'שרה' ו'מירה' קמו לתחייה: אנרג'יאן תצורף כשותפה לקידוחים וכמפעיל

השותפות בקידוחים שאכזבו את המשקיעים הן: אידיבי פיתוח, הכשרה אנרגיה, מודיעין יהש, עמנואל ואיי.פי.סי; רציו הצטרפה בחודש אפריל
אבי שאולי | (6)
נושאים בכתבה מאגר תמר שרה

הצטרפות שותפות רציו שבשליטת המשפחות של לנדאו ורוטלוי, מחזירה את התקווה לשני קידוחים שאכזבו: חברת Energean E&P Holdings תצטרף כשותפה בשני הרשיונות בהיקף של 25% ותמונה כמפעילת הרשיונות.

השותפות בשני הקידוחים הן: אידיבי פיתוח, הכשרה אנרגיה, מודיעין יהש, רציו יהש עמנואל ו-איי.פי.סי. את העסקה הביאה חברת רציו ולכן השותפים הנוכחים בשני הקידוחים יעבירו לידי רציו 5% נוספים בכל הרשיונות.

הדיווח של החברות לבורסה: "אנרג'יאן הינה חברה הרשומה בקפריסין והינה חלק מקבוצת חברות בינלאומית מיוון העוסקת בחיפוש והפקה של גז ונפט, תוך התמקדות בים התיכון וצפון אפריקה, עם פעילות ביוון ומצרים".

אנרג'יאן היא מפעיל מאושר של חיפושי נפט וגז ימיים על ידי ממשלות יוון ומצרים והינה המפעיל היחיד של שדות נפט וגז מפיקים ביוון.

אנרגי'אן הקימה יחד עם Ocean Rig מיזם משותף לפעילות של חיפוש והפקה של נפט וגז. Ocean Rig הינה חברה המתמחה בקידוחים במים אולטרה עמוקים והיא מבצעת קידוחים מסוג זה ברחבי העולם. בבעלות Ocean Rig צי אסדות ייעודי למים אולטרה עמוקים.

לאחר כניסת אנרג'יאן והעברת עמלת התיווך לידי רציו שיעורי ההחזקה ברשיונות יהיו: מודיעין - 13.83%, אידיבי פיתוח - 2.65%, עמנואל אנרגיה - 9.19%, עמנואל אנרגיה - 7.86%, הכשרת היישוב - 5%, איי.פי.סי - 6.44%, GeoGlobal Resources - 5%, רציו - 5% ואנרג'יאן - 5%.

בחודש אפריל הפתיעה שותפות רציו כשדיווחה על הצטרפות לרשיונות 'שרה' ו'מירה'. לפי ההסכם כל השותפות ברישיונות למעט GeoGlobal Resources ההודית, העבירו כ-20% מההחזקה בכל אחד מהרישיונות הנ"ל, על פי החזקתן היחסית.

באוקטובר 2012 הודיעו השותפויות על כישלון בקידוח 'שרה' שהגיע לעומק של 4,000 מטר. כחודש לפני כן התברר שגם קידוח 'מירה' נכשל ונמצא יבש.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    dw 08/06/2014 11:35
    הגב לתגובה זו
    באם ההשקעה במיזם המסוכן הזה איננה יותר מדי יקרה זה יכולה להיות השקעה קטנה, גם אם מסוכנת, לאידיבי פיתוח (אין יותר אידיבי אחזקות, שזה סתם שלד בורסאי, כמו אינוונטק) אם יצליח ויגלו גז או נפט אז מניית אידיבי פיתוח תהיה שווה יותר. חשוב לזכור שתחום חיפושי הגז והנפט הוא תחום מסוכן מאד, כאשר נמרודי גרם לנוחי, ולנו, הפסדים לא מבוטלים בקידוחים הקודמים. מחזיק (באידיבי פיתוח) ולא ממליץ
  • 5.
    בקרוב גיוס 08/06/2014 10:00
    הגב לתגובה זו
    אל תהיו פראיירים
  • 4.
    אף אחד לא יבזבז אנרגיה וכסף סתם.. יש למטה שם נפט. (ל"ת)
    אנונימי 08/06/2014 10:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גיא 08/06/2014 09:24
    הגב לתגובה זו
    שמתחיל בחודש אוגוסט השנה
  • 2.
    דרדל 08/06/2014 09:21
    הגב לתגובה זו
    ברית מילה למי????????????????????????????????????
  • 1.
    אבי 08/06/2014 09:03
    הגב לתגובה זו
    מרויח מהפסד של משקיעיו.
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.