טסלה
צילום: אתר החברה

טסלה נותנת גז - עד 10,000 רכבי טסלה יימכרו בארץ עד סוף השנה

בחודשים הקרובים תחל החברה למכור רכבים בארץ באופן משמעותי; רכב חשמלי חוסך בהערכה שמרנית בין 10 ל-15 אלף שקל בשנה בעלויות התפעול
נושאים בכתבה טסלה

בכירים בענף הרכב מעריכים כי בעוד כחודשיים-שלושה תחל טסלה לשווק את מכוניותיה בארץ באופן משמעותי (מעבר להשקעה רכה של עשרות בודדות). על פי ההערכות היקף ההזמנות דרך חברות ליסינג הוא לכ-5,000 רכבים כאשר יהיה גם ביקוש מהמגזר הפרטי, כך שהיקף המכירות השנה עשוי להתקרב ל-10,000 מכוניות. 

המחיר של טסלה בארץ מתחיל ב-180 אלף שקל ובאופן יחסי מדובר בעלות לא גבוה (בהשוואה לרכבים דומים בגודל), כאשר לטסלה יש יתרון ענק - ההוצאות השוטפות נמוכות מאוד מההוצאות השוטפות של רכב בבנזין. כלומר, מעבר לגימיק וכנראה גם לנוחות הגדולה, מדובר בחיסכון גדול בהוצאות. החיסכון השנתי הממוצע ברכב חשמלי לעומת רכב בנזין עשוי להגיע לכ-10-15 אלף שקל בחישוב שמרני (חיסכון בדלק וחיסכון בטיפולים במוסך).

   

טסלה שוקדת בימים אלו על מערך השירות והשיווק, לרבות מערכי התמיכה ללקוחות מוסדיים - בעיקר מול חברות הליסינג, אם כי, טסלה לא מסרה אם היא תעבוד ישירות מול חברות ליסינג או מול החברות עצמן - דבר שעשוי להוריד את "עלויות התיווך" של חברת הליסינג ולהפחית את העלות לצרכן הסופי.

טסלה מפתחת רכבים חשמליים שהם גם חצי אוטונומיים, אם כי המעבר לרכבים אוטונומיים לחלוטין הוא לא קרוב. זה עניין על פי הערכות של שנתיים לפחות. חוץ מטסלה גם היצרניות הסיניות של רכבים חשמליים נכנסות לארץ, כאשר בשנה הבאה נראה מספר רכבים משמעותי - רבבות רכבים חשמליים.

הבעיה הגדולה של הרכבים החשמליים כים הם עמדות הטענה, אך ככל שהכמות של הרכבים האלו על הכביש עולה, כך גם ההצדקה להתקנה של עמדות הטענה גדלה, כך שצפוי שהיקף תחנות ההטענה יילך ויגדל ובעיה זו תיפתר "על הדרך".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ואפשר בהרבה פחות 05/05/2021 00:14
    הגב לתגובה זו
    בולשויקים
  • בנוסף שכייף לנהוג ברכב חדש הוא תמיד יותר בטיחותי ו 05/05/2021 08:55
    הגב לתגובה זו
    בנוסף שכייף לנהוג ברכב חדש הוא תמיד יותר בטיחותי ומתקדם מרכב ישן. כמובן למי שיש אפשרות הוא כניראה חכם מכיוון שיש לו כסף. חמור בטוח שלא.
  • 2.
    רכב מדהים (ל"ת)
    יוני 04/05/2021 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך ניתן להתייחס לחיסכון כשלא מצויינת התקופה לא מיוחס החיסכון? (ל"ת)
    אנונימי 04/05/2021 15:36
    הגב לתגובה זו
  • כאשר מציינים חיסכון חייבים להתייחס לעלות הרכב בהשו 05/05/2021 08:58
    הגב לתגובה זו
    כאשר מציינים חיסכון חייבים להתייחס לעלות הרכב בהשוואה לבנזין,כמות הנסועה, לאורך כמה זמן מכיוון שבטווח של 8/10 שנים צריך להחליף סוללה בעלות גבוה מאוד שסופגת את החיסכון בדלק. היתרון המשמעותי זה בזיהום האויר
  • חיסכון בשנה (ל"ת)
    אבי 04/05/2021 21:46
    הגב לתגובה זו
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

רכב גנוב. קרדיט: איתוראןרכב גנוב. קרדיט: איתוראן

איתוראן מדווחים על ירידה של 21% בגניבות רכב ב-2025, אז למה ביטוח הרכב עדיין יקר?

מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21% באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024; באיזה חג התבצעו הכי הרבה נסיונות גניבה? 

רן קידר |

מחקר של חברת איתוראן Ituran Location & Control Ltd.  בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21% באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024. 

ניר שרצקי מנכ"ל חברת איתוראן מציין: "בשנת 2025 הובילה חברת איתוראן למעצרן של 610 חוליות חשודים בגניבות רכב, שיא בתפיסת חוליות גנבי רכב. מעצרן של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 3.3 מיליארד שקל. כמו כן, מעצרן של חוליות גנבי הרכב חסכו לשוק הרכב אלפי גניבות פוטנציאליות במהלך שנת 2026 ואף מעבר לה". 

עוד עולה מהמחקר כי היום שבו נרשם מספר הגניבות הגבוה ביותר בשנת 2025 היה 16.4.25 (חול המועד פסח). חודש מאי 2025 התבלט כחודש עם מספר גניבות הרכב הגבוה ביותר במהלך השנה. ההערכה היא כי-52% מכלי הרכב הגנובים נועדו לסחר בחלפים וכ-48% למכירה בשטחי הרשות הפלסטינית ובישראל. 

סטטיסטיקה ופילוחים 

המדגם רחב ההיקף של איתוראן מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים, גוש דן ממשיך להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 47% מכלל אירועי הגניבה, ואחריו אזור השרון עם 18%, אזור הדרום עם 9%, אזור השפלה עם 11%, ירושלים ומודיעין עם 10%, אזור הצפון עם 4% ויו"ש עם 1%. 

סגמנט כלי הרכב בעלי שכיחות נסיונות הגניבה הגדולים ביותר בשנת 2025 הוא ג'יפים וג'יפונים, ששיעורם בסך נסיונות הגניבה עומד על 47%, לאחריהם נמצאים הרכבים הפרטיים, עם 34%, אופנועים עם 11%, רכבים מסחריים עם 5%, משאיות 2% וכלי צמ"ה עם 1%.