הדסית ביו מרחיבה פעילותה בתחום הסמנים לאבחון סרטן: הקימה חברת בת לפעילות בתחום
חברת הדסית ביו מרחיבה את פעילותה בתחום הסמנים לאבחון סרטן. החברה הודיעה היום (ג') על הקמת חברת בת בשם ביומרקר טכנולוגיות (BioMarCare Technologies) אשר תאגד בתוכה צבר של טכנולוגיות וקניין רוחני בתחום סמנים מתקדמים (ביו-מרקרים) לגילוי מוקדם של מחלות סרטן שונות.
סמנים ביולוגים מאתרים את התהליך הסרטני בשלב מוקדם, ומאפשרים לעקוב אחר התקדמות הטיפול בכל חולה וחולה באופן אינדיבידואלי, כך שיגבירו את יעילות הטיפול ויפחיתו את תופעות הלוואי הכרוכות בו. ביומרקר טכנולוגיות תתמקד באיתור ופיתוח של טכנולוגיות ושיטות אבחון לסרטן המבוססות על קניין רוחני שבעיקרו מושתת על ממצאים של חוקרי הדסה.
בשלב זה מתמקדת החברה בפיתוח ערכה דיאגנוסטית לגילוי מוקדם וניטור של תהליך הפיזור הגרורתי (מטסטזיס - Metastasis) בסרטן שד. חברת ביומרקר מפתחת בדיקת דם פשוטה, בעזרתה נתן לקבוע כמותית את רמת הסמן המשתחרר לזרם הדם. ממצאים קליניים ראשוניים בו הושוו דגימות דם של חולות סרטן בשלבים שונים של המחלה לדגימות של בריאים הצביעו על הספציפיות של הסמן למחלת הסרטן ואת התועלת הקלינית של הסמן
החברה קיבלה את אישור ועדת הלסינקי המוסדית ומבצעת בימים אלה ניסוי קליני במכון שרת לאונקולוגיה של בית החולים הדסה עין כרם על מספר גדול של דגימות דם מחולות בסרטן השד במטרה לאשש את הממצאים הקודמים ולקבוע במדויק את הרגישות והסגוליות של בדיקת הדם הפשוטה. לשם השלמת הניסוי האמור, הדסית ביו החזקות מזרימה לחברה בימים אלה סכום של 1.1 מיליון שקל.
בנוסף, החברה נערכת להרחיב את הניסויים הקליניים לאינדיקציות נוספות כגון סרטן המעי.
לדברי אופיר שחף, מנכ"ל הדסית ביו החזקות: "חברות הזנק המושתתות על פיתוח סמן ביולוגי בודד משקיעות משאבים רבים בפיתוח תשתית קלינית ועסקית, לכן החלטנו להקים את ביומרקר, אשר תמנף טכנולוגיות דיאגנוסטיות בעלות מכנה משותף בתחום הסרטן ותתמוך בפיתוח של מספר פרויקטים במקביל. כמו כן, יתרון נוסף הינו שמסלול הפיתוח של כלים דיאגנוסטיים וסמנים ביולוגיים הוא קצר יחסית לתעשיית פיתוח התרופות (פארמה) ולכן, ע"י ניהול מקצועי וממוקד, נוכל להתקדם לקראת תוצאות קליניות משמעותיות בהקדם".
"בדומה לחברות פורטפוליו אחרות של הדסית ביו אחזקות, גם ביומרקר טכנולוגיות פועלת מתוך בנין הביו-פארק החדש במתחם ביה"ח הדסה עין-כרם ונהנית מתשתיות לוגיסטיות ואדמיניסטרטיביות של הדסית. לעבודה מתוך המרכז הרפואי יתרונות ברורים בקשר הרציף עם הצוות הרפואי, הקהילה האונקולוגית ומאגר הדגימות הנרחב. מערך זה משמש מקפצה לתכנון וביצוע ניסויים קליניים וכן ישמש להערכת פרויקטים חדשים הבשלים לפיתוח קליני."
הצוות הניהולי של החברה מונה את מנכ"ל החברה דנה כהן, ואת דר' אוריאל פקטור, סמנכ"ל מחקר ופיתוח. שניהם בעלי ניסיון נרחב בפיתוח שיטות אבחון ו- bioassays לדיאגנוסטיקה של מחלות זיהומיות, מחלות סרטן, סמנים גנטיים ורדיואיזוטופים להדמיה מולקולרית.
החברה מסתייעת בשירותי מחקר ופיתוח ממדעני מכון שרת לאונקולוגיה בניהולה של פרופ' תמר פרץ, אונקולוגית בכירה ומובילת דעה בקהילת חקר הסרטן הבינ"ל. פרופ' פרץ ממלאת בחברה תפקיד של מנהל רפואי קליני ותוביל את הניסויים הקליניים של החברה.
לדברי מנכ"ל החברה, דנה כהן, "גם לאור משאבים מוגבלים האופייניים לחברות הזנק ביוטכנולוגיות, אנו סבורים כי בניית אשכול טכנולוגיות בעלות סינרגיה יביא יתרונות ניהוליים, מחקריים ומסחריים כאחד. ההסתמכות על המומחיות והתשתיות של ביה"ח הדסה תאפשר לנו למנף את המשאבים הנ"ל ולהגיע בהקדם לתוצאות קליניות מוכחות, אשר יהוו בסיס לעסקה עם שחקן משמעותי בשוק הדיאגנוסטיקה האונקולוגית".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".