מחירי הדלקים בתוצאות החברה. ברבעון הראשון של השנה הביאה התייקרות מחירי הדלקים להוצאה של 18 מיליון דולר (לאחר פעולםת גידור). ללא הוצאה זו הייתה אל על עוברת לרווח ברבעון.
גידול במספר הנוסעים שהטיסה החברה בשיעור של 21%, וגידול של 12% בהכנסות מהובלת מטענים, הוביל לצמיחה של 17% בשורה העליונה. בשלושת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 372.5 מיליון דולר, כ-53.1 מיליון דולר יותר מהכנסות הרבעון המקביל אשתקד, אשר ההכנסות בו הסתכמו בכ-319.4 מיליון דולר.
נתח השוק של אל על גדל בכ-1% ברבעון הראשון, מ-47% ברבעון הראשון של שנת 2005, לכ-48% בשלושת החודשים הראשונים של 2006. כמו כן הגדילה החברה את שיעורי התפוסה מכ-72% לכ-82%.
בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד נקי של 12.4 מיליון דולר, קיטון של 33% או 6 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 18.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
ברבעון הראשון עלה מחירו של הדלק הסילוני בשיעור של 27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והיווה כ-31.1% החברה, לעומת כ-28.2% ברבעון המקביל. הוצאות החברה עבור דלק סילוני הסתכמו בכ-98 מיליון דולר, לעומת 77.1 מליון דולר ברבעון המקביל, זאת לאחר החזרי גידור בהיקף של 16 מליון דולר.
על אף התייקרות מחירי הדלק, צמח הרווח הגולמי של אל על בכ- 25.5% והסתכם בכ-57.7 מיליון דולר, שיעור של כ-15% מהמחזור, לעומת כ-46 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, עם שיעור של כ-14% מהמחזור. ההפסד התפעולי הסתכם בכ-6 מיליון דולר, שיעור של כ-2% מהמחזור, לעומת הפסד תפעולי של כ-15.7 מיליון דולר אשתקד, כ-5% מהמחזור.
לדברי מנכ"ל אל על, חיים רומנו: "הרבעון הראשון ממשיך להתאפיין בשתי מגמות מנוגדות: מחד, גידול בביקוש למושבים בטיסות לישראל וממנה ומאידך, עליה במחירי התשומות. במבט קדימה, יתכן וקצב העלייה במחירי התשומות יהיה גבוהה מהגידול הצפוי בתנועת הנוסעים."

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".