גניבת רכב
צילום: shutterstock בייפוסט

קבעו סטנדרט חדש? מנגנוני המיגון של BYD מרחיקים גנבים

המערכות שפיתחה יצרנית הרכב הסינית מקשות על הגנבים, שמחפשים כלי רכב שקל יותר לגנוב. האם שאר היצרניות יאמצו את הרעיון, ובעקבות כך יובילו בסוף גם להורדת תעריפי ביטוח הרכב, שעלו בשנים האחרונות?
עוזי גרסטמן | (7)

בשנים האחרונות נרשמה עלייה משמעותית במספר המקרים של גניבת כלי רכב בישראל, כשנתוני המשטרה והחברות לביטוח מצביעים על כך שכ-20 אלף כלי רכב נגנבים מדי שנה. כלי הרכב המבוקשים ביותר על ידי הגנבים הם אלה הפופולריים ביותר בשוק המקומי. מדובר בעיקר על בעיקר כלי רכב של טויוטה, יונדאי וקיה, הנחשבים פופולריים מאוד ובעלי שוק חלפים מפותח במזרח התיכון. דגמים כמו יונדאי טוסון, קיה ספורטאז' וטויוטה לנד קרוזר מככבים ברשימת כלי הרכב הנגנבים ביותר, כשהם מייצגים את הקטגוריות הפופולריות ביותר בשוק הרכב הישראלי – רכבי הפנאי וה-SUV.

בעקבות העלייה במקרי הגניבות, משקיעות יצרניות רכב רבות בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות למניעת גניבות. BYD, יצרנית הרכב הסינית המצליחה שכבשה את השוק הישראלי עם דגמים כמו ה-ATTO 3, הציגה באחרונה פתרון אבטחה חדשני בשם OTA (Over The Air). המערכת מאפשרת לבצע עדכונים מרחוק על רכיבי האבטחה של הרכב, וכוללת שכבת הגנה נוספת שמקשה מאוד על גנבים לפרוץ למערכת החשמלית והאלקטרונית של הרכב. המערכת מבוססת על הצפנה מתקדמת ומאפשרת ניטור בזמן אמת של ניסיונות חדירה, ובכך מרתיעה את הגנבים מלבצע פריצות. 

גניבות הרכב מתרכזות בעיקר באזור המרכז וירושלים צילום: shutterstock בייפוסט

 

רוב כלי הרכב הגנובים מגיעים לשטחים - לפירוק או מכירה מחדש

המשטרה מדווחת כי הגניבות בישראל מתרכזות בעיקר באזורים שבהם הגישה לשטחים פתוחים מהירה, כמו ירושלים והמרכז. האזורים האלה מאפשרים לגנבים להעביר את כלי הרכב לגדה המערבית לעתים אף בתוך דקות ספורות. רוב כלי הרכב הגנובים מגיעים לשטחים, שם הם מפורקים לחלקים או נמכרים לכל המרבה במחיר. כך לדוגמה, ג'יפים כמו טויוטה לנד קרוזר, שמחירו מוערך בכ-400 אלף שקל בשוק הישראלי, יכולים להפוך ליעד מבוקש עבור תעשיית החלפים.

על פי נתוני  פוינטר לרבעון השלישי של 2024, רכבי פנאי ושטח (SUV) מהווים 43% מכלל גניבות הרכב בישראל. כלי רכב פרטיים, כולל בנזין והיברידיים, מהווים 23% מהגניבות, ואילו כלי הרכב החשמליים מהווים 9%. כלי רכב מסחריים מהווים 12% מהגניבות, ומשאיות 4%. נתונים אלה מצביעים על מגמה ברורה שבה רכבי SUV הם היעד המועדף על גנבי הרכב בישראל.

בנוסף, נרשמה עלייה משמעותית בגניבות רכבים משנת מודל 2023, המהווים 20% מסך הגניבות בתקופה הנ"ל - עלייה של 82% לעומת הרבעון הקודם. כלי רכבים מ-2022 מהווים 14% מהגניבות, וכלי רכב מ-2021 מהווים 18%. מנגד, נרשמה ירידה בגניבות כלי רכבים מ-2019, המהווים 11% מהגניבות - ירידה של 45% לעומת הרבעון הקודם.

הגנבים עברו לטכנולוגיות פריצה מתקדמות

חברות הביטוח מדווחות גם על שינויים בדפוסי הגניבה – בעבר היו נפוצות גניבות שנעשו באמצעות שכפול מפתחות, אך כיום רוב הגניבות מבוצעות באמצעות טכנולוגיות פריצה מתקדמות, כמו התקני OBD שמאפשרים לגנבים להתחבר למערכת הרכב ולשבש את מנגנוני הנעילה וההנעה. במקרים רבים, גנבים משתמשים במכשירים המאפשרים לחקות את אות המפתח, ולמעשה פותחים את הרכב ומתניעים אותו ללא קושי רב. מערכות OTA ופתרונות אבטחה נוספים כמו של ג'ילי, נועדו לסכל את סוגי הגניבות האלה ולהקשות על הגנבים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ריבוי הגניבות משפיע באופן ישיר על מחירי הביטוח לרכב בישראל. ככל שהסיכון לגניבת כלי רכב ממשיך לעלות, נאלצות חברות הביטוח להעלות את תעריפי ביטוחי הרכב - בייחוד לכלי הרכב המבוקשים יותר על ידי הגנבים. בעלי טויוטה לנד קרוזר למשל, עשויים לשלם פרמיות ביטוח גבוהות בכ-30% מבעלים של כלי רכב אחרים, בשל היותם מטרה פופולרית לגנבים. תעריפי הביטוח צפויים להמשיך לעלות, אלא אם כן ייכנסו לשימוש מערכות מתקדמות כמו OTA באופן רחב יותר בשוק.

BYD ATTO 3. היצרנית הסינית קבעה סטנדרט חדש למיגון הרכב צילום: יואב פולס

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יוסי המזמר 09/11/2024 20:30
    הגב לתגובה זו
    יש לי ברכב מיגון על mym. תרגום, מפסק ידני מוסלק.
  • 3.
    חיים 05/11/2024 16:06
    הגב לתגובה זו
    זו רק שאלה של זמן ורצון לטבח הבא...??
  • 2.
    כתבה אכזבה ממומנת 05/11/2024 14:58
    הגב לתגובה זו
    למה אתם לא מספרים שהערבים גונבים byd בכמויות, זה הרכב החשמלי הכי גניב. הם מתים עליו כי קל מאוד לגנוב אותו, הם צריכים רק לפטופ ותוכנה ופשוט פורצים רכב תוך 5 שניות
  • עד לחודש יולי-היה קל לגנוב. כעת נדיר ש BYD נגנב. (ל"ת)
    יש מציאות 05/11/2024 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זה מכניס עוד כסף במיסי יבוא, עוד כסף במס הכנסה מעס 05/11/2024 12:32
    הגב לתגובה זו
    זה מכניס עוד כסף במיסי יבוא, עוד כסף במס הכנסה מעסקים, עודחברות שמירה ומה לא. מדינת בננות ומושחתת עם ממשלת חורבן.
  • הם המקור לגניבות 05/11/2024 17:43
    הגב לתגובה זו
    למה? הפחד משתק אותך? האמת מפחידה? אז קופצים ישר לפתרון הקל? ממשלה גרועה... כאילו שאם האופוזיציה (שמאוד לא מצליחה לבחור מנהיג מביניהם כיון שכל אחד דואג לכסא שלו) היתה בשלטון לא יהיו גניבות... למה? הערבים ייעלמו מהאזור?
  • כל מילה בסלע (ל"ת)
    אחמד 06/11/2024 02:53
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

מכמונת מהירות
צילום: אריאל אטיאס

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים

כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר

רן קידר |
נושאים בכתבה מצלמת מהירות

משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.

איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?

המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.

המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.

בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.

הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?

המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.