גניבת רכב
צילום: shutterstock בייפוסט

קבעו סטנדרט חדש? מנגנוני המיגון של BYD מרחיקים גנבים

המערכות שפיתחה יצרנית הרכב הסינית מקשות על הגנבים, שמחפשים כלי רכב שקל יותר לגנוב. האם שאר היצרניות יאמצו את הרעיון, ובעקבות כך יובילו בסוף גם להורדת תעריפי ביטוח הרכב, שעלו בשנים האחרונות?
עוזי גרסטמן | (7)

בשנים האחרונות נרשמה עלייה משמעותית במספר המקרים של גניבת כלי רכב בישראל, כשנתוני המשטרה והחברות לביטוח מצביעים על כך שכ-20 אלף כלי רכב נגנבים מדי שנה. כלי הרכב המבוקשים ביותר על ידי הגנבים הם אלה הפופולריים ביותר בשוק המקומי. מדובר בעיקר על בעיקר כלי רכב של טויוטה, יונדאי וקיה, הנחשבים פופולריים מאוד ובעלי שוק חלפים מפותח במזרח התיכון. דגמים כמו יונדאי טוסון, קיה ספורטאז' וטויוטה לנד קרוזר מככבים ברשימת כלי הרכב הנגנבים ביותר, כשהם מייצגים את הקטגוריות הפופולריות ביותר בשוק הרכב הישראלי – רכבי הפנאי וה-SUV.

בעקבות העלייה במקרי הגניבות, משקיעות יצרניות רכב רבות בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות למניעת גניבות. BYD, יצרנית הרכב הסינית המצליחה שכבשה את השוק הישראלי עם דגמים כמו ה-ATTO 3, הציגה באחרונה פתרון אבטחה חדשני בשם OTA (Over The Air). המערכת מאפשרת לבצע עדכונים מרחוק על רכיבי האבטחה של הרכב, וכוללת שכבת הגנה נוספת שמקשה מאוד על גנבים לפרוץ למערכת החשמלית והאלקטרונית של הרכב. המערכת מבוססת על הצפנה מתקדמת ומאפשרת ניטור בזמן אמת של ניסיונות חדירה, ובכך מרתיעה את הגנבים מלבצע פריצות. 

גניבות הרכב מתרכזות בעיקר באזור המרכז וירושלים צילום: shutterstock בייפוסט

 

רוב כלי הרכב הגנובים מגיעים לשטחים - לפירוק או מכירה מחדש

המשטרה מדווחת כי הגניבות בישראל מתרכזות בעיקר באזורים שבהם הגישה לשטחים פתוחים מהירה, כמו ירושלים והמרכז. האזורים האלה מאפשרים לגנבים להעביר את כלי הרכב לגדה המערבית לעתים אף בתוך דקות ספורות. רוב כלי הרכב הגנובים מגיעים לשטחים, שם הם מפורקים לחלקים או נמכרים לכל המרבה במחיר. כך לדוגמה, ג'יפים כמו טויוטה לנד קרוזר, שמחירו מוערך בכ-400 אלף שקל בשוק הישראלי, יכולים להפוך ליעד מבוקש עבור תעשיית החלפים.

על פי נתוני  פוינטר לרבעון השלישי של 2024, רכבי פנאי ושטח (SUV) מהווים 43% מכלל גניבות הרכב בישראל. כלי רכב פרטיים, כולל בנזין והיברידיים, מהווים 23% מהגניבות, ואילו כלי הרכב החשמליים מהווים 9%. כלי רכב מסחריים מהווים 12% מהגניבות, ומשאיות 4%. נתונים אלה מצביעים על מגמה ברורה שבה רכבי SUV הם היעד המועדף על גנבי הרכב בישראל.

בנוסף, נרשמה עלייה משמעותית בגניבות רכבים משנת מודל 2023, המהווים 20% מסך הגניבות בתקופה הנ"ל - עלייה של 82% לעומת הרבעון הקודם. כלי רכבים מ-2022 מהווים 14% מהגניבות, וכלי רכב מ-2021 מהווים 18%. מנגד, נרשמה ירידה בגניבות כלי רכבים מ-2019, המהווים 11% מהגניבות - ירידה של 45% לעומת הרבעון הקודם.

הגנבים עברו לטכנולוגיות פריצה מתקדמות

חברות הביטוח מדווחות גם על שינויים בדפוסי הגניבה – בעבר היו נפוצות גניבות שנעשו באמצעות שכפול מפתחות, אך כיום רוב הגניבות מבוצעות באמצעות טכנולוגיות פריצה מתקדמות, כמו התקני OBD שמאפשרים לגנבים להתחבר למערכת הרכב ולשבש את מנגנוני הנעילה וההנעה. במקרים רבים, גנבים משתמשים במכשירים המאפשרים לחקות את אות המפתח, ולמעשה פותחים את הרכב ומתניעים אותו ללא קושי רב. מערכות OTA ופתרונות אבטחה נוספים כמו של ג'ילי, נועדו לסכל את סוגי הגניבות האלה ולהקשות על הגנבים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ריבוי הגניבות משפיע באופן ישיר על מחירי הביטוח לרכב בישראל. ככל שהסיכון לגניבת כלי רכב ממשיך לעלות, נאלצות חברות הביטוח להעלות את תעריפי ביטוחי הרכב - בייחוד לכלי הרכב המבוקשים יותר על ידי הגנבים. בעלי טויוטה לנד קרוזר למשל, עשויים לשלם פרמיות ביטוח גבוהות בכ-30% מבעלים של כלי רכב אחרים, בשל היותם מטרה פופולרית לגנבים. תעריפי הביטוח צפויים להמשיך לעלות, אלא אם כן ייכנסו לשימוש מערכות מתקדמות כמו OTA באופן רחב יותר בשוק.

BYD ATTO 3. היצרנית הסינית קבעה סטנדרט חדש למיגון הרכב צילום: יואב פולס

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יוסי המזמר 09/11/2024 20:30
    הגב לתגובה זו
    יש לי ברכב מיגון על mym. תרגום, מפסק ידני מוסלק.
  • 3.
    חיים 05/11/2024 16:06
    הגב לתגובה זו
    זו רק שאלה של זמן ורצון לטבח הבא...??
  • 2.
    כתבה אכזבה ממומנת 05/11/2024 14:58
    הגב לתגובה זו
    למה אתם לא מספרים שהערבים גונבים byd בכמויות, זה הרכב החשמלי הכי גניב. הם מתים עליו כי קל מאוד לגנוב אותו, הם צריכים רק לפטופ ותוכנה ופשוט פורצים רכב תוך 5 שניות
  • עד לחודש יולי-היה קל לגנוב. כעת נדיר ש BYD נגנב. (ל"ת)
    יש מציאות 05/11/2024 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זה מכניס עוד כסף במיסי יבוא, עוד כסף במס הכנסה מעס 05/11/2024 12:32
    הגב לתגובה זו
    זה מכניס עוד כסף במיסי יבוא, עוד כסף במס הכנסה מעסקים, עודחברות שמירה ומה לא. מדינת בננות ומושחתת עם ממשלת חורבן.
  • הם המקור לגניבות 05/11/2024 17:43
    הגב לתגובה זו
    למה? הפחד משתק אותך? האמת מפחידה? אז קופצים ישר לפתרון הקל? ממשלה גרועה... כאילו שאם האופוזיציה (שמאוד לא מצליחה לבחור מנהיג מביניהם כיון שכל אחד דואג לכסא שלו) היתה בשלטון לא יהיו גניבות... למה? הערבים ייעלמו מהאזור?
  • כל מילה בסלע (ל"ת)
    אחמד 06/11/2024 02:53
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןטויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרן

נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח

על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.

בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0

יואב פולס |

מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.

הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.

מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.

למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.


טויוטה קורולה 'יפנית' צילום יצרן

הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).

המחיר - 159,990 ש"ח

מטרו
צילום: Depositphotos

עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?

מתי תהיה מוכנה המטרו, ו-5 דברים שכדאי לדעת על המטרו

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

עבודות התשתית לפרויקט התחבורה הגדול והיקר ביותר בישראל החלו במתחם סבידור-ארלוזורוב בתל אביב. זהו צעד ראשון לקראת הקמת קו M1 של המטרו, שיחבר ערים מרכזיות בגוש דן ויהפוך לאחד מעורקי התחבורה הציבורית המרכזיים במדינה.

העבודות מתמקדות בשטח חניון אחוזות החוף שבמתחם סבידור. הן כוללות העתקת תשתיות חשמל, מים, תאורה, תקשורת וניקוז. עם תחילתן צפויים שינויים בהסדרי התנועה באזור, אך כל הפעילות מתקיימת בתוך שטח מגודר כדי למזער פגיעה בשגרת תושבי העיר והנוסעים בתחבורה הציבורית.

קו M1 התת-קרקעי, שיעבור במתחם, הוא אחד משלושת הקווים במערכת המטרו העתידית של גוש דן. במתחם ארלוזורוב-סבידור ייבנה מרכז תחבורתי משולב שיאחד קווי מטרו, קווי רכבת קלה (האדום והסגול), תחנת רכבת ישראל ומסוף אוטובוסים מרכזי. בנת"ע מציינים כי כל אמצעי התחבורה יתחברו באולם מרכזי אחד, כדי לאפשר מעבר נוח, מהיר ויעיל בין קווים.

פרויקט המטרו כולו כולל כ-150 קילומטרים של מסילות בשלושה קווים, 109 תחנות, וכשירותו צפויה להתחיל בשנות ה-40. בשלב ראשון, קו M1 לבדו ישרת כמיליון נוסעים ביום ויעבור ב-62 תחנות בערים רבות – כולל רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, ראשון לציון, רמלה, רחובות ועוד.

העבודות יוצאות לדרך למרות קשיים מנהליים שהעיקו על הפרויקט. רשות המטרו, שאחראית על התכנון, התפרקה בתקופת שרת התחבורה לשעבר מירי רגב, ומנהלה עוזי יצחקי התפטר לאחר חודשים ספורים. כעת האחריות המלאה בידי נת"ע, שמובילה את הפרויקט. נת"ע פרסמה לאחרונה מכרז ראשון לשלב המיון המוקדם של חברות בינלאומיות שיתמודדו על ביצוע העבודות הענקיות. השלב הראשון מוערך ב-65 מיליארד שקל וכולל כריית 78 ק"מ של מנהרות כפולות והקמת 59 תחנות תת-קרקעיות.