טכנית במעו"ף: להתחיל ולמלא את רשימות המעקב

ישנן לא מעט מניות שבפאזה הבאה, כאשר השוק יתאושש, יכולות להיות מעניינות להשקעה
אייל גורביץ |

אור הזרקורים כוון השבוע למניית טבע, שהמשיכה את צלילת הבז שלה. טבע היא מניה ככל מניה, ומניה היא נכס ספקולטיבי ויש לנהוג בה כך. התרחיש שחווה טבע מוכר וידוע. היו כאלה שחוו את התרחיש בשנות השמונים, התשעים ובמפולת 2000. שמענו לא פעם על מניות בטוחות. ממש פרדוקס.

ואם להתייחס לטבע במילה או שתיים, הרי שיתכן שבתקופה הקרובה יהיה בה תיקון כלפי מעלה. אלא שהנקודה המרכזית אינה אם טבע תעלה, אלא איך בדיוק היא תעלה. המחזורים הופכים להיות מאוד דומיננטיים כרגע. כך גם בשוק.

מדד המעו"ף לא שיכנע בניסיון העליות האחרון שלו. במקום לזנק ממקומו, תוך היקפי פעילות הולכים וגדלים ובשורה מעודדת מכיוון הקונים, צלע השוק מעלה בערך יומיים עד שסב על עקביו. למעשה, המשוואה הטכנית נותרה על כנה. סיכוי לעליות בטווח הזמן הקצר תמיד קיים, גם על רקע העובדה ששוק המניות האמריקני מתחיל לגלות בטווח זמן זה בלבד, ניצוצות של התייצבות. אבל השאלה המרכזית, כמו במקרה של טבע, אינה העליות עצמן אלא עוצמתן.

האינדיקטורים לטווח המיידי

אם נביט על גרף העמודות היומי של מדד המעו"ף, נוכל לראות את הבלימה שהגיעה ברמת 803 הנקודות. אלא שבלימה זו, לפחות לפי שעה, לא נושאת בחובה זרעים ממשיים של התאוששות. המחזורים נטו להיות נמוכים ומדד המעו"ף אפילו לא השכיל להתמודד אם רמת ההתנגדות הראשונה. כך, שהסתערות על שוק המניות ורכישה לא מבוקרת יכולות להיות בעוכרי המשקיע הפזיז.

השבוע נותרים הפרמטרים אליהם יש לתת את הדעת על כנם:

1. ראשית דבר, מחזורי מסחר - אחד מן הפרמטרים שיעידו על יציאתו של השוק מחושך לאור הם המחזורים. ימי עליות חייבים להתאפיין במחזורי מסחר גבוהים, כדי שנוכל לסמן את התחתית האחרונה. עליות בליווי מחזורים בינוניים או נמוכים יהווה איתות אזהרה משמעותי שאין להתעלם ממנו. וכפי שנבלם מדד המעו"ף ברמת 840–845 הנקודות, אך עלה ממנה ללא מחזורים וההמשך ידוע, כך יש להתייחס לעליות הנוכחיות. טכנית, גל עליות אמיתי שמאפשר לסמן תחתית, חייב להתאפיין במחזורים גבוהים.

2. הרמה הקריטית ביותר שיכולה לעשות את ההבדל בין יציאה מחושך לאור לבין האפלה כבדה יותר היא רמת 840-845 הנקודות. ללא שבירתה הברורה כלפי מעלה אין ולא יהיו עליות. רמה זו קריטית שכן היא שואבת את עוצמתה ממספר מקורות שונים:

א. רמה זו היתה בעבר רמת תמיכה. מרגע שבירתה כלפי מטה היא הופכת תפקיד ומשמשת כרמת התנגדות. המשקיעים שקנו ברמה זו מקבלים הזדמנות להיפטר מהסחורה הקלוקלת במחיר מאוזן.

ב. רמת 840-845 הנקודות משמשת כחיתוך של 33%-66% למהלך הירידות האחרון.

כלומר, מדובר ברמת התנגדות השואבת את עוצמתה משני מקורות (קו המגמה ששימש כקו התנגדות בשבוע שחלף אינו רלוונטי עוד) המעצימים את כוחה והופכים אותה לא רק לקשה למעבר אלא גם לאינדיקטיבית.

לסיכום. אז מה לעשות בתקופה הזאת? טבע נמסה מול העיניים, שוק המניות מתקשה להתאושש, הקיץ בפתח, נהיה חם ולח והחשק והמוטיבציה לעשות משהו פרודוקטיבי יורדים יחד עם השוק. המעשה הנכון הוא להתחיל ולמלא את רשימות המעקב. ישנן לא מעט מניות שבפאזה הבאה, כאשר השוק יתאושש, יכולות להיות מעניינות להשקעה.

*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".