כביש איילון מהיר ראשון לציון נהיגה תנועה רכב
צילום: משה בנימין

בית המשפט פסק: מצלמות המהירות בכבישים אמינות; לא יבוטלו דוחות תנועה

השופטים, אלון גביזון, נועה חקלאי ואלון אופיר הכריעו בסוגיה החשובה בהמשך לבדיקות שנעשו בשטח ומצאו שהמצלמות תקינות ואמינות
דור עצמון | (6)

השופט אלון גביזון, נשיא בתי משפט השלום במחוז הדרום לצד שני שופטים נוספים - השופטת נועה חקלאי, סגנית הנשיא והשופט אלון אופיר, שופט בכיר, הכריעו לאחרונה בנושא חשוב במיוחד לציבור גדול - האם מצלמות התנועה-מצלמות המהירות אמינות? החשיבות הגדולה נובעת מכך שיש ויכוח בשנים האחרונות האם המערכות האלו אמינות והאם ניתן להתבסס עליהן במתן דוחות תנועה? 

השופטים הכריעו כי מצלמות א3 אמינות ואפשר להתבסס עליהן. במסגרת תיק של המדינה נגד הנאשם נאססרה חסן נגדו הוגשו 3 כתבי אישום בעבירות של נהיגה במהירות העולה על המותר, עלתה סוגיית האמינות של מערכות א3.

הנאשם כפר במיוחס לו. כפירתו התמקדה בעיקר בשאלת אמינות מערכת מצלמות א3. בשל חשיבותה הרבה של הסוגיה הוקם לצורך הדיון הרכב מיוחד. לצורך הוכחת אמינות המערכת הצטיידה המדינה (המשטרה) בחוות דעת של מומחים רבים מהארץ ומחו"ל, לרבות חוות דעת של נציג היצרן, אשר מתגורר בהולנד, חוות דעת של ראש המעבדה להנדסת רכב בטכניון, חוות דעת של ראש ענף תאימות ואלקטרו-מגנטיקה  במכון התקנים וחוות דעת נוספות של מהנדסים ואנשי מחשוב. נציג יצרן המערכת הגיע מהולנד בשיאה של מגפת הקורונה, כדי למסור עדות בישראל.

התנהלו 19 דיוני הוכחות, בית המשפט שמע מעל 60 שעות של עדויות. בנוסף ביקר בית המשפט באתר בו מותקנת מערכת א3  וכן במרכז השליטה והבקרה של יחידת א3 של משטרת ישראל,  לשם מתנקזים נתוני המערכת לצורך הפקת דוחות התנועה. הוגשו לעיון בית המשפט קלסרים רבים, עבי כרס, הכוללים אלפי דפי מוצגים, חלקם בשפת המקור שחייבה תרגום מקצועי.

שאלת אמינות מערכת א3 לא הוכרעה על סמך הסבריו של נציג היצרן באשר לאופן פעולת המכשיר, אף לא  על סמך המוניטין  שנצבר כתוצאה מהיקף השימוש במערכת א3 ברחבי העולם, ואף לא על סמך הבדיקות הרבות שנערכו למערכת א3 במעבדות מוכרות ובעלות שם בעולם(בדיקות אלה לא הוכחו בפנינו). 

שאלת אמינות מערכת א3 הוכרעה לאחר שנבחנו בניסוי עצמאי איכות המערכת, אופן הפעולה שלה ודיוק המדידות שהיא מבצעת. מערכת א3 פועלת בהתאם לעיקרון בו רכב חולף על פני קטע דרך שאורכו ידוע ומדוד מראש, כאשר בכניסתו לקטע דרך זה מתחילה מדידת זמן, וביציאתו של הרכב מקטע הדרך הנתון, נעצרת מדידת הזמן. מערכת א3 מחשבת את מהירות הרכב על ידי חלוקת אורך הדרך בזמן שנמדד. הפעלת ה"סטופר" מבוססת על ידי שימוש בשני גלאים המזהים הפרעות שמייצר הרכב בשדה האלקטרומגנטי המיוצר על ידי לולאות הטמונות בכביש. השעון שמודד את הזמן ("סטופר") מבוסס על גביש קוורץ קריסטלי, ומנותר כל העת על ידי שעון נוסף הפועל בתדר שונה וזאת להבטחת דיוק מרבי במדידת הזמן. 

דיוק המדידות שמבצעת המערכת, הוכח מעבר לכל ספק סביר באמצעות חוות דעת שהגיש מומחה מהמעבדה להנדסת רכב בטכניון. המומחה ערך "מבחני שטח" במסגרתם נמדדה מהירות כלי הרכב בו זמנית, הן באמצעות מערכת א3 והן באמצעות מכשירים אחרים: מכשירי ויבוקס ווידיאו-בוקס אשר פועלים בשיטת מדידה  שונה לחלוטין, מכשירים אשר קובעים את הזמן ואת הדרך על בסיס לפחות 7 לוויינים ורמת הדיוק שלהם גבוהה מאוד. 

תוצאות מבחני השטח שהציג מומחה הטכניון על פני למעלה מ- 700 מדידות מהירות היו חד משמעיות: המהירות שנמדדה באמצעות מכשירי הויבוקס והוידאו-בוקס זהה כמעט לחלוטין למהירות שהציגה מערכת א3.

לאחר שתוצאות הניסוי נבחנו בצורה מעמיקה על ידי בית המשפט, הגיע בית המשפט למסקנה  כי מערכת א3 מספקת תוצאות מדידת מהירות אמינות של כלי רכב, ברמת דיוק גבוהה מאד, תוך עמידה בדרישות שנקבעו בתקן הישראלי הרלוונטי. 

הכרעת הדין אומנם כוללת רשימה של הערות לשיפור והמלצות של בית המשפט למשטרת ישראל ביחס לשלב הקמת המערכת, הפעלתה ותחזוקתה, אבל אין בהערות ובהמלצות אלה כדי להטיל ספק באשר לאמינות המערכת כפי שהוכחה בפני בית המשפט.

בית המשפט להחלטה, פה אחד, לפיה המדינה הוכיחה מעבר לכל ספק סביר כי מערכת א3, מספקת מדידות מהירות מדויקות, שניתן להסתמך עליהן לצורך הרשעה בהליך פלילי. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הוא לא מכון התקנים!! 04/12/2022 09:02
    הגב לתגובה זו
    זמן שיפוט של 3 שופטים זה דבר מאוד יקר!! המשטרה הייתה צריכה לבדוק את תקינות המערכת לפני שרכשה אותה..
  • 4.
    מפתיע שבית המשפט לא ריחם על הנאשם (ל"ת)
    גדעון 03/12/2022 13:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מצלמות אמינות 03/12/2022 12:40
    הגב לתגובה זו
    לשופטים האלה אין מסוגלות לקבוע אמינות של מצלמות. אם ניקח כל החלטה שלהם כהכשר לאמינות לא נגיע רחוק. גם שעון מקולקל מראה את השעה הנכונה פעמיים ביום.
  • 2.
    סנשו פנשה . 03/12/2022 12:30
    הגב לתגובה זו
    אלה בדיוק התחומים ,שבית המשפט צריך לעסוק בהם ולא בחוקי הכנסת .
  • צוחק 04/12/2022 09:29
    הגב לתגובה זו
    בשלב הבא תשלח לעבודות שרות למען החרדים והמתנחלים וממי בדיוק תבקש הגנב על כך שאתה מחוייב ב 50 שעות עבודה ללא תמורה ילדיך נשלחים לצבא לבגן עליך העיקר שמצלמות המהירות עובדות
  • 1.
    אנונימי 03/12/2022 12:02
    הגב לתגובה זו
    בכבישים האלה
אוטובוסים (אמיר זלצברג)אוטובוסים (אמיר זלצברג)

בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412

משרד התחבורה באמצעות נתיבי ישראל מקדם את חיבור המסוף החדש באור יהודה לכביש 412 בשאיפה לקדם את זרימת התנועה באזור


הדס ברטל |

משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, מודיע על קידום חיבור מסוף התחבורה הציבורית החדש שמוקם בימים אלה בכביש 4612 באור יהודה לכביש 412. לפי הודעת משרד התחבורה, מדובר בפרויקט תשתיתי משמעותי שיאפשר חיבור תחבורתי מלא, בטוח ורציף בין המסוף לבין רשת הדרכים הארצית, ומיועד לשפר את זרימת התנועה והנגישות באזור.

מסוף התחבורה, הכולל חניית תפעול ל-75 אוטובוסים, נמצא בבניה ועתיד להסתיים בסוף הרבעון הראשון של שנת 2026. עם השלמתו ועם קבלת התקציב החדש, צפויה חברת נתיבי ישראל להתחיל בעבודות החיבור של המסוף לכביש 412 כך שיהיה המשך טבעי לנסיעה, בחודש מאי 2026, כשמשך הביצוע המתוכנן הוא עד מרץ 2027.

הפרויקט של נתיבי ישראל כולל הקמת שני צמתים מרומזרים, אחד יהווה כיציאה מהמסוף על 4612 והשני יוקם בכביש 412, במרחק של כ-300 מטרים מהכניסה למסוף, סלילת קטע כביש חדש דו מסלולי דו נתיבי, באורך של כ-50 מטרים מ-412 ועד למסוף הקמת מדרכות, שבילי אופניים, הסדרת תאורה חדשה, ניקוז ותעלות מים. כמו כן יבוצע חיבור כביש לכביש בתצורה זהה ומתואמת, וכן עבודות תשתית מורכבות באזור חקלאי, הכוללות הכשרת הקרקע וביצוע כביש שיתאים לעומסים התחבורתיים העתידיים. עלות הפרויקט נאמדת בכ־35 מיליון שקלים.

מירי רגב
מירי רגב - קרדיט: מירי שמעונוביץ, לעמ

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (במיל׳) מירי רגב: ״חיבור מסוף התחבורה החדש באור יהודה לרשת הכבישים הארצית הוא מהלך תשתיתי חיוני שמבטיח תחבורה ציבורית נגישה, בטוחה ורציפה. הפרויקט שאנו מקדמים משפר את זרימת התנועה באזור, מחזק את הקישוריות בין אמצעי התחבורה ומציב את התחבורה הציבורית במרכז לטובת משתמשי הדרך ותושבי האזור.״

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?