טכנית בנאסד"ק - האם זה רע כמו שזה נראה?
הדברים, כמעט בכל תחום בחיים, מועצמים כאשר אתה מביט עליהם מקרוב. או שהם טובים מדי, או שהם רעים מדי, אן שהם מחייכים מדי או שהם מפחידים מדי. והראייה הבורסאית אינה שונה במאום. כאשר אנו נוטים לפרוט את התנהלות מדד נאסד"ק לפרוטות, זה נראה מפחיד. ממש מפולת שלגים.
אלא שהתרחקות מסוימת מהאירועים הנקודתיים ומבט ממרחק שיכניס לתמונה הקודרת את הטווח הארוך יותר, מלמד שהשד אינו נורא כפי שהוא מנסה להציג את עצמו.
הכיוון: אם נבחן את מדד נאסד"ק מסוף 2002, נגיע למסקנה שהמגמה הראשית, החשובה באמת היא מגמת עלייה. במסגרת מגמה זו אפשר לראות שכל נקודת שפל, כל נסיגה שהייתה במהלך השנים הללו, והיו גם היו, נבלמה ברמה גבוהה מקודמתה. וזו עדות לקיומה של מגמת עלייה. כלומר, בראייה ארוכת טווח, כדי להתמיד בכיוון, רצוי שמדד נאסד"ק ייבלם מעל לרמת 2,025 הנקודות. התחתית שנרשמה אוקטובר 2005. כל עוד תהיה בלימה והתייצבות מעל לרמה זו, הסיכוי לחידוש מגמת העלייה גדול יותר.
אבל אף אחד לא מתעניין כרגע בטווח הארוך. את כולנו מעניין, ובצדק רב, מה יהיה בימים הקרובים. כפי שאפשר לראות על הגרף המגמה היא מגמת ירידה ברורה כאשר מרבית הפרמטרים הטכניים תומכים בהמשך ההיחלשות גם בתקופה הקרובה. אלא שיש שבב של תיקווה שהופיע לפני ימים מספר כאשר מדד נאסד"ק נבלם ברמת השפל, 2,135 הנקודות. בלימה זו הגיעה בנקודה מעניינת. הרצועה שבין 2,100-2,150 הנקודות משמשת לסירוגין תמיכה ולסירוגין התנגדות עוד מראשית 2004. הבלימה שהתרחשה שם לפני ימים מספר מהווה עבור המדד נקודת מבחן מעניינת. אם יצליח להיבלם בפעם השנייה ולייצר התייצבות, יהיה בכך משום חדשות טובות ואולי נזכה לאתנחתא, לפחות זמנית. מאידך, שבירתה של רמה זו, עלולה להעצים את מגמת הירידה ולדרדר את המדד מדרגה נוספת מטה.
תמיכות והתנגדויות: השעה היא שעת מבחן. ולכן רמות התמיכה מקבלות חשיבות מרכזית והן אמורות להגיש סעד למדד נאסד"ק. רמת התמיכה הראשונה והקרובה ביותר מצויה ברמת 2,100-2,150 הנקודות פחות או יותר. שבירתה למטה עלולה לשלוח את המדד לכיוון הרצועה המשתרעת בין 2,000-2,030 הנקודות. רמות ההתנגדות המייצגות ריכוז גבוה של מוכרים שרק ממתין להזדמנות להיפטר מסחורה, קיימות לראשונה ברמת 2,200-2,230 הנקודות. אם אכן יתפתח מהלך עליות, יהיה זה מבחנו הראשון של המדד.
סיכום: טוב הסיפור הזה לא נראה, אבל גם לא מדובר בקטסטרופה. מדובר במגמת ירידה כגון רבות אחרות שמדד זה ושווקים אחרים חוו במהלך השנים האחרונות. כעת, יש לשים לב היטב לסימנים המינוריים שיכולים להעיד על בלימה והתייצבות כאשר המבחן הראשון יהיה סביב רמת 2,100-2,150 הנקודות.
*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".