מה עושים כאשר גם השם לא טוב וגם השמן לא טוב?
כידוע, טוב שם טוב משמן טוב. האמרה הזו נכונה במיוחד בשוק ההון. כזכור חברות הנפיקו סדרות אג"ח בהיקפים גדולים "בזכות" שמם הטוב של בעלי הבית. לצערנו, בחלק מהמקרים השם הטוב לא הספיק והחברות נקלעו לקשיים ומשם קצרה הדרך להסדרי חוב או פשיטת רגל. בשוק ההון שם טוב חיוני להמשך שרידותה של חברה הן לצורך הנפקת חוב והן לצורך הנפקת מניות. שוק ההון התחיל להפנים ששם טוב לא מספיק וצריך לוודא שיש גם שמן טוב (עסק מוצלח, רווחי ויציב).
עבור מדינות, שם טוב חיוני גם כן. זו הסיבה שאיטליה וספרד עדיין מצליחות לשורד למרות נתונים כלכליים מחפירים. האמונה של הציבור ביכולתן של המדינות הללו לחזור לפסים של צמיחה מחזיק אותן בינתיים מעל המים. יש קו משותף העובר כחוט השני בין איטליה, ספרד ויוון. כולן מדינות אירופיות השוכנות לאורך חופי הים התיכון והתרבות העסקית שלהן היא יותר נינוחה מאשר עמי צפון אירופה (גרמניה, אנגליה, שבדיה וכו'). מדובר בשלוש מדינות הנמצאות גם במשבר פיננסי חמור.
אך, למדינות הללו יש מכנה משותף נוסף והוא שהן יצרניות שמן זית גדולות. שלושת המדינות הללו יחידיו אחראיות על כ 70% מתפוקת שמן הזית העולמית. נתון מדהים לכל הדעות. יחד עם זאת, כידוע צרות באות בצרורות. מחירי הסחורות החקלאיות עלו בעשור האחרון הרבה בזכותה של סין אשר תושביה החלו לגוון את התפריט היומי שלהם. ברם, הסינים אינם צורכים שמן זית ולפיכך מחירו של שמן הזית ירד החודש והגיע לשפל של 10 שנים (כ-2,900 דולר לטון) ומחצית ממחירו בשנת 2005.
מחירו של שמן הזית מקשה על מדינות דרום אירופה לצאת מהמשבר. מדינות אלו אשר הפריחה הגדולה שלהן באה בעיקר בזכות הצטרפותן לגוש האירו כעת סובלות מעצם השתתפותם באיחוד המוניטרי (להוציא את איטליה, אשר לה בעיות שונות במקורן). הכלכלות של מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד) נשענות על תיירות, חקלאות ונדל"ן אינן חזקות מספיק בכדי לשרוד תחת מטבע אחיד עם אירופה בוודאי שללא סיוע.
לאירופה יש יחד אמביוולנטי לפרישת מדינות אלו מהאיחוד. מצד אחד, קיים החשש של התפרקות גוש האירו והאיחוד האירופי, מצד שני ללא מטבע עצמאי מדינות ה-PIIGS לא יוכלו לבצע פיחות ולהפוך לאטרקטיביות מבחינת כ"א, תיירות, מוצרי חקלאות וכדומה.
אין ספק שהסאגה הכלכלית באירופה עוד צפויה להימשך זמן רב כאשר בסיפור הזה יש רק מפסידים. השאלה היחידה היא מה גובה המחיר שאירופה והעולם כולו יצטרכו לשלם.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
